Er historie"VIDENSKAB" så unyttig som kern~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-06 07:27

Er historie"VIDENSKAB" så unyttig som kernefysik.

Kernefysik var nyttig dengang da Curie-Rutherford-Kahn osv skabte
reaktoren

Siden har smalltalk om positroner og superstrenge været eneste output.

Historie-forskning har altid været politik misbrugt fx til romantik om
guldalder, som kan genskabes, eller selvhad om, at fortidskrige kan
genopstå hvis vi ikke gør stik modsat Hitler-typer

At afgøre hvad skete kan minde om retsmedicin, og tyskerne brugte
klogt retsmedicin på at bevise at Katyn var russisk udåd, men stadig
tror mange at tyskerne var værre, og Katyn-sandheden forties eller
fordrejes, som fx da DR2 fornylig angav at en læge der "arbejdede for
tyskerne" mht at fastslå en videnskabelig sandhed, var selv ude om, at
han karrieremæssigt skadedes af det.

Vigtigst i det meste historiske videnskab er desværre sjældent at
fastslå facts, TOLKNING ER EMNET FOR DE FLESTE DEBATTER

Og de to ting rodes sammen.

Og det er tvivlsomt at masserne der læser historie som underholdning,
nogensinde har lært af historien og flyttet deres kryds fordi de var
blevet kloge af indsigt i fortiden

Men for tænksomme mennesker kan intuition trænes og forbedres ved den
hjernegymnastik der ligger i WHAT-IF scenarier baseret på detaljeret
faktuel viden, og her er revisionisme altid en god ting.

Efterrationalisering, bagklogkabens klare lys er god hobby men burde
privatiseres

" Krigsforbrydere er dem der taber krigen. Augustin år 400.

Hia Vor slægts historie er tæt besat med beviser på at sandhed er
ikke svær at slå ihjel og en løgn der fortælles med talent, er
udødelig. Mark Twain

Hia "Historie er politik anvendt på fortiden. Henrik Gade Jensen

Hia Historien dømmer ikke, den vurdérer. Den leder ikke efter en
skyld men en årsag. Den moralisérer ikke, den prøver at forklare. Og
den møder aldrig med sandheden, kun med forslag til det sandsynlige,
så vidt det er gørligt. Palle Lauring

hia History is helpful to "organise the chaos within him by
thinking back to his real needs" (Uses and disadvantages of history).
Nietzsche

hia Today is yesterday's pupil. Thomas Fuller

hia Verden består af de døde og de levende, og at være menneske
betyder også at høre hvad de døde siger. Dorothea Sölle

Hiaa Hver situation er ny, og historien gentager sig aldrig.
Braudel. Fransk historieprofessor o. 1910 - respekteret af alle sider
af debatterne

hiaa De dumme taler om fortiden, de kloge om nutiden og de gale om
fremtiden. Napoleon

HIaa Derved, at man søger efter Begyndelser, bliver man Krebs.
Historikeren ser bagud, tilsidst tror han også bagud.
Nietzsche

HIaa history is the science of what never happens twice.
Paul Valery

hiaa To value history beyond a certain point mutilates and degrades
life. Nietzsche

HIaaa Verdenshistorien er verdensdommen. Schiller

hiaaa Uden minder intet Folk. Vilh. Andersen

Hiaaa Every nation mocks the other, and everybody is right.
Arthur Schopenhauer

hiaaa Danmark er ikke blot den slægt, der nu bor i dette land; de
døde er de fleste. Vilhelm Andersen

Hiaaa Den, der vil læse i fremtiden, må læse i fortiden. André
Malraux

HIaaa Hannah Arendt og Camus indså at "Vi er alle skyldige i 2.
verdenskrigs ulykker!

hiaaa Most of the great results in history are brought about by
discreditable means. Emerson

hiaaa Nutidens store krige er det historiske studiums resultat.
Friedrich Nietzsche

hiaaa Riv aldrig et stakit ned, før du ved, hvorfor det blev bygget.
Robert Frost

hiaaa The people of Germany are just as responsible for Hitler as the
people of Chicago are for The Chicago Tribune. Alexander
Woollcott

Hiaaa Under navnet historie giver man barnet Europas forbryderalbum.
Oscar Wilde

hiaaa Vi tilhører en kultur, hvis kultur er i fare for at gå til
grunde ved kulturens midler. Nietzsche

Hiaaaa GERMAN: Will you please stop talking about the
war?BASIL. FAWLTY: Me? You started it!GERNAN: We did not start
it.BASIL. FAWLTY: Yes you did, you invaded Poland..John Cleese and
Connie Booth, Fowlty Towers, BBC TV,1975

Hiaaaa Hiorien gentager sig selv - historikere gentager
hinanden. Philip Guedella

Hiaaaa Without victory there is no survival!
Churchill (1874-1965)British Statesman, Soldier, and Author

Hiaaaaf Jo længere man kan se tilbage, desto længere fremad kan
man sandsynligvis se.frem.

