Lydniveau
Fra : Martin Schmidt

Dato : 11-11-06 17:05

Hvordan definerer man dB for lyd?

Fra : Gandhi

Dato : 11-11-06 17:23

Martin Schmidt formulerede lørdag:
> Hvordan definerer man dB for lyd?

0 dB er vistnok defineret som 20 µPa.

Mvh.
Gandhi

Fra : Peter Weis

Dato : 11-11-06 23:41

Gandhi wrote:

> 0 dB er vistnok defineret som 20 µPa.

Det er 0 dB-SPL som er lig med 20 microPa.
0 dB-Pa er fx lig med 1 Pa og 0 dB-HL er defineret som standardhøretærsklen.

0 dB uden yderligere angivelse betyder en forstærkning på 1. Dvs at det
ikke er nogen egentlig forstærkning idet udgangsignalet er 1x
indgangssignalet.

mvh
Peter

Fra : Gandhi

Dato : 12-11-06 11:53

Peter Weis formulerede følgende:

> Det er 0 dB-SPL som er lig med 20 microPa.
> 0 dB-Pa er fx lig med 1 Pa og 0 dB-HL er defineret som standardhøretærsklen.

Tak for præciseringen! Det er selvfølgelig 0 dB-SPL, jeg mener. Jeg
burde have skrevet det, men så langt kom jeg slet ikke i overvejelserne

Hvilken størrelse har 0 dB-HL?

--
Gandhi

I want to buy one of those temperature checkers, the kind you hold
in your hand and it aims a beam at things. I want one to check them
wimmins out.

Fra : Peter Weis

Dato : 12-11-06 17:21

Gandhi wrote:

> Hvilken størrelse har 0 dB-HL?

HL = Hearing Level, som bruges til at måle høretab.

mvh
Peter

Fra : Gandhi

Dato : 12-11-06 20:19

Peter Weis forklarede:

> HL = Hearing Level, som bruges til at måle høretab.

Er det rigtigt opfattet, at 0 dB-HL er normalt hørende, 18-årige
personers høretærskel, og at 0 dB-HL ved forskellige frekvenser svarer
til forskellige dB-SPL?

Ligeledes at hørenedsættelse måles i positive dB-HL, f.eks. +40 dB-HL @
1kHz, og at at ekseptionel god hørelse måles i negative dB-HL?

--
Gandhi

To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's
problems!

Fra : Peter Weis

Dato : 12-11-06 22:37

Gandhi wrote:

> Er det rigtigt opfattet, at 0 dB-HL er normalt hørende, 18-årige
> personers høretærskel, og at 0 dB-HL ved forskellige frekvenser svarer
> til forskellige dB-SPL?

Strengt taget er 0 dB-HL bare en ISO standard (ISO 226). Men den svarer
til en fuldt udviklet, uskadet og gennemsnitlig hørelse. I praksis
bygger den på nogle engelske arbejder, som (hvis jeg husker rigtigt)
blev lavet i 50'erne med studerende som forsøgspersoner.
andarden er for nyligt blevet revideret

> Ligeledes at hørenedsættelse måles i positive dB-HL, f.eks. +40 dB-HL @
> 1kHz, og at at ekseptionel god hørelse måles i negative dB-HL?

Ja.

mvh
Peter

Fra : Gandhi

Dato : 12-11-06 22:49

Peter Weis frembragte:

> [...]
> bygger den på nogle engelske arbejder, som (hvis jeg husker rigtigt)
> blev lavet i 50'erne med studerende som forsøgspersoner.

Tak for info.

--
Gandhi

Where would we be without rhetorical questions?

Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 17:28

"Martin Schmidt" <redfish@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan definerer man dB for lyd?