SuperGalactic målestok - hvad menes der me~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-10-06 10:37

Hej Anja Cetti Andersen,

Engang spurgte jeg på nyhedsgruppen news:dk.videnskab angående SuperGalactic
måleenhed ...

"Jesus-loves-you" skrev
3549 news:P3BEd.82397$Vf.3700427@news000.worldonline.dk

http://nedwww.ipac.caltech.edu/cgi-bin/nph-objsearch?objname=2MASX+J02482781%2B5931535

> Reference____Frame_____Longitude____Latitude________RA__________DEC
> _______________________(degrees)___(degrees)
> Equatorial_(B1950.0)___41.161974___59.323645__02h44m38.87s__+59d19m25.1s
> Equatorial_(J2000.0)___42.115667___59.531639__02h48m27.76s__+59d31m53.9s
> Ecliptic___(B1950.0)___59.431197___40.953379
> Ecliptic___(J2000.0)___60.127212___40.959226
> Galactic______________137.279855___-0.039969
> SuperGalactic_________359.950351____0.085198

.... men fik desværre ikke rigtig noget fornuftigt svar.

Så derfor tillader jeg mig nu at spørge dig (som professionel astronom):

Hvad menes der med SuperGalactic ?

Peger SuperGalactic longitude 0° og SG latitude 0° hen-i-mod et
*fælles*-orienteringspunkt i Universet ?

-

Baggrund:
Årsagen til dette mit spørgsmål er, at jeg godt kunne tænke mig at benytte
målestokken i et SETI-test-program (foruden den Galaktiske målestok); idet
muligvis en eventuel modtager langt borte fra vores lille lokale galaksehob
(i så fald - hypotetisk set) *fortsat* vil være i stand til at lokalisere
HVORFRA signalet kom ...

Jeg har benyttet Cygnus-A 750 (lysår borte) som en art
fællesorienteringspunkt, men kunne godt tænke mig 3 andre støtte-punkter som
hjælp.

De skulle helst - ligesom Cygnus-A - udskille sig fra resten på en
*karakteristisk* måde (helst men ikke nødvendigvis indenfor
radiobølge-området). Universets 3-dimentionelle struktur skulle endvidere
gerne (gennem disse 3 støtte-punkter) komme fint til udtryk. Cassiopeia-A
kan IKKE benyttes, da den kun i lokal-området (i vor galakse) fremtræder
karakteristisk.

Har du eventuelt nogle passende gode forslag hertil ?

-

Coming up:

1.
Message to Israel
(2006-10-22, Sunday, CET 19:56-57:20, delay 0)

2.
Chechpoint Gal.latitude (version 2, NT), Part 3 (Åb 16)
Found markpointer x-x-x-1-x-x-x and ...

3.
SETI-Break irt. step 1,2 and 3 (the 3D-"phone"-syntax)

Last file-OUTPUT:
5868 news:mF90h.105$IS7.79@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
Info: 5676 news:IZTKg.32$lO5.27@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 01-11-06 17:42

"Jesus-loves-you" skrev
5869 news:RwF0h.32$lO7.15@news.get2net.dk

> Hej Anja Cetti Andersen,
[ ... ]
> Hvad menes der med SuperGalactic ?
>
> Peger SuperGalactic longitude 0° og SG latitude 0° hen-i-mod et
> *fælles*-orienteringspunkt i Universet ?

Anja var så elskværdig at henvise mig til Bo Milvang fra Københavns
Universitet, og han fortalte mig, at ... "Det supergalaktiske
koordinatsystem kommer sig af, at nogen engang bemærkede, at fordelingen af
galakser "i nærheden" af Mælkevejen var fladtrykt, ..."

Det vil med andre ord sige, at vi desværre IKKE kan benytte denne
målestok i vores "kædebrev", da den blot angiver noget "lokalt"
(Universielt set) ...

Desværre fik de ikke besvaret mit andet spørgsmål vedr. ...

> [...]
> karakteristisk.
>
> Har du eventuelt nogle passende gode forslag hertil ?

.... og det er i grunden ret ærgeligt, fordi disse oplysninger er MEGET
vigtige.

Dels pga. at disse 4 objekter tilsammen så er vor eneste mulighed for at
identificere os selv (på meget, meget store afstande), apropos ...

4959 news:eqjgf.775$Cl2.6812@news000.worldonline.dk

> [...]
>
> Det kræver *minimum* 4 angivelser:
>
> De 3 kunne formuleres som 3 streger på et stykke papir, som ligner et 'Y':
>
> _0_______0_
>
> Hvis vi nu "stikker" en blyant ned gennem papiret i Y's centrum, hvorved
> papiret krøller lidt (under presset), da fremkommen den 3-dimemsionelle
> struktur...*1... Blyanten udgår da den 4. streg.

se evt. også: