Dansk adel. Troverdighet?
Fra : Heljar Westlie

Dato : 23-09-06 21:33

Jeg er en de, sikkert mange, som har kommet tilbake til 1700-tallet
eller eldre som kommer inn på danske adelsfamilier. Har forstått at
dette er nesten verre enn å stå fast i et minefelt. Har inntrykk av
at det finnes en masse 'bedrevidere' som slår det meste ihjel.
Derfor spør jeg etter troverdigheten av følgende web-sider:
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/ og
http://nermo.org/slekt/surnames.html

Kan jeg bruke disses slekter og legge inn i min egen, eller er alt
dette gamle danske å regne som et 'ikke tema' for menigmann? Kan nevne
at jeg har flere linjer som går nedover til disse danske. Og hva med
de som går til Tyskland?

Blir jeg 'hengt og utstøtt' dersom jeg legger inn disse på min TMG og
på et senere tidspunkt legger de ut på web?

Er klar over at deler at dette tema finnes i utallige tidligere
debatter, men jeg ønsker konkrete svar (begrunnelser) på mine
spørsmål.

For 6-7 år siden registrerte jeg noen av disse adelsslektene fra
datidens web-sider og fikk en del på mail fra en danske. Etter det jeg
så langt har av de gamle som er sjekket mot ovenstående linker, så
er de sammenfallende.

mvh
Heljar Westlie

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 10:31

"Heljar Westlie" <mustang67fb@spray.no> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Heljar

Generelt kan man sige at websites uden kildehenvisninger kun kan bruges
vejledende.

Roskilde er fuld af fejl fra ende til anden, så tjek alle oplysninger vha.
Danmarks Adels Årbog hvis du skal bruge noget herfra. Den anden side kender
jeg ikke, men tilsyneladende samme problem med de manglende kilder...

I Danmark her Reventlow kilderne i orden; http://reventlow.dk/reventlow.php

Sadolin kan man i reglen også stole på;
http://www.sadolins.com/genealogy/index.php

Ude i Verden er Leo van de Pas anbefalelesesværdig;
http://www.genealogics.org/index.php
Brian Tompsett er meget anerkendt;
http://www3.dcs.hull.ac.uk/genealogy/royal/

Roglo er nu heller ikke så ringe endda, omend den ikke er fejlfri;
http://geneweb.inria.fr/roglo?lang=da

Men alle laver fejl, selv DAA;
http://www.genealogi.no/kilder/DAA/DAA-reg.htm men det er trods alt en
fordel at kunne henvise til hvor man har sine bøffer fra

Mvh. Finn
http://finnholbek.dk/genealogy/index.php

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 25-09-06 00:25

"Finn Holbek" <fholbek"stavsnabela"tdcadsl.dk> skrev i melding

> I Danmark her Reventlow kilderne i orden;
http://reventlow.dk/reventlow.php

Der var det iallefall ikke stort som var lagt ut på slekten Reventlow.
Jeg har i min database noen Rewentlow: Kirsten født ca 1465,
med foreldre Knut Joachimsen Reventlow og Margrethe Urne.

Anne Lise Hovdal

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-06 00:56

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har i min database noen Rewentlow: Kirsten født ca 1465,
> med foreldre Knut Joachimsen Reventlow og Margrethe Urne.

Hej

Hun er der skam, Christian har blot undladt at sætte dato på hende.
En søgning på Reventlow giver i øvrigt flg.;
http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmsrch.cgi

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 25-09-06 12:11

"Finn Holbek" <fholbek"stavsnabela"tdcadsl.dk> skrev i melding
news:45171af3$0$14044> >>

> Hun er der skam, Christian har blot undladt at sætte dato på hende.
> En søgning på Reventlow giver i øvrigt flg.;
> http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmsrch.cgi

Jeg får no matches når jeg skriver inn navnet i det hvite søkefeltet,
og også når jeg søker i databasen til venstre dessverre. Har
kontrollert at jeg staver navnet riktig. gar prøvd med Rewentlow
og Rewentlov. Jeg egner meg visst ikke til å søke på hjemmesider,
og passer best til å se kirkebøker på mikrofilm. Nå gir jeg opp.

Anne Lise Hovdal

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 25-09-06 12:25

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i melding

> [...]
> og også når jeg søker i databasen til venstre dessverre. Har
> kontrollert at jeg staver navnet riktig. har prøvd med Rewentlow

Hadde bare byttet om på v og w, og fant henne nå. Det som er
mystisk er at når jeg søkte på Kirsten Reventlow er at denne hadde
en Oluf til far, og denne Kirsten var den eneste jeg fikk opp. Min
ane Kirsten var gift med Tønne Palnesen Viffert, og da jeg søkte
på han fant jeg den Kirsten som hadde Knut Joachimsen Reventlov
til far. Takk for linken. Her må det leses mer.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-06 16:28

> [...]
> på han fant jeg den Kirsten som hadde Knut Joachimsen Reventlov
> til far. Takk for linken. Her må det leses mer.

Hej igen

Det var godt du hittede ud af det, og ja, der er meget god læsning derinde,-
med ordentlige kildehenvisninger.

Mvh. Finn