Jeg er forvirret
Fra : Alemat

Dato : 01-12-06 21:01

Hej Gruppe

Vi har planlagt, at vi skal have en bette vaps til sommer 2007.
Valget er som før nævnt, faldet på en dansk svensk gårdhund. Dog er der
flere der reagere fuldstændig "arrrghh" aktigt, når jeg fortæller om vores
valg.

Den mest gengangende smøre er:

"Det er jo en arrig satan"
"Den er ikke til at opdrage"
"Det er IKKE en førstegangshund"
"Den kan ikke med børn"

Er det noget der holder stik? Er vi helt gal på den, når vi tænker det
modsatte?

Vi er en famile på fire med 2 børn under 5 år. Vi bor i et paracelhus og har
i tankerne at gå til hundetræning, evt agillity (det ser vi på til den tid)
vi vil have en hund der gerne vil med og som kan holde til flere timer i
skoven, men også en hund der kan "Nøjes" med en luftetur rundt i kvarteret.
Vi vil have en hund der er nem at tage med sig rundt. Det skal være en midre
hund..altså max 12-15 kg.
Den skal være kvik, men også hurtig til at falde til ro. Den skal være
familie og børnevenlig, god som førstegangs hund, da det er den første hund
vi skal have.

Finder vi ikke godt nok det i en dansk svensk gårdhund? Eller er det en helt
anden race vi skal gå efter`??

Det skal lige siges at min mand ikke er til rughåret hunde, jeg er
fuldstændig tosset med rughåret hunde. Manden er vild med labradoren, men
jeg vil ikke have så stor en hund.
Derfor er vi blevet enige om at en dansk svensk gårdhund er et godt
"krompomi" for vores valg at hund .. altså rent udseende mæssigt.

Derfor er det et valg vi har gjort ost, at det er en mindre hund og ikke en
rughåret eller langhåret hund vi skal have ind for dørene.

Jeg har lidt kig på en Breton også.. synes den er smuk (Minder lidt om en
lille golden retriver), har lidt den størrelse vi kigger efter... men har
den så også de kvalifikationer vi søger?

Jeg er forvirret nu... mon nogle kan hjælpe?

Hilsen Alemat

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-12-06 22:00

"Alemat" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> "Det er jo en arrig satan"
Absolut ikke, det er en rigtig dejlig hund der elsker alt og alle

> "Den er ikke til at opdrage"
Sludder, den elsker at lære nye ting, og er meget lærenem

> "Det er IKKE en førstegangshund"
Jo det er. Nicki er vores første hund og det er en meget nem førstegangs
hund. Kender flere der har valgt en gårdhund som førstegangs hund og ingen
har fortrut

> "Den kan ikke med børn"
igen sludder, den elsker at lege med børn. Dog skal børn kende hendes
grænser, men det gælder ALLE racer

> Er det noget der holder stik?
Nej det er IKKE sandt

> [...]
> hund vi skal have.
>
> Finder vi ikke godt nok det i en dansk svensk gårdhund? Eller er det en

Ikke efter min mening, de ting i beskriver men aktivering, boligforhold m.m
så vil jeg mene en gårdhund vil passe til jer.

> [...]
> Derfor er vi blevet enige om at en dansk svensk gårdhund er et godt
> "krompomi" for vores valg at hund .. altså rent udseende mæssigt.

jeg er heller ikke særlig meget for rughåret racer, og labrador er også en
favorit race hos mig. men da vi bor på 5 sal ville jeg ikke tilbyde en
labrador et liv hos os, så vores valg blev en gårdhund, og det har jeg
absolut IKKE fortrudt. Min holdning er en gang gårdhund altid gårdhund

Knus Bolette
www.bolettes.dk

Fra : oz

Dato : 02-12-06 13:33

Bolette har 100% ret.

