/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Babystag - støvsamler eller praktisk at ha~
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 04-12-06 00:28

Hej NG,

Bruger i jeres Babystag ?? og til hvad og hvornår ??

--
Mvh
Leon
---
Sejl blyfrit - Sejl Hobie Cat
http://sejlernoerd.spaces.live.com



 
 
Egon Stich (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 04-12-06 10:33


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:45735d78$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Bruger i jeres Babystag ?? og til hvad og hvornår ??
>
> --
> Mvh
> Leon


Jow - dog--
Mest i sejlsæsonen, hvor det hjælper til at fastholder masten

Trim og antipumpning.

MVH
Egon




Leon Hulstroem (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 04-12-06 11:24

> Jow - dog--
> Mest i sejlsæsonen, hvor det hjælper til at fastholder masten
>
> Trim og antipumpning.

Jeg mener at have læst, at det kun er noget man bruger på toprigget både,
som har en undervant.

Men er det til afstivning eller er det også til "tvangs-formning" altså til
at lukke luft ud af storsejlet ?
Og på hvilken halser bruges den oftest ?

-Leon



Harding E. Larsen (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-12-06 11:45

Hej Leon,

Babystag anvendes både på mastheadrig og på partialrig.
Anvendelsen af babystag forekommer hvor der kun er et undervant;
men det afhænger af mastekonstruktørens ønsker for at afstive
den pågældende rigtype.
Det forekommer ofte at babystagets forlængelse går ned gennem
forpiken og nedsætter anvendelsen af dette rum en del.
Mange sejlere har gennem årene undladt at sætte babystaget,
eller haft det forsynet med en pelikankrog således at det kunne
sættes/demonteres efter behov.
Babystagets funktion er at holde masten, ligesom de øvrige
vanter/stag. Babystaget tilsikrer at masten ikke vil pumpe med
risiko for at den bryder sammen.
Anvendelse af babystag er ikke brugervenligt og man skal
tilsikre sig at forsejlet ikke kommer ind mellem babystaget og
masten når der krydses.
En anden afstivning af masten er at foretrække. I udgangspunktet
har bådkonstruktøren og masteleverandøren gjort sig tanker, men
en konstruktionsændring til en mere venlig afstivning, uden
babystag, vil være formålstjenligt.

Mvh/Harding


Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:
>> Jow - dog--
>> Mest i sejlsæsonen, hvor det
>>hjælper til at fastholder masten
>>
>> Trim og antipumpning.
>
>Jeg mener at have læst, at det kun er
>noget man bruger på toprigget både,
>som har en undervant.
>
>Men er det til afstivning eller er
>det også til "tvangs-formning" altså til
>at lukke luft ud af storsejlet ?
>Og på hvilken halser bruges den oftest ?
>
>-Leon



Leon Hulstroem (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 04-12-06 12:19

> Mange sejlere har gennem årene undladt at sætte babystaget,
> eller haft det forsynet med en pelikankrog således at det kunne
> sættes/demonteres efter behov.

Vil det så sige, at på både med en undervant, er Babystaget faktisk en
obligatorisk del af riggen, som bør være fast monteret ?

> Anvendelse af babystag er ikke brugervenligt og man skal
> tilsikre sig at forsejlet ikke kommer ind mellem babystaget og
> masten når der krydses.

Ja det forstod jeg efter en lille chat med min "kaptajn", at det skulle være
den rene pestilens.
"Det er kun i vejen" var vist svaret, men kunne godt være en nødvendighed i
lidt grov sø og hårdt vejr.

-Leon



Harding E. Larsen (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-12-06 13:21

Ja i grundtrækkene, bortset fra masteprofilet kan antage
forskellige former, kan du betragte det som et langt rør der kun
er "fast" lejret i bunden. For at holde det oprejst skal der
være nogle barduner fæstet på røret og med faste holdepunkter
noget ude til siderne.
Med bagerste og forreste undervant bliver røret støttet i fire
retninger (det er ret stabilt) hvorimod støtte med babystag og
to undervant der er fæstet lidt bag masten kun udgør tre
befæstigelsespunkter.
Desuden bliver masten i toppen støttet af to overvant samt for-
og agterstag.
Forsejlet påvirker forstaget og forsøger at trykke masten ned og
storsejlet påvirker masten i hele den længde hvor sejlet er
fastgjort. Fjernes babystaget vil masten kunne bøjes bagover og
me sejltryk og bådens bevægelser i søerne vil masten lave en
udbøjning som kan blive så kraftig at masten brækker.
De sejlere som fjerner babystaget kan kun sejle i let vind uden
nævneværdig sø.
Både JohnMast og DS har udgivet publikationer der omhandler trim
af masten. De er ganske udmærkede; men en grundviden om statik
er nu ikke at foragte. Desuden er anvendelse af wire-tensiometer
en god hjælper til at bringe riggen op på den rigtige
tilspænding.
Det åbner et nyt spørgsmål: Hvad er den rigtige tilspænding?
Det afhænger meget af mulighederne for at ændre på
tilspændingerne, for at kunne udnytte sejlfaconerne under de
forskellige forhold.
Oftest er der ikke de store muligheder og ønsker på en
Mastheadrig, hvorimod brøkdelsriggen levner mange flere
muligheder for ændringer af mastens facon og position.
Mastekonstruktioner med babystag anvendes næsten ikke mere for
som din kaptajn rigtigt udtaler at det er en pestilens. Ændring
af riggen med montering af et par forreste undervant
tilfredsstiller mange.
Mange af de ældre B-31´ere der var født med babystag og er
blevet ændret i.h.t. overstående og ejerne har kun været
tilfredse.

Mvh/Harding


Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:
>> Mange sejlere har gennem årene
>>undladt at sætte babystaget,
>> eller haft det forsynet med en
>>pelikankrog således at det kunne
>> sættes/demonteres efter behov.
>
>Vil det så sige, at på både med en
>undervant, er Babystaget faktisk en
>obligatorisk del af riggen, som bør
>være fast monteret ?
>
>> Anvendelse af babystag er ikke
>>brugervenligt og man skal
>> tilsikre sig at forsejlet ikke
>>kommer ind mellem babystaget og
>> masten når der krydses.
>
>Ja det forstod jeg efter en lille chat
>med min "kaptajn", at det skulle være
>den rene pestilens.
>"Det er kun i vejen" var vist svaret,
>men kunne godt være en nødvendighed i
>lidt grov sø og hårdt vejr.
>
>-Leon



Leon Hulstroem (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 04-12-06 14:01

> Desuden er anvendelse af wire-tensiometer
> en god hjælper til at bringe riggen op på den rigtige
> tilspænding.

Ja det er værktøj jeg kan anbefale, jeg bruger det selv på min Hobie til at
lave en grund indstilling.
Hvor jeg så trimmer ud fra... feks syntes jeg det er ret vigtigt at
diamantwire spændingen er ens, ellers vil der være mærkebar forskel i hvor
højt man kan gå til vinden.

> Det åbner et nyt spørgsmål: Hvad er den rigtige tilspænding?
> Det afhænger meget af mulighederne for at ændre på
> tilspændingerne, for at kunne udnytte sejlfaconerne under de
> forskellige forhold.

Jo men typisk er spændingen på diverse vanter og masteplacering den samme
hele sæsonen på en kølbåd.
Trim forgår mest på løjgang, bakstag, hækstag, bom og fald.

-Leon



Harding E. Larsen (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-12-06 14:46

Ja tensiometerværktøjet burde ligge i enhver bådejers
værktøjskasse.
Ja det bliver for de fleste sejlere kun til de øvelser som du
noterer nederst.
Deltog man mere i klubbernes aftenkapsejladser ville de fleste
nok blive lidt mere interesseret i at optimere trimmet; men
sejles der kun tursejlads er det jo ikke så nødvendigt at komme
hurtigt frem, man kommer bare før hjem.
Deltager man jævnligt i kapsejladser og dermed tvinges ud i
optimering af sejl og rig, får man i tilgift en helt anden glæde
ved at sejle tursejlads. Det bliver som at "tune" motoren medens
den kører og med en log som har en opløsning på 1/100 kn bliver
det en hel sport at forøge farten ved at ændre skødespændingen
med få centimeters ændring på skødetovet.
Jeg hygger mig meget med dette og overlader styringen til
autopiloten. Det afhænger selvfølgelig af forholdene, farvandet
trafikken m.m.

Mvh/Harding


Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:
>> Desuden er anvendelse af
>>wire-tensiometer
>> en god hjælper til at bringe riggen
>>op på den rigtige
>> tilspænding.
>
>Ja det er værktøj jeg kan anbefale,
>jeg bruger det selv på min Hobie til at
>lave en grund indstilling.
>Hvor jeg så trimmer ud fra... feks
>syntes jeg det er ret vigtigt at
>diamantwire spændingen er ens, ellers
>vil der være mærkebar forskel i hvor
>højt man kan gå til vinden.
>
>> Det åbner et nyt spørgsmål: Hvad er
>>den rigtige tilspænding?
>> Det afhænger meget af mulighederne
>>for at ændre på
>> tilspændingerne, for at kunne
>>udnytte sejlfaconerne under de
>> forskellige forhold.
>
>Jo men typisk er spændingen på
>diverse vanter og masteplacering den samme
>hele sæsonen på en kølbåd.
>Trim forgår mest på løjgang, bakstag,
>hækstag, bom og fald.
>
>-Leon



Børge Wedel Müller (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 30-12-06 13:17

Hej

Nu er wire tensiometre en "stor" størrelse. Lige fra digitale tingester til
den dyre ende af aircraft industrien, til en tommestok på en stykke fladjern
med to bolte og en fjeder.

Har i nogle anbefalinger her? "do-it-your-self værktøj" eller fornuftige
industrielle produkter?

Måske vi kunne starte en erfaringsudveksling om brugen af disse under
sejlads?

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet ZM1V8)" <harding@ZM1V8larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11652402450.0806298190582169@dtext.news.tele.dk...
> Ja tensiometerværktøjet burde ligge i enhver bådejers
> værktøjskasse.
> Ja det bliver for de fleste sejlere kun til de øvelser som du
> noterer nederst.
> Deltog man mere i klubbernes aftenkapsejladser ville de fleste
> nok blive lidt mere interesseret i at optimere trimmet; men
> sejles der kun tursejlads er det jo ikke så nødvendigt at komme
> hurtigt frem, man kommer bare før hjem.
> Deltager man jævnligt i kapsejladser og dermed tvinges ud i
> optimering af sejl og rig, får man i tilgift en helt anden glæde
> ved at sejle tursejlads. Det bliver som at "tune" motoren medens
> den kører og med en log som har en opløsning på 1/100 kn bliver
> det en hel sport at forøge farten ved at ændre skødespændingen
> med få centimeters ændring på skødetovet.
> Jeg hygger mig meget med dette og overlader styringen til
> autopiloten. Det afhænger selvfølgelig af forholdene, farvandet
> trafikken m.m.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:
>>> Desuden er anvendelse af
>>>wire-tensiometer
>>> en god hjælper til at bringe riggen
>>>op på den rigtige
>>> tilspænding.
>>
>>Ja det er værktøj jeg kan anbefale,
>>jeg bruger det selv på min Hobie til at
>>lave en grund indstilling.
>>Hvor jeg så trimmer ud fra... feks
>>syntes jeg det er ret vigtigt at
>>diamantwire spændingen er ens, ellers
>>vil der være mærkebar forskel i hvor
>>højt man kan gå til vinden.
>>
>>> Det åbner et nyt spørgsmål: Hvad er
>>>den rigtige tilspænding?
>>> Det afhænger meget af mulighederne
>>>for at ændre på
>>> tilspændingerne, for at kunne
>>>udnytte sejlfaconerne under de
>>> forskellige forhold.
>>
>>Jo men typisk er spændingen på
>>diverse vanter og masteplacering den samme
>>hele sæsonen på en kølbåd.
>>Trim forgår mest på løjgang, bakstag,
>>hækstag, bom og fald.
>>
>>-Leon
>
>



Bjarke M. Christense~ (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 30-12-06 14:54

Jeg har altid haft en "vajert" og simpel som den er fungerer den glimrende.
Nu er jeg ikke så trænet i den nye båd endnu, men på den gamle viste jeg
nogenlunde hvor tot riggen skulle stå til hhv afslappet tur og kapsejlads.
Ikke super præcist, men giver et glimrende billede og meget mere præcist end
man kan mærke med hænderne.

Og billigt !

Bjarke


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:459666e0$0$4171$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Nu er wire tensiometre en "stor" størrelse. Lige fra digitale tingester
> til den dyre ende af aircraft industrien, til en tommestok på en stykke
> fladjern med to bolte og en fjeder.
>
> Har i nogle anbefalinger her? "do-it-your-self værktøj" eller fornuftige
> industrielle produkter?
>
> Måske vi kunne starte en erfaringsudveksling om brugen af disse under
> sejlads?
>
> mvh
> /Børge
>
> "Harding E. Larsen (slet ZM1V8)" <harding@ZM1V8larsen.tdcadsl.dk> skrev i
> en meddelelse news:11652402450.0806298190582169@dtext.news.tele.dk...
>> Ja tensiometerværktøjet burde ligge i enhver bådejers
>> værktøjskasse.
>> Ja det bliver for de fleste sejlere kun til de øvelser som du
>> noterer nederst.
>> Deltog man mere i klubbernes aftenkapsejladser ville de fleste
>> nok blive lidt mere interesseret i at optimere trimmet; men
>> sejles der kun tursejlads er det jo ikke så nødvendigt at komme
>> hurtigt frem, man kommer bare før hjem.
>> Deltager man jævnligt i kapsejladser og dermed tvinges ud i
>> optimering af sejl og rig, får man i tilgift en helt anden glæde
>> ved at sejle tursejlads. Det bliver som at "tune" motoren medens
>> den kører og med en log som har en opløsning på 1/100 kn bliver
>> det en hel sport at forøge farten ved at ændre skødespændingen
>> med få centimeters ændring på skødetovet.
>> Jeg hygger mig meget med dette og overlader styringen til
>> autopiloten. Det afhænger selvfølgelig af forholdene, farvandet
>> trafikken m.m.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:
>>>> Desuden er anvendelse af
>>>>wire-tensiometer
>>>> en god hjælper til at bringe riggen
>>>>op på den rigtige
>>>> tilspænding.
>>>
>>>Ja det er værktøj jeg kan anbefale,
>>>jeg bruger det selv på min Hobie til at
>>>lave en grund indstilling.
>>>Hvor jeg så trimmer ud fra... feks
>>>syntes jeg det er ret vigtigt at
>>>diamantwire spændingen er ens, ellers
>>>vil der være mærkebar forskel i hvor
>>>højt man kan gå til vinden.
>>>
>>>> Det åbner et nyt spørgsmål: Hvad er
>>>>den rigtige tilspænding?
>>>> Det afhænger meget af mulighederne
>>>>for at ændre på
>>>> tilspændingerne, for at kunne
>>>>udnytte sejlfaconerne under de
>>>> forskellige forhold.
>>>
>>>Jo men typisk er spændingen på
>>>diverse vanter og masteplacering den samme
>>>hele sæsonen på en kølbåd.
>>>Trim forgår mest på løjgang, bakstag,
>>>hækstag, bom og fald.
>>>
>>>-Leon
>>
>>
>
>



Børge Wedel Müller (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 30-12-06 14:16

Hej Bjarke

Også "vajerter" er et stort emne. De er "bare" er stykke fladjern med en
fjeder og to "dimser" til at sætte på stag'et.

De jeg har set på, og testet lidt simpelt, har ikke været imponerende.
f.eks. noget med at 2 omdrejninger på min Harken vant-skruer, giver et
udsving på under ½mm, altså stort set ulæseligt?

mvh
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <bjarke(news)@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk>
skrev i en meddelelse news:45966f77$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har altid haft en "vajert" og simpel som den er fungerer den
> glimrende. Nu er jeg ikke så trænet i den nye båd endnu, men på den gamle
> viste jeg nogenlunde hvor tot riggen skulle stå til hhv afslappet tur og
> kapsejlads. Ikke super præcist, men giver et glimrende billede og meget
> mere præcist end man kan mærke med hænderne.
>
> Og billigt !
>
> Bjarke
>
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
> news:459666e0$0$4171$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej
>>
>> Nu er wire tensiometre en "stor" størrelse. Lige fra digitale tingester
>> til den dyre ende af aircraft industrien, til en tommestok på en stykke
>> fladjern med to bolte og en fjeder.
>>
>> Har i nogle anbefalinger her? "do-it-your-self værktøj" eller fornuftige
>> industrielle produkter?
>>
>> Måske vi kunne starte en erfaringsudveksling om brugen af disse under
>> sejlads?
>>
>> mvh
>> /Børge
>>
>> "Harding E. Larsen (slet ZM1V8)" <harding@ZM1V8larsen.tdcadsl.dk> skrev i
>> en meddelelse news:11652402450.0806298190582169@dtext.news.tele.dk...
>>> Ja tensiometerværktøjet burde ligge i enhver bådejers
>>> værktøjskasse.
>>> Ja det bliver for de fleste sejlere kun til de øvelser som du
>>> noterer nederst.
>>> Deltog man mere i klubbernes aftenkapsejladser ville de fleste
>>> nok blive lidt mere interesseret i at optimere trimmet; men
>>> sejles der kun tursejlads er det jo ikke så nødvendigt at komme
>>> hurtigt frem, man kommer bare før hjem.
>>> Deltager man jævnligt i kapsejladser og dermed tvinges ud i
>>> optimering af sejl og rig, får man i tilgift en helt anden glæde
>>> ved at sejle tursejlads. Det bliver som at "tune" motoren medens
>>> den kører og med en log som har en opløsning på 1/100 kn bliver
>>> det en hel sport at forøge farten ved at ændre skødespændingen
>>> med få centimeters ændring på skødetovet.
>>> Jeg hygger mig meget med dette og overlader styringen til
>>> autopiloten. Det afhænger selvfølgelig af forholdene, farvandet
>>> trafikken m.m.
>>>
>>> Mvh/Harding
>>>
>>>
>>> Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:
>>>>> Desuden er anvendelse af
>>>>>wire-tensiometer
>>>>> en god hjælper til at bringe riggen
>>>>>op på den rigtige
>>>>> tilspænding.
>>>>
>>>>Ja det er værktøj jeg kan anbefale,
>>>>jeg bruger det selv på min Hobie til at
>>>>lave en grund indstilling.
>>>>Hvor jeg så trimmer ud fra... feks
>>>>syntes jeg det er ret vigtigt at
>>>>diamantwire spændingen er ens, ellers
>>>>vil der være mærkebar forskel i hvor
>>>>højt man kan gå til vinden.
>>>>
>>>>> Det åbner et nyt spørgsmål: Hvad er
>>>>>den rigtige tilspænding?
>>>>> Det afhænger meget af mulighederne
>>>>>for at ændre på
>>>>> tilspændingerne, for at kunne
>>>>>udnytte sejlfaconerne under de
>>>>> forskellige forhold.
>>>>
>>>>Jo men typisk er spændingen på
>>>>diverse vanter og masteplacering den samme
>>>>hele sæsonen på en kølbåd.
>>>>Trim forgår mest på løjgang, bakstag,
>>>>hækstag, bom og fald.
>>>>
>>>>-Leon
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke M. Christense~ (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 30-12-06 20:43

Ja, men det kan jo også skyldes at vores både ikke er stive nok og det er
rent faktisk skal en del til for at gøre en forskel i riggens stivhed. - Men
du har ret. Det er et "standard værktøj" og ikke for "finesmeckere".

Bjarke


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:45967498$0$4155$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Bjarke
>
> Også "vajerter" er et stort emne. De er "bare" er stykke fladjern med en
> fjeder og to "dimser" til at sætte på stag'et.
>
> De jeg har set på, og testet lidt simpelt, har ikke været imponerende.
> f.eks. noget med at 2 omdrejninger på min Harken vant-skruer, giver et
> udsving på under ½mm, altså stort set ulæseligt?
>
> mvh
> /Børge
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarke(news)@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk>
> skrev i en meddelelse
> news:45966f77$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Jeg har altid haft en "vajert" og simpel som den er fungerer den
>> glimrende. Nu er jeg ikke så trænet i den nye båd endnu, men på den gamle
>> viste jeg nogenlunde hvor tot riggen skulle stå til hhv afslappet tur og
>> kapsejlads. Ikke super præcist, men giver et glimrende billede og meget
>> mere præcist end man kan mærke med hænderne.
>>
>> Og billigt !
>>
>> Bjarke
>>
>>
>> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
>> news:459666e0$0$4171$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>>> Hej
>>>
>>> Nu er wire tensiometre en "stor" størrelse. Lige fra digitale tingester
>>> til den dyre ende af aircraft industrien, til en tommestok på en stykke
>>> fladjern med to bolte og en fjeder.
>>>
>>> Har i nogle anbefalinger her? "do-it-your-self værktøj" eller fornuftige
>>> industrielle produkter?
>>>
>>> Måske vi kunne starte en erfaringsudveksling om brugen af disse under
>>> sejlads?
>>>
>>> mvh
>>> /Børge
>>>
>>> "Harding E. Larsen (slet ZM1V8)" <harding@ZM1V8larsen.tdcadsl.dk> skrev
>>> i en meddelelse news:11652402450.0806298190582169@dtext.news.tele.dk...
>>>> Ja tensiometerværktøjet burde ligge i enhver bådejers
>>>> værktøjskasse.
>>>> Ja det bliver for de fleste sejlere kun til de øvelser som du
>>>> noterer nederst.
>>>> Deltog man mere i klubbernes aftenkapsejladser ville de fleste
>>>> nok blive lidt mere interesseret i at optimere trimmet; men
>>>> sejles der kun tursejlads er det jo ikke så nødvendigt at komme
>>>> hurtigt frem, man kommer bare før hjem.
>>>> Deltager man jævnligt i kapsejladser og dermed tvinges ud i
>>>> optimering af sejl og rig, får man i tilgift en helt anden glæde
>>>> ved at sejle tursejlads. Det bliver som at "tune" motoren medens
>>>> den kører og med en log som har en opløsning på 1/100 kn bliver
>>>> det en hel sport at forøge farten ved at ændre skødespændingen
>>>> med få centimeters ændring på skødetovet.
>>>> Jeg hygger mig meget med dette og overlader styringen til
>>>> autopiloten. Det afhænger selvfølgelig af forholdene, farvandet
>>>> trafikken m.m.
>>>>
>>>> Mvh/Harding
>>>>
>>>>
>>>> Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:
>>>>>> Desuden er anvendelse af
>>>>>>wire-tensiometer
>>>>>> en god hjælper til at bringe riggen
>>>>>>op på den rigtige
>>>>>> tilspænding.
>>>>>
>>>>>Ja det er værktøj jeg kan anbefale,
>>>>>jeg bruger det selv på min Hobie til at
>>>>>lave en grund indstilling.
>>>>>Hvor jeg så trimmer ud fra... feks
>>>>>syntes jeg det er ret vigtigt at
>>>>>diamantwire spændingen er ens, ellers
>>>>>vil der være mærkebar forskel i hvor
>>>>>højt man kan gå til vinden.
>>>>>
>>>>>> Det åbner et nyt spørgsmål: Hvad er
>>>>>>den rigtige tilspænding?
>>>>>> Det afhænger meget af mulighederne
>>>>>>for at ændre på
>>>>>> tilspændingerne, for at kunne
>>>>>>udnytte sejlfaconerne under de
>>>>>> forskellige forhold.
>>>>>
>>>>>Jo men typisk er spændingen på
>>>>>diverse vanter og masteplacering den samme
>>>>>hele sæsonen på en kølbåd.
>>>>>Trim forgår mest på løjgang, bakstag,
>>>>>hækstag, bom og fald.
>>>>>
>>>>>-Leon
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke M. Christense~ (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 04-12-06 23:32

Urimeligt. Der er flere både hvor babystaget sidder så det slet ikke er
noget problem. På min gamle Maxi 87 tænkte jeg aldrig over det og det havde
en vigtig funktion.

Bjarke


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
news:4574041e$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
snip
>
> Ja det forstod jeg efter en lille chat med min "kaptajn", at det skulle
> være den rene pestilens.
> "Det er kun i vejen" var vist svaret, men kunne godt være en nødvendighed
> i lidt grov sø og hårdt vejr.
>
> -Leon
>



Henning Rasmussen (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 04-12-06 15:55


"Harding E. Larsen (slet 5CKDD)" <harding@5CKDDlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11652293600.43330096280587@dtext.news.tele.dk...
> Hej Leon,
>
> Anvendelse af babystag er ikke brugervenligt og man skal
> tilsikre sig at forsejlet ikke kommer ind mellem babystaget og
> masten når der krydses.

Kender heldigvis ikke selv problemet, men har set flere, som sætter et
elektrikerrør eller lignende på B-staget. Derved løber forsejlene
lettere forbi.


--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail


Egon Stich (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 04-12-06 11:51


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:4573f72c$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Jow - dog--
> > Mest i sejlsæsonen, hvor det hjælper til at fastholder masten
> >
> > Trim og antipumpning.
>
> Jeg mener at have læst, at det kun er noget man bruger på toprigget både,
> som har en undervant.
>
> Men er det til afstivning eller er det også til "tvangs-formning" altså
til
> at lukke luft ud af storsejlet ?
> Og på hvilken halser bruges den oftest ?
>
> -Leon
>

Begge dele.
I mit tilfælde, topmastrigget, deltager B-staget i formningen af masten.
Ligeledes har det helt klart betyding for størrelsen af vibrationer i masten
i havn. (Seldenmast)

Læs John Masts lille fine bog om sejl og rigtrim.

Forøvrigt har jeg en tyrkertro på, at babysteget sidder der som følge af
konstruktørens beregninger.

MVH
Egon




Leon Hulstroem (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 04-12-06 12:23

> Læs John Masts lille fine bog om sejl og rigtrim.

Ja, den må sammen med den nye kapsejlads regelbog være en julegave fra
vovsen

> Forøvrigt har jeg en tyrkertro på, at babysteget sidder der som følge
> af konstruktørens beregninger.

Ja det tænkte jeg jo også eller fejlberegninger :-/ men skal det så sidde
der permanent ?? som en del af riggen.

-Leon



Egon Stich (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 04-12-06 22:01


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:457404fc$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Læs John Masts lille fine bog om sejl og rigtrim.
>
> Ja, den må sammen med den nye kapsejlads regelbog være en julegave fra
> vovsen
>
> > Forøvrigt har jeg en tyrkertro på, at babysteget sidder der som følge
> > af konstruktørens beregninger.
>
> Ja det tænkte jeg jo også eller fejlberegninger :-/ men skal det så sidde
> der permanent ?? som en del af riggen.
>
> -Leon
>

Venlig Vovse, du har

Efter min opfattelse er det noget af et hasardspil, at afmontere staget.
Een af opgaverne er at forhindre pumpning af masten, så:
Jeg tør ikke--

MVH
Egon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408523
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste