Browserforskel på valideret side?
Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 03-12-06 12:51

Hej NG

Nu er jeg blevet opfordret af ganske mange folk til at tage mig
sammen og validere. Jeg er ligeledes blevet opfordret til at gå
over til XHTML.

Jeg er ved at opdatere en side, og jeg har lavet et foreløbigt
layout. Det er valideret både på XHTML-siden og CSS-siden.
Alligevel vises det forskelligt i IE og FF. Det holder da ikke!

Testsiden er her: http://www.lpcollect.dk/test-side/

Håber nogen kan fortælle mig hvad der er galt.

Mvh Janus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Killer Cop

Dato : 03-12-06 13:07

Jeg tror det er fordi Firefox tyder xhtml lidt anderledes på
nogle kanter end Internet Explorer.. Men hvordan du retter det
ved jeg desværre ikke... Men ca. 70% af verdenens befolkning der
har internet bruger vel Internet Explorer, så du er i hvert fald
70% dækket! :P

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-12-06 13:38

Janus Sander Schiøtte <ikke@oplyst.xx> skrev :

>Jeg er ved at opdatere en side, og jeg har lavet et foreløbigt
>layout. Det er valideret både på XHTML-siden og CSS-siden.
>Alligevel vises det forskelligt i IE og FF. Det holder da ikke!

Det er med stor sandsynlighed IE 6, der viser din side forkert
(efter standarden).

Når du indleder et dokument med
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> eller noget andet før
doctype, så går IE 6 i quirk mode og tolker mange ting anderledes
end standarden (for at være bagudkompatibel med gammeldags kode).

Slet ovenstående og erklær tegnsætning med
charset=iso-8859-1" />
i head i stedet for.

Så kan du gå i gang med at tilrette siden.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-12-06 14:00

Janus Sander Schiøtte <ikke@oplyst.xx> writes:

> Nu er jeg blevet opfordret af ganske mange folk til at tage mig
> sammen og validere.

Det er også en god ide.

> Jeg er ligeledes blevet opfordret til at gå over til XHTML.

Det er så en knap så god ide. IE forstår stadig ikke XHTML.
Hvis man sender det med content-type "application/xml+xhtml",
så vil IE vise det forkert, og andre browsere forstå det som XHTML.
Hvis man sender det med content-type "text/html", så vil alle
browserne forstå det som HTML med fejl (nogle "/"'er for meget
og sådan) og overlade det til deres fejlhåndtering at ordne
siden.

Der er altså ingen fordel over HTML ved at sende XHTML som text/html,
og det virker ikke at sende det som rigtig XHTML.

> Jeg er ved at opdatere en side, og jeg har lavet et foreløbigt
> layout. Det er valideret både på XHTML-siden og CSS-siden.
> Alligevel vises det forskelligt i IE og FF. Det holder da ikke!

Her bliver vi så nødt til at spørge: Hvilken IE? Nu er IE 7 jo
udkommet, men mange bruger stadig IE 6.

> Testsiden er her: http://www.lpcollect.dk/test-side/
>
> Håber nogen kan fortælle mig hvad der er galt.

Din side starter med <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>.
Det får IE6 til at gå i "backwards compatability mode" hvor den viser
siden som IE 4 gjorde. Dette kan fx ses ved at udføre følgende
bookmarklet (eller bare skrive det på adresselinjen):
javascript:alert(document.compatMode);
Hvis den skriver "BackCompat" så er den gal.
Fjern den linje og tjek igen.

I IE7 (som er den eneste jeg har lige nu) giver det "CSS1Compat", og
siden ser også meget ens ud i den og Firefox.

Hvis IE og Firefox viser på to forskellige måder, så regne med at Firefox
er den rigtige (sådan som andre browsere også vil vise det).

/L

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 03-12-06 17:45

Janus Sander Schiøtte