Hjælp til forståelse af Kolesteroltal.
Fra : Henrik

Dato : 02-12-06 18:13

Hej NGer.

Er der en der kan hjælpe mig med at oversætte/forstå disse tal

Total kolesterol    5,2   (Normalen 5-7)
HLD            1,4   (Normalen 1-2)
LDL            3,4   (Normalen 3-4)
Triglycerid      0,8   (Normalen 2-4)

det eneste tal jeg kan se der falder uden for normen er Triglycerid, og
den er jo en del under. I det hæfte jeg har står der "Jo mindre, jo
bedre"!!!

Min læge siger "Du har for højt kolesterol tal" men er det
allamerende???? Jeg er mand og 40 år.

Hilsen Henrik

Fra : John N. H.

Dato : 02-12-06 22:06

"Henrik" skrev i en meddelelse:

> [...]
> bedre"!!!
>
> Min læge siger "Du har for højt kolesterol tal" men er det

Hej!
Jeg går ud fra, at du ikke har lidt af hjerte-kredsløbssygdomme, og
derfor ikke er i "risikogruppe"
Men kolesterol er en svær en, hvor meget skal man have, før det er _for_
meget?
Uden at være fagmand, vil jeg anslå, at dine værdier er lettere
forhøjet, men langt fra alarmerende.

Ellers kig lidt på de links, der er på
http://www.netdoktor.dk/centre/hjerte/ , hvis du ikke allerede har gjort
det. Her er der en del information at finde.

Selv fik jeg som 40-årig konstateret et total-kolesterol på 10,6. De
andre værdier husker jeg ikke. Ved hjælp af gen-test fik jeg konstateret
Familiær hyperkolesterolæmi, og lægens påbud er: Total kolesterol
4,0 - LDL 2,5 (v.h.a. kostændring/motion/medicin). Og ja, mine værdier
er dernede omkring, omend der endnu mangler et bette nøk.

Mvh
John

Fra : Henrik

Dato : 03-12-06 00:34

> Jeg går ud fra, at du ikke har lidt af hjerte-kredsløbssygdomme, og
> derfor ikke er i "risikogruppe"

Hej John.

Det eneste jeg har fået konstateret ved samme lejlighed er forhøjet
blodtryk 183/105. Så jeg er i risiko gruppen, men jeg er ikke ryger,
motionere, er kun 7 kg over idealet (BMI 24).

Men om det hænger sammen kan jeg ikke sige.

Hilsen Henrik

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-12-06 02:00

Henrik skrev:

> [...]
> motionere, er kun 7 kg over idealet (BMI 24).
>
> Men om det hænger sammen kan jeg ikke sige.

Hej Henrik

Det hænger sammen. Det som tæller på minussiden i regnskabet er 1)
mandligt køn og 2) forhøjet blodtryk. Kolesteroltallet skal korrigeres
for disse faktorer. Man trækker simpelthen et point fra "normalområdet"
når man har flere end en risikofaktor. Hvis man oveni dette har
sukkersyge, så trækker man yderligere fra.

Dit tal skal være under 5 og gerne omkring 4 før det er normalt for dit
vedkommende. LDL skal her være lavest muligt og HDL højest muligt i
normalområdet.

Hilsen Jesper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-12-06 09:33

Den 03-12-06 00.33 skrev Henrik følgende:

> motionere, er kun 7 kg over idealet (BMI 24).

Det må være det, man kalder "spin". Idealet er ikke 24, medmindre du er
bodybuilder eller andre specielle forhold spiller ind. Normalområdet er
mellem 18,5 og 25, så 24 er altså på grænsen til overvægtig, og med 7 kg
over, ligger du altså på den forkerte side af grænsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Henrik

Dato : 07-12-06 12:02

Ok jeg fik måske ikke formuleret mig tydeligt nok omkring vægten. Mit
nuværende BMI er 24...... Hvilket er ca 7 kg for meget.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-12-06 12:42

Den 07-12-06 12.01 skrev Henrik følgende:
> Ok jeg fik måske ikke formuleret mig tydeligt nok omkring vægten. Mit
> nuværende BMI er 24...... Hvilket er ca 7 kg for meget.

Når jeg genlæser dit indlæg, kan jeg godt se, at det kan forstås på
begge måder. Rart at læse, at det ikke er så galt, som jeg havde
forstået det

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spareribs: Buskplante, hvis frugter bruges som tilbehør til maden...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-12-06 19:14

> Ok jeg fik måske ikke formuleret mig tydeligt nok omkring vægten. Mit
> nuværende BMI er 24...... Hvilket er ca 7 kg for meget.

Ikke af sundhedsmæssige årsager, der er det helt fint. Hvorfor specielt 7
kg?

Mvh Maria

Fra : Henrik

Dato : 08-12-06 15:41

On 2006-12-07 19:14:13 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> said:

> Ikke af sundhedsmæssige årsager, der er det helt fint. Hvorfor specielt 7 kg?
>
> Mvh Maria

Problemet med en del mænd i "min" alder er at de overskydene kg, ligger
sig i en dæk lige over bæltet, det syntes jeg ikke er specielt lækkert,
men til gengæld er det også der det er sværest at fortrænge fedtet *<

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-12-06 20:58

> Problemet med en del mænd i "min" alder er at de overskydene kg, ligger
> sig i en dæk lige over bæltet, det syntes jeg ikke er specielt lækkert,
> men til gengæld er det også der det er sværest at fortrænge fedtet *<

Jo, men hvorfor 7 kg? Hvorfor ikke 4 eller 8 eller 6 eller ....?

Mvh Maria

Fra : Nicolai Lang

Dato : 03-12-06 11:05

On Sat, 2 Dec 2006 18:12:50 +0100, Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]

>bedre"!!!
>
>Min læge siger "Du har for højt kolesterol tal" men er det

Du bør forsøge at få det lidt ned - som jeg kan se, så er for lavt
triglyceride level ikke et problem
(http://en.wikipedia.org/wiki/Triglyceride).

Det som er dit problem er at det samlede er for højt. Men det er
primært LDL du skal have sat ned (det kaldes også det dårlige
kolesterol).

Ifølge Jerk W. Langer (Politikens bog om Naturlægemidler), så er de
anbefalede værdier kunstige grænser der er baseret på statistiske
analyser af befolksningsgrupper. Så dine personlige værdier for hvad
der kan være en risiko kan være anderledes.

Anyway der findes masser af sites om hvordan du skal spise, der er
nogle links forneden.

Selv har jeg for lavt kolesterol, forårsaget af at jeg får noget
kolesterolsænkende medicin - som jeg bruger en bivirkning af. Dette
har jeg selv måtte finde ud af, og behandle de symptomer det giver
(bl.a. for lidt af hormonerne Melatonin, Serotonin og Vassopressin)

http://www.diaetist.dk/composite-84.htm
http://www.hjerteforeningen.dk/sw18452.asp
http://alternativinfo.dk/public/art_2003/cvh_kolesterol.htm

Med venlig hilsen