Dato formatering
Fra : kim

Dato : 01-12-06 11:20

Jeg har et problem med at skrive datoer ind i databasen.
Jeg har i dag skrevet ind i databasen, og inde i databasen
skrives datoen som 12-01-2006, men jeg skulle gerne have skrevet
den ind i dansk format, altså 01-12-2006.

Problemet er at jeg på min side kun vil have kaldt data frem som
er max 5 dage gamle, og det er programmeret ud fra den danske
dato standart.

Jeg har prøvet med "Session.LCID = 1030" inden jeg skriver til
databasen, og også når jeg henter, men lige lidt hjælper det.

Hvad kan en løsning på dette være???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-12-06 11:32

kim skrev:

> Jeg har et problem med at skrive datoer ind i databasen.
> Jeg har i dag skrevet ind i databasen,

Hvordan skriver du datoen ind?

> Problemet er at jeg på min side kun vil have kaldt data frem som
> er max 5 dage gamle, og det er programmeret ud fra den danske
> dato standart.

Hvordan udvælger du artiklerne (hvordan ser din sql ud)?

Man programmerer ikke efter en bestemt datostandard - man sørger
for at skelne mellem datoværdier og tekstrepræsentationer af
datoværdier. En helt generel huskeregel ved datoer er at undgå
tekstrepræsentationer så længe det er muligt.

Der har været mange tråde om emnet før - her er et svar fra
slutningen af oktober i år:
<http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside..asp/browse_thread/thread/278087692c55ca46/57ac1f64276925ab#57ac1f64276925ab>

(Kortlink: <http://kortlink.dk/3dce>)

Se også artiklen her om at bruge DateSerial og TimeSerial:
<http://asp-faq.dk/article/?id=98>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : kim

Dato : 01-12-06 11:32

------Glem denne........ er kommet til at skrive to gange.
SORRY.......-----

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-12-06 11:38

kim skrev:

> ------Glem denne........ er kommet til at skrive to gange.
> SORRY.......-----

Nu har du så skrevet den tre gange...

Alle kan fejle - men til en anden gang behøver du ikke gøre
opmærksom på en fejl ved at gentage den.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-12-06 12:17

kim wrote:
> [...]
> skrives datoen som 12-01-2006, men jeg skulle gerne have skrevet
> den ind i dansk format, altså 01-12-2006.

Er du sikker på at den virkerlig skrives ind som MM-DD-YYYY og at det
ikke bare er sådan den repræsenteres i Access?

> Problemet er at jeg på min side kun vil have kaldt data frem som
> er max 5 dage gamle, og det er programmeret ud fra den danske
> dato standart.

Du skal være ligeglad med hvilken dato standard der bruges, fordi du
bør bruge datoberegnings funktioner til at finde datoen der er fem
dage gammel. Noget i stil med:

SELECT * FROM minTabel Where datediff('d', minDato, now()) = 5

I dette eksempel er det ligemeget om minDato er gemt som MM-DD-YYYY
eller DD-MM-YYYY og sådan bør det altid være.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Is

Dato : 02-12-06 19:47

Nu ved er ved dato !!

Hvis jeg vil filtrere på årstallet, er det så måden ??

"SELECT * FROM tblKonkDato WHERE year(Dato) = 2005 ORDER BY Dato DESC"

"(Dato)" er tabelnavn.

Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-06 23:20

Is skrev:

> Hvis jeg vil filtrere på årstallet, er det så måden ??
>
> "SELECT * FROM tblKonkDato WHERE year(Dato) = 2005 ORDER BY
> Dato DESC"

Jep - den er fin.

> "(Dato)" er tabelnavn.

Du mener formentlig feltnavn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-12-06 22:41

Is wrote:
> Nu ved er ved dato !!
>
> Hvis jeg vil filtrere på årstallet, er det så måden ??
>
> "SELECT * FROM tblKonkDato WHERE year(Dato) = 2005 ORDER BY Dato DESC"
>

> "(Dato)" er tabelnavn.

Mener du ikke at date er navnet på feltet og at tabelnavnet er
tblKonkDato? Derudover ser det ganske korrekt ud.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Is

Dato : 03-12-06 09:19

> [...]

Mener du ikke at date er navnet på feltet og at tabelnavnet er
tblKonkDato? Derudover ser det ganske korrekt ud.

Ja selvfølgelig

tak

Erik Isager