Jeg funderer...
Fra : Kim Christensen

Dato : 30-11-06 17:42

Nu har jeg et par gange set "Det er mig eller hunden " fra i Tirsdags
på videoen.

Ok, det starter med at hun ringer på døren, og hunden stryger forbi
hende og ud. OK, det kender vi fra de andre udsendelser. Vi kommer til
at hunden tvangsfodres med hundekiks, det kender vi også fra de andre
udsendelser. Vi kommer også til at hunden skal have en sele på. Det
kender vi også fra de andre udsendelser.
Men nu har jeg renset videoen to gange, og jeg kan stadig ikke se at
hundesnoren nogensinde kommer til at sidde i selen. Hvorfor skal hnden
da så have den på.

Forresten, så havde cesar Millan ikke fundet sig i at blive bidt,
eller skulle hejse hunden op i halsbåndet (ikke selen) når der skulle
en anden hund forbi.

Igen efterlod udsendelsen mange ubesvarede spørgsmål. Eller skal jeg
rense videoen endnu en gang?

Hilsen Kim

Fra : Hm

Dato : 30-11-06 17:58

..<Hvorfor skal hnden da så have den på.

Hej Kim
forklaringen var, at hunden måtte trække når snoren var i selen !!!!!!
Hanne

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 18:01

Kim Christensen skriblede bla:

> [...]
> en anden hund forbi.
>
> Igen efterlod udsendelsen mange ubesvarede spørgsmål. Eller skal jeg

Smid videoen af H til.
Jeg har kun set en rigtig hundetræner på tv og det var Cecar.
At træne en hund op kun med lommerne fulde af foder er at springe over hvor
gærdet er lavest.
Hende der er der pt har jeg slukket for for længst

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Eva

Dato : 30-11-06 18:20

"jopa" <admin@jnixenspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor gærdet er lavest.
> Hende der er der pt har jeg slukket for for længst

Cecar, var det ikke ham, der fik skyld for at være alt for hård ved de
hunde, han skulle træne?

Jeg har ikke set udsendelserne, så jeg kan ikke bedømme om det er rigtigt,
men mener bare jeg har læst noget om det.

mvh Eva

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 18:31

Eva skriblede bla:

> Cecar, var det ikke ham, der fik skyld for at være alt for hård ved de
> hunde, han skulle træne?

Hård var han ikke men nærmere konsekvent.
I stedet for at fede hundene op arbejdede han meget med manglende lederskab,
som jo er den altovervejende grund til de fleste problemer med hunde.
Det løser man ikke med at fede hundene op med godbider.
Konsekvens er en vigtig del af opdragelse
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 18:40

> [...]
> hunde.
> Det løser man ikke med at fede hundene op med godbider.
> Konsekvens er en vigtig del af opdragelse

Når man arbejder med positiv forstærkning betyder det ikke, at man ikke er
konsekvent.
Her i huset bruger vi godbider - og mange af dem. Godbidderne består af en
tredjedel af hundens foder, og det bliver så brugt både til at lave lidt
fritsøg på græsplænen og til at rose med. Det er klart, at når hunden bliver
lidt ældre, så erstattes godbiderne af leg og ros.

De rigtig nasty godbider bliver brugt på træningsbanen og til at træne spor.

Jeg synes faktisk, det fungerer ganske glimrende.

Ja, vores er en hvalp, men man må starte forfra, når hunden er voksen og er
ligeså velopdragen som en otteugers hvalp.

CH

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 18:44

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, vores er en hvalp, men man må starte forfra, når hunden er voksen og
> er ligeså velopdragen som en otteugers hvalp.

Glemte lige noget, forresten - jeg bemærkede at den rare dame kommenterede
da hunden opførte sig aggressivt - hun mente, at det nu var schæferen, der
kom op i den... Helt ærligt - er det ikke at bidrage til schæferens dårlige
ry? Og er det ikke, at skyde lidt over målet?
I min verden vil langt de fleste hunderacer reagere ligeledes på manglende
lederskab og en accept af, at hunden er i toppen af hierakiet..

CH

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 19:14

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ekn591

> kom op i den... Helt ærligt - er det ikke at bidrage til schæferens

Egentlig ikke, synes jeg. Schæferen vil jo meget gerne dominere andre hunde,
hvis den får lov. Det kan jeg da også mærke på vores nye schæferblanding.
Bingo har godt nok stor respekt for lille Bibi ( ds-gårdhund ), men hun vil
meget gerne kanøfle Biva, hvis hun får lov. Biva er en meget forsigtig hund
og det benytter Bingo sig gerne af. Hun er dog meget sød omkring det og Biva
er endelig noget til det punkt, hvor det er sjovt, at drille og provokere
den store hund.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 19:35

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Egentlig ikke, synes jeg. Schæferen vil jo meget gerne dominere andre
> hunde, hvis den får lov....

Schæferen kan bestemt være dominant - men aggression mod mennesker er ikke
et særkende for racen. Det er et elendigt rygte til en hund, der vil gå
igennem ild og vand for mennesker.

> [...]
> hund og det benytter Bingo sig gerne af. Hun er dog meget sød omkring det
> og Biva er endelig noget til det punkt, hvor det er sjovt, at drille og

Det ser jeg ikke som en specifik schæferegenskab - det afhænger rigtig meget
af den enkelte hunds væsen. Og igen - i programmet handlede det ikke om
dominans men om aggression.

CH

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 20:44

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ekn898

> Schæferen kan bestemt være dominant - men aggression mod >mennesker er
> ikke et særkende for racen. Det er et elendigt rygte til en hund, der vil
> gå igennem ild og vand for mennesker.

Nu hørte / så jeg kun programmet halvt, men jeg er da enig med dig:
Schæferen vil gå igennem ild og vand for sine mennesker og forøvrigt også
sin øvrige flok af hunde/ dyr, i husstanden, tror jeg.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 18:57

C.H wrote:
> [...]
> lave lidt fritsøg på græsplænen og til at rose med. Det er klart, at
> når hunden bliver lidt ældre, så erstattes godbiderne af leg og ros.

Jeg er så en af dem der ikke bruger godbidder som belønning for
god opførsel. Godbidder får de uden at skulle gører noget for det.
Min metode er et bruge ros i stedet for, det kan langt bedre gradueres
i mine øjne end godbidder kan.

Jeg ved godt at mange sværger til godbidder i opdragelse,
men det står mig imod at skulle købe mig til lydighed hos min hund.
Godbidder får de af kærlighed, ros får de når de opfører sig korrekt.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 19:07

C.H skriblede bla:
> [...]
> lave lidt fritsøg på græsplænen og til at rose med. Det er klart, at
> når hunden bliver lidt ældre, så erstattes godbiderne af leg og ros.

Det er så jeres valg, men min erfaring med schæfere gør at jeg kan nøjes med
at rose og ikke købe mig til resultater.
Har aldrig givet min en godbid i forbindelse med træning, og jeg garantere
for at den er afrettet

> De rigtig nasty godbider bliver brugt på træningsbanen og til at
> træne spor.

Jeg snakker ikke sportræning men almindelig opdragelse

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 19:21

jopa wrote:
> Har aldrig givet min en godbid i forbindelse med træning, og jeg
> garantere for at den er afrettet

Også her i huset.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 18:51

jopa wrote:
> Konsekvens er en vigtig del af opdragelse

Hørt

/Jens

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 19:06

jopa wrote:
> Hård var han ikke men nærmere konsekvent.

Det er jo netop også konsekvens Irene Jarnved arbejder med - og efterlyser
hos hundejere.
Programmet i tirsdags om Figo der fik lov til alt. Han fik et hårdt nej, men
det havde ingen konsekvens for ham - tværtimod. Slikkede han på kagen på
bordet, så fik han kagen - selvom der var blevet sagt nej.

> I stedet for at fede hundene op arbejdede han meget med manglende
> lederskab, som jo er den altovervejende grund til de fleste problemer
> med hunde.

Irene Jarnved kalder det bare noget andet og bruger ikke dominans på samme
måde som Cesar.
Men ellers er mange af deres metoder da ens - forstærke positivt når hunden
gør rigtige og få dens opmærksomhed over på noget andet, når den er på vej
til at gøre noget forkert. Jarnved lokker med godbidder, Cesar bruger sit
kropssprog.

> Det løser man ikke med at fede hundene op med godbider.

Man får hunden til at samarbejde med ros og godbidder.
Den familie ignorerede hunden når den gjorde det rigtige og skældte ud -
uden det havde konsekvenser - når den gjorde noget forkert. Tværtimod fik
hunden al den opmærksomhed den savnede ved at opføre sig grimt - klart at
den så vælger det som er sjovest for den selv.
Familien havde masser af småkonflikter med den hund, som de fik vendt om
til at forstærke positivt med ros og godbidder.

> Konsekvens er en vigtig del af opdragelse

Konsekvens er det hele - viste programmet i tirsdags vist tydeligt.
Familien havde gået til træning med hunden - men havde ikke haft tålmodighed
til at gennemføre det, med det resultat at hunden stjal fra bordet som det
passsede den - og fik lov til at beholde sit bytte. Den trak som en vild -
og fik lov til det. Den fik ikke motion nok hverken til hjerne eller krop.
Familien fik lært at et nej, skal følges op med konsekvens. Og når hunden
gør noget rigtig skal den roses og have en godbid ( i læreperioden ikke til
evig tid )
Hunden fik lært at den slipper ikke for at få sele på selvom den markerer at
ville bide ( er det ikke lederskab? )
Hunden fik lært at når den har snoren i selen må den tonse afsted, men når
den har snoren i halsbåndet så går verden i stå når den trækker ( er det
ikke lederskab, når ejer bestemmer hvor og hvornår der må leges? ).Den fik
lært at det der står på bordet ikke ikke til den ( er det ikke lederskab,
når hunden ikke forsøge at stjæle flokleders mad? )
Den fik lært at den ikke fik noget ud af at "overfalde" gæster, men skulle
vente til det blev dens tur til at blvie hilst på ( er det ikke lederskab? )
Det var da ikke et ringe udbytte af et par håndfulde godbidder.

For mig at se er der ikke den store forskel både de to træningsmetoder. Den
ene bruger kropslig dominans som får hunden til at underkaste sig. Den anden
bruger lokkemetode som får hunden til selv at vælge/foretrække at gøre det
rigtige.

En teori kan være at netop Cesars metode tiltaler mænd mest, fordi den er
fysisk og virker magtfuld, hvor Jarnveds metode tiltaler kvinder fordi det
er blidere og lidt mere manipulationsagtigt ???? )

/ Anette

www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 19:15

Anette skriblede bla:
> [...]
> den er fysisk og virker magtfuld, hvor Jarnveds metode tiltaler
> kvinder fordi det er blidere og lidt mere manipulationsagtigt ????

Min teori er så lidt anderledes.
Når der hvert år henrettes op i mod 15000 hunde i DK så er min teori at alt
for mange mennesker ikke burde have lov til at holde hund.
Når jeg ind i mellem har set de tv serier med såkaldte hunde behandlere
tænker jeg at hvis det havde været børn var de blevet tvangsfjernet
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 19:58

jopa wrote:

> Min teori er så lidt anderledes.
> Når der hvert år henrettes op i mod 15000 hunde i DK så er min teori
> at alt for mange mennesker ikke burde have lov til at holde hund.

Ikke er vi er uenige - men hvor er sammenhængen mellem to forskellige
træningsmetoder og ovenstående?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 20:06

Anette skriblede bla:

> Ikke er vi er uenige - men hvor er sammenhængen mellem to forskellige
> træningsmetoder og ovenstående?

Jeg har 4 børn og vi har aldrig i vores opdragelse brugt godbider for at få
dem afrettet
Jeg har haft mange hunde og og har ikke haft nødig at skulle bruge andet en
ros.
Tror så til gengæld at min race er så glad for at arbejde at ros er
belønning nok.
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 21:17

jopa wrote:
> Jeg har 4 børn og vi har aldrig i vores opdragelse brugt godbider for
> at få dem afrettet

Vi har opdraget børn og de har fået masser af godbidder. Ikke fra Frolich
eller Pedigree, men alt fra fredagsslik til lommepenge o.s.v. Selvom børn -
modsat hunde - glimrende forstår det sprog vi mennesker benytter os af.

> Jeg har haft mange hunde og og har ikke haft nødig at skulle bruge
> andet en ros.

Vi har også haft et pænt udvalg af skønne hunde - og først med de sidste 4
har vi brugt godbidder.
Og det meget nemmere end at skulle boss'e sin intentioner igennem - i
hvertfald for mig

> Tror så til gengæld at min race er så glad for at arbejde at ros er
> belønning nok.

De hunde vi har nu, stiller spørgsmålet: " Hvad får jeg ud af det her" hver
gang de bliver stillet overfor en ny opgave. Det har de altid gjort. Men
godbidder virker kun en tid, selvom de er nogle madører.
Der er ingen af dem der f.eks gider løbe efter en bold, apportbuk eller
frisbe mere end et par gange. Smider man den så igen, så kan man selv få lov
til at hente den. Og så kan vi stille op med nok så mange godbidder
eller nok så meget ros - der er indtrådt en pludselig døvhed. Hvilket er
almindeligt for racerne kan vi se til diverse shows og udstillinger. Er det
til gengæld nyt, udfordrende og spændende så er de klar til det hele. Så
der er forskel på hunde også :o

/ Anette
www.philana.dk

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 19:31

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> En teori kan være at netop Cesars metode tiltaler mænd mest, fordi den er
> fysisk og virker magtfuld, hvor Jarnveds metode tiltaler kvinder fordi det
> er blidere og lidt mere manipulationsagtigt ???? )

Det tror jeg, du har helt ret i!

Her i huset er det ret enkelt - Cassius underkaster sig nærmest automatisk
min mand. Han har en dybere stemme, han nusserpusser ikke nær så meget og
hæver han stemmen bare en smule, så skal Cassius ikke nyde noget.
Gør jeg det samme betragter hunden mig som en hysterisk kælling.. (Måske jeg
er det? ) Det giver INGEN respekt overhovedet.
Jeg har fuldstændig omlagt min måde at tackle ham på. Hvor jeg før forsøgte
at sætte ham på plads med et fast greb og et tydeligt NEJ, afviser jeg ham
og ignorerer ham. Det har givet en kovending i mit forhold til hunden, som
stille og roligt dæmper sin trang til at vinde overherredømmet, når vi bare
er os to.
Ingen slagsmål - begynder han på at lave lømmelstreger med mig, går jeg fra
ham og er helt ligeglad med ham.
Jeg skælder ikke ud, jeg siger nej - og fjerner mig.
Der er intet inkonsekvens i dette. Det sker HVER gang og hunden har
efterhånden fattet, at det betaler sig rigtig dårligt...

Jeg tror vi kvinder når langt længere med denne metode end den anden, hvor
vi har vores køn lidt imod os...

CH - Som forresten synes det er et rigtig godt indlæg, Anette har skrevet

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 19:48

C.H skriblede bla:
> [...]
> automatisk min mand. Han har en dybere stemme, han nusserpusser ikke
> nær så meget og hæver han stemmen bare en smule, så skal Cassius ikke

Sådan er det normalt, intet galt med det.

> Gør jeg det samme betragter hunden mig som en hysterisk kælling..
> (Måske jeg er det? ) Det giver INGEN respekt overhovedet.

Det er ganske normalt specielt med schæfere der normalt er meget
dominerende.
Det er en enmandshund, og den tolererer resten af familien men så heller
ikke mere.
Min kone har de samme problemer, og hun gider ikke at lytte til mine råd så
må hun føle

Når jeg siger "DÆK" nytter det jo intet at hun siger "LÆG DIG NED" når
hunden ikke aner betydningen af ordet.
Blot et eksempel.

Når jeg skal ud af en dør og siger "VENT" så nytter det ikke at hun siger
"MOR SKAL FØRST UD" osv osv

> [...]
> Der er intet inkonsekvens i dette. Det sker HVER gang og hunden har
> efterhånden fattet, at det betaler sig rigtig dårligt...

Fint nok hvis det funker i jeres forhold

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 20:02

> [...]
> dominerende.
> Det er en enmandshund, og den tolererer resten af familien men så heller

En schæfer er, hvad man gør den til Vi kommer ikke til at have en
enmandshund, ligesom vores gamle schæfer heller ikke var det. Det handler
ganske enkelt om, at jeg ikke giver op og er langt mere konsekvent end min
mand behøver at være... Noget knokleri for mig, men det skal nok lykkes

> Min kone har de samme problemer, og hun gider ikke at lytte til mine råd
> så må hun føle

Jeg ville aldrig acceptere det - aldrig.. Derfor må jeg jo arbejde på sagen
nu, hvor han er lille.
Han er lige nu i sin første kritiske periode, og får jeg grundlagt
lederskabet nu, så skal det såmænd nok gå.

> Når jeg siger "DÆK" nytter det jo intet at hun siger "LÆG DIG NED" når
> hunden ikke aner betydningen af ordet.
> Blot et eksempel.

Man kan jo lære hunden hvad "læg dig ned" betyder
Her i huset bruger vi nu "dæk". Alt andet falder mig unaturligt.
Dog bliver vi anbefalet at kalde øvelsen noget andet end "dæk" herhjemme, da
det jo i træningen betyder :"Læg dig og bliv liggende til jeg siger du må
rejse dig" og herhjemme betyder "Læg dig ned og slap af - men du behøver
ikke nødvendigvis at vente med at rejse dig til jeg siger, du må"

> Når jeg skal ud af en dør og siger "VENT" så nytter det ikke at hun siger
> "MOR SKAL FØRST UD" osv osv

Hehe... Vi kvinder har det jo med ord
Tror ikke din kone er det store hundemenneske.

Hos os er det mig, der er mest striks med sådan noget... Måske fordi jeg
netop ved, at det er nødvendigt for at få og opretholde et fornuftigt
forhold til hunden...

> Fint nok hvis det funker i jeres forhold

Det ser bestemt ud som om det funker ganske perfekt

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 20:28

C.H skriblede bla:

> [...]
> handler ganske enkelt om, at jeg ikke giver op og er langt mere
> konsekvent end min mand behøver at være... Noget knokleri for mig,

Held og lykke med det

> Jeg ville aldrig acceptere det - aldrig.. Derfor må jeg jo arbejde på
> sagen nu, hvor han er lille.

Bare vent til han kommer i lømmelalderen for alvor

Næ hun er som kvinder er mest

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 20:39

"jopa" <admin@jnixenspam.dk> skrev i en meddelelse
> C.H skriblede bla:

> Held og lykke med det

Jo tak, det bliver jo dejligt...

> Bare vent til han kommer i lømmelalderen for alvor

Tjaa, hvad der bliver grundlagt nu er en gevinst i kønsmodningsperioden...
Og jo - det bliver da også et knoklearbejde, men at det ikke kan lade sig
gøre vil aldrig være min indstilling - og heller ikke min erfaring.

Hmmmm....

> Næ hun er som kvinder er mest

Mon dog - jeg kender nu mange kvinder, der godt kan håndtere en hund, og ved
hvordan de skal tackles...
Enten ved din kone det ikke, eller også interesserer det hende ikke nok til
at gøre noget for det....
(jeg kender hende selvsagt ikke, så jo, jeg gætter )

CH

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 20:56

C.H skriblede bla:

> Mon dog - jeg kender nu mange kvinder, der godt kan håndtere en hund,
> og ved hvordan de skal tackles...

