Dato / tid konvatering
Fra : Christian Kragh

Dato : 03-12-06 21:16

Hej.

Jeg er igang med at lave en kalender og til dette har jeg brug
for at kunne konvatere et uge nummer og et årstal til en
startdato.

Er det nogle der kender en funktion til at gøre dette?

Jeg har rodet lidt med DateSerial og DatePart uden dog at kunne
finde svar på mit ønske.

Lad os antage at jeg kun har oplyst ugenummer 49 og årstal 2006.

Venlig hilsen
Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 04-12-06 03:52

Christian Kragh wrote:
> Jeg er igang med at lave en kalender og til dette har jeg brug
> for at kunne konvatere et uge nummer og et årstal til en
> startdato.
>
> Er det nogle der kender en funktion til at gøre dette?

Jeg tror denne kan klare dit problem. Jeg har testet lidt
hurtigt, du må selv lige kigge efter om den nu også altid
holder...

Function GetMondayInWeek(iYear, iWeekOfYear)
' 4. januar i år iYear er altid i uge 1 i år iYear
' 4. januar + (iWeekOfYear - 1) uger er altid i uge iWeekOfYear
i år iYear
dtADayInTheWeek = DateAdd("ww", iWeekOfYear - 1,
DateSerial(iYear, 1, 4))
' Vi skal nu bare finde mandagen i den uge
GetMondayInWeek = DateAdd("d", 1 - Weekday(dtADayInTheWeek, 2),
dtADayInTheWeek)
End Function

Jeg har lavet den, så den virker i dansk ugenummerering, og hvor
mandag starter ugen. Den kan nok simpelt generaliseres, men det
kan du måske selv hvis det er relevant.
Der er heller ikke nogle tjek om inddata, fx virker uge 100 i år
2000...

mvh Torben

Fra : Christian Kragh

Dato : 04-12-06 22:52

> Jeg tror denne kan klare dit problem. Jeg har testet lidt
> hurtigt, du må selv lige kigge efter om den nu også altid
> holder...

Det vil jeg lige gøre så...

> [...]
> kan du måske selv hvis det er relevant.
> Der er heller ikke nogle tjek om inddata, fx virker uge 100 i år

Det ses, og fremgangsmåden er også meget simpel når man blot havde
luret hvordan man skulle løse problemet.

Umiddelbart virker det præcis som det skal...
Mange tak for hjælpen.

Fra : Christian Kragh

Dato : 06-12-06 01:03

> Umiddelbart virker det præcis som det skal...

Som sagt, så virker det som det skulle... Jeg har testet frem til år
2099 og der er ikke noget som ikke er som det skal være... Dog skal
jeg også lige lave den om så den virker når kalenderen bliver på
engelsk...

Men den tid, den sorg...
Nu har jeg da fremgangsmåden.

Tak endnu en gang.