Uden æg og mælkeprodukter
Fra : Iben Holst

Dato : 03-12-06 21:37

Hej,

Jeg skal lave en lille børnefødselsdagsmiddag med efterfølgende dessert
til en børnehavegruppe, hvor der er et barn som ikke kan tåle noget som
helst der indeholder æg og mælkeprodukter.

Der kommer noget frugt og grønt på bordet, men hvad kan jeg selv lave
der ikke indeholder æg og mælk?

Er den nogen af jer der har et link til et sted med opskrifter uden disse
ingredienser eller selv har nogen opskrifter de vil dele med mig?

Iben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-12-06 22:15

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er den nogen af jer der har et link til et sted med opskrifter uden disse
> ingredienser eller selv har nogen opskrifter de vil dele med mig?

Boller kan fint laves uden æg og mælk.

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 04-12-06 07:56

> Boller kan fint laves uden æg og mælk.

Dvs. bare med vand og de øvrige ingredienser, eller
er der et alternativ til hvad man så kan putte i?

Iben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-12-06 08:34

> Dvs. bare med vand og de øvrige ingredienser, eller
> er der et alternativ til hvad man så kan putte i?
>
> Iben

Jeg plejer at bruge olie i stedet for margarine/smør og vand i stedet for
mælk.
Æg ved festlige lejligheder, men de kan sagtens undværes.
Så kan man naturligvis jonglere med forskelligt grovmel, havregryn, revne
gulerødder, kartofler eller æbler, rosiner, hakket chokolade, etc., etc.

Hilsen Inger

Fra : Inger

Dato : 04-12-06 18:36

Inger Pedersen skrev:
> [...]
> gulerødder, kartofler eller æbler, rosiner, hakket chokolade, etc., etc.

Pas dog på med chokoladen, den kan nenmt indeholde spor efter mælk...
Jeg kunne forestille mig at man sagtens kan erstatte mælk med rismælk
eller soyamælk eller lignende? Det smager lidt anderledes end
almindeligt mælk, men det mærker man nu ikke så meget i bagværk og den
slags

Mvh. Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-12-06 22:10

Inger wrote:

<snip>

> Pas dog på med chokoladen, den kan nemt indeholde spor efter mælk...

Pas i det hele taget på med købte varer. Der skjuler sig mælk de mest
besynderlige steder.

> [...]
> eller soyamælk eller lignende? Det smager lidt anderledes end
> almindeligt mælk, men det mærker man nu ikke så meget i bagværk og den

Pas på med rismælk. Det er noget mere vandigt end almindelig mælk - efter at
vi gik fra soyamælk til rismælk jeg er gået over til at bruge et ekstra æg i
dejen når jeg laver pandekager, for at det ikke skal blive det rene pjask.

Men soyamælk er absolut intet problem i bagværk.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-12-06 22:45

Kristian Damm Jensen skrev:

<klip>

> Men soyamælk er absolut intet problem i bagværk.

Man kan også lave risengrød på soyamælk.
Nutanas plantemargarine indeholder heller ikke mælk eller noget, der
ligner - det gjorde den i hvert fald ikke for 15 år siden.

Og hvis man finder mælkebestanddele i deklarationer, hvor de ikke er
nødvendige, kan man være heldig at få en kontant bonus for 'forslag til
produktudvikling', hvis man skriver til firmaet og brokker sig

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-12-06 22:11

Inger Pedersen wrote:

> Boller kan fint laves uden æg og mælk.

Mine yndlingsboller laves af mel, salt, vand og gær - og langtidshæves
natten over i et køleskab.

Fra : Holst

Dato : 03-12-06 22:24

Iben Holst wrote:

> Er den nogen af jer der har et link til et sted med opskrifter uden disse
> ingredienser eller selv har nogen opskrifter de vil dele med mig?

Prøv news:dk.kultur.mad+drikke

Fra : Iben Holst

Dato : 04-12-06 07:57

> Prøv news:dk.kultur.mad+drikke