Løglugt på badeværelset
Fra : Lars Stokholm

Dato : 28-10-06 17:27

Vi er nogle stykker, der i tre forskellige husholdninger, har observeret
samme fænomen. Når vi, dagen efter vi har brugt løg til madlavningen,
tænder for bruseren i badeværelset, begynder der at lugte af løg. Det er
noget vi har undret os over i mange år, så nu må det være på tide at
spørge om en forklaring. Er der nogen der har den?

Fra : Is

Dato : 28-10-06 18:23

"Lars Stokholm" <this@is.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget vi har undret os over i mange år, så nu må det være på tide at
> spørge om en forklaring. Er der nogen der har den?

Kunne i ikke alle 3 husholdninger prøve at spise hos en af jer, noget med
løg, og så se om ikke i kunne lugte løg når i går i bad.

Jeg ku forestille mig, at det er jer der lugter af løg, fordi i har spist
løg !!!

Erik Isager

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-10-06 23:16

Is wrote:
> [...]
> med løg, og så se om ikke i kunne lugte løg når i går i bad.
>
> Jeg ku forestille mig, at det er jer der lugter af løg, fordi i har

Eller hakke løg hos modparten. Jeg har observeret, at det er næsten lige så
umuligt at slippe af med løglugten fra fingrene, som det er at slippe af med
chilien (jeg er kontaktlinsebruger; chili på fingrene kan mærke aldeles
omgående).

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 29-10-06 10:21

Kristian Damm Jensen <kristiandamm@mail.dk> skrev i
4543d694$0$3553$edfadb0f@dread11.news.tele.dk :

> [...]
> lige så umuligt at slippe af med løglugten fra fingrene, som det er
> at slippe af med chilien (jeg er kontaktlinsebruger; chili på

Jeg kan, som ivrig nyder af hvidløg, tilføje, at lugten af rå hvidløg
kan konstateres på fingrene i op til 2 dage efter, selv efter almindelig
vask af fingrene, og dagligt brusebad.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-10-06 03:14

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> noget vi har undret os over i mange år, så nu må det være på tide at
> spørge om en forklaring. Er der nogen der har den?

Et totalt ukvalificeret gæt, muligvis baseret på noget jeg svagt kan
huske at have læst engang: Løglugten bliver "vakt til live" af vandet,
f.eks. af forstøvet vand eller af den øgede lugtfugtighed.

Nej, jeg aner ikke hvilke fysiske mekanismer det handler om. Det er
sikkert også skrupforkert. Men så må andre jo træde til med forklaringer
som rent faktisk giver naturvidenskabelig mening...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Is

Dato : 29-10-06 08:46

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Et totalt ukvalificeret gæt, muligvis baseret på noget jeg svagt kan
> huske at have læst engang: Løglugten bliver "vakt til live" af vandet,
> f.eks. af forstøvet vand eller af den øgede lugtfugtighed.

Tobaksrøg lugter grimt (synes jeg)
Men tøbaksrøg i et fugtigt baderum er endnu værre, så jeg tror vandet/fugten
gør et eller andet!

Erik Isager

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-10-06 18:22

Is wrote:

> Tobaksrøg lugter grimt (synes jeg)
> Men tøbaksrøg i et fugtigt baderum er endnu værre, så jeg tror vandet/fugten
> gør et eller andet!

Ja, det er da muligt at jeg har ret. Men man må jo også tænke på, om det
i tilfældet løg/hvidløg handler om at det er huden som afgiver lugten,
og at denne lugtafgivelse forstærkes når huden bliver fugtig.

(Jeg tvivler stærkt på at det kan ske mht. tobak, og selv hvis det sker
så kan rygeren næppe lugt det.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 29-10-06 18:57

Hej Peter

> Ja, det er da muligt at jeg har ret. Men man må jo også tænke på, om
> det i tilfældet løg/hvidløg handler om at det er huden som afgiver
> lugten, og at denne lugtafgivelse forstærkes når huden bliver fugtig.

Min far spiste hvidløgspiller og det kunne man normalt ikke lugte
på ham, men når han blev våd på grund af sved eller røgvand, ja
så stank han mildest talt af hvidløg.

> (Jeg tvivler stærkt på at det kan ske mht. tobak, og selv hvis det
> sker så kan rygeren næppe lugt det.)

Jeg tror ikke at rygere normalt er klar over hvor dårligt de lugter.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-10-06 10:21

Hej Max

Max wrote:

> Min far spiste hvidløgspiller og det kunne man normalt ikke lugte
> på ham, men når han blev våd på grund af sved eller røgvand,

Røgvand?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Max

Dato : 30-10-06 11:29

Hej Uffe

> Røgvand?

Det vand der blæses hen over skibet når det gør fart gennem søen.

Mvh Max

Fra : Is

Dato : 29-10-06 19:32

> (Jeg tvivler stærkt på at det kan ske mht. tobak, og selv hvis det sker
> så kan rygeren næppe lugt det.)

Jeg mener heller ikke at "rygeren" på den måde kan lugte sig selv.
Men kommer jeg som ikke ryger ind i et rum hvor det for nylig er røget - så
lugter det værre i et fugtigt badeværelse, end i så mange andre rum.

Og det er derfor jeg mener at fugten gør et eller andet ved lugten, eller
måden man opfatter den på.

Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 22:17

Is skrev:

> Og det er derfor jeg mener at fugten gør et eller andet ved lugten, eller
> måden man opfatter den på.

Vores sanseceller i nælsen reagerer rent faktisk ikke på
lugt/luft, men på smag, så fugt er en forudsætning for at vi kan
lugte.

--
Bertel

Fra : Michael Weber

Dato : 29-10-06 22:22

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> lugter det værre i et fugtigt badeværelse, end i så mange andre rum.
>
> Og det er derfor jeg mener at fugten gør et eller andet ved lugten, eller

Det er du ikke den eneste, der har bemærket.
Spørgsmålet er ikke om, men hvad fugten gør.

> --
> Med venlig hilsen
> Erik Isager

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 22:27

Michael Weber skrev:

> Det er du ikke den eneste, der har bemærket.
> Spørgsmålet er ikke om, men hvad fugten gør.

Den formidler kontakten mellem duftstoffet og sansecellerne.

--
Bertel