Vi snakker schæfere ? der kender jeg ikke mange kvinder med ultimative
lederevner.
Bla en af grundene til at jeg har fravalgt klubben, og træner selv.
Har ikke tålmodighed og nok spiltid.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 22:05

> [...]
> lederevner.
> Bla en af grundene til at jeg har fravalgt klubben, og træner selv.

Som sagt - en schæfer er, hvad man gør den til....

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 22:24

C.H wrote:
> Som sagt - en schæfer er, hvad man gør den til....

En hund som alle andre
John tror bare det er guds gave til hundefolket.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 22:32

pwh skriblede bla:

> En hund som alle andre
> John tror bare det er guds gave til hundefolket.

Nej da jeg er absolut modstander af at nogen anskaffer sig den uden egentlig
kendskab til racen.
Den kræver som sagt ind i mellem en hård hånd,og opdragelse er absolut
nødvendigt
Jeg taler primært hanhund.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 22:45

> pwh skriblede bla:

> Nej da jeg er absolut modstander af at nogen anskaffer sig den uden
> egentlig kendskab til racen.

Det er klart, til hver en tid og alle racer - men schæferen kan sagtens være
en rolig familiehund der knytter sig til alle i familien. Det kommer jo an
på, hvad man fremelsker.

> Den kræver som sagt ind i mellem en hård hånd,og opdragelse er absolut
> nødvendigt

En hård hånd er slet ikke nødvendig - det er ikke nødvendig at være voldsom,
heller ikke overfor en schæfer. Det, det kræver er en stærk psyke og en hel
indiskutabel indstilling overfor hunden om, at det ikke er den, der
bestemmer.
Det er hovedet, og ikke hænderne, der skal opdrage hunden.

Dermed også sagt at opdragelse ikke er lig med en hård hånd. Det er lig med
kærlighed og konsekvens, tro på egen status og ro.

> Jeg taler primært hanhund.

Jeg har kun haft hanhund så jeg kender ikke til udfordringer med tæver - har
hørt at de også kan være nogle stride bananer

CH

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 23:08

C.H skriblede bla:

> Det er klart, til hver en tid og alle racer - men schæferen kan
> sagtens være en rolig familiehund der knytter sig til alle i
> familien. Det kommer jo an på, hvad man fremelsker.

Klart den er pr definition det du beskriver.
Jeg mener omgangen med fremmede mennesker der kan være problematisk uden
opdragelse.

> En hård hånd er slet ikke nødvendig - det er ikke nødvendig at være
> voldsom, heller ikke overfor en schæfer.

Jeg taler billedligt. har aldrig slået nogen af mine hunde

> Det er hovedet, og ikke hænderne, der skal opdrage hunden.

Enig

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 23:12

C.H wrote:
> Det er hovedet, og ikke hænderne, der skal opdrage hunden.

Meget kloge ord.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 23:25

pwh skriblede bla:

> Meget kloge ord.

Er det vold hvis man har kylet en sutsko i hovedet på hunden ?
I så fald har jeg været voldelig.
Har også en gang givet ham en lussing da han knurrede af mig da jeg ville
stjæle hans pølse
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 01-12-06 00:24

> Er det vold hvis man har kylet en sutsko i hovedet på hunden ?
> I så fald har jeg været voldelig.
> Har også en gang givet ham en lussing da han knurrede af mig da jeg
> ville stjæle hans pølse

mine hune har da også reddet sig en "nød" når de har
gået totalt over stregen, det har jeg ingen probs med at gører.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 20:55

> Mon dog - jeg kender nu mange kvinder, der godt kan håndtere en hund,
> og ved hvordan de skal tackles...

Nemlyg
Min egen storesøster er dygtig til hunde og heste.
Hun havde en Hvid Schæferhan som fulgte hende i tykt og tyndt,
så meget at hun fik forbud mod Schæfer næste gang,
resten af familien ville også gerne have glæde af hunden

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 21:15

pwh skriblede bla:
> [...]
> så meget at hun fik forbud mod Schæfer næste gang,
> resten af familien ville også gerne have glæde af hunden

Det er nok et udemærket billde af denne race.
Lige meget hvor højt min kone elsker hunden og omvendt er det altså mig den
primært lystrer, og hende den render om hjørner med
At tro man opnår lederskab over en sådan hund ved at ignorere den er en
vildfarelse.
Ignorering er noget af det værste en hund kan komme ud for.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 22:07

> [...]
> vildfarelse.
> Ignorering er noget af det værste en hund kan komme ud for.

Ganske uenig... Det er et kortvarigt ubehag hunden bliver udsat for... i
øvrigt fuldstændig magen til det, den ville opleve i sin flok, når den
overskrider grænserne...

CH

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 22:22

> Ganske uenig... Det er et kortvarigt ubehag hunden bliver udsat
> for... i øvrigt fuldstændig magen til det, den ville opleve i sin
> flok, når den overskrider grænserne...

Enig.
Virker heller ikke i længden på min Angel.
Og jeg har prøvet de mere ekstreme med at gå tur med Tyson
hvor hun blev ladt alene hjemme.
Hun blev da klart ked af det. men det havde ingen langtideffekt.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 22:29

pwh skriblede bla:
> [...]
> hvor hun blev ladt alene hjemme.
> Hun blev da klart ked af det. men det havde ingen langtideffekt.

Lederegenskaber bliver ikke til ved ignorering men snarere omvendt.
Er enig i at ignorering kan bruges i EN enkelt situation nemlig ved alt for
stor hundeglæde når man kommer hjem og den har været alene hele dagen
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 22:37

> [...]
> Er enig i at ignorering kan bruges i EN enkelt situation nemlig ved alt
> for stor hundeglæde når man kommer hjem og den har været alene hele dagen

Vi bruger de i tre situationer - når hunden springer op (så han ved han ikke
opnår kontakt, men derimod opnår den når han tager det roligt og holder sig
på gulvet), når vi kommer hjem (af samme grund som før) og når han bider
(Igen for at lære ham at kontakten er uhensigtsmæssig - en erstatning for
træning i bidehæmning når vi nu ikke er hunde)

I alle tre situationer får han opmærksomhed når den uheldige adfærd stopper
og han får ros for den gode.

Det virker ganske upåklageligt... Og hunden lider bestemt ingen nød - han
undrer sig mest af alt...

CH

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 22:50

C.H skriblede bla:

> [...]
> som før) og når han bider (Igen for at lære ham at kontakten er
> uhensigtsmæssig - en erstatning for træning i bidehæmning når vi nu
Fint nok hvis det virker for jer.
Vedr bidning vænnede jeg hurtigt min af med det ved at tage et fast greb i
kæben så den nærmest bed sig selv i læberne.
Holdt den således til den peb, og det syntes den bestemt ikke var sjovt.
Dette samtidig med et fast nej
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-12-06 05:59

jopa skrev:
> [...]
> ikke mere.
> Min kone har de samme problemer, og hun gider ikke at lytte til mine råd så

Er den ??
En Schæfer (eller hund generelt) er da ret troløs, jeg vil vædde på at
hvis du gav din hund til en anden F.eks mig, så ville den efter 1
Md.måske 2 ha glemt alt om dig.
Husk en hund er også en snylter, den med maden er dens ven. Hvis den
self. fungere rigtig oven i hovedet.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : jopa

Dato : 01-12-06 10:26

Martin Vollert" <"Mit fornavn skriblede bla:

Du har læst hvad jeg skrev ?
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 01-12-06 10:49

jopa skriblede bla:

> Du har læst hvad jeg skrev ?
Glemte lige resten
Hvis den kom over til dig ville du være den nye leder og resten af huset
fyld

Misforstå mig ikke den holder skam af resten af familien men det er sgu min
baglomme den sidder i
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-11-06 19:56

C.H <vaxen7@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Der er intet inkonsekvens i dette. Det sker HVER gang og hunden har
> efterhånden fattet, at det betaler sig rigtig dårligt...

LOL Jeg kan lige se hans lille "frække" fjæs når du går fra ham.

> Jeg tror vi kvinder når langt længere med denne metode end den
> anden, hvor vi har vores køn lidt imod os...

Jeg har heller aldrig været hård ved dyrene, konsekvens virker bedre
synes jeg.

> CH - Som forresten synes det er et rigtig godt indlæg, Anette har
> skrevet

Jeg synes også at Anettes indlæg altid er saglige og gode. Og
det er dine da også
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 20:03

> LOL Jeg kan lige se hans lille "frække" fjæs når du går fra ham.

Hmmm... Pokkers, det kommer jeg jo nok aldrig til at se... Men jeg fornemmer
hans undren

> Jeg har heller aldrig været hård ved dyrene, konsekvens virker bedre synes
> jeg.

Det er bestemt også min erfaring! Og kan man få hunden til at synes det er
edderskønt at lystre, så har vi jo alle vundet

Tak tak

CH

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 20:29

C.H wrote:
> Her i huset er det ret enkelt - Cassius underkaster sig nærmest
> automatisk min mand.

Det samme sker her i huset. Både min mand og jeg går til træning med
hundene, og vi bruger samme kommandoer.Men til trods for at jeg har næsten
al "håndtering" af hundene ( mad, bad, pelspleje o.s.v), så skal jeg skal
udfordres. De udfordrer så at sige aldrig min mand. Især den yngste stiller
kraftige spørgsmålstegn ved min rolle og ved hierakiets indretning her i
huset hver gang hun er på vej i løbetid...Så to gange om året skal hun og
jeg sammen lige finde ud af at det stadig ikke er hende der bestemmer
Da vi fik vores hanhund Andy, var det nok at min mand på afstand brummede
"slut", når Andy gøede højt ude i entreen når nogen cyklede forbi. Skulle
jeg have Andy til at stoppe "sangen", skulle jeg ud til ham, gå ind foran
ham og fysisk tvinge ham til at gå lidt baglæns - og så sige "slut" - før
det virkede. Ellers ignorerede han mig bare.

> Jeg tror vi kvinder når langt længere med denne metode end den anden,
> hvor vi har vores køn lidt imod os...

Helt enig.

> CH - Som forresten synes det er et rigtig godt indlæg, Anette har
> skrevet

Tak - og absolut i lige måde

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 21:09

Anette wrote:
> [...]
> og fysisk tvinge ham til at gå lidt baglæns - og så sige "slut" - før
> det virkede. Ellers ignorerede han mig bare.

Den slags kan jeg slet ikke identificerer mig med,
et "slut" eller et knips i fingrene fra min side er da rigeligt
til at begge mine hunde holder kæft.
Det gode gamle lederskab må da halte et eller andet sted.

Men ok, mine er heller ikke opdraget med hundekiks,
men med kærlighed og konsekvens.

Forstået på den måde at, så længe de holder sig inden for
mine afstukne grænser, så er jeg det sødeste og rareste menneske
at værer hund under. Men træder man uden for de grænser,
jamen så er de "in a world of shit".
Self ikke første gang, jeg er meget tålmodig, men vælger hunden
bevidst/tåbeligt at dumme sig, så er der afregning ved kasse-1

Mange vil sige at det er en for totalitær måde at opdrage på,
men min mening er at hunden lærer nogle grænser,
og overholder de dem de, jamen så er der fred i huset.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 22:11

pwh wrote:

> Den slags kan jeg slet ikke identificerer mig med,
> et "slut" eller et knips i fingrene fra min side er da rigeligt
> til at begge mine hunde holder kæft.

Jeg tvivler ikke et sekund på at du har godt fat i dine hunde, Jens
Men Andy var (er) 5 år da vi overtog ham i juli i år. Hvis du gider læse
om den forfatning vi overrtog ham i så er der læsestof her :
http://www.philana.dk/side2juli06.htm

Han havde absolut intet lært, så han var lidt af en mundfuld de første par
måneder. Især jeg måtte frem i skoene for at få ham til at forstå at jeg
bestemmer. Min mand lystrede han nogenlunde pænt fra dag 1, men mig
ignorerede Andy 100% de første 2-3 uger med mindre jeg trænede med ham med
godbidder i hånden eller som beskrevet før brugte en fysisk dominans.

Det tager lidt længre tid når det er en voksen hund der skal opdrages og
især når det er en tidl. omsorgsvigtet voksen hund

Nu går det fint - no problem. Han HAR lært at at jeg bestemmer ALT i hans
verden, også at man ikke må gø af cyklisterne ude på vejen Vi er
nået et pænt stykke med ham. Indkald fungerer nu, de sædvanlige
lydighedsøvelser sidder bare lige i skabet og vi skal nok nå at lære at ham
at kunne se andre hunde uden at gå helt bananas, også

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-11-06 20:29

> [...]
> fysisk og virker magtfuld, hvor Jarnveds metode tiltaler kvinder fordi det
> er blidere og lidt mere manipulationsagtigt ???? )

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dit meget fint skrevne indlæg her!
Jeg er også fuldt ud med på hendes metoder, eneste anke er den med selen,
jeg kunne og kan ikke se, hvorfor den skulle have lov til at trække med den
på, det virkede lidt molbo på mig. Det er da ulideligt, at gå med en hund
der trækker, uanset om den har halsbånd eller sele på.

mvh. marie - der også bruger masser af gode guffer til indlæring.

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 21:05

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dit meget fint skrevne indlæg her!
Tak

> [...]
> trække med den på, det virkede lidt molbo på mig. Det er da
> ulideligt, at gå med en hund der trækker, uanset om den har halsbånd

Jeg har lige set udsendelsen igen på sputnik.dk - og der vises ikke rigtig
noget om hvorfor og hvornår den sele skulle bruges.
Men jeg forstod på Irene Jarnved at Figo skulle have en lang flexline i
selen når der skulle leges, løbes og trænes f.eks spor og almindelig line i
halsbåndet når det hed gå tur.( correct me if I'm wrong)
Man så bare ikke familien bruge den sele- heller ikke i slutningen af
programmet hvor Jarnved er tilbage for at se hvordan det går. Der har den
flexline i halsbåndet i et kort glimt hvor den løber rundt og søger efter
foder på græsplænen.
Jeg forstod det som at selen skulle bruges en overgang, som et middel til at
lære Figo at sele er lig med det er tid til at lege/løbe og og halsbånd er
lig med at gå ordentligt......?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-11-06 21:18

> [...]
> at lære Figo at sele er lig med det er tid til at lege/løbe og og
> halsbånd er lig med at gå ordentligt......?

det kan da godt tænkes, men ikke en måde jeg ville gøre det på.
ellers synes jeg at irene er god, uden at være poppet på nogen måde.
jeg synes egentlig, at udsendelserne er kortet for meget af, det ville ikke
gøre noget, at de var på en time feks.

mvh. marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-11-06 19:11

jopa skrev:

>...... og jeg garantere
> for at den er afrettet

Jo, men tykkelseshøvlen var altså indstillet skævt da du afrettede
ryggen

Hilsen Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-11-06 19:47

Anette skrev:

> [...]
> bruger lokkemetode som får hunden til selv at vælge/foretrække at gøre det

Et problem ved Irene Jarntved er at hun tit gør noget, men glemmer at
formidle hvorfor hun gør det på den måde.
Jeg har måttet spole udsendelserne tilbage nogle gange for at finde
pointen af det hun laver. På det punkter Cesars formidling af hans
handling til seerne bedre.

Hilsen Kim

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 20:11

Kim Christensen wrote:

> Et problem ved Irene Jarntved er at hun tit gør noget, men glemmer at
> formidle hvorfor hun gør det på den måde.

Nu er det jo 3-4 hele dages observation og instruktion kogt ned til kun 25
minutters program - de programmer er ikke beregnet til og kan ikke erstatte
egentlig hundetræning. Man ikke lære at træne med sin hund ved at sidde på
sin flade hjemme foran fjerneren. Man skal ud i virkeligheden og den friske
luft sammen med hunden og en god træner.

> Jeg har måttet spole udsendelserne tilbage nogle gange for at finde
> pointen af det hun laver. På det punkter Cesars formidling af hans
> handling til seerne bedre.

De udsendelser med Cesar er redigeret meget anderledes. De forholdt sig kun
til ET problem ad gangen og det er nok nemmere at formidle på en nem måde.
Jarnveds programmer tager fat på "hele hunden" - alle de små og store
situationer hvor familien/hunden ikke svinger i samme retning.
Måske er det fordi jeg, fra hundetræning, er vant til at træne på den måde -
men jeg forstår godt hvorfor hun gør som hun gør - i første omgang

/ Anette
www.philana.dk

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 01-12-06 06:24

> [...]
> I min verden vil langt de fleste hunderacer reagere ligeledes på manglende
> lederskab og en accept af, at hunden er i toppen af hierakiet..

Hmm har schæferen et dårligt ry - det er så gået min næse forbi.
Jeg synes nu aldrig jeg har hørt dårligt om schæferen - andet end
deres larmen

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 01-12-06 14:35

> En teori kan være at netop Cesars metode tiltaler mænd mest, fordi den er
> fysisk og virker magtfuld, hvor Jarnveds metode tiltaler kvinder fordi det
> er blidere og lidt mere manipulationsagtigt ???? )

Det tror jeg helt sikkert du har ret i. At det for en stor dels
vedkommende er kønsbestemt.
Sådan oplever jeg det i hvert fald i vores omgangskreds.

LN

Fra : Holm

Dato : 02-12-06 18:03

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg er helt enig.
Den kære Irene dummede sig på det groveste da hun skulle iføre vaps en
sele...helt ærligt! Med den pædagoggik hun fører så burde hun bestemt have
"lokket" vovse i selen og helt have undgået kampen...sikke en gang stupid
opførsel.
Desuden er det vist lidt forkvaklet at påstå at en hund ALDRIG kommer til at
gå tur uden Irenes berømte sele...sikke noget sludder. Der findes mange
alternativer.

Det dummeste man kan gøre er at give sig til at slås med hunden på den
måde...rigtig dumt, og træls for ejeren også. Igen tænker jeg på hvorfor
ingen forklarer folk at al opdragelse skal ske mens vaps er lille, og at det
er der man ikke skal lade den slippe afsted med alt muligt....men men..man
kan jo altid være bagklog ikke?

Hilsen Holm

Fra : Anette

Dato : 02-12-06 18:56

Holm wrote:
> [...]
> lille, og at det er der man ikke skal lade den slippe afsted med alt
> muligt....men men..man kan jo altid være bagklog ikke?

Det er jo lige det og det er jo også netop det programmerne handler om. Det
er jo gået helt galt for de familier/hunde. Jeg tror ikke der kan være mange
der kan være i tvivl om at de hundejere har fejlet totalt fra starten af, at
det bøvl de ahr skyldes manglende viden dengang hunden var hvalp.
Men det positive i udsendelserne, synes jeg, er at de viser at der kan gøres
noget ved problemerne også selvom hunden er blevet voksen. Jeg håber da at
nogle , efter at have set programmerne, vil søge hjælp til deres
hundeproblemer, fremfor at aflive hunden ( hvorefter de så kan gentage
"sucessen" med endnu en lille nuttet hundehvalp som de ikke nænner at
opdrage på ogogog)

/ Anette.