syste på æggestok
Fra : Lone Mikkelsen

Dato : 03-12-06 19:48

Hej
Min datter på 14 har haft en syste på den ene æggestok, de troede det var
blindtarmen, så de gik ind med kikkert, den var sprunget, systen, så de
sugede væsken ud fra bughulen så det ikke gjorde ondt mere.
Så er det jeg spørger, kan det mon få koncekvenser for hende senere i livet,
og kommer det igen, eller kan man ikke sige det.?
Måske nogen har noget info omkring det.

Fra : Soliema

Dato : 04-12-06 15:24

"Lone Mikkelsen" > skrev i en meddelelse

> [...]
> Så er det jeg spørger, kan det mon få koncekvenser for hende senere i
> livet, og kommer det igen, eller kan man ikke sige det.?

Hej lone.
Stakkels din datter, det gør av´s
Jeg fik en cyste på størrelse med en stor hønseæg på en ene æggestok og den
sprang også, Lægerne troede også på det tidspunkt at det også var
blindtarmen som drillede.

Jeg har både fået børn osv. efter, så dette skal man vis ikke være bange
for, men hun få sikkert flere cyster i fremtiden, men ikke sikkert at de er
lige så store, jeg kan mærke at mine cyster sprænger, hver gang jeg har
ægløsning og når jeg har min mens men dette må man bare lære at leve med
desværre, men smerten er selvfølgelig ikke så stor.

Mvh
Anne Mette

Fra : Lone Mikkelsen

Dato : 04-12-06 16:18

Hej Anne Mette
Tak for dit svar. Det er noget underligt noget med de syster.
Godt at høre at du ingen men har fået af det. Men træls at du stadig får
dem.

mange hilsner

Lone Mikkelsen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 04-12-06 18:50

Soliema skrev:
> sprang også, Lægerne troede også på det tidspunkt at det også var
> blindtarmen som drillede.

Det som man som læge tænker i den situation er: "hvad kan der være
galt", "hvad er hyppigt" og "hvad er det alvorligste". Symptomer på
sygdomme som cyster i æggestokken, blindtarmsbetændelse, endometriose,
nyresten mv er ofte ens. Når man står i den akutte situation må man
træffe en beslutning, og så gå ud ad den tangent. Når resultaterne på
ens undersøgelser begynder at komme ind, så må man revurdere sine første
antagelser og tilpasse dem de oplysninger der kommer frem. Hvis pengene
ikke passer, dvs hvis resultaterne på de første undersøgelser ikke
passer med den første mistanke, så må man lave yderligere undersøgelser
for at komme nærmere det man fejler. Det er ikke altid folk har ens
symptomer på den samme sygdom - og derfor er det sjovt at være læge, og
indimellem svært at være patient. Lægevidenskab er ikke matematik - 2+2
er ikke altid 4 fordi der kan gemme sig et +3 et andet sted.

> [...]
> ægløsning og når jeg har min mens men dette må man bare lære at leve med
> desværre, men smerten er selvfølgelig ikke så stor.

Cyster er godartede væskefyldte blærer. De er meget hyppigt forekommende
i æggestokkene, fordi cellerne hele tiden er i en skiftende vækstcyklus
styrret af hormoner og påvirket af alder. Nogle mærker intet til dem,
andre har smerter. Man kan ikke fra lægelig side forhindre dem i at
komme - jo man kan fjerne æggestokkene, men det er jo ikke rigtig en
løsning. Det giver bare andre problemer, barnløshed ikke mindst.

> Mvh
> Anne Mette

Mvh
Jesper