Er det mon en skilsmisse?
Fra : Michael Erichsen

Dato : 13-09-06 20:43

Hej

Mine bornholmske t-t-t-oldeforældre blev gift i Gudhjem 23. august 1805.
Han hed Hans Frederichsen Kofoed, og hun hed Ellen Kirstine Jensdatter
Hald (fra Hallegård).

De flyttede senere til Nexø, og de fik ialt fire børn i årene 1808-16,
hvoraf de tre blev voksne og efterlod sig familie.

Jeg kan se af kirkebogen, at de fik kongelig bevilling uden lysning,
selv om de hverken var purunge eller (tilsyneladende) ventede sig. Har
nogen måske et gæt på hvorfor?

Men vielsen er krydset over i kirkebogen.

I FT-1840 opgives han som enkemand og boende i Nexø:

Hans Frederich Koefod, M, 60, Enkemand, Arbeidshuus Lemer her af 8 for
Legaterne og 8 for Fattigvæsenet.

Samme år, samme by opgives hun også som enke:

Ellen Kirstine Kofoed, 63, Enke, , Huusmoderens Moder,

Og i de næste par FT'er opgives hun som at leve af egne midler.

Er det en skilsmisse, der er beskrevet på denne, lovligt indirekte måde?

Mvh Michael Erichsen

Fra : Karen

Dato : 14-09-06 08:50

Østerlars Kirkebog 1805 side 326 - Ægteviet et par.
Anno 1805 den 23de August ægteviedes her i kirken Quaseskipper Hans Frederik
Kofoed Ungkarl fra Gudhjem og Pigen Ellen Kirstine Jenses Dr. her af Sognet
uden forudgaaende tillysning af Prædikestolen ifølge Kongelig allernaadigst
bevilling af 14de Augusti 1805.
Forloverne vare
Paa Brudgommens vegne Hans Kofoed i Gudhjem, Paa Brudens vegne Hans Pedersen
af Hallegaarden.
Begge med paaholden Pen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-09-06 18:01

"Karen" <reib@mail.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forloverne vare
> Paa Brudgommens vegne Hans Kofoed i Gudhjem, Paa Brudens vegne Hans

Det er tilsyneladende en fejlindførsel i kirkebogen, fordi sognet
var forekert, og derfor er det streget over.

At ægtemanden optræder som enkemand, må da betyde, at konen
er død. At du finder en kvinde med samme navn som hans hustru,
er da sådan set nemt nok - det halve af Bornholm hedder vel Kofoed,
ikke? Og fornavn går ofte igen i familierne, så det kan måske være en
kusine eller grandkusine.

Mvh.Bodil.

Fra : Michael Erichsen

Dato : 14-09-06 18:59

Jomen...

CHRISTENING:

2. Den Danske Folkekirke, Kirkebog, Landsarkivet for Sjælland,
Lolland-Falster og Bornholm, Jagtvej 10, København N 2200 Danmark.

RESIDENCE:

3. Aneklubben Rundetårn, Borgerskaber i Nexø, II, 372, 6. juli 1809,
http://www.aneklubben.dk.
"406, Kofod, Hans, 30 år, Kvaseskipper , Sidste klasse, Gudhjern."

CENSUS 1834

4. Dansk Demografisk Database, Digitaliseret folketælling, Dansk Data
Arkiv, http://ddd.dda.dk.
"Hans Fredrich Kofoed, 54, Gift, , Fisker,
Ellen Kirstine Hald, 56, Gift, , hans Kone,."

CENSUS 1840

5. Dansk Demografisk Database, Digitaliseret folketælling, Dansk Data
Arkiv, http://ddd.dda.dk.
"Torkild Andersen, M, 36, Gift, Skræder og Opsynsmand ved Byens Arbeids Huus
Bodel Marie Wiborg, K, 40, Gift, hans Kone
Nicatine Wilh. Andersen, K, 4, Ugift, deres Børn
Marie Andrea Andersen, K, 1, Ugift, deres Børn
Mogens Jensen Rønne, M, 22, Ugift, Skrædersvend
Jakob Peter Sommer, M, 18, Ugift, Skræderdræng
Hans Frederich Koefod, M, 60, Enkemand, Arbeidshuus Lemer her af 8 for
Legaterne og 8 for Fattigvæsenet."

PROBATE:

6. John G. Christensen, Slægtssøgning Bornholm, CD, 2002.
"Hans Frederik Koefoed, forhenværende skipper, Nexø."

DEATH:

7. Den Danske Folkekirke, Kirkebog, Nexø, 1841, Landsarkivet for
Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm, Jagtvej 10, København N 2200 Danmark.

CHRISTENING:

1. Den Danske Folkekirke, Kirkebog, Landsarkivet for Sjælland,
Lolland-Falster og Bornholm, Jagtvej 10, København N 2200 Danmark.

CENSUS 1855

2. Dansk Demografisk Database, Digitaliseret folketælling, Dansk Data
Arkiv, http://ddd.dda.dk.
"Jørgen Sonne, 45, Gift, , M, Knudsker sogn, Daglejer
Bodel Kjerstine, 51, Gift, , K, Neksø, Hans Kone
Hans M. Sonne, 16, Ugift, , M, Neksø, Deres Søn
Ellen Kirstina Koefoed, 77, Enke, K, Østerlarsker sogn, Lever af sine
Midler."

CENSUS 1860

3. Dansk Demografisk Database, Digitaliseret folketælling, Dansk Data
Arkiv, http://ddd.dda.dk.
"Karen Exsten, K, 62, Ugift, Neksø, Husmoder
Ellen Kirstine F. Jensdatter, K, 82, Enke, Østerlarsker sogn, Nyder
Legat til ophold."

DEATH:

4. Den Danske Folkekirke, Kirkebog, Landsarkivet for Sjælland,

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-06 00:58

Kan du ikke prøve at forklare på almindeligt dansk,
hvad du vil sige med alle de henvisninger?

Mvh.Bodil.

Fra : Michael Erichsen

Dato : 15-09-06 18:29

Undskyld.

Jeg har forstået nu, at de er krydset over i Gudhjem, fordi de rigtigt
blev gift i Østerlars.

Med henvisningerne:

1840 bor de adskilt og angives _begge_ som enker. Det _er_ ham, der døde
1841, og det _er_ hende, der døde 1862 (endda - som Karen venligt skrev
- opgivet som hans enke). Ikke andre med lignende navne. Så meget har
jeg da været rundt om dem efterhånden, herunder at have pløjet
kirkebøgerne side for side for at finde dem.

Og det synes jeg jo stadig er underligt.

Mvh Michael

Fra : Karen

Dato : 15-09-06 09:06

Der må slet og ret være tale om en fejlskrivning fra folketællerens side.
Da Hans Frederik Kofoed dør i 1841 står han opført som gift.
mvh
Karen
PS! Han kan jo have være syg eller andet siden han var på fattighuset og
sammen med konen.
mvh
Karen

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 25-09-06 13:13

Hvis dette ægtepar blev skilt, vil du som regel kunne finde oplysninger om
det, dels i Danske Kancellis Sjællandske Justits- og Politidepartement, dets
protokol Registrant kaldet.

Hertil findes koncepter og indlæg.

Eller i samme departements "Kongelige Resolutioner og Danske Kancellis
Forestillinger, 2det. Departement."

Desuden findes Brevbøger - og dertil hørende Breve, nemlig kocepter og
indlæg dertil.

Det afhænger af en sags afslutningsmåde, hvor i de tre rækker af
protokoller, man finder sagen.

1815-1848 findes årlige, alfabetiske brevregistre, som knytter sig til
brevbøgerne.

Du skal helst indkredse i hvilken periode ægteparret kan være blevet skilt.
F.eks. mellem 1834 og 1840 ville være fint. Derefter søger du fra 1834-1840
i Danske Kancellis materiale på Rigsarkivet.

Endelig begyndte mange skilsmissesager med, at ægteparret blev separeret, og
dette skete under amtet, nemlig ved forligskommissionen (dets arkiv findes
ved Landsarkivet for Sj., når det drejer sig om Bornholm).

Når parret havde været til tre gange gentagen mægling ved både
forligskommissionen og hos præsten (provsten) kunne parret få
separationsbevilling gennem amtet. (det kan evt. søges gennem amtsarkivet).

Forligskommissionsprotokollen, hvis den er bevaret, kan være et fint sted at
begynde. Dog er de ofte meget svære at læse.

En enke eller en enkemand kan godt være betegnelse for en separeret /
fraskilt person. Så vi glæder os til at høre, hvad du måtte finde....

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug