/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Skal motoren tørnes
Fra : Tenna


Dato : 03-12-06 16:18

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en motorbåd med indenbords volvo motor
"tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg en 3 - 4 gange i løbet af
vinteren tørnet motoren, bare for at flytte stemplerne, men er det
overhovedet gavnligt ?, jeg tænker på at der jo ikke når at komme
nyt olie op i cylindrene, eller skal jeg bare lade den stå til
søsætning ?, hvis der kyndige folk i gruppen vil jeg være glad for
et kvalificeret råd,
Med venlig hilsen
Jørgen


 
 
Venter på forår så j~ (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Venter på forår så j~


Dato : 03-12-06 19:13

3 - 4 gange i løbet af ugen, er nok i overkanten.
Hvis motoren er "konserveret" ordentligt, inden vinter, så er det nok at
tørne den en gang om måneden.


Jeg selv, jeg gør ikke en ***. Jeg har bare frostsikret den.
Jeg giver den noget ny olie og filter, inden jeg starter den til foråret, og
ikke andet.
Men jeg burde også vide bedre.......







"Tenna" <64@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1165159083.471733.284670@80g2000cwy.googlegroups.com...
Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en motorbåd med indenbords volvo motor
"tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg en 3 - 4 gange i løbet af
vinteren tørnet motoren, bare for at flytte stemplerne, men er det
overhovedet gavnligt ?, jeg tænker på at der jo ikke når at komme
nyt olie op i cylindrene, eller skal jeg bare lade den stå til
søsætning ?, hvis der kyndige folk i gruppen vil jeg være glad for
et kvalificeret råd,
Med venlig hilsen
Jørgen



Bjarke M. Christense~ (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 03-12-06 19:22

Jeg er overbevist om at den har det bedst i frem og ro. At tørne en motor
flere gang i løbet af vinteren uden den kan nå at bygge olietryk skader mere
end det gavner. Og vandpumper osv kører også tørt rundt.

Koncentrer dig om at konservere den ordentligt. Så kan den sagtens stå de
4-6 måneder.

Bjarke



"Venter på forår så jeg kan prøve mit vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk>
wrote in message news:457313a0$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>3 - 4 gange i løbet af ugen, er nok i overkanten.
> Hvis motoren er "konserveret" ordentligt, inden vinter, så er det nok at
> tørne den en gang om måneden.
>
>
> Jeg selv, jeg gør ikke en ***. Jeg har bare frostsikret den.
> Jeg giver den noget ny olie og filter, inden jeg starter den til foråret,
> og ikke andet.
> Men jeg burde også vide bedre.......
>
>
>
>
>
>
>
> "Tenna" <64@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1165159083.471733.284670@80g2000cwy.googlegroups.com...
> Hej
> Jeg er den lykkelige ejer af en motorbåd med indenbords volvo motor
> "tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg en 3 - 4 gange i løbet af
> vinteren tørnet motoren, bare for at flytte stemplerne, men er det
> overhovedet gavnligt ?, jeg tænker på at der jo ikke når at komme
> nyt olie op i cylindrene, eller skal jeg bare lade den stå til
> søsætning ?, hvis der kyndige folk i gruppen vil jeg være glad for
> et kvalificeret råd,
> Med venlig hilsen
> Jørgen
>
>



Harding E. Larsen (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-12-06 13:47

Hej Bjarke,

Der skal slet ikke bygges noget tryk op, det er kun
stempelringenes placering i cylindrene der skal flyttes på,
ligesom de øvrige trædeflader også har godt af at få skiftet
stilling.
Vandpumpens lejer tager da ikke skade af lidt rokkeri for
impelleren er da taget ud af pumpehuset om efteråret når båden
er kommet på land. Impelleren har fået lidt fedt på alle flader
og er lagt til hvile i skuffen vinteren over.
Er man ikke i stand til at turne motoren med hånden, så trækker
man i stopknappen samtidigt med at nøglen drejes, så
startmotoren lige får hovedmaskinen til lige at rykke sig.
Absolut ikke mere.

