Carbon, tensile modulus
Fra : Olsen Senior

Dato : 25-11-06 13:03

Hej Gruppe
"Tensile modulus"
Er en del af specifikationerne på en racercykel, når den er på engelsk.
Jeg har fået forklaret det er et udtryk for (Carbons) grænse ved bøjning
netop uden deformation. Det kan vende tilbage til sin oprindelige form
(linje)
flydegrænse lyder tæt på, men jeg har ikke noget at have det i
Det har ikke været muligt at finde en dansk oversættelse (de magiske ord).
Findes der en oversættelse
på forhånd tak
Allan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-11-06 13:20

Olsen Senior skrev:

> "Tensile modulus"

Noget med bøjningsstyrke eller bøjningsstivhed?

--
Herluf :·)

Fra : Olsen Senior

Dato : 26-11-06 09:27

Ok, Herluf
Foran "tensile modulus" strår der "tensile strenght" = Brudstyrke
Det kunne vel godt være Bøjningsstyrke
Hvor har du det fra?
mv Allan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-11-06 09:51

Olsen Senior skrev:
> Ok, Herluf
> Foran "tensile modulus" strår der "tensile strenght"
> = Brudstyrke. Det kunne vel godt være Bøjningsstyrke
> Hvor har du det fra?

Fra Kjærulff-Nielsen, engelsk dansk, men det samlede
udtryk står der ikke. Håber at andre kan bidrage.
Prøvede også at google:

"tensile modulus" carbon wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Young's_modulus
men artiklen er kun på andre sprog end dansk.

P.s. "Tensile strenght in bending" kan også hedde
"bøjnings-trækstyrke" på dansk.
--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-11-06 10:25

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Young's_modulus

"Tensile modulus" skulle ifølge den svenske Wikipedia hedde:
"elasticitetsmodul", /Youngs modul/, materialberoende
parameter inom hållfasthetsläran som beskriver förhållandet
mellan mekanisk spänning och deformation.

--
Herluf :·)

Fra : Olsen Senior

Dato : 27-11-06 17:41

Tusind tak Herluf, den mener jeg holder - også hvis vi oversætter fra svensk
til dansk
tak
mvh. Allan