Pæres lysudbytte
Fra : Kurt G

Dato : 22-11-06 11:03

Hej NG.

Måske er dette off topic, men jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal spørge.

Jeg har en pære med effekten 1W. Den vil jeg gerne erstatte med en lysdiode.
Lysdioders lysudbytte angives i Candela inden for en eller anden vinkel.

Hvordan finder jeg ud af, hvor mange Candela jeg skal have fra lysdioderne
for at få nogenlunde samme lys som fra pæren?

Jeg ved godt, at det afhænger af pærens effektivitet, men man har vel et
gennemsnitstal.

Mvh Kurt

Fra : Martin Bak

Dato : 22-11-06 19:31

"Kurt G" <kurt@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at få nogenlunde samme lys som fra pæren?
>
> Jeg ved godt, at det afhænger af pærens effektivitet, men man har vel et

Du har set denne artikel? :
http://da.wikipedia.org/wiki/Candela

Martin

Fra : Kurt G

Dato : 23-11-06 13:57

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> Du har set denne artikel? :
> http://da.wikipedia.org/wiki/Candela
>
> Martin

Ja, nu har jeg.
Tak
/Kurt

Fra : LR

Dato : 23-11-06 00:36

> [...]

> Hvordan finder jeg ud af, hvor mange Candela jeg skal have fra lysdioderne
> for at få nogenlunde samme lys som fra pæren?

Små lommelygte-glødepærer har typisk en effektivitet på 12 - 15 lumen/W.
Lumen udtrykker den samlede udstråling.

Hvide lysdioder ligger på 18 - 50 lumen/W, men man skal ikke meget over 20
lumen/W før de bliver *meget* dyre.

- Lasse