Skal en motor konserveres for længere tids opbevaring er det
ganske andre metoder der skal i anvendelse.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen
<bjarke@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk> (news) skrev:
>Jeg er overbevist om at den har det
>bedst i frem og ro. At tørne en motor
>flere gang i løbet af vinteren uden
>den kan nå at bygge olietryk skader mere
>end det gavner. Og vandpumper osv
>kører også tørt rundt.
>
>Koncentrer dig om at konservere den
>ordentligt. Så kan den sagtens stå de
>4-6 måneder.
>
>Bjarke
>
>
>
>"Venter på forår så jeg kan prøve mit
>vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk>
>wrote in message
>news:457313a0$0$49196$14726298@news.su nsite.dk...
>>3 - 4 gange i løbet af ugen, er nok i overkanten.
>> Hvis motoren er "konserveret"
>>ordentligt, inden vinter, så er det nok at
>> tørne den en gang om måneden.
>>
>>
>> Jeg selv, jeg gør ikke en ***. Jeg
>>har bare frostsikret den.
>> Jeg giver den noget ny olie og
>>filter, inden jeg starter den til foråret,
>> og ikke andet.
>> Men jeg burde også vide bedre.......
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> "Tenna" <64@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:1165159083.471733.284670@80g200
>>0cwy.googlegroups.com...
>> Hej
>> Jeg er den lykkelige ejer af en
>>motorbåd med indenbords volvo motor
>> "tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg
>>en 3 - 4 gange i løbet af
>> vinteren tørnet motoren, bare for at
>>flytte stemplerne, men er det
>> overhovedet gavnligt ?, jeg tænker
>>på at der jo ikke når at komme
>> nyt olie op i cylindrene, eller skal
>>jeg bare lade den stå til
>> søsætning ?, hvis der kyndige folk i
>>gruppen vil jeg være glad for
>> et kvalificeret råd,
>> Med venlig hilsen
>> Jørgen
>>
>>



Venter på forår så j~ (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Venter på forår så j~


Dato : 04-12-06 14:11

Der er vist mange svar på spørgsmålet

På grund af erfaring med alle mulige slags motorer, så gidder jeg ikke bøvle
så meget med det.
Jeg rører ikke ved min motor, hele vinteren, med mindre den skal repareres.
Men det er min beslutning...
Det er min erfaring, at selv om en industrimotor har stået flere år, så kan
man som regel starte den, ved at sætte strøm på batteriet. Det vil også
sige, at den ikke er rustet sammen imellem foring og stempelringe, for så
vil det være umuligt for startmotoren, at trække den igang. Kondens i
cylinderen, som skulle kunne skade motoren, har jeg aldrig oplevet i den
forbindelse.
Men! Vær opmærksom på, at fugtighed, som suges ind i motoren, eller som
kommer fra en defekt pakning, kan smadre motoren.
Hvis man starter motoren, og der er vædske på en af stempeltoppene, så kan
man opleve at motoren drejer over topdødpunktet, selvom det ikke skulle
kunne lade sig gøre, da vædske ikke kan komprimeres. Sker det, så ryger
toppakningen, i bedste fald. I værste fald, så smadrer man stempel, plejl,
og krumtap. Jeg har også set motorer, som flækkede motorhuset, ved et
lejekonsol.
Fugtighed, kan også være "en snaps" af såkaldt "starthjælp" !







"Harding E. Larsen (slet SYQ53)" <harding@SYQ53larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11652366950.653564015807607@dtext.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
>
> Der skal slet ikke bygges noget tryk op, det er kun
> stempelringenes placering i cylindrene der skal flyttes på,
> ligesom de øvrige trædeflader også har godt af at få skiftet
> stilling.
> Vandpumpens lejer tager da ikke skade af lidt rokkeri for
> impelleren er da taget ud af pumpehuset om efteråret når båden
> er kommet på land. Impelleren har fået lidt fedt på alle flader
> og er lagt til hvile i skuffen vinteren over.
> Er man ikke i stand til at turne motoren med hånden, så trækker
> man i stopknappen samtidigt med at nøglen drejes, så
> startmotoren lige får hovedmaskinen til lige at rykke sig.
> Absolut ikke mere.
>
> Skal en motor konserveres for længere tids opbevaring er det
> ganske andre metoder der skal i anvendelse.
>
> Mvh/Harding
>
> Bjarke M. Christensen
> <bjarke@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk> (news) skrev:
>>Jeg er overbevist om at den har det
>>bedst i frem og ro. At tørne en motor
>>flere gang i løbet af vinteren uden
>>den kan nå at bygge olietryk skader mere
>>end det gavner. Og vandpumper osv
>>kører også tørt rundt.
>>
>>Koncentrer dig om at konservere den
>>ordentligt. Så kan den sagtens stå de
>>4-6 måneder.
>>
>>Bjarke
>>
>>
>>
>>"Venter på forår så jeg kan prøve mit
>>vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk>
>>wrote in message
>>news:457313a0$0$49196$14726298@news.su nsite.dk...
>>>3 - 4 gange i løbet af ugen, er nok i overkanten.
>>> Hvis motoren er "konserveret"
>>>ordentligt, inden vinter, så er det nok at
>>> tørne den en gang om måneden.
>>>
>>>
>>> Jeg selv, jeg gør ikke en ***. Jeg
>>>har bare frostsikret den.
>>> Jeg giver den noget ny olie og
>>>filter, inden jeg starter den til foråret,
>>> og ikke andet.
>>> Men jeg burde også vide bedre.......
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> "Tenna" <64@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:1165159083.471733.284670@80g200
>>>0cwy.googlegroups.com...
>>> Hej
>>> Jeg er den lykkelige ejer af en
>>>motorbåd med indenbords volvo motor
>>> "tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg
>>>en 3 - 4 gange i løbet af
>>> vinteren tørnet motoren, bare for at
>>>flytte stemplerne, men er det
>>> overhovedet gavnligt ?, jeg tænker
>>>på at der jo ikke når at komme
>>> nyt olie op i cylindrene, eller skal
>>>jeg bare lade den stå til
>>> søsætning ?, hvis der kyndige folk i
>>>gruppen vil jeg være glad for
>>> et kvalificeret råd,
>>> Med venlig hilsen
>>> Jørgen
>>>
>>>
>
>



Harding E. Larsen (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-12-06 15:45

Ja den enkelte har selv ansvar for hans motors tilstand.
Det er selvfølgelig ingen vits at konservere en motor som ikke er i
orden, konservering er ingen reparation; men kun en
bevaringsform for at reducere videre skader.
Branchen har gennem mange år arbejdet for at konservering skal være
det afsluttende element i en service.
Dette er baggrunden for efterårskonservering. Intentionen med dette er
at kontrollere checkpunkter som serviceskemaet
(kvalitetssikringsskemaet) indeholder for at motoren holder en vis
standard og at evt. afvigelser fra denne standard bliver
rapporteret til ejeren og evt. udbedret før næste sæson.
Selv om vi følger alle kunstens regler, så vil vi ikke kunne stoppe
ældningsprocessen, vi kan kun bremse den en smule.
Der findes to former for konservering 1. Kortids- som vi benytter os
af ved vinteroplagring og 2. langtidskonservering for
lagring gennem flere sæsoner.
Ved langtidskonservering benyttes bl.a. specielle olier som motoren
normalt ikke kan køre på; men kun bliver fyldt på
motoren for at rense og konservere, lave en beskyttende film som
hindrer tilgang af iltet luft på de indvendige flader. I
mange tilfælde bliver dieselsystemet også fyldt eller tilsat
konserverende olier.
Effekten af en langtidskonservering er tillige meget afhængig af
temperatur og fugtighed i lagerlokalet.
Den form for konservering der vil være gældende for vintekonservering
af motorer placeret i båden på en udendørs
opbevaringsplads har Volvo har lavet et skrift omkring som er en god
hjælper:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/9BD4F337-A2AF-490D-B56A-7133E7D01634
/0/DK.PDF
Det er selvfølgelig vigtigt at man tænker sig om når der påfyldes
konserveringsolier og man efterfølgende turner sin motor.
Man skal jo ikke tilføre motoren nye fejl.

