Samba og Winbind
Fra : Jonas Veje Soerensen

Dato : 26-06-01 15:28

Jeg kører Suse Linux 7.0 for s390 med Samba 2.2.0a

Samba serveren er meldt ind i et NT domæne og det virker fint, alle
brugere kan logge på serveren (hvis de altså er oprettet i unix passwd
filen).

Jeg er nødt til at omgå denne løsning med dobbelt autorisation af
brugerne og derfor har jeg installeret winbind på serveren. Målet er
at kunne administrere alle brugere fra et account domæne og ikke på
linux serveren. Domæne brugere og grupper skal kunne eje filer og
biblioteker på samba serveren.

Jeg har kompileret: winbindd, wbinfo, samedit, pam_winbind.so og
libnss_winbind.so fra samba appliance pack 0.5 (tng). De virker fint!

Men når jeg starter winbindd smadrer den secrets.tdb filen, og det
sker lige når jeg starter winbindd (ikke når jeg kører wbinfo
efterfølgende).

wbinfo -ug kan godt vise domæne brugere og grupper når winbindd kører.
wbinfo -t siger: Shared secrets.tdb not found ?

Er der overhovedet nogen her i ng. som har positive erfaringer med
winbind ?

Btw. Nsswitch.conf i Suse Linux 7.0 har en entry som jeg ikke kender:

# Legal entries are:
#
# compat Use Libc5 compatibility setup
# nisplus Use NIS+ (NIS version 3)
# nis Use NIS (NIS version 2), also called
YP
# dns Use DNS (Domain Name Service) for IPv4
only
# dns6 Use DNS for IPv4 and IPv6
# files Use the local files
# db Use the /var/db databases
# [NOTFOUND=return] Stop searching if not found so far
#

passwd: compat winbind
group: compat winbind

Hvad er forskellen mellem files og compat ?

Mvh. Jonas Veje Sørensen
s390 Linux test lab DMdata