Ny hardware
Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 26-06-01 17:09

Jeg har planer om at stikke ud og købe følgende hardware til en pc, der skal
bruges til noget 2d grafik - både print og web. Har jeg glemt noget har I
nogle ændringer eller kommentarer.

Jeg takke mange gange for alle svar.

Med venlig hilsen
Martin

AMD Athlon Thunderbird 1 Ghz 3Dnow! FSB 266 Mhz
Soltek SL-75DRV, Socket A Bundkort, Via KT266 Chipset
NC Supersilent FC-PGA/Socket A 1200 MHz, 19-21 dBa
Apacer DDR-SDRAM PC2100 256MB 184pins 64bit(72bit) 7.5ns 1. Parts
Quantum IDE 30 GB Ultra Dma/100 7200 Rpm
Matrox Millennium G450 Dualhead 32MB BULK
Aopen 48X IDE CDROM (7200 kb/s)
Keytronic Windows 95 Tastatur PS/2 ErgoForce
Logitech Mouseman+ PS/2 Wheel mouse
TRENDnet TE100-PCIWA 10/100Mbit Fast Ethernet WOL PCI Adapter
Floppy drev

LG Electronics Flatron 915FT Plus 19"

PROconsult ATX Mini FileServer m/ låge, 300W ATX, PSU

Fra : Kim

Dato : 26-06-01 17:26

Jeg vil klart foretrække IBM's 60GXP harddisk. Den skulle være den hurtigste
IDE harddisk, så vidt jeg ved.
Mvh Kim

Fra : Jakob-H

Dato : 26-06-01 18:09

Og måske lidt mere RAM :)

--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Jakob-H - Jakob-H@softhome.net

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 26-06-01 19:46

Ja, jeg ved det godt RAM, RAM og mere RAM... det kan jeg da hurtigt putte i.
Tak
Martin

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 26-06-01 19:46

Ja, det kunne være en 40GB IBM 60GXP var et bedre valg. Tak, Martin

Fra : Lind

Dato : 26-06-01 21:47

Hej

Det lyder til at du ved hvad du snakker om : - )

Jeg har kun et forslag:
Det er bundkortet:
Jeg mener ikke at VIA's chipssæt er kommet helt op på samme styrke som AMD's
eget.
Jeg kan da godt følge dig hvis det er prisen du tager i betragtning, men det
ser det ikke ud til med de andre komponenter.
Et kort jeg selv kunne finde på at købe var et Epox med AMD 761 chipssæt,
hvis jeg havde pengene : - (
Det fås både med og uden RAID.
Folkene i bundkort nyhedsgruppen er meget tilfreds med det. Og det har også
fået gode resultater i testene rundt omkring.
AMD's chipssæt har det også med at være meget stabile, og jeg er også yderst
tilfreds med mit 750 chipssæt. Selvom det er ved at være lidt forældet.

Med hensyn til harddisken så har jeg selv en Quantum 40 GB, som jeg er glad
for.
Men hvis jeg skulle købe nu, var det nok en IBM 60 GXP'er, som skulle være
den hurtigste IDE harddisk p.t.

Matrox kortet som du vil købe har jeg selv, og er yderst tilfreds med det.
Bruger det meget til TV-ud, som er i sær-klasse.

Skærmen er også helt i top...

Måske at jeg selv ville have købt en Silverado køler, men det er nok mere
smag og behag. Jeg har nemlig ikke hørt så meget til den du snakker om.

Held og lykke med kraftværket :)

Lind

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 27-06-01 06:06

Tak for kommentaren,

Et eller andet sted er der jo altid et eller andet budget der skal
overholdes. Jeg har været inde og lure på Epox med AMD 761 chipsættet, men
jeg havde et gammelt Soltek som jeg har været glad for og kunne så samtidig
"spare" lidt. Jeg tror nu jeg så alligevel jeg vil prøve Epox EP-8K7A-Plus -
det er med raid, men der er vist ikke særlig pris forskel og så kan man jo
med tiden, og en ekstra harddisk, prøve det så omtalte raid.

Det kunne som nævnt andet sted også være at harddisken skal være en 40GB IBM
60GXP.

Køleren fandt jeg hos studiedata, jeg har valgt den pga. dens støjniveau på
21 dBa og så prisen 280,- Egentlig havde jeg selv onvervejet en Kanie
HedgeHog 238 med fan adaptor og lownoise 80mm blæser, men holder mig til den
mere simple og billigere type.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Johnny Lorentzen

Dato : 27-06-01 10:37

Hej,

Du kunne jo også vælge et Gigabyte GA-7DXR Motherboard. Det meget
tilfældes med Epox kortet. Nogle ekstra features er fx. 3 sokler til
DDR-ram samt dobbelt bios i tilfælde af fejl-flashing eller virus. ud
over det er det ekstremt overclocker-venligt da alt kan stilles via
dip-switches eller bios (kan køre 150MHz FSB stabilt) Det skal også
nævnes at kortet er helt blåt, hvilket nok ikke får det til at køre
hurtigere, men det ser sgu sejt ud

Venlig hilsen
Johnny Lorentzen

Fra : Peter Rinder

Dato : 27-06-01 11:25

Jeg har kun to ting jeg måske kunne finde på noget andet ved:

Keyboard+mus - jeg vil anbefale Logitech Cordless Desktop iTouch, der er et
trådløst sæt med mus og keyboard. Det er rigtig lækkert og musen er iøvrigt
næsten som den du har skrevet på - bare trådløs.

CD-ROM-drev - du kunne måske overveje et DVD-drev, nu da du i forvejen har
mulighed for at få det ud på tv via dit grafikkort.

/Peter

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 30-06-01 18:35

Så har jeg fået hardwaren og samlet det og her er et par kommentarer og hvad
jeg købte:

----
AMD Athlon Thunderbird 1 Ghz 3Dnow! FSB 266 Mhz
Epox, EP-8K7A-Plus, SocketA, AMD761, >1500 Mhz, RAID, FSB266, DDR
[...]

---

Det hele blev samlet i kabinettet og kørte første gang jeg tændte og har
kørt stabilt lige siden. Jeg havde dog lidt prøblemer med usb musen - der er
ikke ligegyldigt hvilken hub den sidder i! Det fedeste er nok skærmen - og
jeg syntes ikke at kunne finde nogen fejl.

Jeg er skuffet over kabinettet, eller med rette strømforsyningen - pyh den
støjer. Selve kabinettet er kvalitet, så der er lidt ærgerligt med
strømforsyningen. Men jeg kan dog hurtigt få udskiftet blæseren med en Pabst
i stræmforsyningen og så et par stykker til at blæse frisk luft ind.

Eller er der ros til leverandørene, specielt shg.dk, for hurtig levering og
god indpakning.

Martin