Norske kirkebøger
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-09-06 09:45

Er der ikke i lighed med DK, indskannede kirkebøger for Norge? Spec
Christiania har min interesse?
Det syntes mig ikke muligt at finde frem til det.

Flemming Svendsen

Fra : Henning og Inge-Lise~

Dato : 21-09-06 15:26

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Christiania har min interesse?
> Det syntes mig ikke muligt at finde frem til det.

Her kommer et link: http://digitalarkivet.uib.no/
Venlig hilsen Inge-Lise Trampedach

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-09-06 20:01

Tak for det.
Jeg må nok væbne mig med tålmodighed . . .
Flemming
---------------------

Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 21-09-06 21:17

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i melding
> Er der ikke i lighed med DK, indskannede kirkebøger for Norge? Spec
> Christiania har min interesse?
> Det syntes mig ikke muligt at finde frem til det.

Det er foreløpig 405 kirkebøker for Christiania/Oslo som er
skannet og lagt ut på Internett:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=3&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

Hvis du vet adressen vedkommende bodde på, kan du finne
hvilken menighet han/hun tilhørte her:
http://oa.disnorge.no/kilder/samlagsafstemningen1899.html

Mvh Elin

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-09-06 08:35

Kære Elin.
Rigtigt mange tak for linket!

Når jeg ikke kan finde kirkebøger 1673 i andre end Domkirkens, går jeg ud
fra at de ikke findes?

Jeg vil gerne se hvad der står om en fødsel dåb/ for Jens Nielsen Scavenius
født 8. juni 1673 i Christiania og jeg må tro at Domkirken var den eneste
kirke på det tidspunkt.?

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør DK.

Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 22-09-06 22:39

> [...]
>
> Jeg vil gerne se hvad der står om en fødsel dåb/ for Jens Nielsen
> Scavenius født 8. juni 1673 i Christiania og jeg må tro at Domkirken var

Hei Flemming,

Her er oversikten over kirkebøkene for Christiania/Oslo:
http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-oslo.html

Du har rett i at Vår Frelsers menighet (nå: Oslo Domkirke)
var den eneste menigheten i Christiania i 1673, men rundt
byen var det et stort område som het Aker (som nå er en
del av Oslo). Aker var en egen menighet på den tiden med
kirkebøker fra 1656.

Hilsen Elin - Oslo

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-09-06 07:55

"Elin Galtung Lihaug" <elin.lihaug@nospam.chello.no> skrev i en meddelelse
> "Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i melding
> Hei Flemming,
>
> Her er oversikten over kirkebøkene for Christiania/Oslo:
(Snip)>
> [...]
> byen var det et stort område som het Aker (som nå er en
> del av Oslo). Aker var en egen menighet på den tiden med

------------
Mange tak for denne vejledning. Man bliver lidt klogere hvergang.
Jeg er jo ikke lokalkendt, så derfor var denne oplysning værdifuld.
Desværre tager det ualmindelig lang tid at hente et billede, - op til 3
minutter, så jeg kaster håndklædet i ringen.
Nu - lørdag morgen er der slet ingen forbindelse. :,,-(.

Hvis det er muligt at købe en CD-rom med kirkebogen for Oslo/Christiania
samt Aker, ville det løse problemet.
Hilsen fra Danmark.
Flemming.

Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 23-09-06 08:52

> [...]
> Nu - lørdag morgen er der slet ingen forbindelse. :,,-(.
>
> Hvis det er muligt at købe en CD-rom med kirkebogen for Oslo/Christiania

Digitalarkivet har problemer for øyeblikket, men en ny server
er under utprøving, og de regner med at nedlastingstiden skal
bli mye kortere i begynnelsen av oktober! Det er bare de 2-3
siste månedene at det har tatt så lang tid å få frem bildene, og
snart vi få tilbake normal hastighet

Når alle norske kirkebøker er ferdig innskannet (i slutten av
2007 eller begynnelsen av 2008), vil man kunne kjøpe de
man trenger på CD eller DVD. Dette vil være en god hjelp
for dem som ikke har bredbånd.

Mvh Elin

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 24-09-06 08:06

> [...]
> 2007 eller begynnelsen av 2008), vil man kunne kjøpe de
> man trenger på CD eller DVD. Dette vil være en god hjelp

Rigtigt mange tak for det.
Så har vi noget at glæde os til
Flemming