Suse txt-fil åben..
Fra : Kenneth

Dato : 03-12-06 18:59

Når jeg dobbeltklikker på en txt-fil i Gnome (Suse) for at åbne den med
gedit som den er "associeret" med, kommer der en boks frem der spørger
om jeg vil "køre minfil.txt eller jeg vil vise dens indhold"! ? Hvordan
slipper jeg for denne boks.? Når jeg dobbeltklikker på en txt-fil vil
jeg jo bare åbne den med dens associerede program (i dette tilfælde gedit) +

/Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-12-06 19:31

Fra : Kent Friis

Dato : 03-12-06 20:34

Den Sun, 03 Dec 2006 18:59:15 +0100 skrev Kenneth:
> [...]
> jeg jo bare åbne den med dens associerede program (i dette tilfælde gedit) +

Ligger filen på et FAT32-filsystem? Nogen har den tåbelige ide at
filer på FAT32 skal være markeret som "executable", selvom der normalt
ikke findes Linux executables på et Windows-system.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-12-06 20:43

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Ligger filen på et FAT32-filsystem? Nogen har den tåbelige ide at
>filer på FAT32 skal være markeret som "executable", selvom der normalt
>ikke findes Linux executables på et Windows-system.

Valget står mellem at begrænse brugerens muligheder - eller at
lade være. Man har naturligvis valgt at lade være...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-12-06 20:58

Den Sun, 3 Dec 2006 19:42:31 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Valget står mellem at begrænse brugerens muligheder - eller at
> lade være. Man har naturligvis valgt at lade være...

At vælge en mere realistisk *default* indstilling er ikke at
begrænse brugerens muligheder, for en default kan netop ændres
- af de få procent der kan se noget at bruge det til.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-12-06 21:03

> [...]

>begrænse brugerens muligheder, for en default kan netop ændres
>- af de få procent der kan se noget at bruge det til.

Lidt googling siger, at det var præcis det, man gjorde.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-12-06 21:06

Den Sun, 3 Dec 2006 20:03:29 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Lidt googling siger, at det var præcis det, man gjorde.

Så burde problemet med "vil du åbne tekst-filen, eller køre den" ikke
opstå.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-12-06 21:10

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Så burde problemet med "vil du åbne tekst-filen, eller køre den" ikke
>opstå.

Du mener, at et userland-problem i GNOME er kerne-modulet skyld?

Se http://www.kernel-traffic.org/kernel-traffic/kt20020415_162.html
for en flok argumenter *for* execute-bits. De er - efter min mening
- noget mere væsentlige end en uhensigtsmæssighed i GNOME.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-12-06 21:57

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> for en flok argumenter *for* execute-bits. De er - efter min mening
> - noget mere væsentlige end en uhensigtsmæssighed i GNOME.

Det ser ud til at være et samba problem, dvs. det er samba, der har en
uhensigtsmæssighed, ikke GNOME.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-12-06 21:59

=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Heesche?= <heesche@webspeed.dk> writes:

>Det ser ud til at være et samba problem, dvs. det er samba, der har en
>uhensigtsmæssighed, ikke GNOME.

....og alt andet (WINE og relaterede projekter) der har brug for at
kunne køre programmer på FAT32?

Umiddelbart er der vist overvægt til modulets fordel. I hvert fald
er det 3 mod 1 lige nu.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-12-06 22:25

Den Sun, 3 Dec 2006 20:58:51 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> ...og alt andet (WINE og relaterede projekter) der har brug for at
> kunne køre programmer på FAT32?

Wine kører (exec'er) ikke Windows-programmer, den åbner dem som enhver
anden fil.

Min wine-installation ligger på ext2, og har ikke execute på
..EXE-filerne. (Naturligvis ikke, ellers skulle man jo kunne
exec()'e dem).

Mvh
Kent

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-12-06 23:27

> [...]

KF> Min wine-installation ligger på ext2, og har ikke execute på
KF> .EXE-filerne. (Naturligvis ikke, ellers skulle man jo kunne

Det kan man da også. Bare fortæl kernel'en hvordan filerne genkendes,
og hvilket program de skal køres med. binfmt-misc kan den slags.

/Benny

Fra : Kent Friis

Dato : 03-12-06 23:32

Den 03 Dec 2006 23:26:37 +0100 skrev Benny Amorsen:

> Det kan man da også. Bare fortæl kernel'en hvordan filerne genkendes,
> og hvilket program de skal køres med. binfmt-misc kan den slags.

Det gælder kun hvis man har sat den op til det. Og når man er ved at
sætte det op, kan man jo passende ændre umask= i fstab samtidig. Og
så er det endda stadig forkert (men i det mindste et bevidst valg
og ikke en default), i og med at det ikke kun er .EXE der får
executable, men også .DOC, .TXT osv.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-12-06 06:39

>Wine kører (exec'er) ikke Windows-programmer, den åbner dem som enhver
>anden fil.

Gælder det også exec i Windows under WINE?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-06 16:26

Den Mon, 4 Dec 2006 05:38:43 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Gælder det også exec i Windows under WINE?

Ikke forstået?

Mener du fx. hvis jeg står i WCMD.EXE (CMD.EXE i nyere versioner),
og skriver C:\WINDOWS\NOTEPAD.EXE? Så behøver notepad.exe ikke
at være executable på Linux-siden, nej. Wine kigger på navnet
(.EXE) ligesom Windows gør.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-12-06 23:10

Klaus Ellegaard wrote:

> ...og alt andet (WINE og relaterede projekter) der har brug for at
> kunne køre programmer på FAT32?

