Tilfældig tekst
Fra : Jakob Kristensen

Dato : 03-12-06 17:15

Jeg er igang med at lave en hjemmeside hvor jeg gerne vil lave
sådan at der kommer en tilfældig tekst et sted på siden, så ville
høre til om man kan lave sådan at den eksempelvis går ind i en
txt fil og tager en tilfældig linie og skriver ind.

Altså, i txt filen skriver du en masse linier som er alt din
tekst, og så bliver der blot plukket en linie ud og skrevet på
siden, og hvis man så opdatere siden kommer der en anden linie.

Ved ikke så meget om andre kodningsformer end HTML, men ville
skyde på det er JavaScript der skal bruges, jeg vil også meget
gerne høre hvis der er andre måder end hvad jeg lige har
forestillet mig mht. txt filen.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, og på forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-06 17:38

Jakob Kristensen wrote:

> Altså, i txt filen skriver du en masse linier som er alt din
> tekst, og så bliver der blot plukket en linie ud og skrevet på
> siden, og hvis man så opdatere siden kommer der en anden linie.

Det kan vist kun laves med noget serverside, hvis der skal indlæses en
tilfældig linje fra en tekstfil. Find ud af, om du kan køre asp eller php på
dit webhotel og spørg så i relevante gruppe:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-12-06 17:54

Jakob Kristensen skrev:

> Ved ikke så meget om andre kodningsformer end HTML, men ville
> skyde på det er JavaScript der skal bruges, jeg vil også meget
> gerne høre hvis der er andre måder end hvad jeg lige har
> forestillet mig mht. txt filen.

Jeg har lavet en side om netop dette:

http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempel_1.php

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Kristensen

Dato : 03-12-06 18:19

Mange tak, men kan ikke helt få det til at virke.

For jeg forstår ikke helt hvor det er jeg skal skrive citaterne,
hvorfor en fil skal de ligge i? Som sagt har jeg ikke arbejdet
specielt meget med JavaScripts så har ikke så meget styr på det
jeg kan gå ind og læse det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-06 18:31

Kristensen wrote:

> For jeg forstår ikke helt hvor det er jeg skal skrive citaterne,

Kigger du i kildekoden til Jørgens side, kan du se, at han kalder en js-fil
(citatarray.js), som indeholder alle de ønskede linjer tekst. Hans
javascript vælger så en tilfældig linje, der vises i den lille gule boks
øverst til højre på siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-12-06 23:32

Kristensen skrev:
> [...]
> hvorfor en fil skal de ligge i? Som sagt har jeg ikke arbejdet
> specielt meget med JavaScripts så har ikke så meget styr på det

Som Erik skriver ligger citaterne i et
array, det vil sige en JavaScript fil
ved navn citatarray.js. Nu har jeg lavet et
link på siden til denne fil. Den indsætter
du så på siden i headdelen,
<script src="[sti]citatarray.js" type="text/javascript">
</script>

På websiden indsæter du så det lille script, der er
gengivet i artiklen.

Og med hensyn til at få styr på JavaScript er det
bedste at gøre at gå i gang, den ene begyndelse
kan være lige så god som den anden. Får du
problemer, så søg råd her i gruppen - men husk
at lave et link til den side, der gi'r
problemer, hvis du altså får nogen...

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 04-12-06 08:32

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Og med hensyn til at få styr på JavaScript er det
> bedste at gøre at gå i gang, den ene begyndelse
> kan være lige så god som den anden. Får du

Måske kan et lille notat om JavaScript hjælpe dig lidt:
http://www.jososoft.dk/js.pdf (ikke perfekt og komplet, men en start) -
eller nogle scripts: http://www.jososoft.dk/javascript/index.htm

/Jørgen

Fra : Kristensen

Dato : 06-12-06 08:13

Mange tak skal i have, det har været til en stor hjælp.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-06 09:41

Kristensen skrev:

> Mange tak skal i have, det har været til en stor hjælp.

Hvem takker du og hvad takker du for? Det er svært at se når du
ikke citerer noget. Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristensen

Dato : 10-12-06 11:08

Hvis du læser de tidligere svar på tråden vil du vide hvad jeg
takker for, og takker alle der har gjort noget for at hjælpe mig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-12-06 17:38

Kristensen wrote:
> Hvis du læser de tidligere svar på tråden vil du vide hvad jeg
> takker for, og takker alle der har gjort noget for at hjælpe mig.

Det forudsætter, at man benytter en news-reader eller et webinterface til
usenet, der tråder indlæggene.

Nogle readers lægger bare indlæggene analogt efter postingtid. Derfor er det
altid en god ide at citere netop så meget af foregående indlæg, at det kan
ses, hvad man svarer på.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-12-06 17:41

Kristensen skrev:

> Hvis du læser de tidligere svar på tråden vil du vide hvad jeg
> takker for, og takker alle der har gjort noget for at hjælpe mig.

De tidligere svar i tråden er skjult når jeg allerede har læst dem
- det er derfor ikke oplagt hvad det er du kommenterer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen