Introduktion til den videnskablige metode
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-11-06 18:08

http://teacher.pas.rochester.edu/phy_labs/AppendixE/AppendixE.html

På engelsk.

Kort opsummeret har den (natur-) videnskablige metode 4 grundtrin:

1) Observation af et fænomen

2) Opsætning af hypotese der forklarer fænomenet

3) Fremstilling af forudsigelser baseret på denne hypotese

4) Kontrol af disse forudsigelser via. eksperimenter eller yderligere
observationer

Evt. punkt 5) Korrektion af hypotesen, såfremt kontrollen ikke stemmer
med hypotesen

For at en hypotese/teori kan siges at være videnskablig skal den følge
eller være fremkommet via denne fremgangsmåde, samt

a) IKKE inddrage overnaturlige/religiøse/ikke-naturalistiske elementer

b) kunne præsentere verificerbare foudsigelser

Hvis den inddrager overnaturlig elementer er det ikke videnskab, men
overtro, mytologi, mysticisme eller religion.

Hvis den ikke kan præsentere kontrollerbare forudsigelser er den
ubrugelig, og ikke videnskablig.

Denne guide kan bruges til at pille alt fra bibelfundamentalistisk
kreationisme til jordstrålepåstande, "faith healing", akupunktur, og
ideer om ånder og spøgelser fra hinanden.

God førnøjelse!

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 26-11-06 22:23

Peter Bjørn Perlsø skrev:
> [...]
> kreationisme til jordstrålepåstande, "faith healing", akupunktur, og
> ideer om ånder og spøgelser fra hinanden.

At noget ikke er videnskab betyder ikke at det er ubrugeligt.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-11-06 22:57

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> At noget ikke er videnskab betyder ikke at det er ubrugeligt.

Det har jeg heller ikke sagt!

Hvis du ikke går videnskabligt til værks når du undersøger sælsomme
påstande og fænomener er der en overhængende risiko for at du fupper dig
selv - og andre.

Fra : Sten Bo

Dato : 02-12-06 13:35

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg heller ikke sagt!
>
> Hvis du ikke går videnskabligt til værks når du undersøger sælsomme
> påstande og fænomener er der en overhængende risiko for at du fupper dig
> selv - og andre.

f.eks. kvinder og sex.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-12-06 14:17

Sten Bo <fjerngoss@stofanet.dk> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> f.eks. kvinder og sex.

Ja, dem lærer vi mænd sku aldrig at forstå...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-12-06 23:26

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Hvis den inddrager overnaturlig elementer er det ikke videnskab, men
> overtro, mytologi, mysticisme eller religion.

Det er selvfølgelig et korrekt krav, men det er vagt i og med at det er
svært at definere "overnaturlige" o.s.v
Det kan gøres mere håndgribeligt ved at tage Occams ragekniv i
anvendelse og ikke anse en hypotese for videnskabelig, hvis der
eksisterer en anden hypotese, der forklarer det samme ud fra den
foreliggende evidens, men med færre antagelser.

Vil jeg f.eks. forklare hvorfor den risengrød jeg satte ud til nissen er
spist kan jeg vælge forklaringen med at katten (for hvilken jeg har
evidens) har spist det, eller den med at nissen (for hvilken jeg intet
andet evidens har end at skålen er tom) har spist det.
Nisse-forklaringen kræver en ekstra antagelser i forhold til det
foreliggende evidens.

Nu vil jeg naturligvis gerne tro på at det er nissen, da det jo var
formålet, men det vil i så fald være "overbevisning uden evidens".
M.a.o: religion.*

Peter

PS: * Jeg kan ikke se den store forskel på religion og overtro.