Folk sammenligner tit andre hund og hundeejer, men der er hel del hundeejer
som ikke har forstand og tid på hunde, jeg vil tro at 90% af tilfældene er
det hunderejer
og ikke hundene der er noget i vejen med. har i ellers se "Det er mig eller
hunden" på TV2

Jørgen

Bolette Nielsen <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
nyhedsmeddelelse:457097c6$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Soliema

Dato : 02-12-06 15:18

"Alemat" skrev i en meddelelse

> [...]
> flere der reagere fuldstændig "arrrghh" aktigt, når jeg fortæller om vores

Mine forældre havde en dejlig gårdhund, som bare var den dejligste hund i
verden, hun hed Molly og blev 14 år.

Molly elskede børn og voksne, kunne ikke så godt med andre hund, men hun var
aldrig oppe og slogs med nogen, enten gik hun eller så kørte tændene bare på
hende, til de andre hunde fattede at hun altså ikke gad, men hun bed aldrig.

Hun var altid med mine forældre rundt omkring og elskede at køre bil, fordi
hun ville gerne opleve så meget som muligt

Så efter de oplevelser jeg har haft med D/S gårdhund, så er det bare at
besøge en masse opdrætter og lukke ørene for hvad andre folk siger.

Mvh
Anne Mette

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-12-06 18:56

> [...]
> tid) vi vil have en hund der gerne vil med og som kan holde til flere
> timer i skoven, men også en hund der kan "Nøjes" med en luftetur rundt i
----

De gårdhunde som jeg kender til, er der begge varianter.. der er de
"storslemme" dem der er totalt gearet op 24/7 farer rundt, gøer og er
umulige..men det er dem der får lov at tulle rundt for sig selv, uden at
blive aktiveret på den ene eller anden måde.
Derimod har jeg efterhånden mødt en del på de træningshold jeg har gået på
gennem tiden, og de har da været ganske fornuftige familiehunde,
intelligente er de da, og vil gerne lære, og får de muligheden for at bruge
deres hoved og krop, bliver de også derefter!.sådan er det for alle hunde,
"møghunde" er der vel indefor alle racer.
Det er også mit indtryk, at de er udmærkede som 1.gangshund, og hvis i er
indstillede på, at gå til træning og gøre noget for jeres kommende hund, så
skal det nok gå rigtigt fint med en gårdhund.

Held og lykke med projektet!

mvh. marie

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 02-12-06 20:57

> [...]
> flere der reagere fuldstændig "arrrghh" aktigt, når jeg fortæller om vores

glemte at skrive i går, at folk tit forveksler gårdhunden med en fox
terrier. Jeg har personligt INTET imod fox terrieren, synes det er en dejlig
hund, men den kan vist godt være lidt sværer at opdrage, og ikke altid så
glade for børn ( og dette bygger jeg kun på hvad jeg har hørt fra flere, så
hæng mig ikke mere op på det end som så , måske fox terrier ejer kan
fortælle mere ).

Knus Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-12-06 12:13

Bolette Nielsen <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> wrote:

> [...]
> jeg har hørt fra flere, så hæng mig ikke mere op på det end som så
> , måske fox terrier ejer kan fortælle mere ).

Min søster havde for mange år siden en ruhåret foxterrier i
udstationering, d.v.s. hun skulle stille op til
udstillinger/parringer. Det var den mest vidunderlige hund, med et
dejligt og kærligt temperament. Den kunne lide alle, også børn. Jeg
oplevede aldrig at den var hverken ulydig eller arrig, så jeg tror at
det kommer meget an på hvem ejeren er. Vi holdt allesammen i familien
utroligt meget af ham.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 03-12-06 00:54

"Alemat" skrev

> [...]
> flere der reagere fuldstændig "arrrghh" aktigt, når jeg fortæller om vores

Jeg er vokset op med en af slagsen - Polly, og hun var fantastisk.
Den gang boede vi på landet og havde nogen problemer med mus eller rotter,
lånte de bare Polly og i løbet af ingen tid, var problemet løst. Var de
fanget i fælder, blev de lukket ud på gårdspladsen og helst mange af gangen.
Det var noget at et tilløbsstykke at se hende arbejde og hun missede aldrig
én.

