HP 2824 <-> 2524 SMB elendighed, men kun f~
Fra : Kasper Pedersen

Dato : 03-12-06 12:25

Enten er jeg et fjols, eller også er der noget jeg mangler at vide.

Jeg har et serverskab på en HP2824 (24*gbit). Alle serverne er Gbit, et mix
af intel og broadcom. Mellem serverne siger iperf 900Mbit, og SMB og FTP
giver ca. 55MB/sek, hvilket er forventligt med sata diske. Så langt så godt.
Herfra er der en forbindelse til en ældre HP2524 (24*100), hvorpå der sidder
ca. 20 klienter. iperf mod server siger 95Mbit, FTP performance er fin, men
SMB er elendig og 'i klumper'. Jeg tænkte derfor duplex mismatch, men begge
switche mener de har forhandlet 100fdx, no flow control. Dernæst satte jeg
en klient på 2824'eren, skiftevis med et Gbit og et 100Mbit nic. Gbit
performance er god, 100Mbit SMB er elendig.

Når man så slår flow control til på 100-forbindelsen, så bliver SMB
performance fin, og det samme gælder hvis man slår flow control til mellem
2824'eren og 2524'eren. fc mellem server og switch har ingen effekt.
Dermed er problemet delvist løst og tre nye opstået: Frygt for at skulle
fodtusse ud til klienter der stadig er 100 hvis jeg skifter nogle
klientswitche til 2824'ere, frygt for at en 100-klient der suger fra en af
serverne sætter en flowcontrol-prop i der går ud over gbit-klienterne, og
der sidder en firewall i samme skab der kører 100, og den vil ikke
umiddelbart køre fc.

Har nogen et clue er jeg mere end villig til at acceptere pegende fingre,
fnisen, høj latter..

/Kasper

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 04-12-06 01:04

Kasper Pedersen wrote:

> [...]
> en klient på 2824'eren, skiftevis med et Gbit og et 100Mbit nic. Gbit
> performance er god, 100Mbit SMB er elendig.

HP2800-serien (er ligesom HP4100-serien med 20-port Gbit-modul) berygtet
for sin håndtering af trafik mellem porte der kører 1 Gbit og porte der
kører 100 Mbit. Hvis du kan klare dig uden så mange trafikklasser er det
en god ide at indføje linien qos-passthrough-mode i din konfiguration.

Se fx:

http://forums1.itrc.hp.com/service/forums/questionanswer.do?threadId=1076704
http://www.net.vutbr.cz/man/HPProcurve/ReleaseNotes/I.07.60.pdf (side 10).

Mon ikke de har fikset det på de nye 2810-switche?! Det eneste de
mangler er så L3-routning.

Knus
Regnar

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 04-12-06 01:06

Kasper Pedersen wrote:

> Så langt så godt.
> Herfra er der en forbindelse til en ældre HP2524 (24*100), hvorpå der sidder
> ca. 20 klienter. iperf mod server siger 95Mbit,

Alternativt kan du jo købe et 1Gbit modul til din 2524 - men så kan man
næsten lige så godt kyle nogle penge efter en 2510-24 eller 2626 som har
indbygget gigabit.

Knus
Regnar

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 04-12-06 16:17

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message
> http://forums1.itrc.hp.com/service/forums/questionanswer.do?threadId=1076704
> http://www.net.vutbr.cz/man/HPProcurve/ReleaseNotes/I.07.60.pdf (side 10).

*ding* Point til Hr. Lyngsø.

I en 2824 jeg har der 'virkede' stod det til 'optimized', i den nye der var
træls til 'normal'.
Det burde stå på forsiden af switchen med blinkende rød tekst...

/Kasper