For varmt garderobeskab
Fra : Mads Eriksen

Dato : 03-12-06 20:58

Jeg har lige installeret en Truma Ultraheat i min S3002 gasvarmer
som er placeret i bunden af klædeskabet, adskilt med en træplade
til vore morgenkåber, smoking, pelse osv. Helt efter anvisningerne.
Nu er problemet
Den varmer fantastisk godt og meget. Jeg synes, at ovnens bagplader
(noget staniolagtigt noget, som selvfølgeligt er der for at isolere))
bliver meget varm. Træpladen (eller måske spånpladen) mellem
garderobeskabets øvre del (til tøj) og nederste del (hvor ovnen er)
frygter jeg skal antændes af den megen varme.
Og så er gasovnen ikke engang tændt.
Har andre samme problem og hvad gør man så?
Ignorerer og håber at smoking, pelse mm ikke tager skade eller
antændes og vognen brænder?
Laver en ny mellemplade og i hvilket materiale?
eller hva?

--
Venlig hilsen Mads

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-12-06 22:10

> [...]
> antændes og vognen brænder?
> Laver en ny mellemplade og i hvilket materiale?

Hvad sker der hvis du tænder blæseren så du får varmen væk fra ovnen ?
De instalationer jeg har set virker ultraheat ikke uden at blæseren kører.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Mads Eriksen

Dato : 03-12-06 22:38

Hej Jørgen,

> Hvad sker der hvis du tænder blæseren så du får varmen væk fra ovnen ?

Ja, jeg får da noget af varmen væk. Men der er stadig godt varmt i skabet.
Endnu har jeg ikke ville lægge skillepladen på.

> De instalationer jeg har set virker ultraheat ikke uden at blæseren kører.

Hos mig kører blæseren på 12volt og er helt uafhængig af ultraens 220volt
forsyning. Det må kræver en specielt dippedut at få dem til at fungere
sammen.

--
Venlig hilsen Mads

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-12-06 22:45

Jørgen L. wrote:

> Hvad sker der hvis du tænder blæseren så du får varmen væk fra ovnen ?

Det er også mit gæt, at det er blæseren, der ikke effektivt nok får
transporteret varmen rundt i vognen. Måske er én af slangerne faldet af
blæseren, så varmen pumpes direkte ud i rummet bag ovnen - det er set før.

> De instalationer jeg har set virker ultraheat ikke uden at blæseren
> kører.

Gælder det også vogne, hvori der er monteret batteri? Er der tale om en vogn
med 230V blæser, kører den jo normalt kun når der er tilsluttet 230V.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-12-06 22:48

Carsten Stage wrote:

> Gælder det også vogne, hvori der er monteret batteri? Er der tale om
> en vogn med 230V blæser, kører den jo normalt kun når der er
> tilsluttet 230V.

Sidste sætning giver vist ikke rigtigt mening... Uden 230V er der
selvfølgelig ikke varme på elvarmen...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-12-06 23:51

> Gælder det også vogne, hvori der er monteret batteri? Er der tale om en
> vogn med 230V blæser, kører den jo normalt kun når der er tilsluttet 230V.

Ja, det gælder de fleste vogne med og uden batteri at deres blæser kører 12V
at det så går over en omformer eller batteri, det har så nogen fordele og
ulember.

Jeg ved at eks. Bürstner gik over til 12V i ca. 1991-1993 og LMC kom med i
96-98 sådan ca.
Min knaus 1988 havde også 12V blæser, men det var også Südwind M som
standart havde 12V batteri i.

Jeg skiftede netop en 12V blæser for en kammerat, og der sad relæ styring på
til styring af truma heat.

blæser v. 12V
Fordele
er billig
virker med bilen spændt for eller på batteri

Ulembe
ringere holdbarhed, kan forlænges væsentligt v. årlig rengøring af blæser
kasse og blæser hjul
lettere

Blæser v. 230V
fordele
mere luft kan blive cirkuleret
større holdbarhed (rengøring er også en fordel her)

ulembe
vejer mere (det er ikke ret meget men lidt har også ret)
virker ikke uden 230V

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Mads Eriksen

Dato : 04-12-06 00:13

> Jeg skiftede netop en 12V blæser for en kammerat, og der sad relæ styring

> til styring af truma heat.

Den der relæstyring, kan jeg bruge den?
hvis ja, hvor køber jeg et sådant relæ?

--
Venlig hilsen Mads

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-12-06 10:15

> på
>>
> Den der relæstyring, kan jeg bruge den?
> hvis ja, hvor køber jeg et sådant relæ?

Hej Mads.

Ja det kan du godt, jeg vil tro at du kan få den hos en forhandler.

Men prøv at tjekke om slangerne sider ordentligt på og sætte blæseren til
mellem ½ og fuld kraft.
så burde der ikke blive så varmt i skabet, gør der aligevel det så ville jeg
nok tjekke instalationen igen.

Har du haft ovnen ude da du monterede ? i så fald skal der jo foretages et
gas tjek for at se om den er tæt.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-12-06 23:53

> Det er også mit gæt, at det er blæseren, der ikke effektivt nok får
> transporteret varmen rundt i vognen. Måske er én af slangerne faldet af
> blæseren, så varmen pumpes direkte ud i rummet bag ovnen - det er set før.

Ja det var også sket på min kammarats LMCer den ene slange var faldet af og
den sad næsten i hulet.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D