Stryknin
Fra : Ib

Dato : 08-11-06 08:27

Da jeg den anden dag genså "Det forsømte forår", kom jeg til at tænke på, i
hvilken forbindelse der blev brugt stryknin på Metropolitanskolen. At det er
udmærket, til bortkaffelse af uønskede lærere, er jo tydeligt, men hvad
bruger man det ellers til ?

--
Ib

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-11-06 08:44

"Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk> writes:

> [...]
> udmærket, til bortkaffelse af uønskede lærere, er jo tydeligt, men hvad

Rottegift og gift mod andre smådyr.

I små doser kan det vist både bruges i nervemedicin og som
afføringsmiddel. Men jeg ved ikke rigtigt om det bliver brugt til
andet end rottegift i vore dage.

//Peter

Fra : Ib

Dato : 08-11-06 11:49

"Peter Makholm" skrev i en meddelelse
> [...]

Men hvorfor kunne det tænkes at stå i et fysiklokale ( tror jeg det var ) på
Metropolitanskolen, eller en hvilken som helst anden skole, for den sags
skyld ?

--
Ib

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-06 16:23

Ib skrev:

> Men hvorfor kunne det tænkes at stå i et fysiklokale ( tror jeg det var ) på
> Metropolitanskolen, eller en hvilken som helst anden skole, for den sags
> skyld ?

Du ville korse dig hvis du vidste hvad der har stået i diverse
fysiklokaler. Jeg kan nu afsløre at vi på den skole jeg arbejdede
på, havde adskillige ting stående som var forbudt efter
sikkerhedsforskrifterne (helt op i 90'erne). På det tidspunkt
hvor "Det forsømte forår" foregår, var der sikkert slet ingen
forskrifter.

--
Bertel

Fra : kjaer

Dato : 08-11-06 18:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> sikkerhedsforskrifterne (helt op i 90'erne). På det tidspunkt
> hvor "Det forsømte forår" foregår, var der sikkert slet ingen

Men kaliumklorat har da længe været forbudt!

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-06 19:33

"kjaer" <udvillyknj@udgreennet.gl> wrote in message

> Men kaliumklorat har da længe været forbudt!

Men det blir stående og optrådte i mange skoler i firserne

Og købtes til at fjerne ukrudt med og når så du i støvler gik gennem
behandlet ukrudt der var fugtigt efter støvregn så blev støvlerne
selvantændende når de tørrede - påstod man

JEg købte bariumperklorat til fyrværkeri da jeg startede som
hjemmekemiker i 1959
her er både katjon og anjon giftig

Fra : Ivar

Dato : 08-11-06 19:42

kjaer skrev:

> Men kaliumklorat har da længe været forbudt!

Jeg ved ikke hvad det har med denne sag at gøre.
For 30 år siden kunne enhver købe kaliumklorat hos Struers Kemiske
Laboratorium.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-06 01:09

> Men kaliumklorat har da længe været forbudt!

Trods det havde vi både kaliumklorat, æther og kaliumthiocyanid (aner ikke
om det er forbudt, men "cyanid" delen får det jo til at lyde farligt)
stående i fysiklokalet på min tekniske skole i 2003!

Brian

Fra : Bo Warming

Dato : 09-11-06 08:23

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> farligt)
> stående i fysiklokalet på min tekniske skole i 2003!

Kloratet æder ingen, det smager for stærkt og salt

ThiocyanAT jonen er ikke særlig reaktiv eller giftig SCN-
det er gammeldags fotofremkaldersalt som min far brugte i sit
mørkekammer til fixering

Stryknin er godt mod rotter eller var, før de lærte at undgå det
og Blomme ville have spyttet ud pga smagen og næppe dræbt med
maltbolsje

Idag tror jeg ikke at et normalt skolekemilokale kan bruges til
giftmord og det gjaldt også i 1925

Thallium og arsen kan koner bruge i små mængder over lang tid, men
ikke til akut mord

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 09-11-06 17:36

"kjaer"
> Men kaliumklorat har da længe været forbudt!

Nej det indgår i de fleste kemikaliesamlinger, hvor det ofte bruges

Hilsen Regnar Simonsen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-06 18:32

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> sikkerhedsforskrifterne (helt op i 90'erne). På det tidspunkt
> hvor "Det forsømte forår" foregår, var der sikkert slet ingen

Enig
Osse i den grad
Havde jeg indkøbt Zyklon B og udført gasning af hvide mus uden for
stinkskab (som få skoler havde dengang) havde ingen protesteret på de
fleste gymnasier- hvis man ellers er en normal lærer.og smalltalker
politisk korrekt

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-06 18:24

"Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk> wrote in message
> [...]
> Metropolitanskolen. At det er udmærket, til bortkaffelse af uønskede
> lærere, er jo tydeligt, men hvad bruger man det ellers til ?

Scherfig tog sig kunstneriske friheder i massevis og som tidligere
elev på Metropolitanskolen og tidligere fysik og kemi lærer kan jeg
fastslå at intet gymnasium har haft brug for strykning, men hvis
Blomme var kemilærer kunne han snyde sig til at bestille ting fra
Struer og Bie&BErntsen som firmaerne hed dengang og min forgænger på
Sct Jørgen Gymnasiet havde heldgvis forkøbt sig i tiliterdunke med
finsprit -mmm - og stryknin kunne også være indkøbt uden nogen havde
tænkt dybt over det

På universitetet er der måske een forsker om året der har noget at
bruge stryknin eller arsenik til, men kemikaliesamling er også et
museum og samlermani på skatteydernes regning er almindelig

Mange lærere drømte om at blive forskningsprofessorer og lidt har også
ret

AT slæbe ting med hjem er frynsegode, nu som før. Privatiser og du
frister ikke i kriminalitet

Kemikaliefirmaer leverer gerne til lærerens hjemmeadresse oplevede
jeg, og regningen til skolen. Rektor er ligeglad, misbrugte jeg i ny
og næ.Og det gør mange