Mode-sygdom og Madame Curie
Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-06 22:49

Mode-sygdom og Madame Curie

Grækerne kendte hypokondri og hysteri og opkaldte kvindens livmor
efter den sidstnævnte af de top sindsyg-diagnoser, for mænd tager jo
ikke tudeture og går i seng som Maude Varnæs.

HYPOKONDER var jeg i min skoletid når en børnesygdom fik min mor til
at presse mig til at blive hjemme fra skolen (som jeg elskede) - og da
feber havde lagt sig, opdigtede jeg småsymptomer for hun forkælede så
skønt og læste historier. Altså pjækkesyge

HYSTERI er vel en fristende forlængelse af sådant bedrag , fordi de
attraktive kvinder kan sno mænd om en lillefinger ved at opdigte
sygdomssymptomer incl lammelse og blindhed - som let helbredes af
placeboeksperter som Jesus. der overbevisende siger REJS DIG eller
BLIV SEENDE. Dengang disse sygdomme var ubetvivlede og konstant
respekteret MODE.

Da Madame Curie fra Polen kom til Paris for at oprense radioaktive
kemikalier på Sorbonne-universitetet så puklede hun og fik
opmærksomhed, sogar 2 stk Nobelpris fordi hendes chef havde sat hende
på en opsigtsvækkende start på atombomben og stråleterapien.

Hun fik meget opmærksomhed, da hun tilfældigt så stråleskader på sig
selv - og blev professor, da hendes rapporter om det lå smukt i
forlængelse af tyskeren professor Røntgens erfaringer med sin mutagene
kortbølgeede, højfrekvens, højenergi-stråling, værre-end-UV

Så var der samtidig i Paris en magnetiserings-overtroisk psyke-læge
Charchot, der beskrev hysteri hos visse sindsyge kvinder, bl.a.
Blanche der nu og da blev stiv som et bræt - lam med tonus.

Han og hans elev Freud fik meget ud af det, og han forelskede sig i
Charchot, men døde og den næsten akrobatiske optrædeglade "cirkuspige"
Blanche var nu arbejdsløs og var berømt Paris-seværdighed, og blev
håndplukket som laborant hos Madame Curie og udførte det
strålesygdoms-skabene kemikerarbejde, som små-syge Curie ikke selv
orkede længere

Hun var en stuntman-agtig, dødsforagtende laborant/ulykkesfugl uden
hæmninger og måske med lidt selv-suggestion, så hun kunne gøre
symptomerne værre end de egentlig var og selvhypotisere sin *hudrødme
rødere*

(som stigmatiserende Frans Assisi og talrige andre katolikfanatikere
med sår som Jesus på hænder og ankler når de tænkte intenst og
masochistisk nok)

og så måtte der amputeres af den bette Blanche og snart var hun kun
en torso med et hoved på en trækasse med hjul - skriver P.O.Enquist i
sin bog om Marie og Blanche, som nu sættes op som teaterstykke på
Betty Nansenteateren her på Frederiksberg - vil nogen med at se det?
Ring 35861000

Hun har nok fået en kørestol der var lidt mere barok end de normale -
journalister kan lide fotogene nyheder

Ingen belønnede Hiroshima-ofrene for deres strålesyge, så de kom sig
ofte ret hurtigt så de kunne gavne deres familie

Der er både realiteter og mode-skift i sygdom.