Ulovlig isolering er det når modepolitiet ~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-06 21:49

Ulovlig isolering er det når modepolitiet ønsker kevlarvest ej bomuld?

Jeg hører fra mine lejere, som har ønsket et loftrum hos dem isoleret,
at hvis jeg som aftalt færdiggør det med flamingo som oprindelig
aftalt, er det helvedes brandfarligt OG ULOVLIGT.

De flyttede ind i og godkendte og skrev lejekontrakt på rum der var
isoleret med flamingo og dette er noget som var der, da jeg købte
stedet.

Dernæst har de vidnefast bedt mig om at isolere YDERLIGERE og med mere
flamingo samt brædder.

Det er min forståelse, at hvis man har overtrådt de *vejledende*
bestemmelser om, at flamingo helst ikke må bruges andet end indkapslet
i cement, så betyder det at forsikringssselskab kan afvise fuld
dækning ved brand og at tilstandsrapport vil få en anmærkning -

- men ingen risiko for straf.

Når flamingo er bag brædder, dampspærre og

*alukraft som kan tåle brand*

*og stadig er ilttæt*,

så er der ikke noget funktionelt brandproblem.

Men kan jeg risikere juridiske eller andre problemer?

At gøre mit hus i overensstemmelse med varmetab-regulativer er
umuligt.

Så hvorfor se på andet end reel brandfare som kun er øget hvis
flamingo er udvendigt forekommende , hvilket aldrig har været på tale.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-11-06 23:46

Bo Warming wrote:
> [...]
>
> Så hvorfor se på andet end reel brandfare som kun er øget hvis
> flamingo er udvendigt forekommende , hvilket aldrig har været på tale.

Kort af det lange. Styroporpolyester er ikke lovligt til isolering i vægge
eller loft.
Årsagen er, at det er brandfarligt, og røggasserne er giftige.

Styropor smelter ved relativt lav temperatur. Du riskerer ved en brand, at
styroporen smelter og antændes alene ved varmen. Der skal ikke så frygteligt
meget til.

Du kan f.eks læse lidt om en brand i en norsk togvogn
http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/11/16/228351.html

Varmen fra branden har fået styroporen til at smelte og antændes. hvilket
har sprængt svejsepunkterne i aluminiumsvæggen.
din alucraft har næppe nogen brandisolerende evne i den henseende.

Bræddevægge fyldt med flamingo udgør en potentiel brandfælde.
Der er flere ting, du skal overveje her. En ting er risikoen for nedsat
erstatninger, hvilket så vil bringe dig i konflikt med evt.
kreditforeningspanthavere i ejendommen.
En anden er i tilfælde af voldsom brand på øverste etage, vil du risikere at
blive erklæret erstatningsansvarlig i tilfælde af tab af menneskeliv. Husk,
at styroporen smelter, og røggasserne er giftige. Tiden fra, at branden
opstår, til at hele etagen er omspændt af flammer, nedsættes kraftigt.

Noget andet er, at der ikke findes nogen tilladelse til at benytte det
pågældende rum som beboelse.Du stiller dig selv i en næsten umulig position,
hvis dine lejere gør sig udtilbens.
Med din evne til at havne i konflikt er det næsten dømt til at gå galt for
dig.
Hvis du ikke tror mig, så kig bare tilbage på din egen historik. Sig så
bare, at du ikke får sat dig i vanskeligheder på relativt jævnlig basis.
Vi andre oplever ikke en brøkdel af det bøvl, du roder dig ud i.

Tag nu et godt råd! Isolér med godkendte materialer, eller lad helt være.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-06 06:37

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> det
> pågældende rum som beboelse.Du stiller dig selv i en næsten umulig

Engang lod solkongen sin merkantilistiske finansminister Colbert gøre
væg-isolering med smukt tøj(gobeliner) til landets vigtiste
eksport-artikel og ingen kritiserede at brandfare var til stede.

Når Hamlets onkel gemte sig bag sådant tøjtapet , røg han næppe.

Måske jeg i mellemrummet bag de smukke brædder jeg har købt lægger
gammelt tøj der ellers skal smides ud.

Men brand i flamingo kræver at ild-temperatur og ILT kommer derind

Et lag alufoil holder ilten totalt ude og brænder ikke igennem med blå
flamme fra ukrudtsbrænder i fem minutter

Temperatur blir kun høj hvis der er rigtig kraftig brand i bræddene -
og så er husets kip-del (øverste meter ) alligevel ikke til at redde

Selvfølgelig må jeg oplyse lejerne at de skal underskrive, at de er
indforstået med alt, for ikke at blive sagt op.

De er enormt glade for at bo billigt i byens bedste hus, så de falder
nok til patten, hvis jeg evner at skuespille at jeg ikke anser deres
brandindvendinger for hysteriske

HVad de er.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-06 07:58

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Selvfølgelig må jeg oplyse lejerne at de skal underskrive, at de er
> indforstået med alt, for ikke at blive sagt op.

