Mink & pelsskift ?
Fra : Is

Dato : 17-11-06 18:57

Hej

Har prøvet samme sp i dk.fritid.dyr uden nogen svar ! derfor prøver jeg her.

Hvem kan afgøre en diskussion, som går på hvornår mink får sin vinterpels.

Jeg mener at temperaturen er afgørende faktor,
mens en anden mener det er dagslængden.

Hvad er rigtigt ??

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 17-11-06 19:26

Hej Is

> Jeg mener at temperaturen er afgørende faktor,
> mens en anden mener det er dagslængden.
>
> Hvad er rigtigt ??

Ud fra hvad der skrives her

http://www.aabentlandbrug.dk/smcms/Landbrug/Nyhedscenter/Nyhedsarkiv_1/2003/Oktober_2003/Kvalitet_og/Index.htm?ID=2223&tID=72

Kunne det se ud til at det er daglængden der er
det der sætter tingene igang.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-06 19:30

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-06 19:32

> [...]
> jeg her.
>

> Hvem kan afgøre en diskussion, som går på hvornår mink får sin

Har googlet lidt, og der står alle steder september-oktober.

> Jeg mener at temperaturen er afgørende faktor,
> mens en anden mener det er dagslængden.

Det stod der så ikke noget om.

Fra : Hans H.Pedersen

Dato : 19-11-06 01:05

Det er påvirkningen af lys der bestemmer vinterpelsens udvikling. Hvis man
udsætter minken for kunstlys kan man fremskynde pelsningstidspunktet ca 14
dage. Vinterpelsen er normalt helt færdig sidst i november, da er pelsen
uden løse hår og farven er trængt helt ud i hårene. De lyse farver er
pelsmodne lidt før de mørke. Mink findes i alle farver lige fra snehvid til
kulsort, undtagen grønne farver. Når vinterpelsen er klar, sidst i november
kan man ikke få flottere pels, derefter bliver pelsen slidt og mister farve.
Sidst i marts begynder sommerpelsen at udvikles

Fra : Is

Dato : 19-11-06 09:03

"Hans H.Pedersen" <multifusk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
farve.
> Sidst i marts begynder sommerpelsen at udvikles

Tak for svar !

Så har jeg desværre tabt den diskision, da jeg holdt på temperaturen

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 19-11-06 12:34

Hej Erik

> Så har jeg desværre tabt den diskision, da jeg holdt på temperaturen

Så glæd dig over at du lærte noget nyt :)

--
Mvh Max

Fra : Is

Dato : 19-11-06 17:24

> Hej Erik

> Så glæd dig over at du lærte noget nyt :)
>
> --
> Mvh Max

Jeg har lært meget på div NG'er

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 19-11-06 18:33

Hej Is

> Jeg har lært meget på div NG'er

NG er på mange måder lærerige, ikke blot får man svar på
sine spørgsmål, ofte bliver man også klogere når man søger
informationer for at hjælpe andre, jo NG er en god ting.

--
Mvh Max