Brækker sig af bilkørsel.
Fra : pwh

Dato : 30-11-06 16:03

Angel har et problem med bilkørsel har jeg fundet ud af.
Idag på vej ud til stranden brækkede hun sig i bilen,
det gjorde hun også første gang vi var der på vejen hjem,
der troede jeg bare at det var fordi hun havde drukket saltvand.

Mit gæt er at det er når hastigheden kommer op over 70-80 km/t,
for vi har ellers kørt meget her i lokalområdet uden probs,
og det har været ved hastigheder på 50-60 km/t.

Er det noget de vænner sig til, jeg vil helst ikke begynde
at give hende medicin bare for at skulle kører 10-15 km.

Alle gode råd/erfaringer modtages med tak på forhånd

Måske er det hendes måde at sige på at jeg kører så
det er til at brække sig over, det ved man aldrig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 16:11

pwh skriblede bla:
> [...]
> det gjorde hun også første gang vi var der på vejen hjem,
> der troede jeg bare at det var fordi hun havde drukket saltvand.

De plejer at brække sig når de stresser op.
Det forsvinder som regel i takt med at de bliver glade for at køre i bil.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 16:27

> De plejer at brække sig når de stresser op.

Hun virker nu ikke stresset, men måske er hun det alligevel.
Jeg tror stadig det har noget med farten/bevægelserne at gører,
altså en form for søsyge.
Jeg kører nemlig normalt meget hundevenligt, med bløde bevægelser
og blide opbremsninger. Men idag var jeg lidt bagud i tidsplanen,
så jeg kørte en smule mere friskt end normalt, og så var det hun brækkede sig.

På vejen hjem kørte jeg så ekstra pænt, men der stod hun så og savlede
ret meget, det har jeg så også set hende gører før.

> Det forsvinder som regel i takt med at de bliver glade for at køre i
> bil.

Det håber jeg da, hun elsker jo at komme lidt omkring.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 17:04

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:tLCbh.142

> På vejen hjem kørte jeg så ekstra pænt, men der stod hun så og savlede
> ret meget, det har jeg så også set hende gører før.

Savleriet er som regel det første tegn på køresyge. Nu har du vist først
fået bil fornyligt, så du må jo tage nogen flere ture, så skal hun nok komme
efter det på et tidspunkt.... Forhåbenligt.
Som CH også skriver, så undgå fodring et par timer før i kører.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : C.H

Dato : 30-11-06 16:22

> [...]
>
> Måske er det hendes måde at sige på at jeg kører så
> det er til at brække sig over, det ved man aldrig

Det plejer at være noget, de vænner sig til. I mine øjne er det alt for
tidligt at forsøge sig med medicin, for det går som regel i sig selv igen,
hvis man ikke gør en sag ud af det.
Der dog en lille ting, man har mulighed for at gøre, afhængig af, hvilken
bil man har. Der er nemlig nogen hunde, der har tendens til at blive
køresyge, hvis de er placeret bagved bagakslen på bilen. Jeg ved ikke, om
der er mere bevægelse her, eller hvad det går ud på, men ofte hjælper det,
når hunden bliver flyttet væk herfra.

Og så er det også et hit at sørge for at hunden ikke har spist et stykke tid
før turen - det mindsker også problemet i perioden indtil tilvænningen er i
orden.

CH

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 16:36

> Det plejer at være noget, de vænner sig til. I mine øjne er det alt
> for tidligt at forsøge sig med medicin, for det går som regel i sig
> selv igen, hvis man ikke gør en sag ud af det.

Det var såmænd heller ikke for at gører en sag ud af det,
men det er da synd for hende at skulle stå og brække sig
bare fordi vi kørte 10 km med god fart.
Så er det jo ikke realistisk at tage hende ud på rigtigt lange ture.

> [...]
> ved ikke, om der er mere bevægelse her, eller hvad det går ud på, men
> ofte hjælper det, når hunden bliver flyttet væk herfra.

Jeg her en gammel Opel Kadett hatchback 3-dørs, hvor den bageste
del af bilen er indrettet til hundene med tæpper og gitter og det hele.
Så på den måde tror jeg de sidder rimeligt godt.
Hun virker heller ikke spor trykket, hun står da og følger med i det
hele ud af vinduerne, og siger ikke en lyd.

> Og så er det også et hit at sørge for at hunden ikke har spist et
> stykke tid før turen - det mindsker også problemet i perioden indtil
> tilvænningen er i orden.

Det vil jeg huske, hun havde nu ikke fået noget at spise idag inden vi kørte.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-12-06 12:24

> [...]
> Hun virker heller ikke spor trykket, hun står da og følger med i det
> hele ud af vinduerne, og siger ikke en lyd.

Bilens bevægelser er større jo længere bagude. Få hunden frem i bilen, når I
kører kan den da sidde på gulvet ved forreste passagersæde.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-12-06 12:56

> Bilens bevægelser er større jo længere bagude. Få hunden frem i
> bilen, når I kører kan den da sidde på gulvet ved forreste
> passagersæde.

Det kunne jeg self prøve, jeg er bare helst fri for at hundene
kan generer mig under kørslen. Derfor har jeg indrettet den bageste
del af bilen til dem, med adskillese med gitter op til førersædet.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-12-06 14:11

> Det kunne jeg self prøve, jeg er bare helst fri for at hundene
> kan generer mig under kørslen. Derfor har jeg indrettet den bageste
> del af bilen til dem, med adskillese med gitter op til førersædet.

Jamen hvis hun generer ville jeg kommandere "læg dig"!

Hint: Derfor er det praktisk at en hund kan nogle kommandoer

Hun kunne jo for eksempel ligge der når I skal langt.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-12-06 14:34

> Jamen hvis hun generer ville jeg kommandere "læg dig"!

Det kunne du kommandere til du blev hæs af det
Den kommando har hun aldrig lært.

> Hint: Derfor er det praktisk at en hund kan nogle kommandoer

Klart nok når man har brug for det, men det kan jeg ikke mindes jeg har
haft særlig tit, og den slags skal jo holdes ved lige.
På det punkt er jeg luddoven, jeg gider ikke træne noget som
jeg ikke har brug for at mine hunde kan

> Hun kunne jo for eksempel ligge der når I skal langt.

Jeg synes ikke det lyder som et optimalt sted, der er jo
dårligt plads til hende, og hun er isoleret fra Tyson.
Men det skal da prøves en dag vi skal til stranden.

/Jens

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 30-11-06 16:55

"pwh" skrev
> [...]
> at give hende medicin bare for at skulle kører 10-15 km.
>
> Alle gode råd/erfaringer modtages med tak på forhånd

Hun burde vænne sig til det efter noget tid. Kør en tur dagligt - kunsten er
at gøre den så kort at hun ikke når at brække sig. Forlæng turen stille og
roligt. For at vænne sig til at køre i bil, skal I ud jævnligt og ikke bare
en gang i mellem. Det ideelle er selvfølgelig at træne det fra hvalp - men
det er jo lidt sent nu.
Indtil da er der flere ting du kan gøre:
- Undlad at give hende mad inden I kører. Alene det ubehagelige og stressede
i at brække sig, kan stresse hende yderligere.
- Sørg for at placerer hende, så hun eventuelt kan se ud af et vindue -
følelsen af kontrol kan afhjælpe nogle gange.
- Frisk luft.
- Musik - har ikke prøvet det selv, men har hørt om det.
- Kør pænt mand

> Måske er det hendes måde at sige på at jeg kører så
> det er til at brække sig over, det ved man aldrig

Næh, derom kan man kun gisne

- Winnie, hvis Berta gerne sad i forruden og styrede trafikken, eller endnu
bedre, med hovedet ud af vinduet, mens overlæbe og ører blafrer lystigt. Og
så har hun den yndigste sideskilning når hun bliver tvunget ind igen

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 17:12

> Hun burde vænne sig til det efter noget tid. Kør en tur dagligt -

Ok, pt kører jeg kun med hundene 2-3 gange om ugen,
jeg vil røve at gører det oftere.

> - Undlad at give hende mad inden I kører. Alene det ubehagelige og
> stressede i at brække sig, kan stresse hende yderligere.