Hendes energiniveau var højt og ja, hun var noget af en mundfuld. Den gang
(70'erne) gik man ikke til hundetræning, men Polly var med overalt og gad
hun ikke os, tog hun en runde hos naboerne.
Hun var en fantastisk legekammerat og hun vogtede nidkært over os alle. Da
jeg var spæd og sov i barnevogn udenfor, lå hun rundt om mit hovede og
rygtet vil vide, at hvis jeg græd, "kyssede" hun mig til ro. Jeg forgudede
den hund

Jeg vil mene at en DS vil være en okay førstegangshund, så længe I er
indstillet på at aktivere den og bruge tid på den - ellers er den en oplagt
problemhund, som mange andre hunde i øvrigt.
I dag har jeg Jack Russell Terriers - ruhåret som vi kan lide dem - de har
ry for at være en tand "værre" end DS - men dem forguder jeg nu også Jeg
kan godt lide deres nerve og påhitsomhed.

Sidst men ikke mindst - giv Jer nu god tid og se Jer godt for.

Held og lykke

- Winnie

Fra : Alemat

Dato : 03-12-06 09:16

Hej alle sammen

Tak for jeres tid og besvarelser.

Det har givet mig ro i sindet, og vi holder fast ved en dansk svensk
gårdhund.
Jeg ved godt det er med hunde som med biler og religion.. Der er så stor
forskellighed i folks mening omkring hvad der er bedst/rigtigst, men når det
er første gang man skal have hund, så er der jo kun folks erfaringer med
div. racer og general hundehold.
Dyr er jo ikke som børn, der på et eller andet tidspunkt bliver store nok
til, at kunne udtrykke deres behov på en forståelig måde.
Derfor er det vigtigt for mig, at det er den helt rigtige hund vi begivers
ig i kast med.. der er ikke plads til fejlkøb.

Nu vi snakker dansk svensk gårdhund.. har I så noget at sige til dens
generalle helbred? Har den nogle racebetingede skavanker? Jeg kan ikke
rigtig finde noget på nettet om det... Politikkens hundebog fortæller ikke
særlig meget... og bogen om dansk svensk gårdhun, står på min
juleønskeseddel.. dermed har jeg ikke kigget i den endnu.

Jeg håber på flere svar

Hilsen Alemat

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 10:23

"Alemat" <no@way.dk> skrev i en meddelelse news:457287ae$0

> [...]
> ikke særlig meget... og bogen om dansk svensk gårdhun, >står på min
> juleønskeseddel.. dermed har jeg ikke kigget i den endnu.

Vi har også en lille DS- gårdhund, som vi har haft i ca. 2 år. Bibi var 1½
år, da vi fik hende. Mht. helbredet, har der ikke været noget med Bibi,
andet end en enkelt gang med øjenbetændelse.
Bibi er her i huset fars hund. Hun er i hælene af min mand hele dagen, men
vil da også gerne nusses af os andre.
Bibi er en enkelt gang blevet bidt af vores nabos schæfer, så hun måtte sys.
Her er racen så typen, der bære nag. Schæferen har en enkelt gang sneget sig
herover siden og Bibi farede i flæsket på den. Bortset fra den ene hund er
hun ellers rigtig god, sammen med andre hunde, katte og også vores kanin.
Derudover er hun også meget glad for børn.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 03-12-06 11:05

Hej

Jeg ved ikke om det er fordi denne race tit er en "gammelmandshund"
hvor de bliver overforkølet og ikke får opdreagelse. For kender
faktisk kun nogle meget gøende og lidt arrige nogle af slagsen. Men
der skal dertil siges at jeg kender bestemt ikke mange der har denne
race. Og her giver det mere et indtryk af ejer end af hund

LN

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 11:47

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg ved ikke om det er fordi denne race tit er en "gammelmandshund"
>hvor de bliver overforkølet og ikke får opdreagelse. For kender
>faktisk kun nogle meget gøende og lidt arrige nogle af slagsen.

Har faktisk læst om folk, der bruger den til Agillity og anden
lydighedstræning, så hunden kan da helt sikkert godt lære noget, ligesom
alle andre hunde.

Anyway- her er lidt beskrivelse af gårdhunden, med folks egne ord:

http://tjekmig.dk/hotornot/?path=./dansk_svensk_gaardhund/

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/