Erstat lægevidenskab med selvhjælp
Fra : Bo Warming

Dato : 14-11-06 04:58

Vær din egen fjende&terapeut

Alt godt hos Freud, var lært af Nietzsches bøger, som Freud i sin
dagbog erkendte at han studerede i enrum når han havde flere dage i
træk alene, så han kunne koncentrere sig om de sværttilgængelige dybe
indsigter i fx Zarathustra

At få har Georg Brandes ærlighed og roser Nietzsche for sin
pionergerning betyder ikke at der er nogen eksistentialistisk eller
lignende intellektuel af format i 1900-tallet , der ikke er epigon af
Nietzsche

Nedenstående citater er om nytteløsheden af al terapi udefra.

Eneste forbedring af dine psykiske problemer er at du selv bekriger
denne værdifulde del af din personlighed, som du jo altid elsker og
ikke vil afgive.

Komplekser og anden sindsyge skal trækkes for din libidos vogn, og kun
du selv kan gøre det.

" Argumenter for dine begrænsninger og sandelig de er dine.
Anders Bak-Nielsen

" Det er ikke længere blot et spørgsmål om at være rask. I dag
skal man finde sig en sygdom, man kan lide. Jackie Mason

"Hvor var Buddha og Muhammed eller Shakespeare dog lykkelige, at der
ikke var nogle gode slægtninge og læger, som helbredte dem for deres
ekstaser og inspiration. Hvis Muhammed havde taget ormepulver for sine
nerver, kun arbejdet to timer i døgnet og drukket mælk, så ville der
ikke være blevet mere tilbage af dette enestående menneske end hans
hund.
Læger og gode slægtninge sørger i sidste instans for, at menneskeheden
bliver sløvet. Middelmådighed vil blive anset for genialitet, og
civilisationen vil gå til grunde. Tjekhov

En meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd,
der består i at afbalancere dem. Camus

"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for
Nietzsche -målet er at det fortrængte og problematiske kanaliseres
over i noget konstruktivt" Safranski

" En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er
viljesakter og er portaler til opdagelse. James Joyce

siTEPSib Sanity is a madness put to good uses, waking life is a
dream controlled. George Santayana

" Det er mig ikke nok at lynet ikke mere gør skade. Jeg vil
ikke aflede det: det skal lære at arbejde for mig.
Zarathustra/Nietzsche (bog4 kap 13,7.)

" Først har man møje med at emancipere sig fra sine lænker, og
sluttelig må man endog emancipere sig fra denne emancipation! Enhver
af os må, om også på meget forskellig vis, doktorere på sin lænke-syge
(Ketten-Krankheit), også efter at han har brudt lænkerne.
Nietzsche

" Noble deeds and hot baths are the best cures for depression.
Dodie Smith

Problemet er ikke at jeg er paranoid men at jeg ikke er
paranoid nok Woody Allen

The foolishness is a shrine of protection against the
outside world Peter Bamm

Look into the depth of your own soul and learn first to know
yourself, then you will understand why this illness was bound to come
upon you and perhaps you will thenceforth avoid falling ill.
Sigmund Freud

To lie still and think little is the cheapest medicine for
diseases of the soul.Nietzsche

"Jeg har den lykke efter hele årtusinders vildfarelser og
forvirringer at have genfundet den vej, der fører til et ja og et nej.
Jeg lærer et nej til alt, hvad der svækker - alt hvad der udmatter.
Nietzsche

Ofte indgår to idioter et fornuftægteskab.(folie a deux)
Wieslaw Brudzinski

A man should not strive to eliminate his complexes, but to
get into accord with them: they are legitimately what directs his
conduct in the world. Sigmund Freud