Mvh/Harding


Venter på forår så jeg kan prøve mit vindror
<mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev:
>Der er vist mange svar på spørgsmålet
>
>På grund af erfaring med alle mulige
>slags motorer, så gidder jeg ikke bøvle
>så meget med det.
>Jeg rører ikke ved min motor, hele
>vinteren, med mindre den skal repareres.
>Men det er min beslutning...
>Det er min erfaring, at selv om en
>industrimotor har stået flere år, så kan
>man som regel starte den, ved at sætte
>strøm på batteriet. Det vil også
>sige, at den ikke er rustet sammen
>imellem foring og stempelringe, for så
>vil det være umuligt for startmotoren,
>at trække den igang. Kondens i
>cylinderen, som skulle kunne skade
>motoren, har jeg aldrig oplevet i den
>forbindelse.
>Men! Vær opmærksom på, at fugtighed,
>som suges ind i motoren, eller som
>kommer fra en defekt pakning, kan
>smadre motoren.
>Hvis man starter motoren, og der er
>vædske på en af stempeltoppene, så kan
>man opleve at motoren drejer over
>topdødpunktet, selvom det ikke skulle
>kunne lade sig gøre, da vædske ikke
>kan komprimeres. Sker det, så ryger
>toppakningen, i bedste fald. I værste
>fald, så smadrer man stempel, plejl,
>og krumtap. Jeg har også set motorer,
>som flækkede motorhuset, ved et
>lejekonsol.
>Fugtighed, kan også være "en snaps" af
>såkaldt "starthjælp" !
>


Egon Stich (04-12-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 04-12-06 21:53


"Venter på forår så jeg kan prøve mit vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk>
skrev i en meddelelse news:45741e62$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Der er vist mange svar på spørgsmålet


Jeps
Det kan man vist roligt sige--

Min viden om motorer i stilstand stammer både fra motorcykler og bådmotorer.
Påhængs som indenbords.


Og jeg må sige, at jeg aldrig har, eller vil, tørne en motor, der er lagt op
for vinteren.

Alt hvad jeg i gennem mange mange år har læst om emnet, har entydigt sagt:
Ikke tørne en motor..!!

Det gør mere skade, end gavn.

Alene den fugt,. man kan sutte ind i maskinen-- Uha - uha..

Men det er jo ikke noget særsyn, at den maritime branche forsøger at gøre
noget simpelt til en videnskab

Man vil gerne sælge alskens "konserverings" olier samt helst få lokket
stakkels sejlere til at engagere en mekaniker, til at fylde stadset på.
Og rense til foråret, forstås..

Min ydmyge opfattelse er, at man ikke skal ulejlige sig med at opføre sig
som om maskineriet skal være uvirksomt i årevis.

MVH
Egon





Bent Pedersen (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 03-12-06 19:53

Er det nødvendigt at tørne den? Alle overflader skulle vel være dækket med
en oliefilm fra sidst den kørte?
Men det er en god ide at skifte olien om efteråret, så får man det meste
kondens mm ud af motoren.

Bent
"Venter på forår så jeg kan prøve mit vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk>
skrev i en meddelelse news:457313a0$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>3 - 4 gange i løbet af ugen, er nok i overkanten.
> Hvis motoren er "konserveret" ordentligt, inden vinter, så er det nok at
> tørne den en gang om måneden.
>
>
> Jeg selv, jeg gør ikke en ***. Jeg har bare frostsikret den.
> Jeg giver den noget ny olie og filter, inden jeg starter den til foråret,
> og ikke andet.
> Men jeg burde også vide bedre.......
>
>
>
>
>
>
>
> "Tenna" <64@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1165159083.471733.284670@80g2000cwy.googlegroups.com...
> Hej
> Jeg er den lykkelige ejer af en motorbåd med indenbords volvo motor
> "tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg en 3 - 4 gange i løbet af
> vinteren tørnet motoren, bare for at flytte stemplerne, men er det
> overhovedet gavnligt ?, jeg tænker på at der jo ikke når at komme
> nyt olie op i cylindrene, eller skal jeg bare lade den stå til
> søsætning ?, hvis der kyndige folk i gruppen vil jeg være glad for
> et kvalificeret råd,
> Med venlig hilsen
> Jørgen
>
>



Harding E. Larsen (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 03-12-06 20:40

Hej Jørgen,

Det er en rigtig god ide at turne motoren en gang om måneden i
vinterperioden.
Selvom stempelringe og cylindervæg er konserveret med olie vil
kondensdannelser tilføre vand og der hvor stempelringe og
cylindre berører hinanden vil der opstå rustdannelse/korrosion
hvis de to enheder står på samme sted gennem en vinter.
Det er unødvendigt og tilfører din motor skader.
Desuden får du muligheden for at tilse båden iøvrigt.
Vi er en gruppe som mødes hver den første i havnen. Turner
motoren et par omgange tilser presenningen og dens fastgørelser
og over en kop øl sætter verden på plads.
Det er hyggeligt, fornøjeligt og det har et godt formål.

