DR2-out-of-touch om miljø idag
Fra : Bo Warming

Dato : 14-11-06 13:25

DR2-out-of-touch om miljø idag

En filminstruktør - altså et overmenneske- beretter idag kl 2000 om
hans hjemby Grindsted der er truet af omfattende forurening - en
personlig båret film om passivitet og manglende lyst til at kende
sandheden, bade I lokalsamfundet og det politiske system. GAB

Ingen dansker er vist i årtier blevet syge af drikkevand og hvis fare
så køber man appolinaris i supermarkedet og bruger kun vandhanen til
vask, hvor intet er farligt

Værste forurening er den informationsforurening, som skabes af de
fine måleinsrumenter, der kan spore insekticid o lign i alt, blot
nogle må molekyler er tilstede

Medieopfindelse af pseudonyhed er væg-til-væg i aftenens programflade
også om dræbersnegle, bjørneklo, knivmuslimer og kæmpestore krabber
der "kommer marcherende nordfra med kurs mod Danmark og truer med at
invadere den danske natur."

I min spejdertid mosede vi gennem bjørneklo krat og ingen fik eksem,
for vi vidste ikke at de sku være farlige. Har dræbersnegle dræbt
andet end salatblade?

Kan nogen forsvare biologernes dyre smadring af københavnsk
naturglæde?

De engang blå klare søer er der plantet vandplanter i, så man ikke kan
se fiskene, og planterne rådner og det hele ligner en brun mødding.
Til foråret vil stank blive problem - skøn på vinterkulden.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-11-06 01:38

Bo Warming wrote:
.. Har dræbersnegle dræbt
> andet end salatblade?

Ja andre snegle! og de forplanter sig så hurtigt, at de ødelægger urtehaver
pga deres talrighed.

> [...]
> se fiskene, og planterne rådner og det hele ligner en brun mødding.
> Til foråret vil stank blive problem - skøn på vinterkulden.

¨Tag lige og sæt dig ind i næringstof balancer, inden du øffer løs.

Udplantning af undervandtplanter skal binde frit næringsstof, for at alger
ikke skal forvandle søerne til brunt ugennemsigtigt vand uden andet end
fredsfisk og - Alger.
Undervandsplanter fremskynder en ligevægt i søerne og sikrer at man kan se
ned i vandet.
Til foråret vil der komme vækst i planterne igen og optage det næringsstof,
der slipper fri, når dele af planten visner i efteråret.

Biologerne ville også kun udsætte planter, hvis de er sikre på, at planterne
har chance for at kunne udkonkurrere algerne. Dvs. at søerne ikke modtager
for megen næringsstof ude fra.
Resultatet vil blive søer med god sommersigtsdybde og skjulesteder for
fisk - en sund og ren sø!

Hvis der tilføres for megen næringsstof vil algerne udkonkurrere
ubdervandsplanterne ved at grumse vandet så meget til, at lys ikke kan
trænge ned til planterne, og de ikke kan skaffe kulstof via fotosyntese.
Så vil Skaller og Brasen få for gode kår, da gedder og aborrer ikke kan se
til at jage dem. Så æder de masser af Daphnier, der ellers har næring nok i
alle de alger. Men mængden af fredsfisk vil tvinge antallet af Daphnier ned
i forhold til alger -og det vil så øge antallet af alger og igen grumse
vandet endnu mere til. En ond cirkel er startet.

Hvis du ikke tror mig, så tag et smut ud til Arresøen og kig ned i den. Det
er Danmarks største og nok en af de mest forurenede søer i Danmark. Da jeg
var forbi i 1999, var sommersigtsdybden ca 15 cm.
Ingen undervandsplanter - kun sten, brune og slimede af alger. Det vil tage
adskillige årtier at rette den biologiske balance op og få et rigt varieret
flora og fauna.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-06 07:03

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> Bo Warming wrote:
> . Har dræbersnegle dræbt
>>
> Ja andre snegle! og de forplanter sig så hurtigt, at de ødelægger
> urtehaver
> pga deres talrighed.

Mediehysteriet om de såkaldte dræbersnegle er vist især om at det er
rimelig store dyr, som folk lægger mærke til og farven er lidt
unormal.

Men erhvervsgartnere er ikke gået fallit pga vækst i snegleantal -
enten ædes deres nytteafgrøder slet ikke af den ny snegl, eller det er
let at holde nede med pesticid. Fx alm bord-salt.

> [...]
> næringsstof,
> der slipper fri, når dele af planten visner i efteråret.

Biologerne løj at søernes brune mødding-uidssende ville kun vare en
måned, men nu har det snart varet et halvt år.
Alle andre end nogle sære højtlønnede biologer savner de naturligt
udseende blå søer.

> Biologerne ville også kun udsætte planter, hvis de er sikre på, at
> planterne

De har altså ikke tjæk på noget?

> [...]
> grumse
> vandet endnu mere til. En ond cirkel er startet.

Ondskab er i øjnene der ser, og alle københavnere har altid set fisk
gennem det klare vand indtil nu det hele gjordes til brunt snav

> [...]
> vil tage
> adskillige årtier at rette den biologiske balance op og få et rigt

OGså Arresøen har været smuk og blå i de 50 år jeg ofte er bilet forbi
den

SAmlermani hos flora-fauna-freaks kræver RIG VARIATION, men
skatteyderne ønsker normalitet og blå søoverflade og ikke spild af
millioner af skattepenge. Er det ½ mio kr om året der bruges på at
gøre byen grim?

Læs Kierkegård om eksperters skadelighed med at opdigte sygdom hvor
intet sygt er - sådan er disse dyre kommunale søbiologer

"I almindelighed antager man, at et menneske, når han ikke selv siger,
at han er syg, ER RASK, endsige, når han selv siger, at han er rask.
LÆGEN DERIMOD betragter sygdommen ANDERLEDES. Og hvorfor? Fordi lægen
har en bestemt og udviklet forestilling om hvad det er at være sund,
og efter denne prøver han et menneskes tilstand." Søren Kierkegaard i
"Sygdommen til Døden"

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-11-06 12:20

> [...]
> ædes deres nytteafgrøder slet ikke af den ny snegl, eller det er let at
> holde nede med pesticid. Fx alm bord-salt.

Slat skal strøs direkte på dyret for ikke at gøre skade på jorden.
Hvis du forebyggende hælder rigeligt med salt på jorden, lider planterne
samme skæbne som sneglene. cellevæggne sprænges, og de dør.
Derfor er det et stort manuelt arbejde, og man kan lige så godt samme
sneglene ind og smide dem i vand.

Hele polemikken om dræbersneglene er at bekæmepelsen af dem er
arbejdskrævende men nødvendig, for ikke at afgrøderne skal tage for stor
skade.

> [...]
> men nu har det snart varet et halvt år.
> Alle andre end nogle sære højtlønnede biologer savner de naturligt

Jo faktisk - Du bevæger dig netop på my ekspertisefelt - På trods af at jeg
ikke er biolog

.. En ond cirkel er startet.

> Ondskab er i øjnene der ser, og alle københavnere har altid set fisk
> gennem det klare vand indtil nu det hele gjordes til brunt snav

Så en uhensigsmæssig cirkel da.
Hvis vandet i søerne er brunt, skyldes det forekomsten af alger, ikke visne
plantedele fra undervandsplanter.
Hvis forekomsten af næringsstof er for stor i søerne vil Algerne
udkonkurrere bundvegatationen og søerne vil blive brune og ringe variation i
flora og fauna.

> OGså Arresøen har været smuk og blå i de 50 år jeg ofte er bilet forbi den

Den kan kun være blå på afstand, når himlen kan spejle sig på vandet.
Vandet er selv er håbløst brunt, trist og der findes kun få arter af fisk,
insekter og planter.
Og sådan har den været i mindst 30 år

> SAmlermani hos flora-fauna-freaks kræver RIG VARIATION, men skatteyderne
> ønsker normalitet og blå søoverflade og ikke spild af millioner af
> skattepenge. Er det ½ mio kr om året der bruges på at gøre byen grim?

I din smalsporethed kan du åbenbart ikke se, at i det at glæde mennesker
ligger den største skjulte kapital.
Der er så enormt mange penge gemt i naturværdier, at det idag langt overgår,
hvad uudnyttede arealer ellers kunne bruges til.

Et eksempel er en stor nationalpark, der blev oprettet i Spanien for 10 år
siden. Før den tid var der intensivt landbrug der.
Modstanden var stor blandt bønderne, men projektet alligevel gennemført.
I dag er nationalparken den største bidargsyder til hele regionen med en
tredie del af hele regionens økonomi.
Det har betydet vækst og velstand i regionen langt ud over hvad
naboregionerne har oplevet.

Ren og storslået natur er lig masser af guld i lommen.
Fat det så!

> Læs Kierkegård om eksperters skadelighed med at opdigte sygdom hvor intet
> sygt er - sådan er disse dyre kommunale søbiologer

Jeg kan ikke bruge Kierkegaard til noget. Manden er død og kedelig.
Så vidt vides har han heller aldrig ytret sig om biologer.

Har du nogensinde overvejet din grænseløse beundring for folk, der bare har
siddet på deres flade røv hele livet og siddet og pillet navle uden at
foretage sig noget nyttigt og brugt tiden på at formulere ordrette
vendinger, der kan citeres.
Det holdt op imod din aversion mod nysgerrige videnskabsfolk, der gennem
matematik forsøger at flytte grænser for, hvad vi ved, og hvorfor noget
opfører sig som det gør.

Ok, den er sat på spidsen, men alligevel.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-06 12:48

> Slat skal strøs direkte på dyret for ikke at gøre skade på jorden.

JEg boede 3 år i kælder med kældersnegle og brugte minimalt med
bordsalt direkte på sneglene til at holde mit rum sneglefri
LANGT LANGT HURTIGERE end at opsamle dyrene

> [...]
>
> Hele polemikken om dræbersneglene er at bekæmepelsen af dem er
> arbejdskrævende men nødvendig, for ikke at afgrøderne skal tage for

Hvilke afgrøder7

> Jo faktisk - Du bevæger dig netop på my ekspertisefelt - På trods af
> at jeg ikke er biolog

Hvis du ikke ved at bordsalt er lynmiddel mod snegle og ikke salter
jorden planteskadeligt, så er din ekspertise endnu mere mangelfuld end
min

> . En ond cirkel er startet.

> Så en uhensigsmæssig cirkel da.
> Hvis vandet i søerne er brunt, skyldes det forekomsten af alger,
> ikke visne plantedele fra undervandsplanter.

Men der har 1951-2005 aldrig været grimt og brunt men blåt og smukt,
ved jeg af egne observationer

> [...]
> Og sådan har den været i mindst 30 år

> I din smalsporethed kan du åbenbart ikke se, at i det at glæde
> mennesker ligger den største skjulte kapital.

Kommunalbiologerne der går op i ligegyldig ilt og ligegyldige gedder
er snarere smalsporede - hvis vi SKAL debatere med gadedrengeskældsord
og mudderkast kun
Københavnerne glædes netop ikke af at smukke blå søer blir til brun
dynd a la losseplads

> Der er så enormt mange penge gemt i naturværdier, at det idag langt
> overgår, hvad uudnyttede arealer ellers kunne bruges til.

Hvad tjenes på ferskvandsfiskeri i DK?

> [...]
> med en tredie del af hele regionens økonomi.
> Det har betydet vækst og velstand i regionen langt ud over hvad

Har du tal? og er snobberi som TV skaber om naturpjat ikke årsag til
turismeligegyldighederne?

"Vi er glade for at være i naturen fordi den har ingen kritisk mening
om os" Skrev Nietzsche klogt

> Ren og storslået natur er lig masser af guld i lommen.
> Fat det så!

Der tjenes ikke en øre ved at få ilt, bras, aborre i Sortedams eller
Arresø

> Jeg kan ikke bruge Kierkegaard til noget. Manden er død og kedelig.
> Så vidt vides har han heller aldrig ytret sig om biologer.

