Er raid noget flygtigt noget ? m.h.t. at p~
Fra : raven

Dato : 26-06-01 08:29

Hej

I weekenden forsøgte jeg mig med en Iwill Side Raid ata66 controller
med 2 små 840 Mbyte harddiske på. De sad som primær og sekundær
master. Der blev brugt ata66 kabler.

Det var raid 0 jeg lavede.

Efter at have sat det op i bios på controlleren, bootede jeg på en
startup diskette og lavede en primær dos partition på det hele (1.7
Gbyte) og formatterede.

Derefter installerede jeg windows98 se. Efter installation, som forløb
fint, bad windows om drivere. Det gav jeg den (den rigtige floppy).

Da windows derefter rebootede og skulle genstarte, var partition table
ikke længere kendt.

Hvad gik der galt ?

Hvis raid er sådan noget flygtigt noget, kan man da godt blive skræmt
over alle de data, man i givet fald kunne miste.

Var det fordi, de harddiske er så gamle, at der kommer en pio/dma
forvirring ? eller med andre ord: skal harddiske være ata100 eller
ata66 ?

hilsen

John

Fra : Kim Bruun

Dato : 26-06-01 11:19

Hejsa,
"raven" <john.knuhtsen@mailzone.com> wrote in message
> I weekenden forsøgte jeg mig med en Iwill Side Raid ata66 controller
> med 2 små 840 Mbyte harddiske på. De sad som primær og sekundær
> master. Der blev brugt ata66 kabler.
>
> Det var raid 0 jeg lavede.
[SNIP]
> Hvad gik der galt ?
>
> Var det fordi, de harddiske er så gamle, at der kommer en pio/dma
> forvirring ? eller med andre ord: skal harddiske være ata100 eller
> ata66 ?

Nææh, det skulle ikke være nødvendigt med ata66 eller 100 diske i den
sammenhæng. Det ser ud til at du har gjort alt som man skal. Prøv at ignorer
driveren til controlleren, indtil Windows kører. Og derefter opdatere
driveren inde under enhedshåndtering / device manageren. Se om det virker.
Det lader åbenbart til at din iwill diskette har et util som laver et eller
andet ved dit stripe-set.

Mvh Kim Bruun