Computer vil ikke tænde
Fra : henrikrisom@gmail.co~

Dato : 03-12-06 14:23

min computer (P4 2.4 på et Asus board) vil ikke tænde.
jeg åbnede til indmaden og fjernede harddiskkabler for lige at kigge
lidt, satte dem i igen, for herefter at konstatere at der absolut
ingenting
sker når jeg trykker på power. jeg har 2 SATA diske. kan ikke helt
finde ud af om jeg har
sat kabler hertil forkert i men synes jeg har prøvet alle tænkelige
kombinationer.

der er én mulig fejlkilde mere. efter at have forsøgt at tænde
første gang bemærkede jeg
at blæseren til cpu'en var meget støvet til. så jeg afmonterede den,
fjernede støv og satte
den på boardet igen. jeg synes cpu'en sidder rigtigt monteret men må
sige at ikke
brugte den arm som sidder på lejet på boardet som skal sikre at de
små pins
glider rigtigt ned i hullerne.

men kan det ikke lade sig gøre at sætte cpu'en rigtigt på plads
selvom "pladen" på boardet egentlig
er lukket?
problemet er at man ikke først kan sætte cpu'en i og bagefter blæser
og køleplade da disse er limet sammen. dermed kommer køleren jo vejen
for åbne/lukke pinden.

nu ved således ikke om det er kablerne, cpu'en eller noget helt tredje
som gør at jeg
ikke kan tænde.

håber jeg har gjort mig nogenlunde forståelig

vh jens

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 03-12-06 17:39

Der bliver svaret mellem dine spørgsmål.........****

****Huskede du at slukke for strømmen på stikkontakten?

****De kan ikke sidde forkert

****Øhhmmm....

****NEJ

>problemet er at man ikke først kan sætte cpu'en i og bagefter blæser
>og køleplade da disse er limet sammen. dermed kommer køleren jo vejen
>for åbne/lukke pinden.

****Nej de er ikke limet sammen...der er kølepasta imellem..
****Men hvis du har sat cpu og køler sammen og derefter presset den ned i
soklen
****Ja så er jeg rigtig sikker på at du nu har et stort problem.

****For det første kan du ha' brændt boardet af da du tog kablerne ud og ind
igen, hvis der har været ****strøm til boardet.
****For det andet, så er jeg næsten 100% sikker på at hvis du har brugt
denne metode til at montere cpu ****og køler, ja så er cpu'en "ristet" (dvs.
op til flere knækkede ben)

****Jeg har aldrig hørt noget lignende ))

mvh
Bri@n

Fra : Kenned

Dato : 03-12-06 18:20

"Co@ch [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> <jeg åbnede til indmaden og fjernede harddiskkabler for lige at kigge
> <lidt, satte dem i igen, for herefter at konstatere at der absolut

Nej og jeg har da godt nok aldrig set så mange * for så lidt!

Kenned

Fra : henrikrisom@gmail.co~

Dato : 04-12-06 19:06

Det er en satens misére, jeg ved det.

Der var helt sikkert ikke strøm på maskinen da jeg pillede kablerne
ud. Jeg både hev strømkablet ud og slukkede for strømforsyningen.
Mener jeg hørte et lille klik i strømforsyningen da jeg prøvede at
tænde, efter jeg også havde fjernet cpu og monteret den igen. Men jeg
må sku nok sige jeg har rod i kronologien. Det ville være skønt at
have en duplet af hver enhed så jeg kunne teste hvad der virkede og
hvad der ikke virkede. Lige nu ved jeg ikke om det er enten/eller både
strømforsyning, board og cpu som er brændt af
((

Hvis nu jeg husker forkert i hvad jeg gjorde og jeg ikke slukkede for
stømmen og strømforsyningen var det første som strøg, kan der så
være chance for at cpu har overlevet?

Sidder der en sikring i strømforsyningen ? Jeg undrer mig over at i
det mindste blæseren på strømforsyningen går igang når jeg tænder
for maskinen.

Jeg undrer mig ligeledes over cpu'en udseende lige nu. Den ser
umiddelbart ganske normal ud. Ingen knækkede eller bøjede pins, ingen
sorte blamager eller lign. Er det fuldstændig udelukket at cpu'en kan
have overlevet min behandling?

Det går lidt tid mellem mine indlæg da jeg af gode grunde ikke kan
komme på nettet. Tak for svar so far....

Jens

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 04-12-06 22:59

<henrikrisom@gmail.com> skrev i en meddelelse

De eneste ting du kan gøre nu,
er at montere cpu'en i soklen (åben soklen med den lille arm og luk den igen
efter montage)

Derefter monterer du lidt kølepasta på cpu'en (ca. som hullet i en femkrone)
og fordeler det ud på hele cpu-fladen med et smartcard (husk-ingen
helligdage-skal fordeles ens og i et meget tyndt lag)

Montér nu køleren.

Så har du styr på cpu'en.

Sæt din strømforsyning til igen og se om den starter.
Hvis ikke....køb en ny strømforsyning.

Hvis du ikke har ødelagt cpu'en (hvilket lyder ret heldigt, efter din
montage), kan det næsten kun være PSU'en

Mvh
Bri@n

Fra : henrikrisom@gmail.co~

Dato : 10-12-06 00:45

Tak for vejledningen. Jeg prøver mig frem.

Da cpu'en sidder temmeligt godt fast på kølepladen
kunne noget måske tyde på at der er kommet alt for pasta
på i sin tid.