[FF] Blokering af flash-pop op
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-12-06 13:53

Hej gruppe. Jeg er faldet over nogle sider der volder problemer i
Firefox. Seneste eksempel er her: <http://www.u-landskalender.dk/>.

Næsten ligegyldigt hvilket link man klikker på, kommer beskeden om
et blokeret pop op-vindue. IE7 og Opera 9 åbner bare nye vinduer
(tabs).

Der er to problemer med Firefox' opførsel. I første omgang burde
den slet ikke blokere links som pop op-vinduer - når man klikker på
flash-objektet bør det tolkes som et normalt link der ikke skal
blokeres.

Det der gør det ekstra irriterende er at Firefox ikke kan læse
adressen på den pop op der blokeres - så man har ikke mulighed for
at åbne pop op-vinduet ved at vælge det i pop op-bjælken. Hvis man
vil se flash-linket, er man derfor nødt til at tillade pop op-
vinduer på hele sitet.

Lidt googling viser at det er egenskaben
privacy.popups.disable_from_plugins der gør forskellen. Den er fra
og med FF 1.5 sat til værdien 2 - der betyder at der blokeres for
alle pop op-forsøg fra et plugin, bortset fra hvidlistede sites.
Det virker bare som en rigtig dårlig løsning IMO. Jeg kan ikke
huske at der har været specielt mange problemer med uønskede flash-
pop op's - derimod skal der meget til at få mig til at tilføje et
site til pop op-hvidlisten, og det er bøvlet at skulle gøre det på
et site man bare besøger kortvarigt.

Jeg har nu ændret egenskaben hos mig selv, men standardvalget
betyder at man skal tænke sig om hvis man lader flashbaserede sider
åbne nye vinduer.

Her er et par links om emnet:
<http://kb.mozillazine.org/Privacy.popups.disable_from_plugins>
<http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/007682.html>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Fietsenmaker

Dato : 02-12-06 06:44

Hvis du klikker på funktioner -> indstillinger -> indhold kan du bare
fjerne fluebenet ved blokker popup, så får du alle popupper.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-06 23:56

Fietsenmaker skrev:

> Hvis du klikker på funktioner -> indstillinger -> indhold kan
> du bare fjerne fluebenet ved blokker popup, så får du alle
> popupper.

Jo tak - det er jeg klar over. Jeg er ikke interesseret i at få
alle pop op-vinduer - langt fra. Jeg er heller ikke interesseret i
at få alle pop op-vinduer fra site X, selv om jeg måske gerne vil
se en enkelt pop op fra X.

Problemet er at jeg får at få lov til at se en flashbaseret pop op,
skal tillade pop op-vinduer generelt (enten på sitet eller
overalt).

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen