Kan halveringstider ændres ?
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-11-06 14:07

"Jesus-loves-you" skrev
5580 news:0aZag.72$jC2.46@news.get2net.dk
5586 news:ZL5bg.183$JT4.35@news.get2net.dk

> Ved at sammen ligne mængden af uran med mængden af stoffer, som uran
> omdannes til, har man beregnet Jordens alder til at være ca. 4,6 mia. år.

Forleden dag kunne man læse i gratis-avisen MetroXpress ...

(Tirsdag den 31. oktober 2006, side 16)

=== citat start ===

Forsker fryser atomaffald
Men en ny tysk teori giver nu håb for, at frysning af atomaffaldet til
nær det absolutte nulpunkt kan ændre de radioaktives stoffers
halveringstider fra årtusinder til i stedet ganske få år.
Bag teorien står den tyske fysiker Claus Rolfs, Ruhr Universitet i
Bochum, der har udviklet teorien over de seneste fem år.
"Da jeg var studerende, sagde lærerne, at radioaktive stoffers egenskaber
er uafhængige af ydre påvirkninger. At man kan putte det i ovnen, i fryseren
eller i et nye kemiske omgivelser uden effekt. Det er ikke sandt længere,"
siger Claus Rolfs til New Scientist.
=== citat slut ====

Men det kan da *umuligt* passe, fordi da vort solsystem jo er blevet dannet
af kosmisk støv - hvor temperaturen (på det tidspunkt) var meget tæt på det
absolutte nulpunkt (-273 °C, 0 Kelvin) ude i rummet - skulle dette støv i så
fald jo IKKE indeholde radioaktive isotoper længere, eller hva' ?

Return-address:
5889 news:U3E3h.12$zw6.2@news.get2net.dk

-

Coming up:

1.
Message to Israel
(2006-10-22, Sunday, CET 19:56-57:20, delay 0)
(irt. Subject: The main-program (message from ET, Aliens))

2.
SETI-Break irt. the Ezra-code (the box-syntax).
(irt. Subject: The main-program (message from ET, Aliens))

Last file-OUTPUT:
5896 news:MZp4h.1213$mX6.84@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
Info: 5676 news:IZTKg.32$lO5.27@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-11-06 13:29

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
> [...]

> fryseren
> eller i et nye kemiske omgivelser uden effekt. Det er ikke sandt længere,"

Det er en and - man kan ikke ændre på henfaldstiderne ved blot at ændre en
smule på atomets kinetiske energi. Det kan Claus heller ikke.
Derfor kan da godt prøve at få del i de forskningsmidler, der er til
rådighed.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 12-11-06 14:54

Per A. Hansen wrote:
> Det er en and - man kan ikke ændre på henfaldstiderne ved blot at ændre en
> smule på atomets kinetiske energi. Det kan Claus heller ikke.

Tja. Relativitetsteori virker. Så hvis man varmede dem op i stedet,
så atomerne dannede et ultratyndt plasma med relativistiske hastigheder
så ville tidsdilation betyder at de TILSYNELADENDE henfalstider faldt.

(ultratyndt for at undgå kollissioner der ville skabe fusion/fision
events der ville lave alskens mærkelige stråling ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-11-06 15:19

newsE5h.35$gh7.3@news.get2net.dk

> [...]
>
> (ultratyndt for at undgå kollissioner der ville skabe fusion/fision
> events der ville lave alskens mærkelige stråling ;*)

Mange tak for Jeres besvarelser ...

Så vi kan - med andre ord - fortsat *konkludere*, at halveringstiderne er
konstante værdier uanset hvor vi befinder os i Universet, såfremt det ikke
er under ekstreme forhold, fx. i et sort hul.

Uran-238's halveringstid på 4,47 * 10^9 år vil således have samme værdi,
også skønt vi måler denne i et andet solsystem (og dermed har vi fået en
*fællesnævner* mht. tidsmåling) ...

-

5904 news:0PF5h.46$Rm.2@news.get2net.dk

[...]
File-number: 5905

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-11-06 16:27

Jesus-loves-you skrev:

> Så vi kan - med andre ord - fortsat *konkludere*, at
> halveringstiderne er konstante værdier uanset hvor vi
> befinder os i Universet, [...]

Jeg har garanteret misforstået det hele. Men jeg mener
da at halveringstiderne ændres drastisk - i den modsatte
retning - i reaktoren (eller når bomben detonerer).

Altså halveringstiderne *kan* ændres?
--
Herluf :·)

Fra : Morten Guldager

Dato : 12-11-06 16:56

2006-11-12 Herluf Holdt, 3140 wrote

> Jeg har garanteret misforstået det hele. Men jeg mener
> da at halveringstiderne ændres drastisk - i den modsatte
> retning - i reaktoren (eller når bomben detonerer).

Jo, men er konceptet ikke her at man _først_ omdanner
stoffet til en meget ustabil isotop, som så "straks"
henfalder?

> Altså halveringstiderne *kan* ændres?

Det tror jeg så ikke er tilfældet i eksemplerne du
nævner ovenfor.

/Morten

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 12-11-06 21:05

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Men jeg mener da at halveringstiderne ændres drastisk
> - i den modsatte retning - i reaktoren (eller når
> bomben detonerer).

Den spontane henfaldsrate af et atom er bestemt af et
forhold af naturkonstanter, og har tilsyneladende ikke
ændret sig som funktion af tiden. (Google for "Ocla reactor")

Men i en reaktor eller atombombe, absorberes en ekstra
neutron i en kerne. Derved får du en anden isotop - typisk
en ustabil isotop, og forskellige isotoper af det samme
grundstof har forskellige spontante henfaldsrater.

Uranisotop Halveringstid

U-234 245 10^3 år
U-235 704 10^6 år
U-238 4.468 10^9 år

Fra : Morten Guldager

Dato : 13-11-06 11:01

2006-11-12 Carsten Svaneborg wrote

> [...]
> en ustabil isotop, og forskellige isotoper af det samme
> grundstof har forskellige spontante henfaldsrater.

Så for at kæde det sammen skulle du vel også have U-236 med på
listen også.

For det er vel det U-235 man har i reaktoren der får endnu en neutron
og bliver til U-236 som så henfalder ret hurtigt.

Eller er det mig der (stadig) ikke fatter en meter af det hele?

/Morten

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-11-06 14:54

"Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ustabil isotop, og forskellige isotoper af det samme
> grundstof har forskellige spontante henfaldsrater.

Så er vi ovre i en anden proces - transmutation.
Den forsker man meget i med den hensigt at omdanne
langlivede actinider til mere kortlivede isotoper.
En dyr metode, det er sikkert billigere at indbygge disse i
nye brændselselementer.

Per A. Hansen