Du har vist misforstået lejeloven. Dine lejere har fat i den lange
ende med hensyn til opsigelse.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-06 13:24

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Du har vist misforstået lejeloven. Dine lejere har fat i den lange
> ende med hensyn til opsigelse.

De har tre måneers opsigelse på VÆRELSER - og det er en helt anden
situation end når lejlighed udlejes, hvad jeg aldrig ville gøre

Som ejer der bor i huset kan jjeg altid slippe af med dem ved at
beslutte selv at skulle bruge arealerne

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-11-06 12:58

> [...]
>
> De er enormt glade for at bo billigt i byens bedste hus, så de falder nok
> til patten, hvis jeg evner at skuespille at jeg ikke anser deres

Man må da håbe, at de ikke læser på usenet I så fald fodrer du dem godt
nok med al den ammunition, de skal bruge til at punke dig.

1. Du kan ikke opsige dine lejere. Iflg. lejeloven er lejemål næsten
uopsigelige fra udlejers side.
Det er ganske vanskeligt at sætte lejere ud, der overholder de fundamentale
krav, så som at betale huslejen og andre afgifter.
Din hjemmeforfattede lejekontrakt har absolut ingen værdi i det spil. Det er
et lovreguleret område, og du kan ikke aftale dig ud af det. Dog kna der
laves tidsbegrænsede lejekontrakter. Når du har lejet en beboelse ud, er det
lejerens. Du har ingen hånd eller halsret over boligen længere. Du kan ikke
trænge ind i lejligheden eller smide dem ud. Kort og godt, så længe de
betaler den aftalte husleje med regulerede stigninger, er lejligheden at
betragte som deres, Ikke din! Der skal alvorlige og gentagne brud på
husreglementerne, førend de kan sættes på gaden. Og det er en domstol, der
afgør det - ikke dig.

2 Styropor er opskummet materiale. Det indeholder selv atmosfærisk luft.
Når det smelter skabes et hulrum med ilt, og den opblandes efterhånden af
gasser fra flamingoen til en eksplosiv blanding. Ilt kan også komme til
udefra. Bygningen er jo så langt fra hermetisk tæt
Jeg gav dig et link til en norsk togbrand, hvor de flamingoisolerede vægge
eksploderede.

3. Brædderne isolerer ganske vist imod varmen, hvor de dækker, indtil ilden
trænger igennem, men ved samlinger tager det ikke lang tid. minutter
faktisk, slet ikke, når der kun er tale om 10 mm tykke brædder. Og du
glemmer, at du banker søm igennem som leder varmen fortræffeligt.

Det er sq ikke for at genere dig, at brandmyndighederne har forbudt flamingo
som almindeligt isoleringsmateriale.
Det er af bitter erfaring, de har fået gennem adskilllige tilfælde.
Folk dør, og husene overtænder på rekordtid, hvor det er anvendt. Derfor er
det forbudt.

Jeg har for forsøgets skyld prøvet at brænde noget flamingo af i mit
brændefyr. Det smelter ligeså huritgt som man kan stoppe det ind i det
tændte fyr. Men når man så åbner den nederste luge og kigger ind, så ligger
en pæn del af den brændende væske nede i askeskuffen og brænder. Det løber
altså lige ned gennem sprækker og revner brændende og vil antænde alt
brændbart på sin vej.

For sidste gang: Vælg nu anerkendte isoleringsmaterialer. Det kommer dig
selv til gode.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-06 13:22

> [...]
> deres, Ikke din! Der skal alvorlige og gentagne brud på
> husreglementerne, førend de kan sættes på gaden. Og det er en

Der bliver næppe tale om opsigelse,men den ville være let da
lejligheden er udlejet som TRE VÆRELSER med tre måneders opsigelse

> [...]
> tæt
> Jeg gav dig et link til en norsk togbrand, hvor de flamingoisolerede

Som det var da jeg købte det for årtier siden, så var der en sådan
risiko VED TEMPERATURER DER ER SÅ HØJE SÅ HUSET ALLIGEVEL ER KAPUT

> [...]
> tid. minutter faktisk, slet ikke, når der kun er tale om 10 mm tykke
> brædder. Og du glemmer, at du banker søm igennem som leder varmen

Brædderne er det farlige - men jeg tror jeg bruger gammelt tøj istf
flamingo Det kommer aldrig fugt derind.

> Det er sq ikke for at genere dig, at brandmyndighederne har forbudt
> flamingo som almindeligt isoleringsmateriale.

VEd nogen om forbud betyder strafrisiko. Jeg mener at det betyder
mindre forsikringsdækning og anmærkning ved tilstandrapport - og der
var flamingo da jeg købte så jeg er ikke mere kriminel ved evt at
bruge mere af det """forbudte"""

> [...]
> og brænder. Det løber altså lige ned gennem sprækker og revner
> brændende og vil antænde alt brændbart på sin vej.

