Rullediameter og fejlvisning på speedomete~
Fra : Martin Bak

Dato : 11-11-06 18:31

Har som så mange andre netop fået skiftet mine udslidte sommerdæk ud til nye
vinterditto.

Mine gamle dæk havde ca. 3 mm. mønster tilbage.

De nye vinterdæk har ca. 8.5 mm. mønster.

hjulene er 14" (185-70-14)

Jeg kendte nogenlunde fejlvisningen på speedometeret inden dækskiftet. Hvor
meget har skiftet betydet for fejlvisningen nu?

--
Martin

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-11-06 20:47

Martin Bak wrote:
> [...]
>
> Jeg kendte nogenlunde fejlvisningen på speedometeret inden dækskiftet. Hvor
> meget har skiftet betydet for fejlvisningen nu?

En ændring af radius fra f.eks. 20 til 20,5cm betyder at omkredsen øges
fra 1,26 til 1,29 m. Dvs. ca. 2,5%.

Har du iøvrigt målt den præcise dimension, eller forventer du at
udgangspunktet er det samme.? Altså samme diameter ved 3 mm mønster.
(Jeg ved ikke hvor konstante dækdimensioner er ved forskellige
fabrikater. Spørg i gruppen der hedder noget med teknik.bil)

Fejlvisning på speedometre er typisk ca. 5%. Der vises som regel højere
hastighed en aktuel.

Man kan kontrollere sit speedometer ved at holde konstant hastighed over
et stykke vej. Og måle tid og afstand.
F.eks. motorvej med kilometerpæle, over et par km. Jo længere stykke, jo
mere nøjagtigt.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : John Larsson

Dato : 11-11-06 21:44

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:
> [...]
>Hvor
>meget har skiftet betydet for fejlvisningen nu?

Hvis du tror at rullediameteren er 2pi*5,5 mm længere, vil du sikkert
blive ret overrasket. Luftfyldte dæk påvirkes meget af de dynamiske
forhold, så mål over længere afstand på motorvejen; hastigheden betyder
også en del for hvor lang den effektive rullediameter lige som fx
lufttryk/belastning!

John

Fra : N. Foldager

Dato : 12-11-06 16:43

John Larsson:

>Hvis du tror at rullediameteren er 2pi*5,5 mm længere, vil du sikkert
>blive ret overrasket.

Ja. Det ville i heldigste tilfælde være perimeteren.

Mvh

Niels Foldager