Hiaaaaf Kun den, som i eet givent øjeblik forstår at rejse sig
mod historien, forstår at føre den fremad. Albert Camus

Hiaaaf Jeg vil hellere leve to dage på jorden end tusind år i
historien. Moliére

Hiaaf Historien beviser intet, men viser adskilligt. Frithiof
Brandt

Hiaaf Historien er til for os - vær ikke statens eller historiens
legetøj. Nietzsche

Hiaf En nation må forlise, hvis den søger sin fremtid i fortiden.
Walter L. Kiep

Hiaf Hegel was right, when he said that we learn from history that
men never learn anything from history. George Bernard Shaw,
Heartbreak house, 1919

Hiaf Historien er summen af alle de ting, som kunne have været
undgået. Konrad Adenauer

Hiaf Hstoriens kulturarv bør ikke beundres - det vil hæmme det
umiddelbare livs udfoldelsesmuligheder.

Hiaf Hvis Kleopatras næse havde været lidt kortere, ville hele
verden have set anderles ud.Blais Pascal

Hiaf Hvor profesorer og studenter er, der sidder traditionen iblandt
os. Vilh. Grønbech 1873-1948

hiaf Man kan ikke lære meget af historen, men dog altid en hel del
mere end af samfundsvidenskabelige teorier. Hannah Arendt

Hiaf Man må kunne overskue 6000 års historie for at forstå
øjeblikket. Johan Wolfgang von Goethe

Hib Lykkelig er det folk, hvis historie er kedsommelig at læse om.
Charles de Montesquieu

hic voltager verdenshistorien, men jeg giver den smukke børn.
Alexander Dumas den ældre (1802-70 søn1824-95)om sin
MonteChristogreve&Musketer-bøger

hic "En statsmands største opgave er at tilbyde sit folk gode
myter og redde det fra skadelige.Enoch Powell

Hic Historie er det mønster, som man bagefter væver ind i kaosset.
Carlo Levi

Fra : Michael Weber

Dato : 07-11-06 22:55

> [...]
> reaktoren
>
> Siden har smalltalk om positroner og superstrenge været eneste output.

Meget sjovt formuleret....at "smalltalke" om positroner og superstrenge. :)

[klip]

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Claus Albæk

Dato : 08-11-06 09:19

Bo Warming wrote:

> Kernefysik var nyttig dengang da Curie-Rutherford-Kahn osv skabte reaktoren
>
> Siden har smalltalk om positroner og superstrenge været eneste output.

Og når så det kommer et gennembrud/fremskridt i stil med reaktoren næste
gang, er din udtalelse en gang vrøvl. Det lyder som om du ikke vil se
langsigtet men hellere fokusere på 'her og nu' ting, efter min mening
ikke noget arten udvikler sig af.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-06 18:17

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> wrote in message

> [...]
> vil se langsigtet men hellere fokusere på 'her og nu' ting, efter
> min mening ikke noget arten udvikler sig af.

Videnskab var på mode da Edison, Røntgen, Curie, Nobel var popstars og
forberedte WW1+2 teknologierne

Reaktoren har gjort energi lidt billigere for japanere og franskmænd,
men forkortede ikke WW2, for efter Leyte 1944 kunne japanene let
sultes til overgivelse

Jeg har respekt for science der gavner, fx plast og glødelampe, laser
og radar, gps og kunstgødning.

Men vi mangler ikke en ny reaktor - gensplejsning der kan billiggøre
øl, gider man ikke bruge.Miljø og forureningsforskrækkelse gør
unyttigt hvad ligger på den flade hånd.

Moden er skiftet og der er ingen grund til at gøre Bohr og Einstein
til helte som har ændret forbrugerens liv eller lagt op til at det
sker

Telefoni er vigtigste dims som internettet står på skuldrene af og de
fleste fordele kunne være opnået også uden radiorør og halvledere, så
der er ikke fundamentalt vrøvl i min nedgøren af det opreklamerede.
Vær præcis hvis du ser fejl i den

Se også på hvordan Darwin får sindene i kog selvom han ikke har gavnet
udvikling af ny husdyrarter eller lignende nyttigt. Herom en trådstart
snart

Du siger vor ART UDVIKLER SIG. Ja det gjorde den af dampmaskine osv,
men hvis alle universiteter var privatiserede, hvad var så sket
langsommere, som du nyder i din dagligdag?

Medier markedsfører science så skattepengene ser nyttige ud

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-06 21:25

> [...]
> vil se langsigtet men hellere fokusere på 'her og nu' ting, efter
> min mening ikke noget arten udvikler sig af.

Handling gir forvandling.
Gir Darwin? Gir atom og DNA?

Selvfølgelig skal man tænke sig om og spionere før man handler - men
stat tænker ofte mere på PR dvs job til vennerne end på resultater.

Det vi køber, gør os glade, men viden for videns skyld kan gøre skade,
bl.a. kede.

Vor dyreart blev stor og spændende ved at handle og søge viden, der
var forudsætning for produktiv handling - ikke ved grundforskning

Der er undtagelser fx elektromagnetismen og batteriet som Ørsted og
Volta forskede i, fordi kineserne havde vist vejen med kompas og
krudt, og der var indlysende militære behov i fjernvirkning.

Idag er der ingen militær trussel mod os, så vi behøver ikke tænke på
ny kernevåben - vi kan trygt lade firmaer udføre al forskning og hvis
noget forsinkes derved, så gør det ikke så meget.

Vi skal ikke udrette mirakler for dyreartens eller Guds skyld - det
fri marked er en god og demokratisk stimulator til mirakler og er helt
tilstrækkelig. Trivsel er målet - ikke kunst for kunstens skyld.