Hund og Pauli...
Fra : Carlsen

Dato : 12-11-06 10:11

Hejsa NG...

Jeg har ledt via google efter noget om Paulis princip og Hunds (formel?) i
forbindelse med elektronstrukturen i covalente bindinger. Jeg kan ikke
rigtig finde noget som kan hjælpe mig til at forstå det helt - er der en som
giver et "lynkursus"?, eller kan henvise til nogle sider der ikke er alt for
vanskelige at læse og forstå?

På forhånd tak
-LC

Fra : ks

Dato : 12-11-06 17:06

måske hvis du søger efter PAVLOV???
google er hurtigt klar med en del hits

http://www.google.dk/search?hl=da&q=PAVLOV&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Mvh
Kenneth

Fra : Carlsen

Dato : 12-11-06 20:00

"ks" <kenned@FJERNSPAMofir.dk> skrev i en meddelelse
> måske hvis du søger efter PAVLOV???
> google er hurtigt klar med en del hits

Tjoo, men det var nu ikke i forbindelse med behaviorisme og Pavlovs hunde -
tak for din respons anyway...

-LC

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-11-06 17:46

Carlsen wrote:
> [...]
> giver et "lynkursus"?, eller kan henvise til nogle sider der ikke er alt for

Jeg vil ikke kaste mig ud i det, men hvis det er nogen hjælp, kaldes det
"Hunds regel(-er)" eller "Hund's rule(-s)" på engelsk. Til tider omtales
Paulis princip som "Paulis eksklusionsprincip" eller "Pauli exclusion
principle".

Mvh
Jeppe

Fra : Carlsen

Dato : 12-11-06 20:01

"Jeppe Madsen" <j@s.a.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Hunds regel(-er)" eller "Hund's rule(-s)" på engelsk. Til tider omtales
> Paulis princip som "Paulis eksklusionsprincip" eller "Pauli exclusion

Jeg googler lidt videre...takker.
-LC

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 12-11-06 21:55

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Jeppe Madsen" <j@s.a.uk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg googler lidt videre...takker.
> -LC

Måske jeg kan hjælpe lidt.
Paulis eksklusionsprincip fortæller dig at to fermioner ikke kan befinde sig
i samme kvantetilstand. I det tifælde kan du bare læse fermion so elektron.
Hvis du skal have to elektroner i en orbital, er der derfor givet vis nød
til at være af forskellig spin. Altså den ene spin-up og den anden
spin-down.

Hunds regl kendte jeg faktisk ikke før jeg googlede lidt. Men det ser ud til
at være en regl der bestemmer i hvilken rækkefølge elektroner bliver
placeret. Se evt
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/H/econ.html hvor du kan
se hvordan elektroner bliver fordelt.
Du vil lægge mærke til at f.eks. alle s-orbitaler bliver fyldt op med een
elektron inden de får endnu en elektron. Det er hvad jeg lige umilbart kan
se hunds regl siger.

Mvh
Anders Lund

Fra : Carlsen

Dato : 13-11-06 06:52

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:455789e2$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Hvis du skal have to elektroner i en orbital, er der derfor givet vis nød
> til at være af forskellig spin. Altså den ene spin-up og den anden

OK - tak. Antallet af orbitaler i hver "skal", kan det regnes ud ved hjælp
af følgende: 2*n^2/2? Antallet af orbitaler i yderste skal kan højest være
4? - er det altid de samme "slags" orbitaler der er i den yderste skal?

> [...]
> elektron inden de får endnu en elektron. Det er hvad jeg lige umilbart kan

Mange tak for svaret Anders... Nu begynder det så småt at give mening :)
-LC