Hvis der nogensinde bliver ildebrand så er brædderne det værste. De er
mindre end en centimeter tynde. Spær af fyr vil også brænde hurtigt
Fordi plastikskummen er forseglet med alukraft vil den måske være
uskadt efter branden - der kan ikke komme ilt til

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-11-06 14:02

> Der bliver næppe tale om opsigelse,men den ville være let da lejligheden
> er udlejet som TRE VÆRELSER med tre måneders opsigelse

Hvis ikek de stiltiende accepterer opsigelsen, kommer du til kort.
Uanset, hvad du har skrevet på lejekontrakten, så afgør det, der er bag den
dør, lejerne har fået udleveret nøgle til, hvilket type lejemål, der er tale
om.

Er der tilhørende bad og køkken, ja så er der tale om en lejlighed. Er det
selvstændigt og beliggende udenfor det lejede, så er det værelser.

Som jeg har forstået det, er der tale om en komplet lejlighed med eget
køkken og eget badeværelse. I så fald er det en lejlighed og som sådan
uopsigelig fra udlejers side, med mindre der er tale om misligeholdelse af
kontrakten.

> Som det var da jeg købte det for årtier siden, så var der en sådan risiko
> VED TEMPERATURER DER ER SÅ HØJE SÅ HUSET ALLIGEVEL ER KAPUT

Det kommer sq da an på hvor ilden opstår. hvis den opstår i nærheden af
væggen (Ret hyppigt iøvrigt) vil den lokale temperatur hurtigt nå op over
flamingoens smeltepunkt, uden at restena f etagen er i overhængende fare.

> Brædderne er det farlige - men jeg tror jeg bruger gammelt tøj istf
> flamingo Det kommer aldrig fugt derind.

Husk nu en dampspærre! og tag nu og brug anerkendte isoleringsmaterialer.
Dels er de brandhæmmende, dels virker de. Havd tøj kun i begrænset omfang
gør. Der er for lidt luft imellem.

> [...]
> forsikringsdækning og anmærkning ved tilstandrapport - og der var flamingo
> da jeg købte så jeg er ikke mere kriminel ved evt at bruge mere af det

Der er strafrisiko i forbindelse med placering af ansvar i forbindelse med
dødsbrand.

> [...]
> Fordi plastikskummen er forseglet med alukraft vil den måske være uskadt
> efter branden - der kan ikke komme ilt til

Jo der kan! Dit tag og og tagskæg er ikke hermetisk tæt
Ilten kan komme til udefra.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-06 14:26

> [...]
> eget køkken og eget badeværelse. I så fald er det en lejlighed og
> som sådan uopsigelig fra udlejers side, med mindre der er tale om

Men adskilte klubVÆRELSESLEJEMÅL hvor de deler køkken og bad

> [...]
> isoleringsmaterialer.
> Dels er de brandhæmmende, dels virker de. Havd tøj kun i begrænset
> omfang gør. Der er for lidt luft imellem.

Men overforsgitighed er kun vage VEJLEDENDE krav ikke
bødestraf-risikable

> Der er strafrisiko i forbindelse med placering af ansvar i
> forbindelse med dødsbrand.

Dødsbrande er typisk startede lavt i højt hus - dette er allerøverst i
lavt hus

> Jo der kan! Dit tag og og tagskæg er ikke hermetisk tæt
> Ilten kan komme til udefra.

Mine test viser at faren er lille

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-11-06 02:05

Bo Warming wrote:

> Men adskilte klubVÆRELSESLEJEMÅL hvor de deler køkken og bad

Skal det forstås sådan, at du har 3 forskellige lejere med hvert sit
lejemål, eller har du udlejet de tre værelser til samme lejer?
Hvis det sidste er tilfældet, mener jeg din konstruktion ulovlig.

> Dødsbrande er typisk startede lavt i højt hus - dette er allerøverst i
> lavt hus

> Mine test viser at faren er lille

Din test er fejlbehæftet, da en dåse er ilttæt på bagsiden, og du vil tvinge
flammerne at brænde nedaf.

Prøv den samme test, men hold dåsen næsten omvendt, altså i en 120 graders
vinkel. Find en tang eller noget til at holde den med og hold den hen over
en stålspand eller anden ikke brændbar beholder.
Så skal du bare se løjer. Flamingoen vil smelte og løbe brændende ud af
dåsen ned i spanden.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-06 06:42

Hvorfor spørger du om det er een person, når jeg har oplyst om at
flere deler dvs kan ikke få boligsikring

> Skal det forstås sådan, at du har 3 forskellige lejere med hvert sit
> lejemål, eller har du udlejet de tre værelser til samme lejer?
> Hvis det sidste er tilfældet, mener jeg din konstruktion ulovlig.

Jeg har lejerE - tre forskellige.
Efter de havde skrevet kontakt hver for sig, er de blevet gode venner.
Adskilte værelseslejemål har ikke samme beskyttelse som hvis udlejning

Og at jeg bor i huset og med 3 mdr varsel kan sikre mig at mine børn
skal bruge rum i det udlejede gør mig særlig usårbar og fuldt lovlig
ved udsmidning, som dog ikke er min stil - jeg forhandler

> Din test er fejlbehæftet, da en dåse er ilttæt på bagsiden, og du
> vil tvinge
> flammerne at brænde nedaf.

Jo BRÆDDERNE kan ulme via indsivning fra kanterne af det begforseglede
skiftertag der er malet yderligere tæt indvendigt fra og næsten
hermetisk tæt
> [...]
> en stålspand eller anden ikke brændbar beholder.
> Så skal du bare se løjer. Flamingoen vil smelte og løbe brændende ud

DEt gør vi sammen i min have hvis du kikker omkring Bjelkes Alle 46 en
dag

Det har ikke meget relevans, men praktiske tests er langt bedre end
skrivebordsteori og fup-video og foto-trick Hollywood-style

Hvad min søn lærte via praktiske forsøg om overtænding i
Beredskabstjenesten var komisk og irrelevant og især lærte han at
brandfolk har lov til at være arrogante uden respekt for folks værdier

JEg havde besøg af en vanetænker da jeg udførte tests der overraskede
mig mht hvor intuitivt klogt det er, hvad jeg har planlagt.

Gamle skumgummimadrasser som isoleringsmateriale er vist også OK og
mindre brandbart end brædder

Vedr lejerne er det idag kommet frem, at deres egentlige anke er at
der står VI VIL VINDE og VI ELSKER ISRAEL på den tagterasse mod
Bjelkes Alle, som de ifølge huslejekontrakten har adgang til.
Men her vil ingen fogedret give dem medhold ?

De meterstore politiske tekster stod der også da de flyttede ind, men
dengang en meter højere på det skrå tag, hvor de ikke var godt nok
fæstet mod stormen for en måned siden . Nu er de en del af mine
eksperimenter med vindmodstand vedr konstruktion som lejerne har
ønsket vedr gennemsigtig plastoverdækning af tagterasse, så samtidig
beskyttelse mod autonomstenkast

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-06 14:30

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Der bliver næppe tale om opsigelse,men den ville være let da
> lejligheden er udlejet som TRE VÆRELSER med tre måneders opsigelse

Jep, fra _deres_ side. Læs lejeloven.

> Brædderne er det farlige - men jeg tror jeg bruger gammelt tøj istf
> flamingo Det kommer aldrig fugt derind.

Brænder også...

Pas du på du ikke laver en brandfælde for dine lejere...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-06 23:36

> Jep, fra _deres_ side. Læs lejeloven.

> Brænder også...
>
> Pas du på du ikke laver en brandfælde for dine lejere...

Ingen kan hindre at folk ryger i sengen - jeg kan ikke stoppe lejere
at bruge bomuldslagner - læs følgende og ring hvis du kan se værre
risiko ved gennemførsel af mit projekt
Ring gerne 35861000

Brandfælder er som bakteriebomber, farlige for ulykkesfugle KUN.

Da jeg købte huset, var der flamingoskum i taget og nu har jeg kun 30
år tilbage at leve, og lejerne forlanger isolering, og jeg har fået en
masse af verdens mest isolerende materiale forærende og er
miljøbevidst genbrugs-tilhænger. Så lejerne kan ikke forlange mit
tilbud ændret til afskyeligt allergifremkaldende rockwool.

Når det afskærmes med brædder er det kun brædderne der kan starte
ildebrand. Er der også en """lov""" dvs mildt vejledende retningslinie
om profilbrædder - det tror jeg?

At kalde det en brandfælde er, at påstå, at alle med pejs har
brandfælde, hvis de har gulvtæppe af bomuld i samme stue

Hvis jeg glemmer bouillon udenfor køleskab, er det en bakteriebombe,
men hvis jeg spiser forsigtigt af den og ikke æder op, hvis dårlig
smag, så sker der næppe noget - det bør afvejes intuitivt i den
enkelte situation, og hvis fx jeg har godt immunforsvar og ikke har
job så jeg lider slemt ved lidt diarre, så er det MIN BESLUTNING at
løbe risiko

Lejerne flyttede ind i en 98% brandfælde og og kan droppe deres ønske
om at gøre det til en 99% brandfælde.

Hvis jeg sætter brædder op uden isoleringsfyld under brædder mellem
spær, så svarer det til, at jeg har bygget nogle flade tomme
pulterrum med det materiale, som lejerne har fået mig til at investere
2200 kr i.

Når de rejser, kan jeg fylde rummene op med gamle aviser el lign. Som
har isoleringsværdi i sig selv, og perfektionisme er pjat vedr nogle
få års brugsperiode.

Brandregulativer tager ikke højde for individuelle forhold og er ikke
noget, man straffer udfra, heller ikke hvis lejerne er ulykkesfugle og
laver ildebrand -

- som måske vil blive en anelse værre pga de lejerkrævede brædder end
ellers.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-06 14:29

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> writes:

> Folk dør, og husene overtænder på rekordtid, hvor det er anvendt. Derfor er

Jeg så engang en video hvor noget plastik (tøj vistnok) fik rummet til
at overtænde på under et minut.

Har du eventuelt et link til en video der viser overtænding, så Bo kan
se hvad det er der tales om?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-11-06 02:07

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg så engang en video hvor noget plastik (tøj vistnok) fik rummet til
> at overtænde på under et minut.
>
> Har du eventuelt et link til en video der viser overtænding, så Bo kan
> se hvad det er der tales om?

Tjah, Flashover og video gir da et par hit på google:
Her er et par stykker:
http://www.youtube.com/watch?v=d96ywpu_-R4

http://www.youtube.com/watch?v=MtYpM9pbrz0&mode=related&search=

http://www.brandweerbalk.nl/video_1.htm

http://www.brandweerbalk.nl/video_7.htm

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-06 06:21

> Tjah, Flashover og video gir da et par hit på google:
> [...]

Der kan laves flotte optrin med moderne kemi

HVis disse er rigtige brande, har nogen relevans for mit
bondefornuftige sikre tagisolerings-kompromis. Forklar

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-11-06 08:18

> Der kan laves flotte optrin med moderne kemi
>
> HVis disse er rigtige brande, har nogen relevans for mit bondefornuftige
> sikre tagisolerings-kompromis. Forklar
Der er ikke tale om kemi, men røgmættede lokaler, hvor ilt pludselig får
tilgang.
Fænomenet hedder overtænding på dansk og på Engelsk Flashover.
Det er en ildstorm, der antænder alt brændbart på sekunder, når røggassen
får ilt.

De to første videoklip er private optagelser af en brand. .
De andre røgdykkerøvelser, i en specialbygget container, hvor det bandbare
stof sikkert er benzin.

Styropor smelter let ved moderat varme og danner særdeles tyk og potent røg.
Ved en mindre brand eller kraftig varmeudvikling tæt på væggen, hvor
styroporen er indkapslet, vil styroporen kunne smelte og antænde inde i
væggen, her vil ilden æde sig gennem styroporen i moderat tempo efterladende
sig en tyk uforbrændt røggas. , ligeindtil den finder en ilttilgang..
Sekundet efter blæses samtlige vægge og lofter ind i lejligheden i en
voldsom eksplosion, Flammehavet antænder alt brændbart i samme øejblik, og
var der mennesker i de tilstødende værelser, er de nu sandsynligvis døde
eller vil blive det i løbet af de næste 60 sekunder.

Hvis du gerne vil se overtænding tæt på under nogenlunde kontrollerede
forhold, så besøg en mand med et halmfyr, hvor der manuelt fyres med hele
baller.
Jeg har set det flere gange. Min Svoger har sådan et anlæg, og det er ikke
uden grund, halmfyr skal stå i brandsikre rum.
Sådan foregår det:
Man smider en balle ind i det kolde tomme brandkammer, og man antænder
halmen i et af de nederste hjørner. Ilden får fat øjeblikkeligt. Halm
brænder afsindigt godt. Samtidigt med at ilden breder sig op af ballen, æder
den sig ind ballen med det samme. Her er der ikke ilt nok til at forbrænde
røggasserne og halmen ryger kraftigt. Man får travlt med at smække
indfyringslågen i. Hvis man nu bukker sig ned (på behørig afstand, vel at
mærke) og kigger ind af luftspjældet kan man se ilden relativt langsomt
brede sig over ballen, men røgen blir tættere og tættere. 10 sekunder
senere sir det så WWHRRRUUUUFFFF, og en ½ meter lang stikflamme slår ud af
luftspjældet. (Jeg har set svogeren få barberet hårene af benene på et
splitsekund. - Han stod foran fyret i shorts og var ved at lægge lighteren
på plads. - Andet skete der ikke, men det lugter mindre pænt og ser lidt
sjovt ud.) Nu er hele ballen fuldstændigt omspændt af flammer. Det er
overtænding! Uforbrændte røggasser, der får næring i form af ilt.
Og der skal ikke meget til! Et træningssæt af nylon, smidt over en tændt
varmeblæser i et lukket rum er nok. Overtænding er ikke at spøge med.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-06 08:44

> [...]
> Fænomenet hedder overtænding på dansk og på Engelsk Flashover.
> Det er en ildstorm, der antænder alt brændbart på sekunder, når

Ja, en naturvidenskabelig banalitet er fjendebillede som bruges til at
forlange unødvendigt perfektionistisk håndværkerarbejde

Det minder om da WW1 var få måneder gammel og engelsek aviser
opdigtede at tyskerne skar hænderne af belgiske børn og sømmede dem på
kasernevæggen og brugte franske krigsfanger til eksperimenter med
TB.infektioner

> [...]
> antænder alt brændbart i samme øejblik, og var der mennesker i de
> tilstødende værelser, er de nu sandsynligvis døde eller vil blive

Ja, men ilden skal startes og jeg vurderer mine lejere som ufarlige i
så henseende og hvis de glemmer skod eller skaber kortslutning, så er
de ydre tynde brædder den altafgørende risiko, ikke det
metal-forseglede, indre styropor

snip
> varmeblæser i et lukket rum er nok. Overtænding er ikke at spøge
> med.

Enig. Så jeg afvejer fordele og ulemper og siger tak for data som
tages med i tænkebox

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-06 08:51

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Ja, men ilden skal startes

Hvor gamle er dine elektriske installationer?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-06 12:56

> Hvor gamle er dine elektriske installationer?

1975
Der er både sikringer og HFI-relæ og førstesalen har siden fået nyeste
LKNes kontakter

Rygning hos lejerne kan forurolige, men de virker ansvarlige og
brand-alarmer har de lovet at installere og holde ved lige med
batterier

Fra : Niels Jytstrøm

Dato : 27-11-06 14:41

> [...]
> Det er af bitter erfaring, de har fået gennem adskilllige tilfælde.
> Folk dør, og husene overtænder på rekordtid, hvor det er anvendt. Derfor

Det var da en usædvanligt træls post du lavede der. Ikke af anden grund end
at jeg netop er blevet færdig med at lave en garage om til træningsrum, og
der er polystyrenplader i vægge, gulv og loft. udenpå er der så 22mm
gulvspånplader, som dog er ret varmebestandig. måde med hensyn til at lede
varmen og selv at brænde. Det blev jeg rådet til pga lidt fugt i muren, hvor
polystyrenpladerne kunne klare den direkte kontakt uden dampspærer, og også
isolere godt, men nu....

Rummet bestod af murstensvægge og betongulv før jeg gik i gang. Det skal
ikke bruges til beboelse, er kun 18 m^2 store og med en stor glasdør i den
ene ende. Brandfælde bliver det næppe, men... ja, hvad er kommenterane til
sådan et setup? Jeg er ikke motiveret for at lave det om, men det er da
noget møg hvis det ifølge alle regler er helt hen i skoven.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-06 23:33

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-11-06 00:53

Niels Jytstrøm wrote:

> [...]
> er kommenterane til sådan et setup? Jeg er ikke motiveret for at lave
> det om, men det er da noget møg hvis det ifølge alle regler er helt

Hvis du vedbliver med at kalde det en garage og ikke inddrager rummet til
beboelse, tror jeg ikke du render i problemer. Hvis rummet skal ha status
som opholdsrum eller værelse, blir du nok nødt til at ændre på isoleringen.
Man kan faktisk få gipsvægge komplet med isolering og dampspærre monteret,
lige til at skrue op i skinner monteret på væggen. Men Isoleringen af
flamingoen er ret effektiv, men altså meget brændbar. Du kan selv regne ud,
hvad konsekvens, det kan få, hvis en stikkontakt eller elkabel kortslutter i
væggen. Jeg håber, at dit træningsrum ikke står direkte i kontakt med huset,
altså, at det som minimum er adskilt fra beboelsen med mindst en BD30-dør. I
så fald er der ingen ko på isen. Så længe du blir ved med at kalde det en
garage og ikke flytter derud.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Jytstrøm

Dato : 28-11-06 07:38

> Hvis du vedbliver med at kalde det en garage og ikke inddrager rummet til
> beboelse, tror jeg ikke du render i problemer.

Det lyder da godt. Jeg synes bare det fremgik at brandforsikringen kunne
stille sig til bens, hvis der gik ild i rummet?

> [...]
> så fald er der ingen ko på isen. Så længe du blir ved med at kalde det en

Pyha! Ja, det er i en bygning for sig selv som vel står 8 meter fra
hovedhuset, så det burde være ok. Takker for svaret.

Fra : ThomasB

Dato : 29-11-06 01:07

> [...]
> hvis jeg som aftalt færdiggør det med flamingo som oprindelig aftalt, er

Flamingo er dårligt fordi det holder på den fugt, der altid kommer ind af et
tag uden undertag og fra den varme fugtige luft fra boligen, der trænger
opad i konstruktionen og fortætter. Når træet er fugtigt kan det rådne og få
svamp. Borebiller og husbuk har nem adgang udefra til spær, og de elsker
fugtigt træ.

Mineraluld kan ånde og beskytter konstruktionen mod brand.

Alukraft har ingen effekt ved brand - det er heller ikke nogen der bruger
alukraft mere.

Flamingo slutter heller ikke vindtæt, som mineraluld og du vil få en masse
uldebroer.

Forestil dig at nogen kaster en molotov op på dit tag, der er isoleret med
flamingo (helt ud til tagstenene) og evt. svækket af fugt og insektangreb.
Der vil gå 4 minutter før hele taget er i brand og sovset ind i flydende
brændende flamingo der drypper ned af tagudhænget og ud i skunken.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-11-06 01:59

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message
> [...]
> opad i konstruktionen og fortætter. Når træet er fugtigt kan det
> rådne og få svamp. Borebiller og husbuk har nem adgang udefra til

Når jeg er død vil næste ejer udskifte hele taget under alle
omstændigheder - kun da vil vore sindsyge kreditforeninger give lån

> Mineraluld kan ånde og beskytter konstruktionen mod brand.
>
> Alukraft har ingen effekt ved brand - det er heller ikke nogen der
> bruger alukraft mere.

Refleksions-effekten var latterligt overvurderet men som jeg netop har
forklaret er en vis brandhæmmende effekt let at afprøve
1. pak flamingo ind i stanniol og hold lighter under og du skal bruge
lighteren op uden at få ild
2, Fjern stanniol og det brandfarlgie lækre materiale flammer
lynhurtigt. Det samme med træ.

Måske du ved brug af to lightere kan få ild, forudsat at du bliver ved
at tilføre varme imens fra din lighter

> Flamingo slutter heller ikke vindtæt, som mineraluld og du vil få en
> masse uldebroer.

Dem stopper min søn med polyurethanskum fra spray

> Forestil dig at nogen kaster en molotov op på dit tag, der er
> isoleret med

Overfor moderne molotovs er jeg lige magtesløs om jeg fjerner alt
brandbart fra huset

> [...]
> insektangreb. Der vil gå 4 minutter før hele taget er i brand og
> sovset ind i flydende brændende flamingo der drypper ned af

Stedet jeg købte havde ydertag af
*begforseglet skifer*
der alligevel ikke kan ånde mere end en konservesdåse kan

Klogt at du ikke er så dømmesyg som andre i denne sag
Folks tunnelsyn er underholdende og lærerigt og skabt af lovreligion,
§-rytteri

Klogt at gå efter bold ej mand, her hvor fristelsen er stor til at se
mig som dømt flergangspyroman

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-11-06 10:46

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Måske du ved brug af to lightere kan få ild, forudsat at du bliver ved
> at tilføre varme imens fra din lighter

Ilden skal starte et sted, og det behøver ikke være lige i dit
flamingo.

For bedre at simulere en rigtig ildebrand så tænd et benzinbål i en
tønde og smid din alufolieindpakkede flamingo oveni.

> Klogt at gå efter bold ej mand, her hvor fristelsen er stor til at se
> mig som dømt flergangspyroman

Æh, ulykker sker altså. Det er derfor vi har brandvæsen og at der
bliver slået mennesker ihjel i trafikken.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-11-06 12:06

> Ilden skal starte et sted, og det behøver ikke være lige i dit
> flamingo.

Det er faktisk temmelig utænkeligt at ilden starter i flamingo der er
forseglet under alukraft der er forseglet - også hermetisk - under
tætsluttende brædder.

Hvis ildebrand så har lejerne antændt brædderne og om rockwoll eller
andet er under er ret ligegyldigt.

Frihed er en god ting jeg lægger et supermarkedstilbud af løsninger
frem for lejerne og de afgør og er ansvarlige.

Når jeg dør vil en latterlig ombygning af hele taget nok være
betingelse for at få lån i huset - verden er sindsyg.

At få kløe pga mineraluld for noget der skal holde 30 år er for dumt

Men at isolere med gamle aviser og tøj er der ingen lov imod, tror jeg
og min søn glæder sig til at færdiggøre hvad lejerne har lokket ham
til at starte

Fra : ThomasB

Dato : 29-11-06 16:57

> Når jeg er død vil næste ejer udskifte hele taget under alle
> omstændigheder - kun da vil vore sindsyge kreditforeninger give lån

Det er ikke sikkert. Hvis du gør arbejdet godt nu, kan det holde i mange år
og kun stenene er nødvendige at skifte.

> [...]
> Det samme med træ.
>
> Måske du ved brug af to lightere kan få ild, forudsat at du bliver ved at

Alukraft er væsentlig tyndere end staniol og aluminium bliver porøst ved
opvarmning.

> Dem stopper min søn med polyurethanskum fra spray

På den måde vil du lukke dine spær helt inde, så de kun kan ånde opad - og
skum udvider sig så meget at det højst sandsynligt også vil komme indover
spæret. Forestil dig når der trænger fugt ned i sådan et spær - det kan
aldrig fordampe.
Prøv at lægge et stykke vådt bomuld ned i en pose, der kun er åbent i
toppen. Der går ikke mange dage før det er pilråddent. Det er vigtigt at
spær/træ kan ånde fra alle sider.

> Overfor moderne molotovs er jeg lige magtesløs om jeg fjerner alt
> brandbart fra huset

Mineraluld kan ikke brande. Det kan flamingo.
I øvrigt er flamingo ikke billigere end mineraluld.
Mineraluld koster 35 kr pr. kvm i 95 mm tykkelse. Du skal bruge mindst 200
mm og helst 250 mm.
En flamingoplade, med den rette isoleringsevne, koster omkring 90 kr pr kvm
for 200 mm.

Mineraluld er nemmere at tilskære, det kan lægges i forbandt så du undgår
kuldebroer, det kan ånde, er fleksibelt og er brandhæmmende.

Jeg fatter slet ikke at du gider overveje andet.

Jeg har selv bygget mit hus og min erfaring er at de materialer der er lavet
til formålet også sparer en for en masse tid og irritation.

> Stedet jeg købte havde ydertag af
> *begforseglet skifer*
> der alligevel ikke kan ånde mere end en konservesdåse kan

Beg bliver kan brænde og bliver flydende ved varmepåvirkning.
Og lur mig om du ikke kan se lys gennem taget indefra.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-11-06 20:33

> Det er ikke sikkert. Hvis du gør arbejdet godt nu, kan det holde i
> mange år og kun stenene er nødvendige at skifte.

At jeg er gået med på lejernes ønske om isolering er pjattet og
usaglig flinkeskolethed fra min side og nu skal det bare gøres færdigt
og kan de indse at brug af forhåndenværende flamingo er OK, vil det
være skønt.

Men måske der slet ikke fyldes noget under brædderne - hvis ikke
lejerne selv gider arbejde med det kløende rockwool

> Alukraft er væsentlig tyndere end staniol og aluminium bliver porøst
> ved opvarmning.

Det har jeg afprøvet og det er en fortrinlig hindring af ilt og ild -
kan tåle blå flamme i ti minutter

> [...]
> vil komme indover spæret. Forestil dig når der trænger fugt ned i
> sådan et spær - det kan aldrig fordampe.

Den begforsegling af skifertaget som der var da jeg købte det, er ikke
moderigtig idag, men er OK funktionelt. Der er ventilatonskanaler
og man har med fugtighedsmåler tjækket spær for et år siden

Næste ejer vil nok udskifte hele taget, så hvad jeg gør nu er lidet
væsentligt

> Prøv at lægge et stykke vådt bomuld ned i en pose, der kun er åbent
> i toppen. Der går ikke mange dage før det er pilråddent. Det er
> vigtigt at spær/træ kan ånde fra alle sider.

At tøj bag brædder rådner er så usandsynligt som at brædderne rådner.
Kondensvand i det godt ventilerede rum er en ubetydelighed

Ved extrem høj fugtighed som ved dit vatforsøg sker jordslåethed på
nogle måneder men med træ går det langsommere

> [...]
> mindst 200 mm og helst 250 mm.
> En flamingoplade, med den rette isoleringsevne, koster omkring 90 kr

Flamingo har jeg byttet mig til en masse af for 6 øl og det er skønt
at arbejde med
For at de kan brænde skal bræderne om det først brænde igennem og sker
det, er alt ligegyldigt

> Mineraluld er nemmere at tilskære, det kan lægges i forbandt så du
> undgår kuldebroer, det kan ånde, er fleksibelt og er brandhæmmende.
>
> Jeg fatter slet ikke at du gider overveje andet.

Der er kun plads til at 8 cm tykt lag og ikkt til forbandt

> Jeg har selv bygget mit hus og min erfaring er at de materialer der
> er lavet til formålet også sparer en for en masse tid og irritation.

I dette tilfælde er det usagligt at anbefale andet end de
forhåndenværende materialer til isolering - og flamingo er OK

>>> flamingo (helt ud til tagstenene) og evt. svækket af fugt og

> Beg bliver kan brænde og bliver flydende ved varmepåvirkning.
> Og lur mig om du ikke kan se lys gennem taget indefra.

Det har man heller ikke kunne da skiftertaget ikke var begforseglet -
som naboens

Beg er en fortrinlig forbedring af det fine tag - men det forskønner
ikke og det er muligvis een af de usaglige grund til at det fejlfrihus
ikke let kan belånes

Beget er af en type som næppe antænder før *langt* over tusind grader
dvs det forværrer ikke nogen ildebrand

Jeg lader alle de mange synspunkter gå videre til lejerne og så må de
afgøre