Al-folie blir skørt ved 1000 grader
Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-06 19:33

For at undersøge værdi som brandbeskyttelse af alukraft, brugte jeg en
blå flamme på min ukrudtsbrænder fra Silvan og fandt at når papiriden
brænder af, bliver det tynde aluminuium skørt, hvis de har været
glødende

Hvad sker - jern bliver jo ikke svækket af at at have været glødende?

Fra : ThomasB

Dato : 24-11-06 20:02

> [...]
> af, bliver det tynde aluminuium skørt, hvis de har været glødende
>
> Hvad sker - jern bliver jo ikke svækket af at at have været glødende?

Alukraft har intet med brandbeskyttelse at gøre.

Det er en dampspærre og så skulle det efter sigende reflektere noget
strålevarme, hvilket jeg ikke helt tror på.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-06 20:12

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev
>..fandt at når papiriden
> brænder af, bliver det tynde aluminuium skørt, hvis de har været
> glødende

Det iltes. Det gør jern sikkert også hvis det var et ligeså tyndt lag.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 24-11-06 20:24

Hej Preben

> Det iltes. Det gør jern sikkert også hvis det var et ligeså tyndt lag.

Det smelter jo ved 660 grader, så ved 1000 grader er der kun ilte tilbage.

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-06 22:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Preben

> Det smelter jo ved 660 grader, så ved 1000 grader er der kun ilte
> tilbage.

Hvad er mon temperaturen i min blå ukrudtsbrænder-flamme?

Jeg sidder just nu med aluminiumsfolien som jeg i eftermiddags
brændte den brune papirside af og i et tilfælde "glødede" længe og den
dens overflade skinner som stanniol og forskelligt på den ene og den
anden side og måske det er en ret god brandbeskyttelse mht at holde
ilten ude så bræddelag kan udbrænde og flamingoskum under alufoilen
IKKE ANTÆNDES

Måske skørhed blot skyldes at det er tyndere end madpakkestanniol når
papirsiden er brændt af.

Hvis man ikke hælder kviksølv - eller urin - på aluminium er det
naturlige monomolekylare oxidlag en ret god beskyttelse imod iltning
stod der vist i PAul Bergsøes gode gamle "Kemi på en anden måde" ? som
jeg læste i 8 klasse og som fik mig til at vælge kemistudium

Iøvrigt foretog jeg også et andet eksperiment, nemlig at mase vat ,
tøj og polyurethan skum ned i dåse og sætte ild til det ved dåsens
åbning.
Under en % brændtes, før kullag hindrede ilt at nå ind
så hvis mit hulrum mellem tagets tykke fyrretræs spær og under
1897-skifter(mod klima)+gl. flamingo+gipsplade og (skråt) over ny
brædde-vægdekoration bliver helt tæt af sådan forhåndenværende billig
isolering, og et lag alufoil holder ilt væk, så er det måske også en
god og brandsikker løsning.

Så prøvede jeg også at stoppe ½ liter cylindrisk metaldåse helt fuld
af flamingo og lukke endefladen bortset fra en centimeterbred sprække
og sætte ild i flamingoen gennem sprækken - og det brændte kun 1% -
99% af flamingoen var til bage da iltmangel fik den meget store
selvernærende flamme til rethurtigt at gå ud.

Så hvis jeg isolerer med flamingo under brædder så er der kun risiko
for antændelse og smeltning af flamingoen, hvis det alligevel er en
altødelæggende totalbrand som selvfølgelig så fjerner bræddelaget dvs
min isolering er en detalje.

Hvis flamingo kunne ses dvs berøres af cigaret, så var det brandrisiko
men under brædder - aldrig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-06 07:32

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Hvis flamingo kunne ses dvs berøres af cigaret, så var det brandrisiko
> men under brædder - aldrig.

Hvorfor ringer du ikke til det lokale brandvæsen og spørger nogen af
de erfarne rotter?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-06 07:47

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Hvorfor ringer du ikke til det lokale brandvæsen og spørger nogen af
> de erfarne rotter?

Er de erfarende?
Eller aflyder de blindt stive regler?
Evt snakker en opringer efter munden.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-06 08:00

> Er de erfarende?
> Eller aflyder de blindt stive regler?
> Evt snakker en opringer efter munden.

Hvad tror du de laver hos brandvæsenet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-06 08:58

> Hvad tror du de laver hos brandvæsenet?

Papirnusseri.
Brandvæsenet i DK er meget dårlige til at slukke brande men gode til
at skabe håndværkerarbejde via vandskader m.m.
Hvis venners ejendom er på spil, så kan man når man vil, men ofte er
det en skandale
Ring hvis du vil have indblik i min dokumentation og læs tråde igår

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-11-06 15:40

> [...]
> isolering er en detalje.
>
> Hvis flamingo kunne ses dvs berøres af cigaret, så var det brandrisiko men

Jeg håber dit hus bliver revet ned til grunden, den dag du ryger på
plejehjem eller andet. Sikke en masse fusk du kan præstere....

- Martin

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-11-06 16:01

Martin Petersen wrote:
> [...]

Den største skørhed befinder sig nok ca. 40 cm fra folien..

Et hus er en anelse større end en konservesdåse - og med en anelse
større mulighed for ilttilførsel.

Har du nogensinde set en husbrand?

Problemet er jo ikke, hvor stor skade der sker på dit hus. Formentlig
kan det ikke sænke værdien alligevel.

Problemet er det enkle, at hvis der er isoleret med flamingo, og din
kone ligger lammet inde i sofaen - så kan brandfolkene ikke komme ind
efter hende, hvis smeltet, brændende flamingo drypper ned fra loftet.

Aha - ubrændbare brædder. Smart detalje..

Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-06 16:48

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message

> Den største skørhed befinder sig nok ca. 40 cm fra folien..

> Et hus er en anelse større end en konservesdåse - og med en anelse
> større mulighed for ilttilførsel.
>
> Har du nogensinde set en husbrand?

Så snart der er gang i en brand, så kan det være umuligt at stoppe og
det er ret ligegldig omder øverst i taget er lidt flamingo med under
1% af husets samlede brandværdi

Når 1 cm brædder dækker flamingoen, spærrer den inde mellem de tykke
egespær, så tror jeg kun at brædderne vil brænde igennem så der sker
antændelse af flamingo, hvis brædderne i fuld flamme og så kan det
være det samme

> [...]
> kone ligger lammet inde i sofaen - så kan brandfolkene ikke komme
> ind efter hende, hvis smeltet, brændende flamingo drypper ned fra

Det vil kun ske hvis en brand er løbet løbsk og så er dette en detalje

Brandfolk har hjelme og beskyttelse

> Aha - ubrændbare brædder. Smart detalje..

En cigaret tabt på et bræt starter ikke ildebrand