Samba skal give adgang til filer, filrettigheder er uinterressante i den
forbindelse.
Wine skal køre programmer i windows filsystemer, ja, men så skal filerne
være eksekverbare i windowsforstand, dvs. tekstfiler bør ikke have
x-rettigheder i linuxforstand. Det er meningsløst og forvirrende, at
windowsfiler kan opfattes som eksekverbare af mc, nautilus, osv.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-12-06 06:40

> [...]

>Wine skal køre programmer i windows filsystemer, ja, men så skal filerne
>være eksekverbare i windowsforstand, dvs. tekstfiler bør ikke have

Jeg tror, din tekniske løsning på dette problem ved blive modtaget
med kyshånd af vfat-teamet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-06 16:29

Den Mon, 4 Dec 2006 05:40:14 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Jeg tror, din tekniske løsning på dette problem ved blive modtaget
> med kyshånd af vfat-teamet.

Løsningen hedder "umask=177" i fstab. Længere er den ikke.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-12-06 18:38

>Løsningen hedder "umask=177" i fstab. Længere er den ikke.

Man kan med lige så stor vægt sige, at løsningen på trådløse
netværk er WPA, og længere er dén ikke.

Men det bliver vi nok heller ikke enige om

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-06 19:03

Den Mon, 4 Dec 2006 17:37:46 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Man kan med lige så stor vægt sige, at løsningen på trådløse
> netværk er WPA, og længere er dén ikke.

Hvad er argumentet for det?

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-12-06 19:08

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Hvad er argumentet for det?

Det er lige behandlet andetsteds.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-06 19:16

Den Mon, 4 Dec 2006 18:07:37 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Det er lige behandlet andetsteds.

Der blev kun anbefalet WPA, jeg så ikke noget argumentation for at
det skulle være den eneste - eller for den sags skyld bedste løsning.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 03-12-06 22:19

Den Sun, 3 Dec 2006 20:10:04 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Du mener, at et userland-problem i GNOME er kerne-modulet skyld?

Kerne-modulet tvinger ikke distro'erne til at bruge umask=000
eller umask=022.

Og jeg mener så sandelig ikke det er et userland-problem at Gnome
vælger at opfatte executable som værende executable. Det er det
bit'en betyder, og det har den altid betydet.

> Se http://www.kernel-traffic.org/kernel-traffic/kt20020415_162.html
> for en flok argumenter *for* execute-bits. De er - efter min mening
> - noget mere væsentlige end en uhensigtsmæssighed i GNOME.

Det eneste argument jeg ser er at Samba skulle have problemer med
ikke-executable filer. Og det er netop et userspace-problem (hvis
problemet overhovedet eksisterer).

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-12-06 06:38

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Og jeg mener så sandelig ikke det er et userland-problem at Gnome
>vælger at opfatte executable som værende executable. Det er det
>bit'en betyder, og det har den altid betydet.

Men du argumenterer jo netop for, at Linux skal defaulte til, at
programmer IKKE skal have execute-bitten sat. Er det bedre?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-06 08:02

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Men du argumenterer jo netop for, at Linux skal defaulte til, at
> programmer IKKE skal have execute-bitten sat. Er det bedre?

Viser jo bare at rwxrwxrwx-modellen går i ged når man lægger den oven
på et andet filsystem.

Man kan også bruge ext2 i Windows, så man er fri for den slags besynderligheder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-06 16:24

Den 04 Dec 2006 08:02:10 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Viser jo bare at rwxrwxrwx-modellen går i ged når man lægger den oven
> på et andet filsystem.

Nej, at den ikke er brugbar på filsystemer hvor den *ikke eksisterer*.

> Man kan også bruge ext2 i Windows, så man er fri for den slags besynderligheder.

Eller ext2 i Linux. Jeg kan ikke lige se hvad Windows skal med Linux-
programmer.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-06 19:20

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Eller ext2 i Linux. Jeg kan ikke lige se hvad Windows skal med Linux-
> programmer.

Dele data. Fx photoshop i windows, gimp i linux.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-06 19:29

Den 04 Dec 2006 19:20:26 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Dele data. Fx photoshop i windows, gimp i linux.

*Programmer* - ikke data. Problemet opstår først på det tidspunkt
at man vil have Linux executables til at ligge på en Windows-
partition (specielt FAT), da denne ikke har mulighed for
permissions, og det dermed er enten alle eller ingen filer der
er executable.

Sålænge det kun drejer sig om data-filer, er der ikke noget at
bruge executable-bit'en til, og filsystemet kan blot sættes op
til at alle filer er -rw-r--r--.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-06 16:23

Den Mon, 4 Dec 2006 05:37:50 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Men du argumenterer jo netop for, at Linux skal defaulte til, at
> programmer IKKE skal have execute-bitten sat. Er det bedre?

Hvor mange Linux-programmer finder du på en standard Windows-
installation? Jeg argumenterer for at de få personer der måtte
se noget smart i at have Linux-programmer på en Windows-disk kan
gå ind og ændre det, så de - og kun de - får exec-bit'en sat.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-12-06 20:59

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 04-12-06 16:13

Kenneth wrote:
> [...]
> jeg jo bare åbne den med dens associerede program (i dette tilfælde gedit) +

Hvilken file manager (stifinder) bruger du?
Nautilus giver det valg du nævner.
Har prøvet at vælge display (vis indhold)?
Hvis du gør det, åbnes filen i en editor, måske gedit, når du har Gnome.
Jeg har KDE, og en .txt fil i et vfat-filsystem åbnes i en KDE-editor: kate.

Hvis jeg bruger konqueror åbnes filen uden diskussion i kwrite editoren.
Prøv det. Ok, du har nok ikke kwrite, men måske bruger konqueror i Gnome
gedit som default editor.