plot af normalfordelingskurve
Fra : Jeppe Holm

Dato : 26-11-06 14:44

Jeg håber dette er den rigtige gruppe til at stille et statistik
spørgsmål.
Jeg har n samples med middelværdi X og varians sigma. Hvordan får jeg
ud fra dem plottet en normalfordelingskurve således at jeg hurtigt kan
se hvad sandsynligheden for et udfald er?

mvh
Jeppe Holm

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-11-06 16:11

Jeppe Holm skrev:
> [...]
> ud fra dem plottet en normalfordelingskurve således at jeg hurtigt kan
> se hvad sandsynligheden for et udfald er?

Har du allerede middelværdi og varians, eller skal du regne dem ud?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Holm

Dato : 26-11-06 17:13

Jens Axel Søgaard skrev:

> Har du allerede middelværdi og varians, eller skal du regne dem ud?
>
> --
> Jens Axel Søgaard

Jeg har allerede middelværdi og varians.

mvh
Jeppe

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-11-06 17:34

Jeppe Holm skrev:

> Jeg har allerede middelværdi og varians.

Så behøver du vel ikke plotte værdierne?

Du skal have slået op, hvordan man udregner Phi (foredelings-
funktionen for normalfordelingen) på din lommeregner.

PS: Sandsynligheden for et bestemt udfald er 0, så jeg regner
med, det er fordelingsfunktionen og ikke punktsandsynligheden,
du er interesseret i.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Holm

Dato : 27-11-06 07:37

Jens Axel Søgaard skrev:

> [...]
>
> PS: Sandsynligheden for et bestemt udfald er 0, så jeg regner
> med, det er fordelingsfunktionen og ikke punktsandsynligheden,

Jeg har selv fundet det jeg ledte efter, det var en gaussian fordeling
som i http://local.wasp.uwa.edu.au/~pbourke/other/distributions/. Men
arealet under kurven er ikke en når mean=1e-3 og s=1e-4. Desuden er
den kompleks. Kan dette virkelig passe?

mvh
Jeppe Holm

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-11-06 17:14

Jeppe Holm skrev:

> Jeg har selv fundet det jeg ledte efter, det var en gaussian fordeling
> som i http://local.wasp.uwa.edu.au/~pbourke/other/distributions/. Men
> arealet under kurven er ikke en når mean=1e-3 og s=1e-4.

Hvis arealet ikke er en, så er det ikke en fordelingssum.
Er det numerisk integration, du har brugt? Så prøv at integrere
fra f.eks. 0 til 5*s og se, hvor tæt du kommer på 1/2.

> Desuden er den kompleks. Kan dette virkelig passe?

Nej.

Se også:

<http://mathworld.wolfram.com/NormalDistribution.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin

Dato : 27-11-06 17:34

Jens Axel Søgaard skrev:

> Hvis arealet ikke er en, så er det ikke en fordelingssum.
> Er det numerisk integration, du har brugt? Så prøv at integrere
> fra f.eks. 0 til 5*s og se, hvor tæt du kommer på 1/2.

> Nej.

Tjo, - prøv at tænke på hans floating point limit.
Den vil ofte være mindre end 10^40000000

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-11-06 17:42

Martin skrev:

> Tjo, - prøv at tænke på hans floating point limit.
> Den vil ofte være mindre end 10^40000000

Men det bliver værdierne forhåbentligt ikke komplekse af

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Holm

Dato : 27-11-06 18:30

Jens Axel Søgaard skrev:

> Men det bliver værdierne forhåbentligt ikke komplekse af
>
> --
> Jens Axel Søgaard

Ja, jeg har fået det til at fungere. Jeg ved ikke hvorfor det blev
komplekts, men det forsvandt da jeg skiftede maskine. Jeg har også
fået integralet til at blive 1, det var en tanketorsk fra min side.

mvh
Jeppe