Vil jeg huske.

> - Sørg for at placerer hende, så hun eventuelt kan se ud af et vindue
> - følelsen af kontrol kan afhjælpe nogle gange.

De har hele den bageste del af bilen for sig selv,
der er god plads og godt udsyn.

> - Frisk luft.

Jeg åbner altid vinduet lidt af hensyn til dem.

> - Musik - har ikke prøvet det selv, men har hørt om det.

Radioen kører altid.

> - Kør pænt mand

Jeg er meget bevidst om at kører hundevenligt,
men jeg kan jo ikke tillade mig at kører 50 km/t hvor
andre kører 70-80 km/t

> Næh, derom kan man kun gisne

Jeg er faktisk kendt for at kører rimeligt pænt i bil,
selvom motorcykel mere ligger til mig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-11-06 17:24

pwh skriblede bla:

> Ok, pt kører jeg kun med hundene 2-3 gange om ugen,
> jeg vil røve at gører det oftere.

Jeg køre med min max 1 gang pr 14 dag og et godt råd er at dække den af så
den nærmest sover i stedet for at følge med under kørslen.
Hvis jeg skal køre langt kan min også godt begynde at stresse lidt hvorfor
jeg siger den skal lægge sig.
Kør aldrig når hunden har fyldt maven så længe den ikke er fortrolig med
bilkørsel.
Hvis hunden er glad for at køre vil den aldrig brække sig.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 18:05

pwh wrote:
> Ok, pt kører jeg kun med hundene 2-3 gange om ugen,
> jeg vil røve at gører det oftere.

Bare en tanke oven i alle de andre gode råd du har fået:
Hvis det nu er fordi Angel stresser lidt op fordi det er så sindsygt
spændende hver gang hun skal med ud at køre, kunne det måske være en idé at
nærmest starte forfra med biltilvænning.
F.eks bare sidde i bilen med hende, uden at køre nogen steder. En superkort
tur ned og handle, uden hun kommer ud af bilen o.s.v Altså nogle - fra
hendes synspunkt - r..kedelige ture. Det kunne måske sætte hendes
forventningsniveau/ anspændthed lidt ned????

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 18:49

> [...]
> nogle - fra hendes synspunkt - r..kedelige ture. Det kunne måske
> sætte hendes forventningsniveau/ anspændthed lidt ned????

Jeg tror ikke at det er stresseri, jeg tror mere som Buffy på at
det simpelthen er kørersyge, det var derfor jeg skrev indlægget,
for at hører om det var noget der gik over med tiden eller om man
kunne gører noget.
Vi har netop kørt en masse korte ture med lav hastighed, uden probs,
det har først vist sig nu hvor jeg har kørt lidt længere og med højere hastighed.

Tyson rører det pudsigt nok ikke, han stressede ellers altid op hvis
vi en gang imellem skulle værer passagerer i en bil.
Men efter jeg fik min egen har han taget det med ophøjet ro,
mit gæt er at han befinder sig godt ved at jeg sidder ved rattet,
kvik i hovedet har han jo aldrig været

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 19:06

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:tQEbh.158

> Vi har netop kørt en masse korte ture med lav hastighed, uden >probs,
> det har først vist sig nu hvor jeg har kørt lidt længere og med højere

Nogen hunde bliver jo nemmere køresyge. Nu har Angel jo åbenbart ikke været
vant til, at køre bil, så du er nok lidt henad i hvalpestadiet på det punkt.
Indtil videre må du jo fortsætte lidt med den daglige køretur - også bare
alm. kedelige ( for hunden ) ture. Jeg har f.eks. tit Biva med ud at
handle, uden at hun kommer ud af bilen, så hun forventer ikke nødvendigvis
det med, at køre bil, som om, at der skal til, at ske noget og hun giver sig
som regel til, at sove i bilen, selvom hun altid er superglad, når hun
kommer med. En sovende hund bliver sjældent køresyg.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 19:09

> [...]
> skal til, at ske noget og hun giver sig som regel til, at sove i
> bilen, selvom hun altid er superglad, når hun kommer med. En sovende

Jeg skal sørge for at de kommer med tiest muligt.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 20:50

pwh wrote:
> Jeg tror ikke at det er stresseri, jeg tror mere som Buffy på at
> det simpelthen er kørersyge,

okay

> Vi har netop kørt en masse korte ture med lav hastighed, uden probs,
> det har først vist sig nu hvor jeg har kørt lidt længere og med
> højere hastighed.

Vores hunde reagerer lidt forskelligt - afhængig af bilen. I personbilen (
VW polo stationcar) hvor de har hele bagagerummet, der kører den lille op i
stress ( hun blev køresyg tidligere fordi hun stressede. Vi fik hende ned i
gear ved at vise hende at det ikke hver gang er noget vildt spændende vi
kører ud til i den bil ), mens de to andre bare puster/halser meget, selvom
vinduet er åbent.
Jeg tror det er fordi de er sidder tæt ( en polo er ikke ret stor selv med
bagsæderne slået ned og fordi de er vant til at køre til træning i den
bil. De nyder vodsomt at gå til træning, begynder at småhyle af bar iver når
vi nærmer os
I MB vito'en lægger de sig bare til at sove. Ikke engang den lille stresser
den mindste smule op. De er vant til at vi kører langt når det er i den bil
( ferier, strandture, familiebesøg o.s.v).

/ Anette
www.philana.dk

Fra : sjakalen

Dato : 30-11-06 22:03

> [...]
> den mindste smule op. De er vant til at vi kører langt når det er i den
> bil ( ferier, strandture, familiebesøg o.s.v).

Er der side ruder i MB ? hvis ikke er det der for hunden er rolig ,den skal
ikke følge med i hvad der sker uden for bilen igenmen vinduerne.

jeg mener at hvis en hund bliver køresyg, så er det fordi at den stresser op
over det der fare forbi uden for bilen . Den vil følge med i det hele ,og
det er der ikke alle hunde der kan magte .

hvis der er mulig hed for det så for lavet en lukket kasse og vend hunden
til at den
Det har virket på flere som jeg har rådet til det.

Hilsen Søren Jensen
www.sph-spor.dk
www.kreds-81.dk
www.ld6.dk

Fra : Anette

Dato : 30-11-06 22:19

sjakalen wrote:

> Er der side ruder i MB ?

Ja hele vejen rundt - den er med 8 sæder ligesom en taxi

> hvis der er mulig hed for det så for lavet en lukket kasse og vend
> hunden til at den
> Det har virket på flere som jeg har rådet til det.

Det har jeg også hørt andre fortælle om, at det virker hunden stresser. Men
ved du om det kan hjælpe en hund der, som Jens' Angel, er køresyg?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 30-11-06 19:02

On Thu, 30 Nov 2006 16:02:39 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Måske er det hendes måde at sige på at jeg kører så
>det er til at brække sig over, det ved man aldrig

DET tror jeg på!

Aner ikke om de kommer over det. Hans har kastet op en enkelt gang,
men ellers har der aldrig været nogle problemer.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 30-11-06 19:10

> DET tror jeg på!

Når jeg selv brækker mig burde det værer en indikator

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 30-11-06 22:17

On Thu, 30 Nov 2006 19:10:20 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Når jeg selv brækker mig burde det værer en indikator

*LOL*
Så kører du virkelig råddent!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 20:57

> [...]

>Måske er det hendes måde at sige på at jeg kører så
>det er til at brække sig over, det ved man aldrig

Min lille bitte pelshund har det med at savle utroligt voldsomt under
bilkørsel - en smule irriterende, når hun er på vej til udstilling.
Men tilvænning har hjulpet....og vær utroligt opmærksom på din bils
tilstand mht. støddæmpere - hunde mærker forskellen langt mere end vi
tobenede. Nu savler hun en sjælden gang - og så vil jeg tro, det er en
form for stress......alt fra reaktion på menneskenes indbyrdes stress
til at der er for mange hunde i byen, nogle dage undrer jeg mig bare
andre kan jeg muligvis sætte en finger på os selv. Sidevind mv. er
absolut ikke en hjælp
--
Ivan Madsen
med en OES i huset