Hvad koger først: Varmt eller koldt vand?
Fra : p9lle@hotmail.com

Dato : 24-10-06 09:21

Hej gruppe,

I går aftes begyndte min kæreste og jeg at diskutere, hvad der koger
først: Varmt eller koldt vand?

Han holdt på, at varmt vand koger først - og det er jo også det mest
logiske.

Jeg mener dog, at jeg lærte i gymnasiet, at molekylerne i koldt vand
bevæger sig langsommere, og derfor er nemmere og hurtigere at opvarme.

Jeg blev selvfølgelig haglet ned, da min svage erindring fra gymnasiet
taler imod al fornuft og logik. Er jeg helt galt på den?

Mange hilsner
Pernille

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-10-06 09:40

<p9lle@hotmail.com> wrote in message

> Jeg mener dog, at jeg lærte i gymnasiet, at molekylerne i koldt vand
> bevæger sig langsommere, og derfor er nemmere og hurtigere at opvarme.

På et tidspunkt må man formode at de kolde og langsomme molekyler er blevet
opvarmet til samme temperatur som de varme og hurtige og derfra må det vel
tage lige lang tid for begge dele at koge?

Er det nok til at overbevise dig?

hilsen
Uffe

Fra : Kuruderu

Dato : 24-10-06 10:02

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> [...]
> blevet opvarmet til samme temperatur som de varme og hurtige og derfra må
> det vel tage lige lang tid for begge dele at koge?

Nemlig ;)

Jeg tror Hun (du) tænker på fænomenet med at kogende vand fryser til is
hurtigere end koldt vand. HVIS omgivelserne er kolde NOK. Det bliver
jævnligt illustreret i div. programmer på Discovery.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-06 11:55

Kuruderu skrev:

> Jeg tror Hun (du) tænker på fænomenet med at kogende vand fryser til is
> hurtigere end koldt vand. HVIS omgivelserne er kolde NOK. Det bliver
> jævnligt illustreret i div. programmer på Discovery.

Under forskellige betingelser vil man få forskellige resultater
med hensyn til hvad der fryser først. Man kan ikke konkludere at
det ene fryser før det andet.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 24-10-06 11:56

"Kuruderu" <kuruderu@gmail.com> wrote in message
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

En masse af stof har temperatur
Molekyler har hastigheder og vibrationsenergi men der kan ikke
defineres temperatur for et molekyle

Fra : Ole N

Dato : 24-10-06 12:29

> Jeg tror Hun (du) tænker på fænomenet med at kogende vand fryser til is
> hurtigere end koldt vand. HVIS omgivelserne er kolde NOK. Det bliver
> jævnligt illustreret i div. programmer på Discovery.

Det understøtter vel kun argumentet for at det kolde vand skulle koge først
hvis blot omgivelserne er varme nok

Jeg kender ikke fænomenet men måske er der en her der gør ?

/Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-06 13:24

Ole N skrev:

> Det understøtter vel kun argumentet for at det kolde vand skulle koge først
> hvis blot omgivelserne er varme nok

Ja, hvis man anbriger det varme vand på en asbestplade og det
kolde vand på et gasblus, så vil det kolde vand koge først
(forudsat der ikke tilføres varme på anden vis).

--
Bertel

Fra : Kim

Dato : 24-10-06 15:23

Ole N wrote:

> Det understøtter vel kun argumentet for at det kolde vand skulle koge
> først hvis blot omgivelserne er varme nok
>
> Jeg kender ikke fænomenet men måske er der en her der gør ?
>
> /Ole

Nej, det understøtter ikke fænomenet.

Det varme vand vil koge først hvis det er under samme omgivelser.

Grunden til at det varme vand vil fryse først* er at der når at fordampe
meget vand og dermed er der mindre vand der skal fryses - herved vil det
varme vand fryse først.
Man skal huske at en stor del af energien kommer fra faseskiftet og derfor
er selve vandtemperaturen af mindre betydning.

* Under de rette betingelser.

Mvh Kim

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-10-06 17:56

"Kim" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> writes:

> Grunden til at det varme vand vil fryse først* er at der når at fordampe
> meget vand og dermed er der mindre vand der skal fryses - herved vil det
> varme vand fryse først.

Det er en af de mulige grunde :)

<URL:http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html>

/L

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-10-06 11:16

<p9lle@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>først: Varmt eller koldt vand?

>Han holdt på, at varmt vand koger først - og det er jo også det mest

Han har ret - tænk blot på, hvor hurtiggt det går med at få vand ved 99 gr.
til at koge.
Jeg har en fornemmelse af, at du tænker på et andet fænomen - hvad koger
hurtigt - kogt og afkølet vand eller vand, der ikke har kogt.
Her er svaret, at det kogte vand hurtigere til at komme i kog - naturligvis
forudsat
at de ved starten har samme temperatur.

Per A. Hansen

Fra : Kim

Dato : 24-10-06 15:25

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> koger hurtigt - kogt og afkølet vand eller vand, der ikke har kogt.
> Her er svaret, at det kogte vand hurtigere til at komme i kog -

Er der nogen der kender forklaringen på dette fænomen?

Mvh Kim

Fra : Brian

Dato : 24-10-06 20:39

"Kim" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender forklaringen på dette fænomen?

Muligvis at der er mindre vand i gryden efter første omgang kogning...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-10-06 11:04

"Kim" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender forklaringen på dette fænomen?

Der er flere faktorer.
"Afkogt" vand fryser ved en højere temperatur end kalkholdigt vand. Man
skal altså ikke køle så langt ned.
Hovedforklaringen er den enkle, at salte i vandet koges ud ved opvarmningen.
Kalcium- og magnesium-karbonat omdannes til kedelsten på beholderens vægge.
Derfor virker de ikke senere - i nedfrysningsfasen - som
frysepunktnedsættende salte. Man skal altså ikke køle det tidligere
opvarmede vand lige så langt ned, før det størkner til is. Hårdt vand - med
en masse kalk - burde altså opføre sig forskelligt fra blødt vand, f.eks.
regnvand.

Temperaturgradienten under nedkølingen er større for "afkogt" vand. Derfor
sker nedkølingen hurtigere.
Kilde: New Scientist, 3. juni 2006.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-06 12:59

Per A. Hansen skrev:

> [...] Derfor sker nedkølingen hurtigere.

Hvordan er det lige at det forklarer noget om hvor hurtigt det
koger?

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-10-06 09:26

> Hvordan er det lige at det forklarer noget om hvor hurtigt det
> koger?

Forklaringen ligger i det, du har klippet væk.
Nedkøling og opvarmning er jo samme fysiske proces -
det er blot et et spørgsmål om retningen af energistrømmen.
Processen er nærmere beskrevet i Wikipedia, hvor der er
mange henvisninger til fænomenet.

Per A. Hansen

Fra : p9lle@hotmail.com

Dato : 24-10-06 12:04

Hm.. Så må jeg jo overgive mig!

Tusind tak for hjælpen!

- Pernille

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-10-06 09:59

p9lle@hotmail.com wrote:
> Jeg mener dog, at jeg lærte i gymnasiet, at molekylerne i koldt vand
> bevæger sig langsommere, og derfor er nemmere og hurtigere at opvarme.

Antag at du har to kopper med vand i, hvor vandet i de to kopper er hhv.
10 og 70 grader. Sænker du dem ned i et bassin med kogende vand, vil
koppen med 10 grader varmt vand stige hurtigere i temperatur, end den
kop der indeholder 70 grader varmt vand. Det er fordi
temperaturforskellen er større.

Det er nok det, du kan huske fra gymnasiet.

Men der går stadigvæk lidt tid før koppen der startede på de 10 grader
har nået de 70 grader, så derfor vil den være længere om at nå
kogepunktet. (Uffes kommentar.)

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.