Vintersolhverv
Fra : Nikolaj

Dato : 12-11-06 20:57

Hej,

Ved hvilken længdegrad står solen højest den 22. december 2006, kl.
00:22 GMT?

På forhånd tak!

/Nikolaj

Fra : John Larsson

Dato : 12-11-06 21:52

"Nikolaj" <josiassen@gmail.com> writes:
>Hej,
>
>Ved hvilken længdegrad står solen højest den 22. december 2006, kl.
>00:22 GMT?
>
>På forhånd tak!
10 grader øst, en lille smule mindre

John

Fra : Max

Dato : 12-11-06 22:08

Hej John

> 10 grader øst, en lille smule mindre

Er det ikke midnat der på det tidspunkt ?

--
Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 12-11-06 22:43

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
>Hej John

>Er det ikke midnat der på det tidspunkt ?

Jo

Ja, men så må vi vel lægge 180 til og ende på.....lige godt 170 vest!!

John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-11-06 23:05

Nikolaj skrev:

> Ved hvilken længdegrad står solen højest den 22.
> december 2006, kl. 00:22 GMT?

Efter min almanak er det kl. *01:22* dansk normaltid,
du skal lede efter middagssolen omme et andet sted,
hvis det er vintersolhverv du er interesseret i.

--
Herluf :·)

Fra : John Larsson

Dato : 12-11-06 23:25

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

>Efter min almanak er det kl. *01:22* dansk normaltid,
>du skal lede efter middagssolen omme et andet sted,
>hvis det er vintersolhverv du er interesseret i.

OK, så yderligere 15 grader mod vest, eller knap 175 rader øst!

John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-11-06 23:46

John Larsson skrev:

> OK, så yderligere 15 grader mod vest, eller knap 175 rader øst!

Øv. Jeg prøvede at slette mit indlæg, da jeg havde overset
Nikolajs "GMT" - men det var for sent. Du havde måske også
regnet med 00:22 dansk normaltid?

--
Herluf :·)

Fra : John Larsson

Dato : 13-11-06 06:36

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:
>Øv. Jeg prøvede at slette mit indlæg, da jeg havde overset
>Nikolajs "GMT" - men det var for sent. Du havde måske også
>regnet med 00:22 dansk normaltid?

Jo! Unskyld forvirringen!

John

Fra : Nikolaj

Dato : 13-11-06 09:39

Hej med jer,

Tusind tak for jeres svar. Konklusionen er altså at solen vil befinde
sig på knap 175 grader øst?

MVH/Nikolaj

Fra : alexbo

Dato : 13-11-06 10:17

"Nikolaj" skrev

>Tusind tak for jeres svar. Konklusionen er altså at solen vil befinde
sig på knap 175 grader øst?

Ja, solen er lige over Greenwich kl 12 middag, og er 24 timer om at "bevæge"
sig de 360 gr. rundt om jorden.
Det vil sige 15 gr. pr. t og 0,25 gr. pr min.
Så kl 00. 22 mangler den 11t 38 min. = ca.174,5 gr. i at nå Greenvich, og
da den kommer fra øst er det 174,5 gr. øst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Max

Dato : 13-11-06 10:37

Hej Alexbo

> Ja, solen er lige over Greenwich kl 12 middag, og er 24 timer om at

Den 22 december tror jeg den står der kl. 11:58

Mvh Max

Fra : alexbo

Dato : 13-11-06 10:57

"Max" skrev

> Den 22 december tror jeg den står der kl. 11:58

Det er muligt, 0 linien er heller ikke helt hvor den er markeret, men man
kan da
regne din tro ind, så er solen 2 min. tættere på kl 00.22, d.v.s 1/2 gr.

mvh
Alex Christensen