Slægtsbog
Fra : Hvornum

Dato : 23-11-06 14:31

Nu vil jeg spørge Gruppe først, må jeg anoncere for en slægtsbog her?
Bogen er ren privat, ikke nogen firmaer der står bag, den der står bar er
udelukkende "amatørslægtsforsker".
Der er en pris på bogen/mappen med indhold, dette kun for de udgifter der
ligger bag.

Håber jeg får nogle seriøse svar, og at vi ikke skal kaste med muder om min
forespørgsel.

Mange hilsner
Max Hvornum

Fra : J.KO

Dato : 23-11-06 15:03

"Hvornum" <hvornum@hvornum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligger bag.
>
> Håber jeg får nogle seriøse svar, og at vi ikke skal kaste med muder om

Der er nok kke mange, hvis der overhovedet er nogen, der vil købe
din slægtsbog. Vi andre har nok at gøre med at forske i vore egne
slægter

MVH. J.KO

Fra : Hvornum

Dato : 23-11-06 17:55

Det er ikke min slægtsbog, men en der ikke har adgang til nettet, og hvordan
kan du vide om der ikke kunne være andre der måske havde den interesse?

Mvh

Max

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-11-06 16:48

Hvornum wrote:
> [...]
> ligger bag.
>
> Håber jeg får nogle seriøse svar, og at vi ikke skal kaste med muder om min

If you describe the book rather than try and sell it it is OK

sharing a list of the contents and what families are listed
might enable future researchers and lost cousins to find stuff out
and find you

I publish all my research on the web freely
certainly a link to your own website is good too

http://www.google.com/search?hl=en&q=Max+Hvornum+&btnG=Google+Search

I cannot see it here
http://bibliotek.dk/

my own little book 1983 is there

Let melodibog for sopran blokfløjte
Watkins, Hugh
you are obliged by danish law to give a copy to http://www.kb.dk/

and you will be in REX https://rex.kb.dk/

regards

Hugh W

--

Beta blogger
http://nanowrimo3.blogspot.com/ visiting my past

old blogger
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : HHH

Dato : 26-11-06 20:05

">
> [...]
> and find you
>
> I publish all my research on the web freely
> certainly a link to your own website is good too

Hej Hugh.

Lige et enfoldigt spørgsmål til dig: Når du nu tilsyneladende er så udmærket
i stand til at læse dansk, (det viser dine utallige svar på diverse indlæg)
hvorfor svarer du så ikke på dansk. Det ville gøre det meget nemmere for mig
(og sikkert en del andre) at følge i debatten.

v.h.
HHH

Fra : baskholm

Dato : 27-11-06 09:54

> [...]
> hvorfor svarer du så ikke på dansk. Det ville gøre det meget nemmere for mig
> (og sikkert en del andre) at følge i debatten.

Grunden til at Hugh ikke svarer på dansk er at det faktisk er lettere
af forstå hans engelsk frem for den dansk han er i stand til at
levere.

:) Børge

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-11-06 20:35

baskholm wrote:

> Grunden til at Hugh ikke svarer på dansk er at det faktisk er lettere
> af forstå hans engelsk frem for den dansk han er i stand til at
> levere.
>
> :) Børge

tak !!!

actually I love the danish language, but to write it well I think I
would need a cand. mag. and I will soon be 71 years old and have not got
enough time to do all that.

seriously a good example of a modern way of publishing a digitalt slægtsbog

Slægtstavler for Hedvig Pitzner-Jørgensen
http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=hedvig_o
efternavnene ØRUM, MEYER og PITZNER
Danmark Norge Tyskland Letland - Denmark Norway Germany Latvia Russia

http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~hedvig/
Slægtssider for Hedvig Pitzner-Jørgensen
Disse sider skal bruges til løst og fast fra min slægtsforskning.
Den omfatter i al væsentligt efternavnene ØRUM, MEYER og PITZNER
Der findes omtale af følgende lande: Danmark, Norge, Tyskland, Letland.

These sites are financed by the advertising and are free to use

this means when a user dies the site will continue as the intellectual
property of the user's heirs and will only be deleted if requested by them

The danger of using your_own_URL.dk is that you work may be lost later

which is the argument for printing a paper book and sending it to the
main danish, and international genealogical, libraries

sincerely

Hugh W

Fra : KHH

Dato : 27-11-06 20:45

Grunden til at Hugh ikke svarer på dansk er at det faktisk er lettere
af forstå hans engelsk frem for den dansk han er i stand til at
levere.

:) Børge

Ja, hvis man kan det der med det udenlandske

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 27-11-06 09:56

Så længe der ikke findes en gruppe ved navn
dk.videnskab.historie.genealogi.markedsplads, så synes jeg personligt, at
indlæg som det, du skitserer, har sin berettigelse i denne gruppe.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug

Fra : Hvornum

Dato : 27-11-06 19:11

Hej gruppe

Da der ikke er mange der har kommet med ytringer mod at annoncere for en
slægtsbog, vil jeg tillade mig at gøre det.

Det derjer sig om at Erik Brock Hansen i Kolding har søgt på slægten langt
tilbage i tiden og op til i dag.
Erik har lavet en "slægtsbog" - mappe, som indeholder historier og
slægtstavler.
Erik vil have et beløb for bogen, men det er udelukkende til dægning af
diverse omkostninger, han tjener intet.

Er du interesseret for bogen, kan du skrives til mig. Jeg vil herefter
kontakte dig pr. tlf..

Mvh

Max

max.hvornum(a)hvornum.dk - (a) = @

Fra : Ib Molbech

Dato : 29-11-06 09:44

Det er synd, hvis denne tråd dør ud, uden flere får drøftet emnet
"slægtsbog".
De fleste af os har siddet i mange timer og fundet både trivielle og
spændende ting frem om slægten. På et tidspunkt opdager man at ens ægtefælle
ikke helt har samme slægtsinteresse, men man har jo behov for et publikum.
Der er så mange spændende episoder i slægten.
Nogle går på Nettet med deres slægtshistorie - andre skriver en bog - og
andre igen gør begge dele.
Der har gennem de sidste par år, hvor jeg har fulgt denne tråd, været mange
forespørgsler om, hvilke slægtsprogrammer, der var velegnede til Nettet, og
der har også været spørgsmål om, hvordan man laver sin egen slægtsbog.
Emnet har således relevans for mange af os, og jeg vil opfordre til indlæg,
der fortæller hvordan "jeg" har gjort. Lad mig i al ubeskedenhed lægge ud
selv:

Min slægtsforskning har taget sit udgangspunkt i min tip-tip-tipoldefar. Ud
fra ham, har jeg ønsket at finde alle efterkommerne. Jeg har også gået bagud
i tid og har fundet en del af hans forfædre. Det hele er lagt ud på Nettet
under adressen http://home1.stofanet.dk/molbech/ og der har det ligget et
par år. For nylig opstod så tanken at skrive en bog. Med versionen på Nettet
som udgangspunkt gik det egentligt meget let. Jeg fandt frem til et digitalt
bogtrykkeri, der ville trykke bogen for mig til en meget rimelig pris, og så
var det bare med at få den afsat. Jeg skrev til 100 nulevende fætre,
halvfætre, 'kvartfætre' mm. i håb om interesse. Bogtrykkeren havde afgivet
tilbud på 30 eksemplarer, og det endte med, at jeg bestilte 40 eksemplarer.
Folk købte ikke katten i sækken. Prisen blev angivet til 280 kr. for 127
sider forsendelse inkluderet, og bogen kunne/kan ses i sin endelige
udformning på Nettet under adressen: http://www.molbech.frac.dk/bog72.pdf .

Jeg tror, det er rigtigt, som det er nævnt andetsteds i denne tråd, at
folk - især "fremmede" - ikke vil købe en slægtsbog, og jeg har vel egentlig
også været lidt skuffet over den manglende interesse. Det skal imidlertid
ikke afholde folk fra at kaste sig over opgaven. Den gode oplevelse ligger i
selve processen.

Mvh
Ib Molbech

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-06 11:20

Den 29-11-2006 kl. 9:44 skrev Ib Molbech:

> [...]
> ikke helt har samme slægtsinteresse, men man har jo behov for et publikum.
> Der er så mange spændende episoder i slægten.

De mange års maniske arbejde er naturligvis aldrig spildt - man har jo
bl.a. selv haft fornøjelsen - men det kan være frustrerende at famlien
måske ikke nærer den samme entusiasme for forfædrene, som man selv gør.

> Folk købte ikke katten i sækken. Prisen blev angivet til 280 kr. for 127
> sider forsendelse inkluderet, og bogen kunne/kan ses i sin endelige
> udformning på Nettet under adressen: http://www.molbech.frac.dk/bog72.pdf .

Fint arbejde; jeg kan især godt lide at du har valgt den fortællende form
og ikke bare har sprøjtet 127 sider ud fra et program der har en rapport i
bogform.

Mon ikke de fleste kan nikke genkendende til dine "kvaler"? Jeg måtte i en
del år erkende, at min familie ikke rigtig bed på, men så begyndte jeg at
lave nogle små julerapporter om et afgrænset emne. Dem delte jeg ud ved
diverse sammenkomster i familien og så begyndte der at ske noget. Nu er det
efterhånden blevet sådan, at de går og glæder sig og indholdet diskuteres
ivrigt omkring bordet.

Jeg har smidt et par eksempler her:
http://www.towle.dk/Fransk_blod_i_Ballerne.pdf (115 Kb)
http://www.towle.dk/Dronning_Sonja.pdf (6 Mb)

Nu mener jeg at jorden efterhånden er ved at være gødet for en samlet
udgivelse i bogform. I den forbindelse vil jeg også vælge den fortællende
form og jeg tror jeg vil begynde bagfra. Hvis man på side 1 starter med en
ane i 1700-tallet, har man ofte allerede der tabt en del læsere. Folk skal
kunne spejle sig selv, eller i det mindste se en indlysende sammenhæng med
noget af det de selv har en erindring om, ellers bliver det for støvet for
mange.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hvornum

Dato : 29-11-06 15:28

Hej Kurt

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle-dk> skrev i en meddelelse

> De mange års maniske arbejde er naturligvis aldrig spildt - man har jo
> bl.a. selv haft fornøjelsen - men det kan være frustrerende at famlien
> måske ikke nærer den samme entusiasme for forfædrene, som man selv gør.

Jeg har ikke den opfattelse, at de ikke lige vil interessere sig for din og
min slægt, men jeg har opdaget, at nogle snakker om ham og hende når de er
borte.

For nogle har vi en mærkelig hobby, andre spiller fodbold/håndbold, det ved
man jo hvad er. Ham >Max< kikker i kirkebøger og folketællinger, efter døde
personer, er der noget du ikke lige forstod eller manglede du noget i
opdragelsen?

Men så kommer den dag, hvor de der kikker skævt til os, alligevelle vil vide
mere, som du også beskriver det, jeg starter ikke med en de slet ikke
kender, men fra dem selv, for her kender de jo deres forældre og deres
bedster, og nogle sågar deres older. Du har fotos af dem, hov jeg ligner jo
tipoldefra/mor, hvor sjovt, de havde også - osv.

Jeg vil selv vende mig i min grav, hvis mine efterkommer ikke kan finde
oplysninger i det jeg i dag ved, og jeg kan se hvor besværlig det kan være
at finde oplysninger, for dem der har disse er ej her mere.

Mvh

Max Hvornum

Fra : Hvornum

Dato : 29-11-06 15:15

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det er synd, hvis denne tråd dør ud, uden flere får drøftet emnet
> "slægtsbog".

Hej Ib

Det er vist ikke bare denne tråd der dør ud, det er den ballade der kommer
af, at man får lange tråde der ender med mudderkastning, bare fordi en
reklamere for et produkt og en anden ønsker at forære en toner.

Og så kommer jeg med et spørgsmål, om det er mod den alm. opfattelse, at jeg
kan give en hjælpende hånd med at få sendt en slægtsmappe ud til
interesserede. da jeg satte gang i dette spørgsmål, var jeg "angst" for
modangreb fra dem der har alt i mod denne gruppe, eller dem der generelt
bruger gruppen til ren reklame.

Og efter den masten med muder, er det jo ikke bare denne tråd der næsten er
stoppet, men hele gruppen.

> [...]
> angivet til 280 kr. for 127 sider forsendelse inkluderet, og bogen
> kunne/kan ses i sin endelige udformning på Nettet under adressen:

Og hvor er det rat, at se hvordan andre er kommet frem til noget, og jeg
kikker om fx. du har noget der passer ind til det jeg har, for hvorfor
skulle man ikke det. På et tidspunkt rammer de forskellige gener sammen, og
det ses jo også i gedcom'men.

> [...]
> egentlig også været lidt skuffet over den manglende interesse. Det skal
> imidlertid ikke afholde folk fra at kaste sig over opgaven. Den gode

Det er måske rigtigt, at man kikker mest i/på sin egen slægt, men måden man
så skriver tilbage, kan gøre andre "nybegynder" bange for at bruge gruppen,
hvis de bliver mødt af en harsk stemning. Som jeg ser det, kunne det være at
der nogle der kommer forbi gruppen, og har en interesse for det vi kikker
på, men kommer vi ikke frem med det, er der ingen der ved det er tilstede.

Forleden fandt jeg i mine foretrukne siden "hvem forsker hvad", denne side
havde jeg helt glemt var tilstede. Den kunne jeg lige bruge.

Og her i gruppen, bare kikke gennem de mange indlæg, finde man mange gode
links til mangt og meget, og det skulle undre mig at der ikke fandtes en
godt link på din hjemmeside.

At der kommer indlæg om siderne om kirkegårde og gravstene, kan undre mig at
andre går helt i baglås over at der er nogle der på denne måde finder frem
til deres slægt, at man så vil dele det med os andre, som med slægtsbøger er
bare fint.

Jeg håber at gruppen kande finde sig igen, og undgå mudderkastning, og vi
bare kan få en god ånd i diverse tråde fremover.

Mange hilsner

Max Hvornum

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-11-06 19:57

Ib Molbech wrote:

> [...]
> ikke afholde folk fra at kaste sig over opgaven. Den gode oplevelse ligger i

Congratulations Ib an excellent production

I hope you have deposited copies at Det Konglige Bibliotek
and Frederikdberg Bibliotek which has the major of samling slægtsbøger

relevant Lokal Samling
and Statens Museum for Kunst Sølvgade 48-50 1307 København K
which collects biographical documentation about all danish artists

et nyt videnscenter, og derfor er bibliotekets læsesal ikke tilgængelig
for publikum. Fra 1. september 2006 er biblioteket på Statens Museum for
Kunst fusioneret med Danmarks Kunstbibliotek. Kontakt biblioteket for
nærmere oplysninger.
http://www.smk.dk/smk.nsf/docs/a2200292018be545c1256b7400437e1a
news to me
http://www.kunstbib.dk/

the catalogues looks like REX from kb.dk
==================================
Welfenberg
googled

Blick vom Welfenberg (Mühlenbächle) auf Sexau im Schnee Sexau ...
-
Fotos aus Sexau: Blick vom Welfenberg (Mühlenbächle) auf Sexau im Schnee
- User fotografieren ihre Heimat, meinestadt.de veröffentlicht die Fotos.
www.meinestadt.de/sexau/tourismus/pix?id=28316

Welfenberg im Pustertal

Pustertal - Südtirol

1600 m erstreckt sich im Osten Südtirols das Pustertal, wo sich die
Bergmassive der Drei Zinnen und der Sextner Dolomiten (im Bild, links
das Pragsertal) ...
www.suedtirolerland.it/suedtirol/siteSLdeSLe2wSLcategory.phpQMQcategory_idEQQ74.html

or have you looked at that before?