Læger er biologer og spiddes nyttigt i hans bøger
Revisionisme er værdifuld videnskab og han er her nyttigere end de
fleste Nobelpris-science-genier

> [...]
> Det holdt op imod din aversion mod nysgerrige videnskabsfolk, der
> gennem matematik forsøger at flytte grænser for, hvad vi ved, og

Kierkegård var privatiseret
og jeg har stor respekt for nysgerrighed der giver brugbr viden, men
vi har set her på ng at anden matematik end de fire regningsarter er
nyttig for Edisoner

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-06 18:06

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> JEg boede 3 år i kælder med kældersnegle og brugte minimalt med
> bordsalt direkte på sneglene til at holde mit rum sneglefri
> LANGT LANGT HURTIGERE end at opsamle dyrene

Gaar sneglene saa udenfor og laegger sig til at doe?

Hvis de ligger og raadner op i din kaelder, vil jeg nu hellere samle
dem op i stedet.

> og jeg har stor respekt for nysgerrighed der giver brugbr viden, men
> vi har set her på ng at anden matematik end de fire regningsarter er
> nyttig for Edisoner

Tjah, vekselstroemskredsloeb er alt andet lige nemmere at regne paa
med lidt mere end koebmandsregning.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-11-06 03:12

Bo Warming wrote:

> Hvilke afgrøder7

Frilandsgrønsager, urter og grøntsager i urtehaver velsagtens.

> Hvis du ikke ved at bordsalt er lynmiddel mod snegle og ikke salter
> jorden planteskadeligt, så er din ekspertise endnu mere mangelfuld end
> min

Jeg ved udmærket, at salt er dræbende for snegle og har heller ikke modagt
det.
Blot har jeg gjort opmærksom på, at det skal drysses direkte på dyrene, da
salt hældt ud på jorden også er dræbende på planter. Så det er en
arbejdskrævende proces. Ligene skal vel også fjernes efterfølgende.
Så saltning og efterfølgende oprydning skal ses i forhold til opsamling af
de levende dyr i en arbejdsgang.

Al snakken om den Iberiske skovsnegl skal ses i lyset af antallet af dyr,
der optræder på en paracel, når først de invaderer et egnet spisekammer.
Andre sneglearter optræder slet ikke i samme antal og er unødvendige at
bekæmpe.

> Men der har 1951-2005 aldrig været grimt og brunt men blåt og smukt,
> ved jeg af egne observationer

Du efterrationaliserer!
Vand har aldrig været blåt!
Vand er, når det er rent, gennemsigtigt.
Når du ser blåt vand på afstand, skyldes det at himlen reflekteres i
overfladen.
Det har intet med vandets kvalitet at gøre. Rent vand ser også blåt ud på
afstand.

Når biologerne forsøger at genoprette ligevægt i søerne, skyldes det, at
rene søer tiltrækker mennesker.
forurenede søer gør næsten ikke. Og folk, der besøger søer, skal have noget
at spise og måske også se noget andet, så de bruger penge.
Derfor er rene søer meget værd.

> [...]
> dynd a la losseplads

> Hvad tjenes på ferskvandsfiskeri i DK?

> Har du tal? og er snobberi som TV skaber om naturpjat ikke årsag til

Du glemmer at verdenen har ændret sig. Indtil slutningen af 70'erne var der
faktisk et underskud af mad. Derfor var prisen høj og faktisk en meget stor
del af en families samlede budget.
Takket være EU's krafitge subsidiering af landbruget har vi nu et stort
overskud af fødevarer og derfor meget lavere priser. Samtidigt har vi fået
mere fritid og derfor prioriterer vi rekreative´værdier.
Vi bruger penge på ferier, oplevelser og smuk natur.

I gamle dage havde produktionen af fødevarer førsteprioritet, fordi, der var
mangel på fødevarer.
Derfor var det kun velhavende naturelskere, der begræd tabet af søer og
kystområder, der blev indvundet som landbrugsjord.
I dag har vi i stigende grad på grund af landbrugets effektivisering og
fødevarernes prisfald genfundet interessen for de rekreative værdier gennem
de sidste 30 år.

mine oplysninger om det spanske projekt stammer fra en artikel i JP-søndag
for cirka 4 mdr siden under JP-Explorer.
Jeg vil ikke udelukke, at det er muligt at fremskaffe relevante tal.

Du kan i mellemtiden læse Berit Haslers afhandling om værdistigninger i
ejendomme i forbindelse med skovrejsning og reetablering af søer. Hun er
meget forsigtig med sine konklusioner, og alligevel afslører undersøgelsen
signifikante værdistigninger i ejendomme, der blir nabo til nyskov eller
reetablerede søer.

Jeg er selv aktiv i arbejdet med at få genskabt Jyllands største sø
Kolindsund som formand for en græsrodsforening, med det specifikke formål.
Vi har spurgt en lang række ejendomsmæglere i området omkring søen om den
forventede udvikling i huspriserne på ejendomme med udsigt over søen, når
søen genskabes. koncensus mellem alle var en fordobling af ejendomsprisen på
ejendomme med udsigt. Enkelte gik så vidt at mene at visse meget billige
boliger i dag vil kunne firedoble prisen alene på udsigten. Koncensus var at
der lå en milliard kroner gemt i værdistigninger alene i ejendomme med
udsigt og forventeligt efterfølgende 2 milliarder i nærvedliggende ejendomme
uden udsigt.
Det kan man holde sammen med at jorden idag generere Maksimalt 20 millioner
kr i OMSÆTNING årligt.
Prisen for reetablereingen vil næppe overstige 300 millioner kr. Og
værdistigningen i ejendommene er kun begyndelsen på det eventyr.
Syddjurs Kommunes Borgmester har netop udtalt, at ahn forventer, at
genskabes Kolindsund og kobles sammen med en nationalpark på Mols vil
Djursland med al sandsynlighed udvikle sig til en pedant til Nordsjælland,
hvor rige mennesker med arbejde i Århus vil bosætte sig på grund af
naturværdierne og udsigten til sø og strand og skov.

> "Vi er glade for at være i naturen fordi den har ingen kritisk mening
> om os" Skrev Nietzsche klogt

Og IMHO er det noget forsludret vrøvl.
I stedet for at citere afdøde tumber, der ikke forstod konceptet "arbejde",
burde du til en afveksling forsøge selv at sige noget klogt.

> Der tjenes ikke en øre ved at få ilt, bras, aborre i Sortedams eller
> Arresø

Jo, der gør! Store penge! For alternativet er en brungrumset sø med risiko
for hyppige bundvendinger med massive løsslupne svovlbrinteforbindelser, der
vil få folk til at fortrække fra området.
En ren sø tiltrækker mennesker i hobetal lige som fuglene.

Bare den nye Engsø ved Lystrup og Egå ved Århus har skabt en folkevandring
af de helt store.
Uanset hvad tid jeg kører forbi området holder der 10-15 biler med
gennemsnitligt 3 personer på p-pladsen ved søen. Og det er bare 100 hektarer
engsø, der slet ikke har fundet sin ligevægt endnu, kun 4-5 uger gammel.
Alligevel er der rundt regnet mellem 1000 og 2000 fugle rastende i og
omkring søen.
De 5-600 mennesker, der hver dag besøger engsøen, bruger vel omtrent 50 - 60
kr igennemsnit på turen til forplejning derude eller på vej hjem.
De generere altså en omsætning på mellem 25.000 og 36.000 kr dagligt.

Landbrugsområdet, der tidligere lå istedet for søen, kunne maksimalt
generere en omsætning på 10.000 kr årligt pr. hektar. Sandsynligt mindre pga
dårlige afvandingsforhold.
Altså kaster en nydannet engsø ca 11 gange så stor en omsætning af sig i
forhold til maksimalomsætningen på den tilsvarende landbrugsjord.

De er såmænd ikke spor dyre. Lykkedes udsætningen som planlagt, kommer
investeringen tusindfold igen i lokalområdet.

> Læger er biologer og spiddes nyttigt i hans bøger
> Revisionisme er værdifuld videnskab og han er her nyttigere end de
> fleste Nobelpris-science-genier

Har du et øjeblik overvejet, at hvis du i slutningen af 20'erne havde haft
uindskrænket magt til at bestemme, hvad der måtte forskes i, så ville
opdagelsen af penicilin aldrig være sket?

Det var nemlig et tilfælde under en mere ligegyldig forskning om
Stafylokokkers egenskaber, at det blev opdaget af Alexander Flemming.
Du ville derfor direkte være skyld i flere hundrede millioner menneskers for
tidlige død af i dag næsten ufarlige sygdomme.
Man kan aldrig vide, hvilket spinoff, der vil være af en given forskning.
Ellers ville du jo være alvidende.
Vi må leve med, at der nok er 100 skæverter for hver revolutionær opdagelse.

Rindalisme i kunst, kultur og sport er at søge laveste fællesnævner.
Hvis al kunst, kultur eller sport er kedlig gennemsnitlighed, hvad er der så
tilbage at være stolt af?
Hvis intet må være elitært, grænsesøgende eller nyskabende, hvor skal
udviklingen så komme fra?

Det er i mine øjne en sølle verden, du ønsker at leve i.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger>

Fra : Bo Warming

Dato : 16-11-06 09:05

> Frilandsgrønsager, urter og grøntsager i urtehaver velsagtens.

Nej der er ikke sådanne gartnerier der har haft store problemer med de
store iberiske snegler

Det er have-hysteri og kun det¨

> [...]
> arbejdskrævende proces. Ligene skal vel også fjernes efterfølgende.
> Så saltning og efterfølgende oprydning skal ses i forhold til

Altid er dine indvendinger baseret på
taktikken
Man dutter folk en mening på hvis vanvid alle kan forstå

Selvfølgelig skal bordsalt drysses direkte på sneglen og det er
lynhurtigt og uskadeligt for planter for kun lidt kræves.Been there,
tried that.

> [...]
> spisekammer.
> Andre sneglearter optræder slet ikke i samme antal og er unødvendige

Søoverflader uden biologskabt plantevækst i overfladen er blå og det
kan folk lide

> [...]
> have noget
> at spise og måske også se noget andet, så de bruger penge.

Nej der er ingen værdi i evt renhed under møddinglaget der nu skæmmer
søen efter alle andres mening end fagfolkenes

ALTSÅ INTET

Naturglæde smadres af biologpjattet, enig?

> [...]
> var der
> faktisk et underskud af mad. Derfor var prisen høj og faktisk en

Der var ikke underskud af mad i EU og at visse slumkvarterer spiste
proteinfattigt i ulande var et gode der forebyggede overbefolkning

> [...]
>
> Og IMHO er det noget forsludret vrøvl.
> I stedet for at citere afdøde tumber, der ikke forstod konceptet

Arbejde kræer frit marked

> burde du til en afveksling forsøge selv at sige noget klogt.

Se nederst.

At folk kan lide at være alene hvor de ikke dømmes af gruppen er
vigtig grund til naturhobby som ikke er lødigere end computerspil

> [...]
> 50 - 60
> kr igennemsnit på turen til forplejning derude eller på vej hjem.

DE ville have brugt de penge på forplejening også uden kommujnalspild
på naturgenopretning og lystfiskeri er udgift, især putandtake MEN
ALTID

> [...]
> sig i
> forhold til maksimalomsætningen på den tilsvarende landbrugsjord.

SElv svinegylle kan ikke få nogen til at sælge deres sommerhus og den
smule svovlbrinte vi oplever i ferien er PIKANT

> De er såmænd ikke spor dyre. Lykkedes udsætningen som planlagt,
> kommer
> investeringen tusindfold igen i lokalområdet.

Ønsketænkning. Det er aldrig sket. Har du tal?

Folks behov for vand er om plastiksvømmebassin fra Silvan

> [...]
> opdagelse.
>
> Rindalisme i kunst, kultur og sport er at søge laveste fællesnævner.

Tværimod er det kun bæredygtigt når forbrugeren får hvad han ønsker at
betale for

Din natur-OVERTRO deles kun af få, men medierne opreklamerer den

" Naturens tid er forbi. Den har opbrugt alle fintfølende
ånders tålmodighed med sine landskabers og sin himmels kvalmende
ensformighed. Oscar Wilde.

"Ve dem, der har prist landluftens lyksalighed og derved er
medansvarlige for synet af storbyen, der kommer kravlende ud!
Jacob Paludan

"Vi ser alle for meget på naturen og lever for lidt med den. Oscar
Wilde

Det er opreklameret, det billige skidt, naturen

DEt blir ikke bedre af at du gør det dyrt via statslig biolog-ødselhed

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-06 15:11

> Nej der er ikke sådanne gartnerier der har haft store problemer med de
> store iberiske snegler
>
> Det er have-hysteri og kun det¨

Det må så kun være et tilfælde.
Jeg tvivler på at sneglen skelner mellem private haver og
frilandsgartnerier.
Når man ikke har hørt fra Gartnerne, skyldes det sikkert, at de er gået
pragmatisk til værks.

Udryd bæsterne på matriklen og ellers holde mund. At hyle op om dræbersnegle
er negativ reklame.
Og de kan jo håndteres, men det koster ekstra arbejdskraft og belaster
derfor bundlinien.
Desuden er det jo vist et par år siden, vi havde de store mængder af
sneglen. Det er jo meget vejrafhængigt.

Desuden er de vist mere et irritationsmoment end en fare. Men derfor skal
man alligevel ofre opmærksomhed og arbejdskraft på dem, når bestanden
blusser op.

> Altid er dine indvendinger baseret på
> taktikken
> Man dutter folk en mening på hvis vanvid alle kan forstå

Ja, men du ævler jo altid om kosteffektivivet og dovenskab, så jeg antog at
dette var omdrejningspunktet i argumentationen.
Jeg pådutter ikke nogen noget vanvid. Påviser bare, at man skal efter det i
to omgange, bruges der salt, fordi det ikke kan bruges præventivt.

> Søoverflader uden biologskabt plantevækst i overfladen er blå og det kan
> folk lide

Jaja, og asfalt er grønt som græsset, hvis man bruger lidt maling men
det blir det joikke mere kønt af.

> Nej der er ingen værdi i evt renhed under møddinglaget der nu skæmmer søen
> efter alle andres mening end fagfolkenes

Der er masser af værdi - Bare vent og se.

> ALTSÅ INTET

Joda, godt nok er ferskvandsfiskeri hobbyfiskeri, men der lægges altså ret
mange penge i den hobby.
Folk rejser ofte langt for at komme til godt fiskevand.

Jeg kender flere lystfiskere, der bruger både 10 15 og 20 kilo kroner på at
fiske om året. Det er en hobby, og hardcore lystfiskere kender ingen grænser

> Naturglæde smadres af biologpjattet, enig?

Nej så bestemt ikke.
Folk rejser efter steder med rig biologisk variation. Det gælder både på
land og i vandet.
Ballancerede økosystemer er simpelthen et krav for at der kan tjenes penge
på naturturisme.

> Der var ikke underskud af mad i EU og at visse slumkvarterer spiste
> proteinfattigt i ulande var et gode der forebyggede overbefolkning

Indtil 1973 havde Europa et nettounderskud af fødevarer set i forhold til
befolkningen.
Vi importerede fødevarer for at dække behovet - -ikke kun for at få fat på
specialiteter.

> Arbejde kræer frit marked

Jeg har da arbejdet lystigt løs siden jeg var 13 år gammel. Frit marked
eller ej.

> Se nederst.
>
> At folk kan lide at være alene hvor de ikke dømmes af gruppen er vigtig
> grund til naturhobby som ikke er lødigere end computerspil

Nope, jeg kan lide at være i naturen og dyrke min passion for foto.
Gerne sammen med andre eller alene. Jeg blir ikke forskrækket over mine
tanker i de situationer.
Jeg fungerer fint i mine omgangskredse, og tænker ikke på, om andre dømmer
mig.
Det andet er en paranoid tankegang, men den får man vel, når man så bevidst
opfører sig på tværs af almindelig sund fornuft

> DE ville have brugt de penge på forplejening også uden kommujnalspild på
> naturgenopretning og lystfiskeri er udgift, især putandtake MEN ALTID

Den store forskel er, at de har brugt pengene i søens lokalområde og ikke
hjemme. De har også brugt flere, end havde de været hjemme. Restauranter,
konditorier og Caféer er nu dyrere end den hjemmebryggede kaffe og og
Brugsens vakuumpakkede smørstang.

> SElv svinegylle kan ikke få nogen til at sælge deres sommerhus og den
> smule svovlbrinte vi oplever i ferien er PIKANT

Du har tidligere kaldt dig selv aparte, og du har helt ret. Ihvert fald så
bliver din opfattelse af svinegylle og svovlbrinte dunste ikke delt af mere
en højste en promille eller to af befolkningen.
Vi finder ikke lugten af svovlbrinter hverken sjov eller pikant, men lodret
ildelugtende og ubehagelig.
Kan godt være, at folk vælger at beholde ders sommerhus på trods af
gyllestank i perioder, men det kan få masser af andre til at undlade at
købe.

> Ønsketænkning. Det er aldrig sket. Har du tal?

Bare kig på ejendomspriserne på de ejendomme, der ligger med udsigt over
reetablerede søer.
Eksempler er slivsø, Egå engsø og Årslev engsø.

Du kan finde tal i Berit Haslers rapport om værdistigninger i ejendomme i
forbindelse med skovrejsning og reetablering af søer.
Hun er meget forsigtig. og selv da er prisstigningerne noget man kan tage at
føle på.
Du kan finde rappporten på netet i en PDF. Bare søg efter Berit Hasler.

Alternativet til ikke at få søen ren er en sø i uballance. Det kan få folk
til at søge væk til andre bedre alternativer. Ergo går der penge tabt i
lokalsamfundene.
Omvendt vil rene biologisk rige søer tiltrække folk på vandringer. Der vil
være fugleinteresserede, folk på gåture, lystfiskere og andre naturelskere,
og alle bruger penge på turen.

> Folks behov for vand er om plastiksvømmebassin fra Silvan

Du tar så aldeles grundigt fejl her, og jeg er sikker på, at du rent faktisk
ved det.

> Tværimod er det kun bæredygtigt når forbrugeren får hvad han ønsker at
> betale for

Til gengæld går han glip af , alt det han ikke ved noget om på forhånd.
Dermed blir han ensidig smalsporet og dum.
Det er vigtigere at udvide sin horisont end at spare penge!

> Din natur-OVERTRO deles kun af få, men medierne opreklamerer den

Du er så afgjort galt på den Vi er mange, rigtigt mange, der sætter pris på
naturen og dens mangfoldighed.
Der er kæmpe industrier bygget op om at dække vore behov og mængden af
penge, der veksler hænder i det spil er enormt.

Tag du nu og åben døren, snup bussen og smut en tur i skoven og få lidt
frisk luft.
Du lyder som om du trænger til det efterhånden.

> Det er opreklameret, det billige skidt, naturen
>
> DEt blir ikke bedre af at du gør det dyrt via statslig biolog-ødselhed

For at tage udgangspunkt i ming selv, så er jeg inkarneret hobbyfotograf med
størst interesse i wildlfe fotografi.
Jeg tager på ture forskellige steder hen og bruger penge undervejs. I år
alene har jeg været På Rømø, ved Magrethekog, Gråsten slotssø, Kalvø,
Hadeslev Dam, Padborg Park til ræs, Værneengene, Vejlerne, Bulbjerg, Skagen
og Grenen, Mols bjerge, Århus, Den gamle By, Aros, Ring Djursland,
Hubertusjagt ved Magasindammen i dyreparken og Operahuset. Alle steder har
jeg lagt penge -ret mange faktisk. Mine venner gør tilsvarende, så vi er
faktisk et ret attraktivt folkefærd.

Så naturen det billige skidt tjerner penge - mange penge og flere end hvad
du ellers kan bruge jorden til.
Så at smide lidt kroner efter, at få et alsidigt økosystem i en bynær sø er
en sund investering.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-11-06 15:19

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> writes:

> Vi finder ikke lugten af svovlbrinter hverken sjov eller pikant, men lodret
> ildelugtende og ubehagelig.

Enig. Gylle er ikke nogen fornøjelse.

Bo, du skulle tage på landet og nyde duften når der spredes gylle.
Tror du alt andet lige vil skifte menign.

> Så naturen det billige skidt tjerner penge - mange penge og flere end hvad
> du ellers kan bruge jorden til.

Betyder det at de danske skove burde overgå til parkstatus istedet for
at være skovdrift, fordi der er flere penge at tjene?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-06 18:39

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Betyder det at de danske skove burde overgå til parkstatus istedet for
> at være skovdrift, fordi der er flere penge at tjene?
Dog næppe, Godt nok er fredskov mere attraktivt at besøge end kulturskov,
men de får besøg aligevel.

Man kan vel sagtens opnå et mætningspunkt, hvis der er for mange
attraktioner om buddet
Og så blir det jo svært, men sådan er det jo også med sommerland'ene rundt
om i landet.

Men der er da bestemt plads til langt mere fredsskov end tilfældet er.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 17-11-06 20:51

> [...]
> rundt om i landet.
>
> Men der er da bestemt plads til langt mere fredsskov end tilfældet

LAd markedet råde.

Og hvis gyllelugt er virkelig ubehagelig og folk købte sommerhuset
mens der ikke var svinesilo
så må svineavleren betale an afgift
Men farligt er det ikke

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-06 23:21

> LAd markedet råde.
>
> Og hvis gyllelugt er virkelig ubehagelig og folk købte sommerhuset mens
> der ikke var svinesilo
> så må svineavleren betale an afgift
> Men farligt er det ikke
Nope men ildelugtende.
Alle de problemer med gyllestank kunne undgås, hvis bønderne ville
gyllenedfælde.
Altså bruge maskiner, der nedfælder gyllen under jordoverfladen og lukker
jorden over gyllen.
Derved får bønderne højere udbytte af gyllen, da ammoniakken ikke fordamper,
og vi andre slipper for den ulidelige stank.
og udvaskning til vore vandløb og søer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-06 03:33

> [...]
> Derved får bønderne højere udbytte af gyllen, da ammoniakken ikke
> fordamper, og vi andre slipper for den ulidelige stank.

Fri os for centralisering og tvang.
Hvis noget er fordelagtigt, vil markedet få det til at blive
almindeligt.
Ingen dør af lidt lugt, så hav tålmodighed

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-11-06 09:27

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Hvis noget er fordelagtigt, vil markedet få det til at blive
> almindeligt.

Af samme grund gøres noget ofte fordelagtig af politikere.

Eksempel: Vindmøller.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-06 10:43

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Af samme grund gøres noget ofte fordelagtig af politikere.
>
> Eksempel: Vindmøller.

Vindmøller indførte vi jo netop uden at konger blandede sig i Spanien
før 1400 og i Holland før 1500 og netop derfor gik det godt

Nu vil borgmester ved Arresø sætte bævere ud - de pjatter med dine
penge til deres latterlige kæledyr

http://messenger.adtech.de/r105/r.asp?G=1C41AG0G0G52A4G2AFG4G0G

Skjern år blev udrettet og så vendte staten tilbage til det naturlige
romantiske og snart vil de sætte rotter ud i kloakkerne, fjolserne

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-06 12:03

> [...]
> 1400 og i Holland før 1500 og netop derfor gik det godt
>
> Nu vil borgmester ved Arresø sætte bævere ud - de pjatter med dine penge

Sjovt nok så bævere er jeg lidt ambivalent over for. Det har været et
naturligt forekommende dyr i Danmark, men det var for 4000 år siden.
Til gengæld har de vist sig at være gode for den naturlige balance omkring
de vandløb, hvor de slår sig ned. så hvorfor egentligt ikke.
De, der er udsa ved Gudenåen klarer sig fint.

> Skjern år blev udrettet og så vendte staten tilbage til det naturlige
> romantiske og snart vil de sætte rotter ud i kloakkerne, fjolserne

Skjern Å projektet er netop en af de allerstørste genopretningssucceser.
Jeg har været der flere gange og der er et væld af mennesker på en hver tid.
Ingen af de involverede parter, selv bønderne er utilfreds med projektet.
Og ejendomspriserne er steget pænt mere end ellers i Vestjylland.

Dejligt område med masser af fugle Lige noget for en "Wildllife"
fotografnørd som jeg.
Jeg kommer bestemt igen og lægger endnu flere penge.
Men lige nu vil jeg en tur i den Gamle By i i Århus og suge julestemningen.
Der kommer jeg også til at bruge penge

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-06 12:33

> [...]
> Men lige nu vil jeg en tur i den Gamle By i i Århus og suge
> julestemningen. Der kommer jeg også til at bruge penge

Alle museer incl frilands som GlBy burde privatiseres

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-06 16:59

> Alle museer incl frilands som GlBy burde privatiseres
Den Gamle By er rent faktisk en selvejende institution med sponsorer og en
fin Entré indtægt.
Så vidt jeg ved klarer de sig på sponsorater og entréindtægerne alene. Men
der er sandelig også fyldt godt op i gaderne her i julesæsnonen.
Viste I, at Den gamle by åbnede første gang allerede i 1914?

Men Bo!
Jeg synes, du blir mere og mere selektiv i dine kommentarer.
Er gassen gået af dit biologhad?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-06 02:01

> [...]
>
> Men Bo!
> Jeg synes, du blir mere og mere selektiv i dine kommentarer.

Min søn læser biologi. Mine forfædre var biologiprofessorer. JEg har
INTET biologhad
Kun sund skepsis mht erhvervsgavn

DEjlig nyhed at Gl By kan selv,
dvs beviser at stat er UNØDVENDIG

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-11-06 14:46

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Vindmøller indførte vi jo netop uden at konger blandede sig i Spanien
> før 1400 og i Holland før 1500 og netop derfor gik det godt

Middelalderens vindmøller har ikke meget med Vestas moderne modeller
at gøre. Det tror jeg også godt du er klar over.

Den eneste grund til der er marked for dette, er at det var
statsstøttet, og nu er det en eksportsuccess.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-06 22:14

> [...]
>
> Den eneste grund til der er marked for dette, er at det var
> statsstøttet, og nu er det en eksportsuccess.

Røvslikker-Danmark er USA-protege, og den urimelige statsstøtte har
skabt en meget lille og måske kortvarigt eksportmirakel for os.

Men markedsfrihed er bedst for verden, på sigt

Statsstøtten var en dybt uetisk teknisk handelshindring som EU burde
have stoppet

Vindmøller blev udbredt til hele verden oprindelig uden
statsindblanding. DET ER VÆSENTLIGT

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-06 23:04

> [...]
> stoppet
>
> Vindmøller blev udbredt til hele verden oprindelig uden statsindblanding.
Du snakker, som du har forstand til, Bo!

Grunden til, at USA er nok verdens største marked for vindmøller, er at der
subsidieres kraftigt.
Vindmøller er næppe rentable i sig selv uden statsstøtte.

HVis du tænker på i gamle gamle dage, så var vind og vandmøller den eneste
form for energiudvinding man havde til melmaling og fremstilling af vadmel.
Altså før dampmaskinen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-06 01:48

> Du snakker, som du har forstand til, Bo!
Vær præcis

Cervantes roman om Don Quiquiote og gamle hollandske malerier viser
vindmøller

Staten skal træde til når VOLD og FARE

men at få malet mel klarer det fri marked.Altid og perfekt
(og at tygge kornkerner med tænder og uden møllesten overlevede man
engang fint på og det gav sunde tænder)

Energi er ikke et stort problem, vi kan skrue ned for varmen og køre
på cykel istf bil , delvis

Så de ny lidetvæsentlige strøm-vindmøller er ikke en stor sag

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-11-06 03:58

Bo Warming wrote:

> Vær præcis
>
> Cervantes roman om Don Quiquiote og gamle hollandske malerier viser
> vindmøller

Ja, vind og vandmøller var den mest effektive måde at fremstille mel og
vadmel DENGANG!

> Staten skal træde til når VOLD og FARE
>
> men at få malet mel klarer det fri marked.Altid og perfekt
> (og at tygge kornkerner med tænder og uden møllesten overlevede man
> engang fint på og det gav sunde tænder)

Nope, man havde ikke så mange huller dengang, fordi man ikke havde adgang
til sukker.
Men tænderne blev slidt ned. I 25 års alderen var tænderne så nedslidte, at
man kun kunne overleve på visdomstænderne, der kom frem senere. (Nu ved du,
hvorfor de dukker op i 18 - 20 års alderen

Hvor mange nye melmalende vindmøller ser du i aktiv brug i dag?
Dampmaskinen og senere elmotoren har forlængst fortrængt vindmøllen som
melforarbejder.
Den elproducerende vindmølle er fin nok pga dens forureningsfrie produktion,
men kostpris i forhold til produktion gør ,at uden subsidiering kan den ikke
klare sig i konkurrencen mod konventionel elproduktion.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-06 04:17

> [...]
> ved du,
> hvorfor de dukker op i 18 - 20 års alderen

Der er en vis sandhed i det vedr visse typer stenalder, men
VEdbæk-fundene viser fremragende tænder uden paradentose pga enormt
tyggearbejde og når eskimoer gravede skind med sand mellem tænderne så
ødelagde slid ikke tyggefunktion - selvom kun gummer kunne ses
Sukker er uskyldig i karies siger sukkerfabrikkernes tidsskrift, som
jeg får sendt - og måske deres forskere har ret.
PAradentose er idag er værre problem for os gammeldanskere -
indvandrere er som vore oldeforældre i Jylland der sku ha gebis i
konfirmationsgave, og tandlægernes jobskabelses-fantasi er enorm ved
at protesen nu undgåes

> Hvor mange nye melmalende vindmøller ser du i aktiv brug i dag?
> Dampmaskinen og senere elmotoren har forlængst fortrængt vindmøllen
> som
> melforarbejder.

JA, min pointe var at da de var prioritet gjorde staten ingen gavn.
Som altid.

> [...]
> den ikke
> klare sig i konkurrencen mod konventionel elproduktion.

Så lad den dø. Drivhuseffekt er overtro.Ihvertfald ubevist

I forlængelse af vor snak om min bys gøren søer til lorteudseende
møddinger, her lidt filosofi som jeg håber vil provokere en
tilbage-til-naturen freak

Natur&sexglæde =opreklameret flugt fra fremmedgørelse

Staten vil lokke os til at være taknemlige for de bagateller, vi får
ud af mega-spild af skatte-milliarder, så den lader medierne skønmale,
at vi har erotik-tilfredsstillelse, lighed, natur-adgang osv, som dens
kulturradikale bannerførere har ære for.

Vi er desperate, deprime og sultne efter oplevelser, så vi logrer for
den mindste luns kød, men bedre end bagatel-gaverne ville være et
gennemsigtigt forståeligt samfund, hvor beskyttelse af børn var nogetm
som forældre kunne være stolte af SELV at være ansvarlige for -

- og natur, som der jo er rigeligt af, er noget vi selv søger og
finder , også selvom der ikke er parkeringsplads og isbod ved siden
af.

En god middagskonversation, hvor et emne belyses udfra deltagernes
erfaringer, kan efterlignes ved at læse håndplukkede citater, der
modsiger hinanden og bakker hinanden op på hver sin måde - hvilket her
er forsøgt vedr erotik, hvor vi alle drømmer om dyrisk naturlighed og
ægthed, og det får vi sjældent - men knap så sjældent når vi lader
moral være spontan, indefra-kommende, selv-sammenstykket og ikke
kopieret fra mediernes smagsdommere.

Orgasme er som et svagt angreb af apoplexi. Demokritus

Hok Through love, Women actually become what they appear to be in
the imagination of their lovers. Nietzsche

hok Women make fools of the spiritual men. And when, as men,
they´ve gone flop in their spirituality, they can´t pick themselves
up whole any more. So they just crawl, and die detesting the female,
or the females, who made them fall. DH Lawrence

hokl/hs Kysset er den mest oprigtige form for smiger. Anonym

hold fast, imens dit hjerte

Hold fastere omkring mig

holøhs Kys er, hvad der er blevet tilbage af paradisets sprog.
Joseph Conrad

Homkh Kjønnene tar feil av hverandre. Det fører til at de
egentlig bare ærer og elsker seg selv (eller sitt eget ideal, for å
uttrykke det noe mildere -). Derfor ønsker mannen seg en fredsommelig
kvinne, - men nettopp kvinnene er vesentlig ufredsommelige, som
kattene uansett hvor mye de har øvd seg på å gi inntrykk av
fredsommelighet. Nietzsche

Hos Jeg oplever clitoris-orgasmerne for "marxistiske,
subjektorienterede individualistiske lyst-oplevelser" og vaginal
orgasmerne for "dionysiske zen, buddhistiske lyst-oplevelser"
Maria Damsholt

hos May I Feel Said He?-may I feel said he-(i'll squeal said
she-just once said he-it's fun said she)--(may I touch said he-how
much said she-a lot said he)-why not said she--(let's go said he-not
too far said she-what's too far said he-where you are said she)--may I
stay said he-(which way said she -like this said he-if you kiss said
she)--may I move said he-is it love said she)-if you're willing said
he-(but you're killing said she--but it's life said he-but your wife
said she-now said he-ow said she--(tiptop said he-don't stop said
she-oh no said he)-go slow said she--(cccome? said he-ummm said
she-you're divine! said he-(you are Mine said she) -EE Cummings

hosh Den glæde, som en orgasme giver en kvinde, rangerer på hendes
værdiskala langt efter den, som hun får ved ata deltage i et cocktail
party eller ved at købe et par auberginefarvede lakstøvler.
Esther Vilar

hosh Denne lille latterlige krampetrækning. Elsa Gress

hosh Hoss visse kvinder tager det en hel del tid at opnå orgasme. Før
man binder sig til en sådan partner, skal man være sikker på, at man
er villig til at reservere f. eks. juni måned, og at man får
smørrebrød bragt ind. Bruce Jay Friedman

hosh Jeg ved, det gør folk glade, men for mig er det som at drikke
en kop te Cynthia Payne

hosh Orgasme er som et svagt angreb af apoplexi. Demokritus

hosh Sex er til af begynde med ganske tilokkende, men det, der tæller
i længden, er magt. Jiang Qing (hustru til Mao)

hossbh She deceiving, I believing;/ What need lovers wish for
more? Sir Charles Sedley

hotehkl We don't love a woman for what she says, we like what
she says because we love her. Andre Maurois

hotehth Hos kvinden opstår lysten til at behage før trangen til
at elske. Ninon de Lenclos

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-11-06 01:20

Bo Warming wrote:

> [...]
> indvandrere er som vore oldeforældre i Jylland der sku ha gebis i
> konfirmationsgave, og tandlægernes jobskabelses-fantasi er enorm ved

Hvis tænderne er slidt helt ned mister man sit bid. altså den hvilestilling
kæberne har med munden lukket.
Jeg har selv prøvet at miste mit bid pga fjernelse af en visdomstand. Det
var enormt belastendeog gav ondt i tænderne og flækkede kindtænder, da
tænderen ikke længere helt passer sammen i over og undermund. Kun langvarig
træning med bideøvelser løste problemet. Alternativet var natlig bideskinne.
Man ser også ældre mennesker uden tænder stå og mimre altså konstant bevære
undermunden fordi de ikke længere har noget bid, hvor kæben kan hvile, og
musklerne kan slappe af.
Et protese var nok en løsning på deres ubehag.

Samme situation vil mennesker med nedslidte tænder komme ud i. Biddet
forsvinder, og de begynder at mimre.

> I forlængelse af vor snak om min bys gøren søer til lorteudseende
> møddinger, her lidt filosofi som jeg håber vil provokere en
> tilbage-til-naturen freak

Nej tak!
Jeg foretrækker at vide tilstrækkeligt om de emner, jeg ønsker at debattere.
Hvis du holder dig til WWII strategier, eller ferskvandssøer, kan det
tænkes, at jeg gider debattere lidt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger