Der er vist mange svar på spørgsmålet
På grund af erfaring med alle mulige slags motorer, så gidder jeg ikke bøvle
så meget med det.
Jeg rører ikke ved min motor, hele vinteren, med mindre den skal repareres.
Men det er min beslutning...
Det er min erfaring, at selv om en industrimotor har stået flere år, så kan
man som regel starte den, ved at sætte strøm på batteriet. Det vil også
sige, at den ikke er rustet sammen imellem foring og stempelringe, for så
vil det være umuligt for startmotoren, at trække den igang. Kondens i
cylinderen, som skulle kunne skade motoren, har jeg aldrig oplevet i den
forbindelse.
Men! Vær opmærksom på, at fugtighed, som suges ind i motoren, eller som
kommer fra en defekt pakning, kan smadre motoren.
Hvis man starter motoren, og der er vædske på en af stempeltoppene, så kan
man opleve at motoren drejer over topdødpunktet, selvom det ikke skulle
kunne lade sig gøre, da vædske ikke kan komprimeres. Sker det, så ryger
toppakningen, i bedste fald. I værste fald, så smadrer man stempel, plejl,
og krumtap. Jeg har også set motorer, som flækkede motorhuset, ved et
lejekonsol.
Fugtighed, kan også være "en snaps" af såkaldt "starthjælp" !
"Harding E. Larsen (slet SYQ53)" <harding@SYQ53larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11652366950.653564015807607@dtext.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
>
> Der skal slet ikke bygges noget tryk op, det er kun
> stempelringenes placering i cylindrene der skal flyttes på,
> ligesom de øvrige trædeflader også har godt af at få skiftet
> stilling.
> Vandpumpens lejer tager da ikke skade af lidt rokkeri for
> impelleren er da taget ud af pumpehuset om efteråret når båden
> er kommet på land. Impelleren har fået lidt fedt på alle flader
> og er lagt til hvile i skuffen vinteren over.
> Er man ikke i stand til at turne motoren med hånden, så trækker
> man i stopknappen samtidigt med at nøglen drejes, så
> startmotoren lige får hovedmaskinen til lige at rykke sig.
> Absolut ikke mere.
>
> Skal en motor konserveres for længere tids opbevaring er det
> ganske andre metoder der skal i anvendelse.
>
> Mvh/Harding
>
> Bjarke M. Christensen
> <bjarke@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk> (news) skrev:
>>Jeg er overbevist om at den har det
>>bedst i frem og ro. At tørne en motor
>>flere gang i løbet af vinteren uden
>>den kan nå at bygge olietryk skader mere
>>end det gavner. Og vandpumper osv
>>kører også tørt rundt.
>>
>>Koncentrer dig om at konservere den
>>ordentligt. Så kan den sagtens stå de
>>4-6 måneder.
>>
>>Bjarke
>>
>>
>>
>>"Venter på forår så jeg kan prøve mit
>>vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk>
>>wrote in message
>>news:457313a0$0$49196$14726298@news.su nsite.dk...
>>>3 - 4 gange i løbet af ugen, er nok i overkanten.
>>> Hvis motoren er "konserveret"
>>>ordentligt, inden vinter, så er det nok at
>>> tørne den en gang om måneden.
>>>
>>>
>>> Jeg selv, jeg gør ikke en ***. Jeg
>>>har bare frostsikret den.
>>> Jeg giver den noget ny olie og
>>>filter, inden jeg starter den til foråret,
>>> og ikke andet.
>>> Men jeg burde også vide bedre.......
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> "Tenna" <64@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:1165159083.471733.284670@80g200
>>>0cwy.googlegroups.com...
>>> Hej
>>> Jeg er den lykkelige ejer af en
>>>motorbåd med indenbords volvo motor
>>> "tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg
>>>en 3 - 4 gange i løbet af
>>> vinteren tørnet motoren, bare for at
>>>flytte stemplerne, men er det
>>> overhovedet gavnligt ?, jeg tænker
>>>på at der jo ikke når at komme
>>> nyt olie op i cylindrene, eller skal
>>>jeg bare lade den stå til
>>> søsætning ?, hvis der kyndige folk i
>>>gruppen vil jeg være glad for
>>> et kvalificeret råd,
>>> Med venlig hilsen
>>> Jørgen
>>>
>>>
>
>