Integration over legemer
Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 28-10-06 16:34

Hej,

Hvad er proceduren, hvis man skal integrere over et legemes udstrækning og
integrationsgrænserne ikke lader sig opskrive analytiskt. F.eks. en legeme
med form som et toilet.

Findes der programmer til den slags, hvor man på en eller anden måde tegner
legemet?
Er det noget finite element analyse, jeg skal have gang i?

På forhånd tak!

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-10-06 12:01

Peter Wing Larsen wrote:
> Hvad er proceduren, hvis man skal integrere over et legemes udstrækning og
> integrationsgrænserne ikke lader sig opskrive analytiskt. F.eks. en legeme
> med form som et toilet.

Monte Carlo integration?

Du definerer en kasse omkring dit legme. Smider punkter r ind tilfældigt,
chekker om de er inde i dit objekt, og udregner <f(r)> for alle punkterne
der ramte dit objekt. Som du får nok punkter vil gennemsnittet konvergere
imod integralet int f(r) dr over legmet.

Du kan så lave algoritmen mere subtil, så i stedet for at tilfældigt smide
punkter ind, kan du tage tilfældige skridt, og derved øge chancen for at
det nye punkt er inde i dit legme. (Metropolis importance sampling)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-06 11:37

Carsten Svaneborg <deadend@zqex.dk> writes:

> [...]
> der ramte dit objekt. Som du får nok punkter vil gennemsnittet konvergere
> imod integralet int f(r) dr over legmet.

Du skylder næsten at fortælle hvordan nøjagtigheden udvikler sig som
funktion af antal punkter. "nok" er et luskeord :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-10-06 14:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Du skylder næsten at fortælle hvordan nøjagtigheden udvikler sig som
> funktion af antal punkter. "nok" er et luskeord :)

Som c/sqrt(N) men præfaktoren kan forbedres vha. importance sampling,
men det fornuftige er at sample <f> og <f^2> og så danne
sigma^2=<f^2>-<f>^2 for at estimere fejlen.

Det er jo også værd at påpege at hvis man forsøger sig med en gitter
baseret metode, så er N=M^d hvor M er antallet af gitter punkter der
samples i en dimensin, og d dimensionaliteten.

Monte Carlo integrationen vinder derfor altid over gitter metoder,
hvis dimensionen er højere end 5-10.

Se http://arxiv.org/pdf/hep-ph/0006269

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-06 14:32

Carsten Svaneborg <deadend@zqex.dk> writes:

> Som c/sqrt(N) men præfaktoren kan forbedres vha. importance sampling,

Hvilket jo betyder der skal rigtigt mange målinger til for at få en
rimeligt præcis værdi.

> Se http://arxiv.org/pdf/hep-ph/0006269

Hapset til en regnvejsdag - det ser mere detaljeret ud end den lærebog
jeg havde engang.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-10-06 18:47

> Hvilket jo betyder der skal rigtigt mange målinger til for at få en
> rimeligt præcis værdi.

Præcist skal du gøre hvis du vil udregne integralet numerisk med
en gitter metode. Men med importance sampling og specielt i høje
dimensionale rum vil Monte Carlo vinde.

Fra : Christian Iversen

Dato : 30-10-06 01:31

Carsten Svaneborg wrote:

> [...]
> samples i en dimensin, og d dimensionaliteten.
>
> Monte Carlo integrationen vinder derfor altid over gitter metoder,

Hvor ofte hænder det at rumlige objekter har mere end 3 dimensioner? Jeg
synes sjældent det sker for mig?

--
| Christian Iversen | It's exiting in the sort of tedious-type |
| chrivers@iversen-net.dk | way |

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 30-10-06 12:33

> Hvor ofte hænder det at rumlige objekter har mere end 3 dimensioner? Jeg
> synes sjældent det sker for mig?

Et vektorrum kan have så mange dimensioner som man lyster, så begrebet
"rummelig" begrænser ikke til 3 dimensioner.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 30-10-06 15:19

"Jakob Nielsen" <jni@spam.no> skrev i en meddelelse

> Et vektorrum kan have så mange dimensioner som man lyster, så begrebet
> "rummelig" begrænser ikke til 3 dimensioner.

Jeg ku' bare ikke lade være... Gad vide hvordan det føles at sidde på et
toilet med mere end 3 dimensioner

Torben W. Hansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-06 16:31

"Torben W. Hansen" <nospam@ins.com> writes:

> Jeg ku' bare ikke lade være... Gad vide hvordan det føles at sidde på et
> toilet med mere end 3 dimensioner

En dimension betragtes generelt som en uafhængig variabel, og så har
dit toilet jo mere end tre dimensioner. Hvor varmt er det, hvor meget
vand er der i, hvilken vinkel står brættet i osv.

Så, svaret er: Det føles helt normat.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 31-10-06 22:40

Christian Iversen wrote:
> Hvor ofte hænder det at rumlige objekter har mere end 3 dimensioner?
> Jeg synes sjældent det sker for mig?

Monte Carlo simulationer bruges til at sample konformationsrummet
for fysiske systemer f.eks. polymermolekyler. Her kan der let være
tale om at sample komplicerede strukturer i høj dimensionale rum.

Har du 1000 hårde kugler i en kasse med en høj tæthed, så er
konfigurationsrummet 3000 dimensionalt. Den del relevante volumen
fraktion af konfigurationsrummet hvor systemet vil opholde sig vil
være marginal.

Fra : Christian Iversen

Dato : 01-11-06 21:35

Carsten Svaneborg wrote:

> Monte Carlo simulationer bruges til at sample konformationsrummet
> for fysiske systemer f.eks. polymermolekyler. Her kan der let være
> tale om at sample komplicerede strukturer i høj dimensionale rum.

Klart - men er jeg den eneste der synes det lyder mærkeligt? Ville man ikke
fx kalde et 2-dimensionalt "rum" for et plan?

> Har du 1000 hårde kugler i en kasse med en høj tæthed,

Hvorfor er kassens tæthed vigtig?... nej ok

> så er konfigurationsrummet 3000 dimensionalt. Den del relevante volumen
> fraktion af konfigurationsrummet hvor systemet vil opholde sig vil
> være marginal.

Hvad forstås ved konfigurationsrummet?

--
| Christian Iversen | Your diary must look odd. "Get up in the |
| chrivers@iversen-net.dk | morning, death, death, death, death, ... |

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 02-11-06 07:49

> Klart - men er jeg den eneste der synes det lyder mærkeligt? Ville man
> ikke
> fx kalde et 2-dimensionalt "rum" for et plan?

En dimension er en linie, to er et plan, tre og flere er et rum.

> Hvad forstås ved konfigurationsrummet?

Skal du beskrive kassens indehold, så skal du beskrive x,y,z for hver af
kuglerne. Det er 3000 parametre.

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-11-06 13:21

Jacob Nielsen wrote:

> En dimension er en linie, to er et plan, tre og flere er et rum.

ynder nu fra tid til anden at kalde dem 4 og flere for hypperrum :)

[snip]

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 02-11-06 14:04

> ynder nu fra tid til anden at kalde dem 4 og flere for hypperrum :)

Ja, det er egentlig rigtigt. Det gør jeg sådan set også selv.

Fra : Christian Iversen

Dato : 02-11-06 15:33

Jacob Nielsen wrote:

> Ja, det er egentlig rigtigt. Det gør jeg sådan set også selv.

Og det var netop det jeg tænkte på. Hvis nu folk havde startet med at sige
hyperrumlige objekter..

--
| Christian Iversen | Aaah, vhy not a paer of ziiis? |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 02-11-06 20:16

Martin Andersen wrote:
> ynder nu fra tid til anden at kalde dem 4 og flere for hypperrum :)

Det lyder for mig som en vektor rum. Beskriver du et fysisk system
kan visse af dimensionerne være vinkler, der giver dig torus topologi.

F.eks. er konfigurationsrummet af en polymer kæde med N bindinger og
fast valensvinkel og bindingslænge er en N-1 dimensional torus for
torsionsvinklerne.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 02-11-06 00:15

Christian Iversen wrote:
> Hvad forstås ved konfigurationsrummet?

Hvis kugle 1 har position (x1,y1,z1), kugle 2 (x2,y2,z2) ...

Så er (x1,y1,z1,x2,y2,z2,...) en 3000d vektor, der entydigt
specificerere systems konfiguration i en 3000d kasse -
konfigurationsrummet.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 30-10-06 21:07

"Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> wrote in message
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
[snip]
> Monte Carlo integrationen vinder derfor altid over gitter metoder,
> hvis dimensionen er højere end 5-10.
>
> Se http://arxiv.org/pdf/hep-ph/0006269

Tak for forklaringen og linket. Det virker som noget, jeg kan bruge.

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 29-10-06 12:49

Peter Wing Larsen wrote:
> [...]
> med form som et toilet.
>
> Findes der programmer til den slags, hvor man på en eller anden måde tegner

Er toilettets form defineret på forhånd af et program eller af en
datafil eller er det korrekt at du først vil du først vil lave en
3D-"frihåndstegning" af et toilet og derefter udregne dets volumen?

Jeg er ikke ekspert på emnet, men så vidt jeg kan se har du brug for
et CAD-program.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_design

Held og lykke

Niels