Hva er det her???
Fra : Jens

Dato : 23-11-06 22:08

Hej,

Jeg opdagede ved en tilfældighed nogen larver/orme(?) kravle på loftet
i køkkenet (de klæber sig til loftet). Jeg ved ikke hvor de kommer fra og
hvad det er for noget...

Så jeg har uploadet et par billeder, som I kan se her:

http://new.photos.yahoo.com/jabadabadoo2694/

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er og hvor de typisk kommer
fra?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-11-06 22:44

Jens wrote:
> [...]
>
> http://new.photos.yahoo.com/jabadabadoo2694/
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er og hvor de typisk kommer

Hm. Lysebrune (nærmest beige) med mørkebrune ender. Tilsyneladende med en
plet i samme mørkebrune farve på ryggen ca 2/5 inde fra den tykke ende, som
jeg går ud fra er bagenden. Hvis man kan gå ud fra, at den linie, der ses på
billedet er en ledning pakket ind i ... maling m.v. ... er larven vel
omkring 5cm lang, måske endda 7-8cm. Glat, ingen børster eller lignende.

Med den størrelse larve må det være et insekt af en anselig størrelse, men
det er ikke en krabat jeg umiddelbart genkender.

Jeg ville nok gå i gang med at undersøge, om jeg havde tabt et eller andet
spiseligt på et vanskeligt tilgængeligt sted, fx bag komfuret.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-06 23:01

Kristian Damm Jensen skrev:

> Med den størrelse larve må det være et insekt af en anselig størrelse, men
> det er ikke en krabat jeg umiddelbart genkender.

Jeg ved ikke ret meget, men den ligner lidt nogle larver jeg
engang fandt i et kogt blomkål - efter at vi havde spist af det.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 24-11-06 10:40

Hej Bertel

> Jeg ved ikke ret meget, men den ligner lidt nogle larver jeg
> engang fandt i et kogt blomkål - efter at vi havde spist af det.

Hvad er den af Bertel, spiser I ikke op ? :)

Mvh Max

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-06 22:47

Jens skrev:
> [...]
> hvad det er for noget...
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er og hvor de typisk kommer

Uanset hvad de stammer fra, er det sandsynligvis larver der spiser
madrester eller mad i beholdere som ikke er lukket ordentligt til. Hvis
jeg var dig, ville jeg undersøge hver en krog af køkkenet for larver,
melmøl og klaner (små biller). Som regel slår de sig ned i en enkelt
pose med noget de kan spise, hvorefter man kan slippe af med dem ved at
smide posen ud.

Nu svarede jeg nok på et andet spørgsmål, men så behøver du ikke at
spørge om det osse

Mvh. Michael.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-11-06 23:43

Jens skrev:

> [...]
> ved ikke hvor de kommer fra og hvad det er for noget...

> Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er og hvor de

Cirka hvor mange millimeter er larverne lange?

Jeg ved ikke meget om sådanne larver. Men den man kalder
melorm bliver til en melbille, som er cirka 15 millimeter lang,
(Tenebrio molitor).

Larven på billedet kunne også ligne en af dem, jeg plejer at
finde i visse svampe, men de er normalt ikke mere end 8-10
millimeter lange. Jeg ved ikke, hvilket insekt de plejer at
udvikle sig til.

--
Herluf :·)

Fra : Jens

Dato : 24-11-06 07:16

> Cirka hvor mange millimeter er larverne lange?

De er ca 1,5 cm lange

Fra : ThomasB

Dato : 24-11-06 03:52

"Jens" <jens@jensen.not> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er og hvor de typisk kommer
> fra?

Melmøl eller "kolonialmøl" (flere typer)
http://www.mortalin.dk/512

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-11-06 09:37

ThomasB skrev:

> Melmøl eller "kolonialmøl" (flere typer)
> http://www.mortalin.dk/512

Det ser rigtigt ud.

Larven af Melmøllet /Ephestia kuehniella/ er 15-19 mm lang.

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/melmoel.htm

Historien: Melmøllet (Ephestia kuehniella) stammer
sandsynligvis fra Tyrkiet, og herfra blev det ført til
Amerika. I 1877 blev det for første gang konstateret
i Europa i et parti amerikansk hvede. I dag er det
udbredt over hele verden.
--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-06 10:33

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det ser rigtigt ud.

Jeg har haft en invasion af sådanne larver og møl. Da jeg
opdagede det, sad der i cirka hvert andet hul (til
'hyldepropperne') i mine køkkenskabe en larve og hyggede sig, og
i flere af mine melposer var der larver og enkelte udvoksne møl.

Jeg kasserede alle mine kornprodukter og rasp og gik amok med at
rense alle hullerne ud, og siden har jeg ikke set noget til dem.

Min datter havde for nylig en lignende invasion.

--
Bertel

Fra : Frandsen

Dato : 29-11-06 09:48

> Jeg har haft en invasion af sådanne larver og møl.

Jeg har også haft en invasion. De fulgte med noget foder til mine krybdyr og
fugleedderkopper. Larverne var over der hele, og de kravlede ind de mest
underlige steder, hvilket resulterede i, at der var ved at gå ild i en af
mine kontakter. Der blev også smidt en hel del madvarer ud på den konto.