netværk med og uden router
Fra : Henrik Hartig

Dato : 03-12-06 23:36

Hej
Jeg har en zyWall 5 - router. Da jeg ikke kan nå min ftp udenfor mit
eget netværk ville jeg forsøge at køre UDEN router.

Så snart jeg kører uden router kan pc'en (fedora 5) ikke komme på Nettet
(v.hj.a. dhcp). Hvad kan være galt?

/henrik

Fra : Thomas N.

Dato : 03-12-06 23:49

On Sun, 03 Dec 2006 23:36:20 +0100, Henrik Hartig
<henrik.hartig@varmmail.com> wrote:

>Jeg har en zyWall 5 - router. Da jeg ikke kan nå min ftp udenfor mit
>eget netværk ville jeg forsøge at køre UDEN router.

Hvad har du foran ZyWall 5 routeren?
Hvilken slags internetforbindelse snakker vi om her?

--
/Thomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-12-06 00:05

Thomas N. wrote:
> Hvad har du foran ZyWall 5 routeren?
> Hvilken slags internetforbindelse snakker vi om her?

Jeg har en tele2 adsl 2mb/512 og en gammel Speedstream 5100

Fra : ShutEye

Dato : 04-12-06 00:10

> Jeg har en tele2 adsl 2mb/512 og en gammel Speedstream 5100

Lukker Tele2 evt for nogle porte?

Husk at forwarde (NAT) relevante porte (20,21?) OG at lave en firewall regel der tillader
ftp trafik!

(har selv en ZW5)

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-12-06 00:33

ShutEye wrote:

> Lukker Tele2 evt for nogle porte?
De har lukket for port 25 (smtp) men ikke mig bekendt for ftp.

> Husk at forwarde (NAT) relevante porte (20,21?) OG at lave en firewall regel der tillader
> ftp trafik!

Det prøver jeg at finde ud af

> (har selv en ZW5)

Lige fået købt min og den kan en masse som jeg endnu ikke har fået sat
mig ind i ;)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-06 00:10

> [...]

>eget netværk ville jeg forsøge at køre UDEN router.
>
>Så snart jeg kører uden router kan pc'en (fedora 5) ikke komme på Nettet

Gætter på du har een ip-adresse fra udbyderen - og den er bundet op
til zyWall'ens MAC-adresse...

Mit forslag skal være:

At du opsætter en virtuel server i zyWall'en så du kan nå ftp-serveren
udefra

Hvis du absolut vil køre uden router, skal du lige huske at frigøre
(Release) ip-adressen inden du slukker zyWall. Alternativt må du vente
en times tid indtil leasetime udløber og ip-adressen frigøres
automatisk...

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-12-06 00:32

Michael Rasmussen wrote:

> Gætter på du har een ip-adresse fra udbyderen - og den er bundet op
> til zyWall'ens MAC-adresse...

Det er rigtigt at jeg har en ip-adresse og det er nok også rigtigt at
den er bundet op på ZyWall'ens MAC-adresse.

> Mit forslag skal være:
>
> At du opsætter en virtuel server i zyWall'en så du kan nå ftp-serveren
> udefra

Det vil jeg rode med.

> [...]
> (Release) ip-adressen inden du slukker zyWall. Alternativt må du vente
> en times tid indtil leasetime udløber og ip-adressen frigøres
Jeg vil ikke køre uden router. Meningen var at finde ud af hvor mit
problem ligger: I min konfiguration af ftp-serveren (vsftpd) eller om
det er routeren jeg ikke har sat ordentligt op (har lige købt den og
ikke helt styr på funktionaliteterne i routeren). Derfor ville jeg teste
om ftp'en udenom routeren

Fra : Hans

Dato : 04-12-06 16:10

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> det er routeren jeg ikke har sat ordentligt op (har lige købt den og
> ikke helt styr på funktionaliteterne i routeren). Derfor ville jeg

Du skal huske at åbne for de porte du skal bruge, både i firewallen under
wan to lan, og under portforward.

Hans

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-12-06 07:32

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> (Release) ip-adressen inden du slukker zyWall. Alternativt må du vente
> en times tid indtil leasetime udløber og ip-adressen frigøres

Spørger nok dumt: Er det i routeren jeg skal release?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-06 11:00

On Mon, 04 Dec 2006 07:31:49 +0100, Henrik Hartig

>Spørger nok dumt: Er det i routeren jeg skal release?

Jep: Kender ikke din router, men et-eller-andet sted enten i
WAN-opsætningen eller Status-siderne må der være indstillinger a la
'DHCP-release' og 'DHCP-renew'.

Du trykker DHCP-release lige inden du slukker routeren.

- - -

Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar

<mlr>

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-12-06 21:23

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Du trykker DHCP-release lige inden du slukker routeren.
>
> - - -
>
> Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar

tak tak.
Alle mine klienter kan tilgå ftp-serveren uden problemer, så jeg antager
problemet ligger i router-opsætningen og det var bare det jeg ville have
konstateret, så jeg går videre med routeren

Fra : Hans

Dato : 04-12-06 16:00

Henrik Hartig wrote:

> Spørger nok dumt: Er det i routeren jeg skal release?

Det er lettere hvis du kloner mac-adressen fra din computer til zw5, så kan
du nemlig bytte rundt uden problemer.

Hans