Mvh/Harding

Tenna <64@mail.dk> skrev:
>Hej
>Jeg er den lykkelige ejer af en motorbåd med indenbords volvo
motor
>"tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg en 3 - 4 gange i løbet af
>vinteren tørnet motoren, bare for at flytte stemplerne, men er
det
>overhovedet gavnligt ?, jeg tænker på at der jo ikke når at
komme
>nyt olie op i cylindrene, eller skal jeg bare lade den stå til
>søsætning ?, hvis der kyndige folk i gruppen vil jeg være glad
for
>et kvalificeret råd,
>Med venlig hilsen
>Jørgen



Tenna (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Tenna


Dato : 05-12-06 13:45


Tenna skrev:
> Hej
> Jeg er den lykkelige ejer af en motorbåd med indenbords volvo motor
> "tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg en 3 - 4 gange i løbet af
> vinteren tørnet motoren, bare for at flytte stemplerne, men er det
> overhovedet gavnligt ?, jeg tænker på at der jo ikke når at komme
> nyt olie op i cylindrene, eller skal jeg bare lade den stå til
> søsætning ?, hvis der kyndige folk i gruppen vil jeg være glad for
> et kvalificeret råd,
> Med venlig hilsen
> Jørgen
Mange tak for de mange svar, her kan det være svært at dele sol og
vind lige, jeg vil nøjes med at tørne motoren 1 gang i vinter, og det
bliver på en tør, klar solskinsdag i jan./feb. og båden står i
forvejen tørt og lunt inden døre.
Med venlig hilsen
Jørgen


ena (05-12-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 05-12-06 20:11


"Tenna" <64@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1165159083.471733.284670@80g2000cwy.googlegroups.com...
Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en motorbåd med indenbords volvo motor
"tamd 41" de 2 sidste vintre har jeg en 3 - 4 gange i løbet af
vinteren tørnet motoren, bare for at flytte stemplerne, men er det
overhovedet gavnligt ?, jeg tænker på at der jo ikke når at komme
nyt olie op i cylindrene, eller skal jeg bare lade den stå til
søsætning ?, hvis der kyndige folk i gruppen vil jeg være glad for
et kvalificeret råd,
Med venlig hilsen
Jørgen


Der sker ikke noget ved at tørne motoren lidt fx. hver anden måned - jeg
arbejder med store dieseler hver dag - og har gjort det hele livet så lidt
erfaring i motorer har jeg.

På store motorer der er oplagt i lang tid (fx isbrydernes B&W motorer)
tørnes der med faste intervaller simpelthen fordi oliefilmen gennembrydes
ved fx. stempelringenes kontaktflade med foringerne - og ved tørning får man
flyttet det tørre punkt lidt - normalt er forsmøreoliepumperne også
aktiveret ved tørningen så den foregår med olietryk på motoren - men det er
ikke altid - motorene er forøvrigt ikke konserverede - de er bare stoppede
efter sidste sejlads og "konserveringsservicen" består af en let tørning en
gang imellem - og et par opstarter og varmkøringer om året.

Mine egne motorer (påhængsmotorer og I/O motorer som jeg har en 7-8 stk af)
konserverer jeg med konserveringsolie og tørner en gang imellem - men jeg er
med årene blevet helt overbevist om at hvis motoren kun skal stå stille i
fx. 3-5 måneder - og står tørt og i tempereret rum så behøver man egentligt
ikke gøre noget - står den derimod ude (fx i en båd) så er en konservering
en god ide - en let tørning vil heller ikke skade.

Skal motoren stå i årevis så skal man med et par års mellemrum hælde lidt
konseveringsolie i cylindrene og tørne lidt.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste