Adgang til danske kirkebøger
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 27-09-06 23:41

Jeg er stødt på et uventet nej hos en sognepræst (og kirkebogsfører).
I forbindelse med at føre min mors slægt tilbage har jeg forspurgt på
oplysninger i kirkebogen om en kusine til min mor og hendes mand. De
døde i 1978 og 1981.
Sognepræsten begrunder med travlhed omkring den nye navnelov og at hun
ikke er pligtig til at finde oplysninger.
Da det faktisk vil blive meget svært at finde frem til slægtninger, er
jeg foreløbig løbet panden mod en mur.
Jeg har ikke i sinde at banke nogen præst oveni hovedet med regler.
Men hvad siger reglerne omkring oplysninger i kirkebøgerne? Og er der
ikke i de allerseneste år indført elektroniske kirkebøger?
Hilsen
Jørgen Lehnemann

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-09-06 04:38

Jørgen Lehnemann (slet A1CVA) skrev:
> [...]
> Men hvad siger reglerne omkring oplysninger i kirkebøgerne? Og er der
> ikke i de allerseneste år indført elektroniske kirkebøger?

Så vidt jeg ved dækker DnK mennesker født efter 1960. Din mors kusine
lyder til at være født tidligere.
Præsten er faktisk ansat til at passe det sogn, vedkommende er ansat i,
og ikke for at servicere slægtsforskere.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-09-06 06:43

Prøv at læse om bestemmelserne her:
http://www.hover-grejsdal-kirke.dk/Alment/genealogi.html

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-09-06 20:38

Scripsit Bodil Madsen:

> Prøv at læse om bestemmelserne her:
> http://www.hover-grejsdal-kirke.dk/Alment/genealogi.html

Der er kludder i cirkulærenummereringen, men det kan læses i sin
helhed her:

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/C1987/0012309.htm

Kapitel 7 er ligegodt ikke opmuntrende læsning

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-09-06 20:58

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Fri, 29 Sep 2006
21:38:06 +0200

>http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/C1987/0012309.htm
>
>Kapitel 7 er ligegodt ikke opmuntrende læsning

Du skal lige huske at tage henvisningen til §19 med. Kapitel 7 vedrører
kun de hovedbøger der opbevares af præsten.

Det er §19 stk 2 og 3 der er interessant i den her her sammenhæng. Så
snart bøgerne er afleveret er det arkivloven der gælder. Og som nævnt
burde alle kopibøger være afleverede på nuværende tidspunkt - uanset
deres alder.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 30-09-06 09:27

Scripsit Arne Feldborg:

> [...]
> Så snart bøgerne er afleveret er det arkivloven der gælder. Og som
> nævnt burde alle kopibøger være afleverede på nuværende tidspunkt -

Burde - ja, men der er nogle sogne derude som stadig holder fast på
kontraministerialbøgerne, og de har ikke *pligt* til at aflevere dem
før 30 år efter de er udskrevne, dvs år 2030.

Lars Erik Bryld

Fra : Michael Erichsen

Dato : 28-09-06 07:11

Hej

DNK omfatter grundlæggende set alle personer, der findes i CPR. Og man
slettes ikke, selv om man dør. CPR har eksisteret siden 1968.

Ved etableringen af DNK har hvert sogn valideret alle personer imod de
skrevne kirkebøger, som er født efter 1968. Og endelig har rigtigt mange
sogne af egen kraft besluttet at validere hele deres kirkebog, så at
data dermed i meget vid udstrækning findes i rigtig tilstand. Denne
proces er stort set færdig nu.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-09-06 06:47

Jørgen Lehnemann <prenslev-lehnemann@A1CVAmail.dk> (slet A1CVA) skrev 27
Sep 2006 22:41:18 GMT

>Sognepræsten begrunder med travlhed omkring den nye navnelov og at hun
>ikke er pligtig til at finde oplysninger.

Og deri har hun faktisk ret.

>Da det faktisk vil blive meget svært at finde frem til slægtninger, er
>jeg foreløbig løbet panden mod en mur.

Kopibøgerne fra den periode er forlængst afleveret til de respektive
landsarkiver - det er der du skal henvende dig.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 28-09-06 21:03

>Kopibøgerne fra den periode er
>forlængst afleveret til de respektive
>landsarkiver - det er der du skal
>henvende dig.
>
>--
>mvh, A:\Feldborg
>
>Slægtsforskning og lokalhistorie i
>midt- vestjylland
>http://hammerum-herred.dk/
Er det korrekt opfattet, at jeg ved jenvendelse til landsarkivet
kan få oplysninger fra kirkebøgerne også fra 1978 og 1981?
Det kan jeg ikke få til at stemme sammen med at slægtninge skal
give samtykke.
Eller hvordan kan jeg med andre ord få oplysninger omkring de
nævnte personer?
Hilsen
Jørgen Lehnemann

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-06 22:27

On 28 Sep 2006 20:02:41 GMT, Jørgen Lehnemann wrote:

> Er det korrekt opfattet, at jeg ved jenvendelse til landsarkivet
> kan få oplysninger fra kirkebøgerne også fra 1978 og 1981?

Ja, hvis det drejer sig om dødsfald/begravelser, der er grænsen 10 år.
For fødsler, vielser o.s.v. er det stadig 50 år.

Noget andet er så, omkopibøgerne (kontraministerialbøgerne) rent faktisk
*er* afleveret. Hvis de er, er det et spørgsmål om hvorvidt arkivet har
fået dem katalogiseret og sat på hylden, så de er tilgængelige. Du må
spørge dig frem på arkivet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-09-06 07:21

Jørgen Lehnemann <prenslev-lehnemann@6D7AMmail.dk> (slet 6D7AM) skrev 28
Sep 2006 20:02:41 GMT

>Det kan jeg ikke få til at stemme sammen med at slægtninge skal
>give samtykke.

Dette med at slægtninge skal give samtykke er nok noget den pågældende
præst har fortalt dig. Nogle steder giver man endda kun oplysninger til
de pågældende selv - eller deres direkte efterkommere forudsat de
pågældende er døde.

Derudover oppererer kirkeministeriet med en 100 år regel for generelle
forespørgsler. Og endelig er det som nævnt slet ikke noget præsten har
pligt til at bruge tid på. Mange steder gør man det alligevel, og al
respekt for det, men det er altså kun et udtryk for præstens (eller
kordegnens) gode vilje.

De kirkebøger du er interesseret i er jeg ret sikker på er afleveret til
landsarkivet. Og her er det arkivlovens regler der gælder. Dvs. 50 år
for generelle indførsler og 10 år for døde.

Efter overgangen til den elektroniske kirkebog burde alle kopibøger være
afleverede på nuværende tidspunkt. Om arkivet så har nået at få dem
katalogiseret og sat frem på hylderne er jo en anden sag. Det er jo
store mængder det drejer sig om.

Den elektroniske kirkebog er i sig selv ret uinteressant på nuværende
tidspunkt. Men det bliver spændende at se, hvad man vil gøre når de
første dødsfald om få år passerer 10 års grænsen.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-09-06 19:56

Scripsit Jørgen Lehnemann:

> [...]
> løbet panden mod en mur. Jeg har ikke i sinde at banke nogen præst
> oveni hovedet med regler. Men hvad siger reglerne omkring

http://dis-danmark.dk/forum/read.php?4,254798

En fortolkning af loven om offentlighed i forvaltningen lyder (ifølge
Jørgen Green):

"Præsten skal besvare henvendelser under iagttagelse af bl.a.
forvaltningslovens og offentlighedslovens bestemmelser og herunder
besvarer henvendelsen ud fra princippet om meroffentlighed, jf.
offentlighedslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.

Præsten er forpligtet til at svare, og han er forpligtet til at træffe
en afgørelse samt begrunde denne afgørelse med henvisning til
relevante lovbestemmelser. I forbindelse hermed skal præsten også
redegøre for, hvorfor han evt. ikke finder, at kunne give de
pågældende oplysninger i henhold til princippet om meroffentlighed.

Det fremgår klart af Justitsministeriets vejledning om offentlighed i
forvaltningen, pkt. 8, at præsten skal indrage
meroffentlighedsprincippet i sine overvejelser, samt at myndigheden
(præsten), i almindelighed skal imødekomme en begæring om aktindsigt,
hvis oplysningerne i et dokument ikke er fortrolige, selv om
myndigheden ikke er forpligtet til det."

Lars Erik Bryld

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-10-06 08:22

"Jørgen Lehnemann (slet A1CVA)" <prenslev-lehnemann@A1CVAmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11593971540.0642254022516795@dtext.news.tele.dk...
> Jeg er stødt på et uventet nej hos en sognepræst
> Hilsen
> Jørgen Lehnemann
---------
En interessant og lærerig debat . .

Lad mig lige fortælle om en anden mulighed:
Vi prøvede at henvende os til graveren på en kirkegård her i området.
Vi blev vel modtaget, fik lov at kigge i graverens begravelsesprotokoller,
og via den kunne stedet udpeges nøjagtigt.
Gravene var forlængst sløjfede, men vi kunne læse hvornår dødsfald
/begravelse fandt sted, og i de fleste tilfælde alder ved bortgang.
I eet af tilfældene fandt vi gravsten i "museet" der endda afslørede
tilnavne vi ikke kendte til.
I andre tilfælde, hvem der havde betalt for gravstedet.
Og for at det ikke skal være lyv: Vi blev endda budt på kaffe.
Behøver jeg at sige at vi, efter endt gerning, kvitterede med en håndfuld øl
til folkene?
Blot dette til inspiration, men nu er det jo ikke sikkert alle gravere i DK
er lige så imødekomne.

Hilsen Flemming Svendsen.