Via Pusteria Pustertalerstrasse
I would search the church books all along that valley
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=ITALY+++PUSTERTAL&sll=46.712384,12.318764&sspn=0.04555,0.10334&ie=UTF8&z=14&ll=46.721211,12.311296&spn=0.045543,0.10334&t=h&om=1

local mountaineers might know about historical place names

or an italian university have specialists in german place names in the north
it makes sense for a german speaker to travel north if på valsen som svend
======================

The Puster Valley (Italian: Val Pusteria, German: Pustertal) is a valley
in the Alps of East and South Tyrol (Province of Bolzano), which runs in
an east-west direction between Brixen (Bressanone), Italy and Lienz,
Austria.
The towns of the Pustertal are located between around 750 to 1,180
meters above sea level. The most important of these in the western
Pustertal are Toblach, Welsberg, Olang, and Bruneck-Brunico; in the
eastern Pustertal the main towns are Innichen, Sillian, and Mittewald.

East of Sillian, the Pustertal leaves the Peradriatic Line (which moves
into the Gailtal) and turns to the northeast towards Lienz.

[...]

The largest tributaries of the Rienz form the Antholzer Bach, the Ahr,
the Pragser Bach, the Gsieser Bach, the Gader, the Pfunderer Bach, and
the Lüsenbach. The Pustertal's largest side valley is the Ahrntal. The
Drava's largest eastern tributaries are the Sexten-Sesto Bach and the
Villgraten-Bach.

[edit] The Bezirksgemeinschaft Pustertal

The Bezirksgemeinschaft Pustertal (Italian: Comprensorio della Val
Pusteria) was founded in 1969 with the merger of 26 municipalities. Its
combined area is 2,071 km² and its population is over 73,000. Its main
town is Bruneck. According to the 2001 census, 81% of the population of
Pustertal speaks German as first language, 13% Ladin, and 6% Italian.

The following municipalities are part of the Bezirksgemeinschaft
Pustertal: Ahrntal, Badia, Bruneck, Corvara, Gais, Gsies, Innichen,
Kiens, La Val, Mareo, Mühlwald, Niederdorf, Olang, Percha, Pfalzen,
Prags, Prettau, Rasen-Antholz, Sand in Taufers, St. Lorenzen, San Martin
de Tor, Sexten, Terenten, Toblach, Vintl, and Welsberg-Taisten.

on the other hand in Austria
Sankt Pölten has a suburb of Wolfenberg
and a Wolfenberger Straße
http://www.austriamap.at/ is really slow

finds Wolfenberg

Krak for Austria
http://www.herold.at/servlet/at.herold.sp.servlet.SPWPHomeServlet?context=WP&sd=AH7_11648249660200107&rd=&unid=ROOT-herold_main:2
34 Jensen down there

there are a lot of maps on the web
http://www.csun.edu/~maplibr/Resources/MpRe.html

History
Eastern European Maps. This site contains maps of the Austro-Hungarian
Empire, ... Maps can be marked as "favorites" for future viewing. Old
Maps UK ...
www.library.kent.edu/page/10488

FEEFHS Map Room
http://www.feefhs.org/newest_map.html
Eastern European Maps. This site contains maps of the Austro-Hungarian
Empire, German Empire, Balkans, Russian Empire, the Asian-Russian
Empire, and Scandinavia. These maps were created in the late 1800s to
early 1900s.

good luck

Hugh W