USB 1 eller 2
Fra : Jørgen

Dato : 01-12-06 13:41

Når jeg sætter mit kamera til USB stikket, får jeg en meddelelse, der
fortæller, at billedoverførslen vil gå meget hurtigere, hvis jeg bruger en
USB2-port. Dvs. at den åbenbart er sat i en USB1-port. Har jeg mon både USB1
og USB2 porte i samme maskine?
Er det ikke således, at enten har man ettere eller toere?
Kan man have begge slags? Hvordan ser jeg i så fald forskellen?
Hilsen Jørgen

---------
Giv den segnende stærke drikke og giv den mismodige vin. (Ordsp 31,6)

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-12-06 17:38

Jørgen wrote:

> [...]
> en USB2-port. Dvs. at den åbenbart er sat i en USB1-port. Har jeg mon
> både USB1 og USB2 porte i samme maskine?

Nej, men måske har du ikke installeret drivere til USB2 delen.

> Er det ikke således, at enten har man ettere eller toere?

Jo. Det findes ganske enkelte bundkort der har begge dele, fra da USB1 var
integreret i chipsettet og der sidder en USB2 chip på bundkortet. Men de er
meget sjældne.

> Kan man have begge slags? Hvordan ser jeg i så fald forskellen?

Ja. Du kan købe et PCI kort med en USB2 controller. De koster ikke mere end
en lille hundredekrone på nettet.

Hent et program ala Everest. Det kan fortælle en masse om den hardware der
sidder i din maskine. http://www.majorgeeks.com/download4181.html

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-12-06 17:41

Lasse Jensen wrote:

> Nej, men måske har du ikke installeret drivere til USB2 delen.

Glemte lige at sige at USB2 controllere er konstrueret sådan at de ses som
USB1, hvis du ikke har de nødvændige drivere til at køre USB2. Everest
burde stadig se den som den rigtige type, selvom du ikke har driveren. Hvis
den ikke kalder dem for USB1 og 2, så hedder de UHCI og OHCI hvis det er
USB1 og EHCI hvis det er USB2. Hvis du har USB2 har du stadig UHCI/OHCI, da
USB1 enheder bliver tilsluttet den del af controlleren.

Fra : Mads

Dato : 01-12-06 22:40

On Fri, 01 Dec 2006 17:41:16 +0100, Lasse Jensen <fafler@gmail.com>
wrote:

> [...]
>USB1 og EHCI hvis det er USB2. Hvis du har USB2 har du stadig UHCI/OHCI, da
>USB1 enheder bliver tilsluttet den del af controlleren.

Der er også mange bundkort hvor man kan vælge mellem USB1 og USB2
i BIOS'en. Hvis BIOS kun står til USB1 hjælper det ikke at rode med
alt det andet.

mvh Mads

Fra : Kent

Dato : 02-12-06 09:57

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, men måske har du ikke installeret drivere til USB2 delen.

<klip>

Hvordan kan man med sikkerhed konstatere, om der er installeret
USB2-drivere til alle eller nogle af portene?

Kent.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-12-06 13:49

Hej Kent, du skrev i dk.edb.hardware:

> Hvordan kan man med sikkerhed konstatere, om der er installeret
> USB2-drivere til alle eller nogle af portene?

En mulighed er at stoppe noget lagringsnoget i, fx en USB-harddisk.

USB1/1.1 har en øvre grænse ved 12 Mbps, dvs. lige over 1 MB pr. sek.
USB2 har en øvre grænse ved 480 Mbps, dvs. et halv hundrede MB pr. sek.

Smider man fx en disk i og kan læse/skrive fra/til den med over
halvanden MB/s, må det være USB2. Det kan man så prøve med flere porte.

(Er det det samme, man sidder og læser/skriver lige efter hinanden med
den på skiftende porte, skal man selvfølgelig tage forbehold for
diskcatching).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-12-06 00:21

Kent wrote:

> "Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> <klip>
>
> Hvordan kan man med sikkerhed konstatere, om der er installeret
> USB2-drivere til alle eller nogle af portene?

Det er OS afhængigt. Jeg bruger dmesg | grep EHCI
Men temmelig sikkert kan Everest hjælpe i Windows verdenen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-12-06 00:38

Hej Lasse Jensen, du skrev i dk.edb.hardware:

> Men temmelig sikkert kan Everest hjælpe i Windows verdenen.

Jeg ville ikke sætte min lid til den på bl.a. netop dette område.

Mine er udelukkende USB2 (Intel D915 GAV-bundkort).

Everest meddeler min mig, at der er en USB2 og resten USB1. Altså
indtil jeg sætter noget (USB2-kompatibelt) i, hvorefter de anvendte
sørme bliver opgivet som USB2. Uanset hvilke jeg anvender.

Det er dog version 1.51.x, hvorfor det måske er blevet mere pålideligt
i nyere versioner.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm