Turbidimetri og et paralleludtryk til "abs~
Fra : Sorgenfri

Dato : 04-11-06 09:00

Turbidimetri er baseret på, at partikler i en opløsning spreder det indkomne
lys, hvorved transmittansen nedsættes. Andre fotometriske måleprincipper er
baseret på, at målestoffet absorberer det indkomne lys og altså derigennem
nedsætter transmittansen.

I sidstnævnte tilfælde er det derfor helt logisk at bruge betegnelsen
"absorbans" på 2. aksen, når man fx laver en kalibreringskurve - men har man
et modsvarende udtryk til fænomenet i forbindelse med turbidimetri?

Jeg har set ordet "turbidans" i en enkelt artikel, men det lader ikke til at
være særligt udbredt! Google kender det i hvert fald ikke.

"Turbiditet" bruges ikke i samme forbindelse, så vidt jeg kan se.

Hvilken betegnelse bruger I ude i den store verden?

Kan det være rigtigt, at man på måleapparaturers grafiske fremstillinger
blot skærer over en kam og derfor konsekvent skriver "absorbans" (desuagtet
at målemetoderne reelt blot har transmittans-ændringen til fælles).

Mvh. Sorgenfri

Fra : N. Foldager

Dato : 04-11-06 18:16

Sorgenfri:

> [...]
>blot skærer over en kam og derfor konsekvent skriver "absorbans" (desuagtet
>at målemetoderne reelt blot har transmittans-ændringen til fælles).

Jeg er ikke klar over, om du søger de engelske eller danske udtryk.
"Ude i den store verden", altså i den videnskabelige litteratur, er
det jo altså de engelske, der bruges.

Det danske "absorbans" kan også benævnes "absorption". Som også på
engelsk.

Mht. effekten af lysspredende partikler i væsken, taler man om

"turbidity" på engelsk
"turbiditet" på dansk

>"Turbiditet" bruges ikke i samme forbindelse, så vidt jeg kan se.

Jo.

Og hvis det ikke skal være så pokkers fint, da "lysspredningen" eller
"uklarheden"; alt efter sammenhængen.

I stedet for "transmittansen" kan man vælge det mere almene
"transmissionen".

Både aborption og turbiditet giver anledning til (på engelsk) væskens
"optical density" eller "optical extinction".

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Sorgenfri

Dato : 05-11-06 18:56

"N. Foldager" skrev:
> Sorgenfri:

> Jeg er ikke klar over, om du søger de engelske eller danske udtryk.
> "Ude i den store verden", altså i den videnskabelige litteratur, er
> det jo altså de engelske, der bruges.

Med "den store verden" mener jeg såmænd bare laboratorierne i Storkøbenhavn
Om det så er engelske eller danske betegnelser, der bruges dér, det er
mig ligegyldigt ...

> Det danske "absorbans" kan også benævnes "absorption". Som også på
> engelsk.

Det er jeg med på.

> Mht. effekten af lysspredende partikler i væsken, taler man om
>
> "turbidity" på engelsk
> "turbiditet" på dansk

> Jo.

Okay. Jeg havde opfattet det sådan, at udtrykket var af en anden
ordkategori. Men jeg tager så nok fejl.

Jeg har søgt lidt videre på nettet, og jeg kan se, at man vist typisk bruger
betegnelserne/enhederne "NTU" (Nephelometric Turbidity Unit) eller "AU"
(Attenuation Unit) afhængig af, hvilken vinkel
"det udkomne" lys detekteres i.

Samlet set kan målingen af dette lys måske godt angives med ordet
"turbiditet". Jeg forstiller mig, at det skal betegne "det der angives ud af
2. aksen" i en kurve med koncentrationsangivelsen på 1. aksen.

> Og hvis det ikke skal være så pokkers fint, da "lysspredningen" eller
> "uklarheden"; alt efter sammenhængen.

Fint? Det går altså ikke med sådanne brede hverdagstermer, når man mangler
et præcist fagudtryk.
Kender du ikke det?

Mvh. Sorgenfri